Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sparke bak etter å ha gjort fra seg


Huldra

Recommended Posts

Chuck er en veldig trygg og selvsikker gutt, og han sparker bare mer og mer, virker det som. I går på morgenturen bestemte jeg meg for å telle, men jeg kom ikke lengre enn til 7 ganger før jeg glemte av hele tellinga ^^ Han sparker som oftest etter å ha tisset, og innimellom uten å ha hverken gjort det ene eller det andre, men sjelden etter bæsjing virker det som. Han startet med dette for ca to måneder siden. Da var han 10 måneder. Nå er han da ett år, og det har økt eksplosivt med sparking. Han er en veldig sosial liten fjomp, virker ganske nøytral i forhold til de fleste hunder. Noen hunder han møter er han veldig valpete med, mens andre er han plutselig en voksen og sindig kar sammen med. Valper som er yngre enn han legger han seg gjerne på rygg for, og er svært forsiktig med i lek. Den eneste hunden han så langt er usikker på er en stor og svart hovawart borti gata som alltid bjeffer på han, og løper etter han for å få lagt han i bakken. Eierene til denne hunden sier at hun er veldig dominant ovenfor alle hunder, og ønsker å sjefe de rundt. På meg virker det ikke som om det er veldig bevisst fra Chucks side om han sparker eller ikke, eller i hvilke situasjoner. Egentlig virker det mest på meg som om han omtrent driver å tester ut når det er riktig å gjøre det, siden det er så vilkårlig når det skjer, og i hvilken retning det sparkes. Om Chuck er dominant eller har mye dominerende adferd ikke aner jeg rett og slett ikke, jeg er ikke spesielt god på å lese sånt enda, men tilbakemeldinger vi har fått fra andre er at han virker veldig trygg på seg selv, av typen "jeg vet hvem jeg er og hvor jeg står, så jeg trenger ikke bevise noe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Blaze sier hun er dronningen av å sparke bak ;)

2008_11110008.jpg

Hjemme hos meg fører ofte "bakspark" til ett lite utbrudd å av lek/løping etterpå. Nesten så jeg delvis tror det er oppmerksomhet rettende.

Blaze er den som sparker her i huset, jeg har vel bare sett Talli gjøre det noen får ganger. Blaze er en dominant tispe som gir veldig små signaler på sin dominans. Det er skjeldent du ser henne går inn for å dominere andre voksene hunder, men det rekker med ett blikk.

Ungehunder derimot kan hun gå inn mer fysisk og dominere spesiellt før løpetid.

Men jeg har veldig skjeldent sett at hun har sparket bak i sammenheng med at hun skal dominerer andre. Hun gjør det like mye om hun går alene i hagen eller sammen med andre i flokk. Om det var ett dominant tegn så burde jo det har økt i frekvens når det var en flokk tilstede? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til akkurat dette med å sparke bak, så er vel de fleste enige i at hunder som gjør dette, ikke er redde for å "synes" litt, uansett hvordan de ellers er, dominante, "domintante" eller ingen av delene? Jeg synes i alle fall at det høres logisk ut at hunder som helst ikke vil bli sett, som kanskje gjemmer seg litt, ikke gjør sånt?

Nei, jeg er ikke... Juta er livredd for å synes for mye, men likevel kan hun finne på å sparke bak. Egentlig gir jeg litt blanke i hvorfor *ler* De gjør det og ferdig med det. At valpen gjør det er helt ok, at Juta gjør det er også ok. Kanskje hun føler seg litt bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle mine hunder oppgjennom årene er det kun to som har gjort dette fast etter tissing og bæsjing (begge to tisper btw). Begge disse to har vært høy i rang... aner ikke om det har vært tilfeldig eller ikke!

Ingen av de jeg har hjemme nå er sparkere ;)

Men en av de du ikke har hjemme gjør det:P

Mine gjør det innimellom. Typisk på fellestreninger og sånt, hvor Knott er litt høy, litt usikker, veldig gira og opphisset i en salig blanding (hun er rimelig lite dominant forøvrig). Zima gjør det i perioder. Hjemme bryr jeg meg ikke, men ellers pleier jeg igrunn ikke la de få lov jeg. Kanskje de burde begynne å få lov? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den også store boken som kom til jul: "Hunders språk og atferd/B.Handelman/Canis" er sparking i bakken plassert under temaet: Markeringsatferd.s 163

-sitater: "enhver atferd som brukes for å kommunisere informasjon om revirgrenser, evolusjonær fitness, alder og helsestatus til andre dyr

... noen hundedyr sparker med bakbeina etter at de har urinert eller gjort fra seg for å spre sin egen lukt. Markering er en måte å hevde territorium. Noe som er viktig fordi hundedyr ofte konkurrerer om ressurser i omgivelsene.

