Gå til innhold
Hundesonen.no

1 år etter..


klaraolivia

Recommended Posts

Ja nå har det gått ett år siden vi anskaffet oss en goldendoodle.. Og makan til kjeft som vi fikk på dette forumet for det valget skal det letes lenge etter. Skal innrømme at det var dager da jeg var livredd for at deres spådommer om at alle dårlige egenskaper skulle slå til.. MEN de gjorde ikke det ;-)

Hunden vår, en nydelig goldendoodle er nå litt over ett år og stiller til alle forventninger vi hadde. Røytefri, allergivennlig, barnevennlig, morsom, lydig... (ikke alltid lydig kanskje...) vennlig, glad... Livlig og glad ute og rolig og fin inne.

Det vi kanskje setter allermest pris på er at hun fungere så flott med barn og andre hunder, aldri noe problem av noe art. Så for de som er ute etter en flott allergivennlig, røytefri og barnevennlig hund, er jeg ikke i tvil om å anbefale goldendoodle videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Så flott at du er så fornøyd med hunden din, og at den står til forventningene dere hadde. Jeg vil likevel påpeke at det er ikke alle som blir allergivennlige og like flotte hunder som den du har. Selv om du nå kanskje vil si "hva sa jeg" så er det nok ikke mange her som vil endre mening når det kommer til denne planlagte blandingsavlen likevel. Selvfølgelig finnes det flotte individer av denne blandingen, det gjør det også av andre blandinger, men likevel vil ikke jeg anbefale blandingsavl. Det er en grunn til at mange oppdrettere planlegger og legger ned veldig mye jobb for å få rasetypiske og mentalt og fysisk friske rasehunder, hvis vi skal begynne å blande alle rasene fordi vi ønsker noen egenskaper av den rasen og noen av den, vil det bli en veldig uforutsigbar avl, og rasene vil etterhvert bli utvannet. Uansett, gratulerer med dagen til hunden din :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne smileyen du ser etter? a015.gif Litt sånn ædda bædda.... :whistle:

Fint at det det gikk bra for dere, men faktum er at hunden hverken hadde trengt å bli røytefri eller allergivennlig. Å anbefale denne blandingen på de premissene er løgn. Det blir som om jeg skulle påstått at min rase er allergivennlig fordi noen allergikere ikke reagerer.

Men designerhunder vil alltid finne kjøpere, så den avlen kommer vi sannsynligvis aldri unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår, en nydelig goldendoodle er nå litt over ett år og stiller til alle forventninger vi hadde. Røytefri, allergivennlig, barnevennlig, morsom, lydig... (ikke alltid lydig kanskje...) vennlig, glad... Livlig og glad ute og rolig og fin inne.

Det der stemmer for veldig mange rasehunder også. Vel, barnevennlig og lydig er jo gjerne avhengig av trening og sosialisering, men ellers. Og man kan garantere de egenskapene i samtlige generasjoner og grener av rasen. I motsetning til alle doodler eller poos eller hva det skal være.

Synd, men sant. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje virke som jeg trodde vi kunne krysse av på en liste over ønskede egenskaper fra ulike raser i blandingsavl, men det mente jeg absolutt ikke. Når man blander raser kan man også få de utfordrende og vanskelig egenskapene fra begge rasene i en hund.... Jeg forstår at du er glad i hunden din, og ønsker å få anerkjennelse for at det er en flott hund til tross for at det er en blandling som er kommet av popularitet. Det er ikke din hund som individ jeg er imot, men blandingsavl som helhet.. Jeg ser ingenting positivt med planlagt blandingsavl, og når jeg har sett hvordan de store oppdretterne jobber og hva valpene blir solgt for blir jeg enda mer sikker på at dette er en valpefabrikk som tjener rått på at folk tror de får en lydig, flott og allergivennlig hund, noe som ikke alltid er tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår, en nydelig goldendoodle er nå litt over ett år og stiller til alle forventninger vi hadde. Røytefri, allergivennlig, barnevennlig, morsom, lydig... (ikke alltid lydig kanskje...) vennlig, glad... Livlig og glad ute og rolig og fin inne.

Nææææh, der beskriver du jo puddelen! Helt tydelig at man ikke finner de kvalitetene i en renraset hund jah.... :whistle:

Alle de egenskapene man skryter av at denne blandingen har, har jo puddelen... Bare at i en renraset puddel ligger det litt mer jobb bak avelen for å få fram sunne og friske hunder.

