Gå til innhold
Hundesonen.no

1 år etter..


klaraolivia

Recommended Posts

Var på ingen måte meningen å rette tunge med dette innlegget :-) Kanskje mer ment som litt info at det behøver ikke bli helt fullstendig galt selv om man har en *doodle* av ett eller annet slag. Vi har faktisk fått en hund som vi ønsket oss, ikke har vi betalt overpris for den og ikke har vi handlet hos useriøs kennel om driver rovdrift på hundene sine heller.

Jeg har blitt anmodet om ikke å reklamere for goldendoodle, men det føler jeg vel at jeg kan gjøre med god samvittighet, så får dere heller fortsette å rase over dette her..

Hvordan kan du reklamere for en blanding som du kun har hatt i et år? For det første er ikke hunden i nærheten av å bli voksen? Kun halveis..

For det andre så er dette en hund, er alle andre goldendoodler helt like? Dessuten finnes det ikke garanti for at de er verken allergivennlige, røytefri og barnevennlig osv osv. Skal innrømme at jeg ved en feil anbefalte min egen rase.. men jeg skjønte fort at jeg rett og slett har vært kjempeheldig med mitt eksemplar!

Det har du også! Gratulerer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Skikkelig skarpt og spennende og flott bilde! Arti med det lille rosa hjertet som gjemmer seg inni alt det sorte. :whistle:

Når det gjelder blandings så har jeg vært inne på tanken selv jeg, har ingen ting imot blandingshunder. Men har litt motforestillinger mot at folk anbefaler en rase på veldig snevert grunnlag, for ekmsempel etter å ha hatt én representant i bare ett år. Når det i tillegg gjelder en mix og ikke en rase en gang så er det ikke rart man blir småprovosert. Selv er jeg veldig forsiktig med å anbefale min rase fordi den er såpass ny (1960) det er variasjoner innad, og dette er min første hund av rasen. Jeg vil ikke villede folk som leser på forumet til å tro at kjøper de en eurasier så får de en hund som er like fantastisk som min.

Nå er vel ikke grunnlaget SÅ snevert.. Jeg har lest masse om goldendoodle og erfaringer fra hundeeiere og stort sett er vel uttalelsene omtrent som mine. Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg på vegne av alle verden goldedodler, men de fleste har gode erfaringer med hunderasen (blandingen)..

Jeg tror også at hvis dette hadde vært et skikkelig misstak så hadde ikke etterspørselen vært så stor som det antydes heller, så helt galt kan det vel ikke være tenker jeg..

Jeg skjønner at mange har argumenter som "rovdrift" og "valpefabrikk", men dette er jeg 100 % sikker på gjelder for flere kenneler av renraset hund også og det er jeg selvfølgelig i mot uansett hva det måtte være av avl på dyr- misbruk og rovdrift er vi selvfølgelig imot.. Men det er ikke det innlegget mitt handlet om, jeg ville bare fortelle at det går an å få en bra goldendoodle.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke grunnlaget SÅ snevert.. Jeg har lest masse om goldendoodle og erfaringer fra hundeeiere og stort sett er vel uttalelsene omtrent som mine. Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg på vegne av alle verden goldedodler, men de fleste har gode erfaringer med hunderasen (blandingen)..

Jeg tror også at hvis dette hadde vært et skikkelig misstak så hadde ikke etterspørselen vært så stor som det antydes heller, så helt galt kan det vel ikke være tenker jeg..

Jeg skjønner at mange har argumenter som "rovdrift" og "valpefabrikk", men dette er jeg 100 % sikker på gjelder for flere kenneler av renraset hund også og det er jeg selvfølgelig i mot uansett hva det måtte være av avl på dyr- misbruk og rovdrift er vi selvfølgelig imot.. Men det er ikke det innlegget mitt handlet om, jeg ville bare fortelle at det går an å få en bra goldendoodle.. :whistle:

Tror mye av populæriteten kommer av at folk tror kronprinsparet har en slik blanding, men det er en spansk(?) vannhund.