...under et bilde: denne ulven sprer sin lukt ved å skrape og sparke i bakken med både fram- og bakbeina. Å skrape i bakken er både en luktmarkerinog en visuell markering."

Det med at sparking også er en visuell markering er jo interessant å bli minnet om, ettersom man da skulle tro at atferden forekommer mer hyppig om det er andre hunder i synlig nærhet? ..eller om andres lukter er så ferske at hunden "tror" de finnes i synlig nærhet - dvs instinktet utløses fordi hunden "tror seg sett"?

Det kan virke slik på mange av de erfaringene det fortelles om i tråden.

Jeg var litt dårlig til å lete ja.. :innocent: Takker. :lol:

Blaze sier hun er dronningen av å sparke bak :lol:

2008_11110008.jpg

Hjemme hos meg fører ofte "bakspark" til ett lite utbrudd å av lek/løping etterpå. Nesten så jeg delvis tror det er oppmerksomhet rettende.

Blaze er den som sparker her i huset, jeg har vel bare sett Talli gjøre det noen får ganger. Blaze er en dominant tispe som gir veldig små signaler på sin dominans. Det er skjeldent du ser henne går inn for å dominere andre voksene hunder, men det rekker med ett blikk.

Ungehunder derimot kan hun gå inn mer fysisk og dominere spesiellt før løpetid.

Men jeg har veldig skjeldent sett at hun har sparket bak i sammenheng med at hun skal dominerer andre. Hun gjør det like mye om hun går alene i hagen eller sammen med andre i flokk. Om det var ett dominant tegn så burde jo det har økt i frekvens når det var en flokk tilstede? :icon_redface:

For et bilde! :whistle: Men det var jo egentlig kanonbra; jeg føler det er veldig beskrivende i forhold til hvordan jeg opplever hunder flest (neida, ikke alle) når de sparker bak; for på bildet ser på Blaze så utrolig stolt ut! "Her er jeg, jeg eier verden"-utstråling.

Nei, jeg er ikke... Juta er livredd for å synes for mye, men likevel kan hun finne på å sparke bak. Egentlig gir jeg litt blanke i hvorfor *ler* De gjør det og ferdig med det. At valpen gjør det er helt ok, at Juta gjør det er også ok. Kanskje hun føler seg litt bedre :o

Okei da, ikke du.. :P Apropos bildet til Jeanette, så ville det vært interessant å se Juta-hunden sparke bak. :whistle: Hvis hun er så redd for å synes, mener jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn på siden, men likevel litt på tema med tanke på en del av svarene her. Jeg synes det virker som det er veldig mange som blander det å være dominant, med det å gjøre dominerende ting. En hund som hele tiden prøver å dominere andre hunder osv, er ikke dominant selv om den viser dominerende atferd. Det er veldig mange usikre hunder som viser mye slik atferd feks.

Embla er helt klart en usikker hund som later som hun er tøff. Så jeg er enig i dette :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse er helt klart en usikker hund og han gjør det en hel del. Ulrik, forrige hunden vår, var en fryktelig stødig og selvsikker hund og jeg så ikke han gjøre det ofte altså. Det var noen få ganger bare. Han var en sånn type hund som la seg på rygg hvis noen la opp til bråk med han, han gadd rett og slett ikke konflikter på noen som helst områder. Shensi har ikke vist tegn til sånt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da, ikke du.. :whistle: Apropos bildet til Jeanette, så ville det vært interessant å se Juta-hunden sparke bak. :icon_redface: Hvis hun er så redd for å synes, mener jeg. :innocent:

*ler* Næmmen, stakkars hun gråter jo av skrekk bare ved tanken på at jeg skal oute henne på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror det er litt hipp som happ egentlig. Jeg tror ikke det har noe med dominans å gjøre rett og slett, tror det har mer med markering og "her har jeg vært" greie.

Er dere klar over at dere som har hunder som sparker bak rett og slett eier hundeverdenens svar på TAG'ere ?

Jeg har faktisk aldri eid en TAG'er, jeg... Ingen av dem jeg har nå gjør sånt, og ingen av dem jeg har hatt har noen gang gjort det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...