Jeg skjønner virkelig ikke greia.... Men for all del, fint at dere er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se. om formålet faktisk hadde vært å lage en ny rase, hadde ikke disse oppdretterene bare "spydd" ut valper i hytt og gevær. For det er vel det de gjør. å lage en ny rase tar mange år med hardt arbeid.

sjekker de foreldredyrenes helse? forekomst av øyesykdom? HD, AA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott å høre også når folk er fornøyde med sin hund! På slike fora som dette blir det sjelden lengre diskusjoner om akkurat dèt liksom - her går det mest i det negative tingene når det gjelder hunder... :whistle:

Men uansett hvor fantastisk enkeltindivider er er det på ingen måte noen "klappe seg på skulderen" og tro at man vet eller kan mer enn andre. Det er INGEN her som har forutsetning å vite om du, trådstarter, faktisk hadde vært ennå mer fornøyd med f.eks. en renraset puddel? Den hadde kanskje vært lydigere? (Og derfor aldeles perfekt...?)

Neida, ingen tvil om at det er hyggelig med hunder som fungerer som hunder - og det gjør jo heldigvis de aller fleste!

Men uansett trist at hvermannsen kan kjøpe en hvilkensomhelst golden og en tilsvarende puddel, parre dem sammen uten en eneste tanke på sunnhet - og så selge valpene og tjene gode penger på lettlurte kjøpere..

Joda - det GÅR faktisk som regel bra med hundene. Og oppdretteren kan fortsette å selge blandinger til overpris etter foreldredyr som kanskje ikke engang hadde vært godkjente for bruk i "raseverden" (pga allskens sykdommer som ingen sjekker på blandingshunder). Det er heller ingen som kan kontrollere rovdrift på moren - det er fritt fram å avle på hver løpetid fra valpestadiet til hennes død, hvis man ønsker. (Selvsagt ikke mange som praktiserer dèt, da!)

Uansett trist og synd men sant...

Og de fleste av oss kommer nok uansett til å være imot slik kynisk avl av hunder, uansett hvor søt og hyggelig DIN er.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bedre enn at du er fornøyd med hunden din, men og anbefale en slik rase vidre til allergikkere er vel kanskje litt drøyt?! for det er jo aldeles ingen garanti for at en slik blanding faktisk blir allergivennlig. Hva skal da skje med alle de som blir kjøpt av allergikkere og som ikke blir allergivennlige? Det er mer enn nok omplasseringshunder rundt om kring allerede! En annen ting er jo en helt syk overprising på valper etter denne blandingen, foreldrene trenger jo ikke være skjekket for noen ting, ikke kan de garantere noen egenskaper(som feks allergivennlig, det blir bassert på flaks), ikke er de stilt eller testet, allikevell er de dyrere enn de fleste rasehunder som ofte både er stilt, røntget, øyelyst, testet for andre ting og mentalskjekket...

Forøvrig så kan blandingshunder være vel så fine og gode hunder som rasehunder så det er ikke problemet her, problemet er usikkerheten rundt 'produktet' av to forskjellige raser og det faktum at blandingshunder skjeldent er etter garantert friske foreldre, da de ofte ikke er sjekket. Og man kan jo desverre ikke bestemme hvilke egenskaper valpene skal arve, så mye blir overlatt til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er OGSÅ et forum for mennesker med blandingshunder! De skal heller ikke bli utsatt for hets for sitt valg. Spørsmål angående valget og diskusjon er selvfølgelig tillat.

Et innlegg er redigert.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du er fornøyd, men jeg ser jo at innlegget ditt har en litt "hva var det jeg sa" tone over det. Noe som forsåvidt er forståelig. Men jeg synes absolutt ikke du skal uttale deg om at denne blandingen er allergivennlig, dere har vært veldig heldige, men det er det ikke alle som er.

Forøvrig synes jeg også du beskriver en puddel. :whistle:

Men altså, de fleste blandinger blir faktisk fine, greie hunder, det er vel mer de helsemessige aspektene som er veldig usikkre.

Håper du røntger henne foran og bak, samt utfører andre tester som er vanlig på de respektive rasene. Håper vel egentlig det er et punkt i kontrakten hvis oppdretterne har tenkt å drive på med dette langsiktig, og er seriøs.

Jeg ønsker deg oppriktig lykke til med Pepper (var det ikke :wub: ), og det hadde vært koselig om du la ut litt bilder og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har det gått ett år siden vi anskaffet oss en goldendoodle.. Og makan til kjeft som vi fikk på dette forumet for det valget skal det letes lenge etter. Skal innrømme at det var dager da jeg var livredd for at deres spådommer om at alle dårlige egenskaper skulle slå til.. MEN de gjorde ikke det ;-)

Hunden vår, en nydelig goldendoodle er nå litt over ett år og stiller til alle forventninger vi hadde. Røytefri, allergivennlig, barnevennlig, morsom, lydig... (ikke alltid lydig kanskje...) vennlig, glad... Livlig og glad ute og rolig og fin inne.

Det vi kanskje setter allermest pris på er at hun fungere så flott med barn og andre hunder, aldri noe problem av noe art. Så for de som er ute etter en flott allergivennlig, røytefri og barnevennlig hund, er jeg ikke i tvil om å anbefale goldendoodle videre.

