Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som bruker RAW


Guest vivere

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg større minnekort nå, og begynne å ta både jpg og RAW samtidig. Hvis man tar sitt livs bilde en dag så er det jo greit å ha det i raw :rolleyes2: Men hittil har jeg bare brukt jpg.

Dere som bruker raw, hvilket program bruker dere for å redigere? Jeg bruker photoshop til annet, men det tar jo ikke raw? (håper det er greit jeg spør her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg større minnekort nå, og begynne å ta både jpg og RAW samtidig. Hvis man tar sitt livs bilde en dag så er det jo greit å ha det i raw :rolleyes2: Men hittil har jeg bare brukt jpg.

Dere som bruker raw, hvilket program bruker dere for å redigere? Jeg bruker photoshop til annet, men det tar jo ikke raw? (håper det er greit jeg spør her)

Jovisst tar photoshop RAW. Men har du en gammel versjon må du installere en plugin-greie før det går ann.. Men fra CS3 (eller CS4) så er det innebygd i programmet. Det heter et-eller-annet-RAW :poke: Google it.

Jeg bruker mest jpg, men ofte RAW når jeg tar landskapsbilder, macrobilder osv. Eller hvis jeg skal ta portrettbilder av mennesker eller dyr. Hadde jeg hatt et gigantisk minnekort hadde jeg nok brukt RAW hele tiden siden kameraet mitt fungerer så bra med råfiler. Samme hastigheten osv. såfremt jeg har et OK minnekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar hovedsaklig 99% i .jpeg eller 99.9% for den saks skyld...

Har en dedikert knapp på kamera som skifter til raw om jeg skulle trenge eller tar bilde jeg tror kan bli meget bra...

Men til hverdagsbilder så er raw mest en plage... tar stor plass, vises ikke som thumbnails i windows mapper og forskjellen i redigering er ikke så ekstremt stor for vanlige bilder at jeg synes det er nødvendig å bruke så mye plass på jpg og raw , på pcn og backup...

Tar man bilder man vet man skal redigere og vil ha alle muligheter til å få perfekt så skyter man i RAW...

Til daglig "hobby/hunde-fotografering" hoder jpg lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

raw er råformat, bildet lagres som det blir fanget av bildebrikken, ingen fargeretting, hvitbalanse, oppskarping eller andre merksnodigheter rettes av kameraet...

Så du har oppfattet riktig, raw trenger mye mer etterbehandling en jpg, men har også større potensiale til å bli bedre en et jpg bilde...

Den største fordelen er at man har mere å gå på i mørke og lyse partier av bildet (mye mere informasjon i bildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen er at man har mere å gå på i mørke og lyse partier av bildet (mye mere informasjon i bildet)

Etter jeg fikk det nye kameraet mitt har jeg merket at jeg nesten aldri får utbrent hvitt i bildene mine lengre. Lysmåleren i kameraet er ikke lettlurt i det hele tatt og er 98% til å stole på, og med RAW så er jeg nesten på 100% merker jeg - det er helt sykt i forhold til hva jeg klarte med det gamle kameraet. Jeg digger det :P

For oss som ikke har XXX antall mp på bildene våre så syns jeg raw er genialt.. Men hadde jeg hatt et 21mp kamera hadde jeg nok vært skeptisk til å bruke det mtp på plassen osv.

Btw så kan man laste ned noe som gjør at du kan se raw-bildefilene dine som thumbnails i windows hvis du vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med thumbnailsene er også en grunn til at jeg har "kviet" meg litt for å bruke raw. Men om det finnes et slikt program er jo det supert, hva heter det, Aussieglis?

Det er en windows "plugin"

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en

denne gjelder kun windows XP og canon og nikon bilder...

Det finnes også 3.parts programmer som gjr dette med alle typer raw-filer og alle windows versjoner.

Google er din venn.

Jeg synes det er idiotisk tungvindt, i tillegg til at rawbilder bruker 3-4ganger lengre tid til å lage en thumbnail en jpg, som er treigt nok...

EDIT! : jeg tror forresten dette er den mest brukte 3.parts Fast Picture Viewer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar som oftest i raw. Unntaket er når det ikke er så nøye med bildene, dvs når jeg vet at jeg ikke vil redigere noe særlig i etterkant, og poenget er å "ha et bilde" av noe, ikke hvordan bildekvaliteten er. Redigerer i PhotoShop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker raw, hvilket program bruker dere for å redigere? Jeg bruker photoshop til annet, men det tar jo ikke raw? (håper det er greit jeg spør her)

Jeg tar stort sett bare i raw nå for tida (egentlig unødvendig siden kameraet fikser de fleste forhold veldig bra og det sjelden er behov for å justere så mye, men under vanskelige forhold er det jo veldig kjekt). Jeg har Lightroom men synes det ved "framkalling" av bildene forvrenger fargen og gir et grønnstikk i bildene hos meg. Jeg har derfor kjøpt inn Nikon Capture NX2 som er et spesialprogram for rawfilene fra Nikonkameraene. Et suverent bra konverteringsprogram som gir usedvanlig gode muligheter til å justere på mye og mangt. Digger det programmet :).

Jeg opplever ikke plass på minnebrikken som noe problem. Filene blir store ja, men en minnebrikke på 4 GB holder i grunnen lenge. Jeg har nå en på 8 GB og det gir plass til nesten 400 bilder på en brikke, og det holder iallefall mer enn nok. Man MÅ ikke ta 20 bilder av et og samme motiv liksom, og man skal tenke på at lukkeren i kameraet har begrenset levetid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Har lastet ned Capture NX2 og tester det. For meg synes det som om det er et utmerket program når jeg bare får lært meg det :). Det finns også endel tredjeparts tilleggesfiltre som ser interessante ut og som forenkler redigeringen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned Capture NX2 og tester det. For meg synes det som om det er et utmerket program når jeg bare får lært meg det :). Det finns også endel tredjeparts tilleggesfiltre som ser interessante ut og som forenkler redigeringen betraktelig.

Hehehee, ja, det er veldig bra når man har lært seg det :wub:. Jeg kan vel ikke en brøkdel ennå, men lærer stadig (og brukerhåndbøker er jo barnslig selvsagt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Eg tar bilde i både jpg og raw, alt etter motiv, lysforhold og kva for samanheng bildet skal brukast i. Eg bruker både Lightroom og Gimp til å redigere med, litt avhengig av om eg er på Windows- eller Ubuntumaskinen min når eg plutselig får lyst til å leike med sånt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler om hverandre. Men etterbehandlingen blir oftest gjort på bildene som er tatt i RAW, så dermed er det vel RAW som blir mest brukt... Synes det er mye mer behagelig å redigere og finjustere bildene, når de er RAW :) Bruker photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...