Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sparke bak etter å ha gjort fra seg


Huldra

Recommended Posts

Noen hunder sparker bak etter å ha gjort fra seg, er det noen som vet hva dette "betyr"? Synes å høre at noen sier at det er "dominans", andre sier det er for å spre lukten, andre igjen sier det er for å skjule lukten.. Hvilken type hund er det som gjør noe sånt; kan det "ramme" alle, eller er det hunder som tror/mener/vet de er litt "høyt oppe"? Ifølge den nye store boken alle fikk til jul om hundespråk, står det bare at "det forekommer" oftest hos hanner, men observeres også hos tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Ja det er interessant ;) Har tenkt på det selv om hvorfor de egentlig gjør det. Tispa mi gjør det etter å ha tissa (noen ganger) og bæsja (som oftest). Hannen har aldri gjort det. Den forrige tispa mi gjorde også det. Det er vel noe med luktspredning, men hvorfor ikke alle gjør det, vet jeg ikke. Har det noe med dominans å gjøre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerte det nå i uka, da jeg møtte broren til valpen min for første gang siden de var bittesmåttiser. Tispa mi gjør ikke slikt.

Han gjorde det kun én gang etter markering av område (altså bare tiss) - og det var den aller første markeringen omtrent rett etter han kom ut av bilen. Han var absolutt ikke noe "høy i stress" eller slikt, om enn glad for å møte en rasepartner. Han var ikke dominant eller dominerende over bikkja mi, ei heller mot en hannhund vi møtte på veien like etterpå. Den ble faktisk ignorert ;)

Har også sett en del tisper gjøre det i forbindelse med løpetidsmarkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falco (2 år og hann) gjør dette MYE! Innimellom sparker han skoene mine fulle av jord og gjørme (evt snø eller grus eller hva det måtte være...) om jeg ikke er obs! ;) Han gjør det forøvrig både når han har tisset og bæsjet, spesielt nr 2. og mest i begynnelsen av turer. Buffy (5 år tispe) gjør det også innimellom, men gjorde det mer før. Hun gjør det nok mest etter nr 2, men også etter nr 1 innimellom. Falco sparker faktisk også etter at hun har gjort fra seg en og annen gang også... Vet ikke om jeg vil si at han er spesielt dominant eller ikke da han er litt ung og "uferdig" enda. Han kan være litt busete så mulig han ønsker at han var en skikkelig tøffing...? Buffy er... hmmm... jeg har egentlig litt vanskelig for å si at hun er dominant, men hun er vel kanskje det... Hun er iallefall "politi" og de fleste bøyer av om hun sier noe (går mellom om de "små", valper og unghunder og alle som er litt mindre, blir overhøvlet av andre feks). Jeg har også hørt at dominante hunder sparker bak når de har done their thing, men vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucas gjør det også, men ser at han gjør det oftere hvis det er andre hunder i området. Det er en slags form for markering virker det som, men om det er dominans eller mer sånn "hei på deg, her jeg, og dette er min lukt", det vet jeg ikke. Men det er helt tydelig at han gjør det oftere og nesten utelukket når det er andre hunder i nærheten, og særlig hvis de er utagerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe nettopp om at hunder har noe luktgreier under potene, og at de sparker for å "få løs" lukten og spre den. Og at det ikke har noe med dominans å gjøre, men at det mest blir gjort av selvsikre hunder. ;) Men vet jo ikke om dette stemmer da. Skal ikke tro alt en leser, liksom.

Tufani gjør det kjempeofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chuck sparker titt og ofte, både etter nummer en og nummer to. Har ofte lurt på det selv, hvorfor han gjør det. I sær ettersom at han gjerne går noen skritt bort fra der han har gått på do for å sparke, og at det er veldig vilkårlig hvilken retning det sparkes i ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig interessant egentlig, og hadde jo håpet noen kunne slå i bordet med noe fasitsvar.. ;)

Tulla gjør det nesten alltid etter at hun har bajset, men ikke hvis hun har planer om å bajse en gang til på turen.. ;) Hun gjør det også av og til etter at hun har tisset, og det tar seg opp rundt løpetider. Aynï har jeg aldri sett at har gjort det.