Kjempegreier! Artig å høre fra deg igjen og ikke minst er det bra at du tør å trø inn her igjen.

Hundesonen fortjener litt "hate to say I told you so" - da de nok hadde vært like in your face om noe skulle gått galt :whistle: Eneste jeg må si meg enig i, er at det ikke er noen garanti for at hunden blir røyte og/eller "allergivennlig". Med tanke på de vanvittige røyteevnene til Labrador og Golden så skal det litt til for at ALLE produserte doodler blir røytefri. Du må gjerne anbefale den, men ha gjerne dette faktumet med i den setninga...

Ellers ønsker jeg dere masse lykke til videre! Utrolig hvor fort tiden går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har det gått ett år siden vi anskaffet oss en goldendoodle.. Og makan til kjeft som vi fikk på dette forumet for det valget skal det letes lenge etter. Skal innrømme at det var dager da jeg var livredd for at deres spådommer om at alle dårlige egenskaper skulle slå til.. MEN de gjorde ikke det ;-)

Hunden vår, en nydelig goldendoodle er nå litt over ett år og stiller til alle forventninger vi hadde. Røytefri, allergivennlig, barnevennlig, morsom, lydig... (ikke alltid lydig kanskje...) vennlig, glad... Livlig og glad ute og rolig og fin inne.

Det vi kanskje setter allermest pris på er at hun fungere så flott med barn og andre hunder, aldri noe problem av noe art. Så for de som er ute etter en flott allergivennlig, røytefri og barnevennlig hund, er jeg ikke i tvil om å anbefale goldendoodle videre.

Så hyggelig for deg og din familie at dere fikk en av de få såkalte "doodlene" som faktisk er røytefri.

Men dette at du anbefaler en blandingshund, videre er jeg skeptisk til.( For det er en blandingshund for det er ingenting som heter "goldendoodle") Dette er en blanding som man faktisk som nevnt tidligere ikke vet noe som helst 100% om før den er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest betenklig (og trist) er at denne type blanding har blitt så populær, at det avles i hytt og pine. Uerfarende "private" ser en mulighet til å tjene noen kroner, så da er det bare å sette igang :whistle: Det er jo en helt syk pris for en blandingshund.

EDIT: Obs! Ja, jeg tar til meg det BP skriver. Det kom litt feil ut det jeg mente skrive og den diskusjonen er vel snart utdebatert. Det er supert an TS har fått en hund de er fornøyd med på alle plan. Det er sånn det hundeholdet skal være :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men alvorlig talt da folkens - fikk man ikke sagt hva man mente om blandingsavl når damen først skulle ha valp?

Nå er dere ufine - og jeg skal ha det i minne tenker jeg til en annen gang det ropes om slemme gamle sure tanter her. Himmel og hav.

Til TS:

Så fint at du har fått en hund du er fornøyd med, fortsett og kos deg med hunden din og bidra gjerne også her på forumet. Det viktigste er tross alt er at du og din familie er fornøyd med det valget dere tok for snart ett år siden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo klart, vi syns selvfølgelig det er fint at de har fått en hund de er fornøyde med. Ingenting er bedre enn det. :whistle: Er ikke meninga å være slem, men å komme med den "told you so" og "nå skal jeg anbefale "rasen" til alle" er det jeg syns blir litt dumt... Ihvertfall når dette er et tema som har blitt diskutert så mye. Da veit jo TS hva slags reaksjoner det blir.

Men jeg kan godt si det igjen! Glad på deres vegne at dere er fornøyde med hunden. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg egentlig at jeg formulerte meg nokså moderat for nettopp å ikke erte de argeste i gang igjen :-) Men her holder det å bare nevne goldedoodle så er dere i gang igjen :-) Egentlig ganske morsomt :-)

Hadde jeg villet ha en renraset puddel så hadde jeg kjøpt det, det samme gjelder de andre forslagene jeg har fått. Nå var det fakstisk slik at vi ønsket oss en goldendoodle og og er svært så fornøyd med det og så får det står for vårt ansvar, ikke sant?

Kan vi ikke bare konkludere med at vi ikke angrer på hundevalget i huset her og er svært så godt fornøyd med valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror vel ikke jeg et sekund på at hensikten med å lage denne tråden kun var for å si "vi har hatt et fint år med hunden vår og er veldig fornøyd". Innlegget var helt klart i kategorien :whistle: og du ønsket nok å provoserte også gjetter jeg... Hadde du kun hatt lyst til å fortelle om hvordan ting hadde gått så hadde du lagd en "ett år med hunden"-tråd med bilder og/eller fortellinger om ting som har skjedd, hva som har blitt lært osv.