Labradoodle er på lik linje som andre blandingsraser. Rottmann er jo også ganske kjent, som en populær blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av populæriteten kommer av at folk tror kronprinsparet har en slik blanding, men det er en spansk(?) vannhund.

Labradoodle er på lik linje som andre blandingsraser. Rottmann er jo også ganske kjent, som en populær blandingshund.

Kronprinsparet har doodle fra DH :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av populæriteten kommer av at folk tror kronprinsparet har en slik blanding, men det er en spansk(?) vannhund.

Labradoodle er på lik linje som andre blandingsraser. Rottmann er jo også ganske kjent, som en populær blandingshund.

Nei her tar du nok feil. Kronprinsparet har og Labradoodle.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/703/703425/7034256/jpg/active/960x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt bisk, klaraolivia. Ønsker dere alt godt i framtida, selv om jeg også er imot blandingsavl.

Takk for det du :-)

Og med fare for å trampe i klaveret igjen så spør jeg: Er ikke alle hunder egentlig resultatet av blanding på ett eller annet tidspunkt. Er det ikke i alle tider drevet med fremelsking av diverse egenskaper for nettopp å ende opp i en rase???.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke grunnlaget SÅ snevert.. Jeg har lest masse om goldendoodle og erfaringer fra hundeeiere og stort sett er vel uttalelsene omtrent som mine. Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg på vegne av alle verden goldedodler, men de fleste har gode erfaringer med hunderasen (blandingen)..

Jeg tror også at hvis dette hadde vært et skikkelig misstak så hadde ikke etterspørselen vært så stor som det antydes heller, så helt galt kan det vel ikke være tenker jeg..

Jeg skjønner at mange har argumenter som "rovdrift" og "valpefabrikk", men dette er jeg 100 % sikker på gjelder for flere kenneler av renraset hund også og det er jeg selvfølgelig i mot uansett hva det måtte være av avl på dyr- misbruk og rovdrift er vi selvfølgelig imot.. Men det er ikke det innlegget mitt handlet om, jeg ville bare fortelle at det går an å få en bra goldendoodle.. :aww:

Sjansen for at en blanding av puddel og labrador/golden blir en enkel, lettlært og trivelig hund er jo stor. Det er trivelige raser begge to, og det var jo en grunn til at man i utgangspunktet valgte å blande retriever med puddel for å få velfungerende tjenestehunder for blinde.

Jeg tror også at de fleste valpene av denne blandingen er bra hunder. Ulempen er at kanskje ikke alle får den forventa puddelpelsen som jo er mer allergivennlig enn en retrieverpels. Jeg traff to stk på hundetrening her om dagen. Det var små valper begge to - antakelig kullsøsken. Den ene ville helt tydelig få puddelpels mens den andre allerede 3-4 mnd gammel begynte å få den striere og glattere retrieverpelsen. Forhåpentligvis spilte det ingen rolle for valpeeierne, men om de hadde kjøpt valpen for å få en allergivennlig hund kan det nok hende de har vært uheldig.

Det som ER skummelt - på samme måte som med st bernhardshundene i sin tid, og dalmatineren, collien og hunder som har blitt "kjendiser" - er at en del useriøse folk ser et forretningspotensiale i disse doodlene. Man selger en doodle - en blandingshund - for 15 000 kroner uten at folk mukker engang. Det er gode penger i sånt, og jeg ser for meg at det vil poppe opp med mer eller mindre seriøse oppdrettere av disse hundene. Med dette følger jo også at man avler på "rått og røte" - altså er det kanskje ikke så nøye hvordan foreldrene er i gemyttet bare de er av rett rase - for man får jo uansett solgt dem.

En valp er et produkt av sine foreldre, og er foreldrene dårlige hunder vil ikke valpene bli bedre selv om det er blandingshunder liksom. DET er noe man må huske på i sin forherligelse av en blandingsavl som i verste fall kan gå riktig ille etterhvert som blandingshundene blir mer og mer populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du :-)

Og med fare for å trampe i klaveret igjen så spør jeg: Er ikke alle hunder egentlig resultatet av blanding på ett eller annet tidspunkt. Er det ikke i alle tider drevet med fremelsking av diverse egenskaper for nettopp å ende opp i en rase???.....