Meeen, grunnen til at jeg spør, er fordi en av valpene har gjort det - TRE ganger! :wub: Jeg trodde slikt var forbeholdt voksne hunder, og gjerne hunder som tør å "vises" litt. Ser ikke for meg at litt sjenerte hunder gjør det, liksom? Jeg har tenkt at Aynï har vært for "underdanig" til å gjøre det, for lavt på alles rangstiger til å kunne ville drømme om sånt, litt for barnslig ganske enkelt. Tulla har mye mer bein i nesen, og det er derfor logisk at hun er den av de som har gjort det. Men nå har jeg altså sett samme valpen (og ingen andre) gjøre det hele tre ganger, og da begynner jeg jo å spekulere såklart.

Èn gang er kanskje sånt som plutselig skjer når noe sier klikk i hjernen og de skal "øve" seg på voksen-ting, to ganger er kanskje også nok til å bortforklare det med klikker i hjernen, men den tredje gangen var det en så utrolig bevisst handling, og han sparket bak mange ganger, skikkelig liksom.. :wub: Men skal en 8 uker gammel valp ha så stor selvtillit at han gjør noe sånt? Greit nok at de tror de er verdens konger og dronninger, men seriøst? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, lurte på det her om dagen.

Gikk tur med mamma, jeg med Tinka, og hun med Chico (5år gammel Munsterlander-hanne) og Iver (4mnd gammel ES-hanne). Så etter å ha bærsjet så sparker Chico etter seg, mamma sier "ikke la ham gjøre det!" (av ren refleks), mens jeg sier "han må jo få lov" (uten spesiell grunn).

Så siden vi begge var veldig usikre på hvorfor vi egentlig mente det vi mente begynte diskusjonen. Hvorfor gjør de det?

Først sier mamma at det kan være fordi de skal dominere, mens jeg nevner noe om å skjule lukt før jeg trekker det tilbake og sier spre lukt istedenfor.

Etter å ha surret i samme grøten i noen minutter konkluderte vi med at vi rett og slett ikke ante. Hadde tenkt å sjekke det opp, men glemt det helt til nå.

Litt interesant at ingen har et konkret svar. Men jeg heller også litt mot luktspredning, og at det utføres av selvsikre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her er litt "guttete" av seg, altså hun markerer overalt og sparker etter seg når hun har gjort nr 2. Jeg har i grunn tenkt på det som å spre lukten, men jeg har heller ikke noe klart svar. Hun er vel absolutt selvsikker og sikker i møte med andre hunder, men hun holder seg på en viss avstand hvis det er en stor gruppe med hunder vi møter. Sunn fornuft kanskje?

Noen jeg møter sier at hun har en dominant holdning, men hun sjefer ikke rund med hunder som jeg kan se. Hun vil stort sett bare leke med en gang hun har snust (er ikke like viktig for henne at den andre hunden får snuse tilbake ;) ) Andre ganger kan hun flørte skikkelig med hanhunder hun blir godt kjent med, selv om hun er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt av diverse googling nå så er dette for å spre lukten sin ihnt andre hunder i området eller som har vært der...

Men det finnes vel indivder også, Zaira har jo vært dårlig i noen dager nå, hun sparker aldri bak seg etter nr. 2. Men 2 dager siden etter å hatt en av de verre diarerundene sine, så sparket hun meget ivrig for å dekke over virket det som. Så jeg vet ikke, hennes tilfelle virket det ikke som spredning, mere dekning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo gjør/gjorde (lenge siden jeg har lagt merke til at hun har gjort det) endel tidliger. Det var sånn typisk "Jeg er høy og mørk, og på toppen av verden!"sparking. Det gjorde hun fra hun var pytteliten krokodille. Hun er ikke en ekte dominant hund, hun er skikkelig wannabe foreløpig - men om noen år... Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle mine hunder oppgjennom årene er det kun to som har gjort dette fast etter tissing og bæsjing (begge to tisper btw). Begge disse to har vært høy i rang... aner ikke om det har vært tilfeldig eller ikke!