Jeg synes det er flott at dere har hatt et bra år med hunden og at dere er fornøyde med deres valg! Sånn utover det så var jo ikke dette noen spesielt interessant tråd. "Vi har det fint" = "ok, fint for dere" for meg... Putt inn noen bilder og fortell hvorfor og hvordan dere har det fint så blir det litt mer spennende! :wub:

Jeg hadde forøvrig ei blandingstispe som min første hund. Hun var den snilleste og mykeste og hyggeligste i verden! Til tross for alle mine feil som eier så var hun en stabil og flott hund! Hun kurerte hundeskrekk på flere mennesker (har ei venninne som i dag har flere hunder pga henne), hun var supertrygg mot barn og andre dyr, gikk fint overens med alle. Hun var lettlært og en fantastisk hund på alle måter. Ah, ja... og så avlivet jeg henne da hun var 2,5 år pga sykdom...

...poenget er vel at det er litt vanskelig å si hvor fantastisk en hund er etter bare 1 år. Hvordan er helsa senere, arvelige sykdommer som dukker opp? Vil gemyttet forbli stabilt etter at hunden blir voksen (hatt hund som ble hundeaggressiv når den nærmet seg 2 år etter å ha vært superomgjengelig til da)? De fleste hunder er både friske og hyggelige når de er unge, er ikke uten grunn at de fleste "allergitilfeller" på finn gjelder hunder i en viss alder...

Men altså, flott at dere har det flott og flottere om du legger inn litt annen info også, ikke bare retter tunge og går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra å høre at du er fornøyd med hunden :whistle: Alltid bra at folk er fornøyd med hunden sin, uansett rase eller blanding.

Personlig er jeg selv ingen tilhenger av blandingsavl (utenom hos alaska husky da) men blandingshunder kan jo alikevel være fine hunder. Jeg husker så vidt forrige runde og synes det er tøft at du tør å komme tilbake å dele dine erfaringer, håper bare du var klar over hva du gikk til :wub: her inne er det nemlig ikke alltid like greit å være i mot "røkla" :)

Dette er en blanding som man faktisk som nevnt tidligere ikke vet noe som helst 100% om før den er utvokst.

Og hva vet man egentlig om en rasehund før den er voksen? Man vet ikke hvilke sykdommer, allergier eller skader den vil pådra seg. Man vet ikke hvordan den vil utvikle seg som brukshund, familiehund eller bare hund.

Man kan, gjennom testing av foreldredyr og gjennomtenkte valg, anslå og anta hvordan hunden kanskje muligens kan ha mulighet for å bli. Men man kan aldri VITE. Miljø er en for stor del av en hund til det + at man aldri kan garantere mot sykdommer, skader eller annet negativt hos en hund. Hverken rasehund eller blandingshund. Sannsynligheten for en frisk hund er vel i praksis bedre hos en blandingshund enn hos en rasehund da genvariasjon etter all sannsynlighet vil være enormt mye større enn hos en rasehund.

Likefullt stemmer jeg for raseavl, men det er mye rasehundavl som absolutt ikke burde ha skjedd. VI avler frem syke dyr med syke egenskaper, og det er i mitt hodet helt på viddene. Og kanskje en annen diskusjon en den som er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover det så var jo ikke dette noen spesielt interessant tråd. "Vi har det fint" = "ok, fint for dere" for meg... Putt inn noen bilder og fortell hvorfor og hvordan dere har det fint så blir det litt mer spennende! :whistle:

Men altså, flott at dere har det flott og flottere om du legger inn litt annen info også, ikke bare retter tunge og går! :wub:

Var på ingen måte meningen å rette tunge med dette innlegget :-) Kanskje mer ment som litt info at det behøver ikke bli helt fullstendig galt selv om man har en *doodle* av ett eller annet slag. Vi har faktisk fått en hund som vi ønsket oss, ikke har vi betalt overpris for den og ikke har vi handlet hos useriøs kennel om driver rovdrift på hundene sine heller.

Jeg har blitt anmodet om ikke å reklamere for goldendoodle, men det føler jeg vel at jeg kan gjøre med god samvittighet, så får dere heller fortsette å rase over dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skarpt og spennende og flott bilde! Arti med det lille rosa hjertet som gjemmer seg inni alt det sorte. :whistle:

Når det gjelder blandings så har jeg vært inne på tanken selv jeg, har ingen ting imot blandingshunder. Men har litt motforestillinger mot at folk anbefaler en rase på veldig snevert grunnlag, for ekmsempel etter å ha hatt én representant i bare ett år. Når det i tillegg gjelder en mix og ikke en rase en gang så er det ikke rart man blir småprovosert. Selv er jeg veldig forsiktig med å anbefale min rase fordi den er såpass ny (1960) det er variasjoner innad, og dette er min første hund av rasen. Jeg vil ikke villede folk som leser på forumet til å tro at kjøper de en eurasier så får de en hund som er like fantastisk som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...