Ingen av de jeg har hjemme nå er sparkere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen, grunnen til at jeg spør, er fordi en av valpene har gjort det - TRE ganger! ;) Jeg trodde slikt var forbeholdt voksne hunder, og gjerne hunder som tør å "vises" litt. Ser ikke for meg at litt sjenerte hunder gjør det, liksom? Jeg har tenkt at Aynï har vært for "underdanig" til å gjøre det, for lavt på alles rangstiger til å kunne ville drømme om sånt, litt for barnslig ganske enkelt. Tulla har mye mer bein i nesen, og det er derfor logisk at hun er den av de som har gjort det. Men nå har jeg altså sett samme valpen (og ingen andre) gjøre det hele tre ganger, og da begynner jeg jo å spekulere såklart.

Har sett at også usikre hunder driver på slik. En venninne av meg sin hund er ekstremt usikker og han sparker bak, og da ser han riktig så fornøyd ut med seg selv ;) Valpen her i huset har gjort det fra han kom inn. Juta gjør det å av og til og da ser hun helt forfælen ut etterpå "oi, at jeg turde det da"

Så jeg tror det er litt hipp som happ egentlig. Jeg tror ikke det har noe med dominans å gjøre rett og slett, tror det har mer med markering og "her har jeg vært" greie.

Z gjorde det å, men han oppfordret jeg til å gjøre det, han trengte å være litt tøff på en hyggelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe nettopp om at hunder har noe luktgreier under potene, og at de sparker for å "få løs" lukten og spre den. Og at det ikke har noe med dominans å gjøre, men at det mest blir gjort av selvsikre hunder. ;) Men vet jo ikke om dette stemmer da. Skal ikke tro alt en leser, liksom.

Mulig jeg er en naiv liten Pige, men jeg har også latt meg fortelle at det er fordi de kjører på med luktstoffer fra tredeputene, sprer litt av den liflige svettelukta si rett og slett :wub: Syns jeg ser de tøffeste gutta i klassen gni dodørene med armhulene og tåfisene sine ;) Neida, helt seriøst, jeg hører at biskene har luktkjertler mellom tærne og i tredeputene, og at de sprer lukta ved å sparke litt.

Da N her om dagen plutselig sparket etter hver bommelibom, tenkte jeg at NUH begynner bisken å bli stor boffs - og snart løfter han vel på beinet også. Det gjorde han ikke, og nå har han slutta å sparke også. :wub: Jeg har hatt en puddel som sparka MASSE, han var definitivt den mest dominante hannen jeg har hatt, og var ganske høy i stress. Alle hanner vi har hatt i familien sparka forøvrig etter bom-di-bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er feromoner fra svettekjertlene under beina som skal spres. Hos oss er det kun én som gjør det, og det er sjefsbitchen og dronningen Roma... Hun har stort sett alltid gjort det. Hun er en ranghøy og dominant tispe, så det har muligens noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine (tisper) gjør det, både etter nummer 1 og nummer 2 :wub: My er værst i hagen når hun tisser/bajser, hun blir stående å spinne så det flyr gress og jord alle veier.. Stuevinduene våre ser ikke ut siden My har sparket masse jord oppetter dem på utsiden :wub:

Emma gjør det som oftest på tur når hun tisser eller bajser, og mer sjeldent når hun "bare" tisser/bajser i hagen. Jeg tror Emma prøver å spre lukten sin så mye som mulig, mens My tror hun er morsom mens hun holder på (jeg og sambo ler av henne) så derfor fortsetter hun ;)

Ingen av mine er noe dominante av seg, bortsett fra Emma da kanskje. Hun er dominant ovenfor alt og alle hun ser at det går ann å være dominant med (men er egentlig en små-usikker liten sjel)

My ser ut som hun syns hun er kjempe kul og morsom når hun holder på, står der med et fårete glis og sparker i vei meg alle fire beina. Hvis jeg sier "Stopp" til henne får hun et enda rarere og mer banalt uttrykk i ansiktet og sier "boff" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry gjør det av og til etter både tissing og bæsjing, mens Norma gjør det en veldig sjelden gang etter bæsjing. Hvorfor har jeg vel egentlig ikke en bedre teori på enn dere andre her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...