Nei du tramper ikke i klaveret, men det du nevner no er ett resultat av mange, mange års arbeid. Trur mange i dag reagerer mye på prisen av desse hundene, for pr i dag så er dei vel ikkje godkjente som rase og da er det diverse innskrenkninger på bruken av hundene. Tenker da spesielt på avl og at kulla ikkje blir godkjente hos NKK fordi det er blandingshunder å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av populæriteten kommer av at folk tror kronprinsparet har en slik blanding, men det er en spansk(?) vannhund.

Labradoodle er på lik linje som andre blandingsraser. Rottmann er jo også ganske kjent, som en populær blandingshund.

Vi kjøpte hunden vår før det ble skrevet ett ord om kronprinsparet :-)

Du blander nok kronprinsparet med Barak Obama, for HAN har en portugisisk vannhund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du :-)

Og med fare for å trampe i klaveret igjen så spør jeg: Er ikke alle hunder egentlig resultatet av blanding på ett eller annet tidspunkt. Er det ikke i alle tider drevet med fremelsking av diverse egenskaper for nettopp å ende opp i en rase???.....

På et vis er de jo det, men planlagt avl for og skape en rase med en rasestandard og en raseklubb blir litt annet :aww: Da er det krav om at hunder må sjekkes for diverse ting og de har en rasestandard og regler og gå etter. Når det gjelder disse doodle hundene så kan man vel bare pare en retriever og en puddel uten og tenke på noe mer og få full rase pris for det. Det åpner veldig for råvdrift og useriøse oppdrettere som bare vil tjene penger.

Jeg for min del er imot blandingsavl uten et mål og regler for hvordan det skal foregå, men jeg er ikke imot blandingshundene. De er vel så fine de som rasehunder, problemet er bare at man vet ikke noe om hvordan utfallet blir. Noen garanti har man aldrig men på rasehunder har man ha et bedre bilde på sykdommer, mental helse og hvilke linjer som ikke passer sammen. Jeg tror de fleste av disse doodle hundene er både fine og trivelige så den biten er grei, bare vær litt forsiktig med og kalle de allergivennlige. Kjedlig for en allergiker og kjøpe en også å ha den ifra seg fordi den arva pelsen til en golden, og ikke minst er det trist for bikkja.

Fin var den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur mange i dag reagerer mye på prisen av desse hundene, for pr i dag så er dei vel ikkje godkjente som rase og da er det diverse innskrenkninger på bruken av hundene. Tenker da spesielt på avl og at kulla ikkje blir godkjente hos NKK fordi det er blandingshunder å regne.

Jada, det har du og mange helt rett i, men for oss og mange andre som ikke skal delta i utstillinger o.l. så betyr det ikke all verden. Vi skulle ha en snill og familievennlig hund og ønsket var en som ikke røytet så mye og var allergivennlig (er inneforstått med at man ikke har garantier på noe av dette, men vi tok sjansen og det gikk bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hunden vår før det ble skrevet ett ord om kronprinsparet :-)

Du blander nok kronprinsparet med Barak Obama, for HAN har en portugisisk vannhund :-)

sånn var det vettu :aww: men hva er grunden til at de er så dyre?? (se bort fra små blandinger, for små hunder er generelt dyrere)

Har hatt blanding selv, men ikke til 15.000,-

Så lurer jeg på om foreldrene, som jo er reinrasa golden eller puddel er stilt, mentaltestet og/eller helsetestet??

Har de begynt å blande/parre doodler der begge har alergivennelig pels, for å føre dette videre? evt. parre doodle med puddel?? Har de noe spesifikt mål?? bortsett fra å få en snill, røytfri og lettlært hun?

edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er kjempesøt, og så bra at hun er en trivelig og grei hund. Håper det fortsetter sånn!

Har en blandingshund i hus selv nå (ikke min, bare nesten) og han er en trivelig og artig skrue. Som hunder flest. Så blandingshunder har jeg ingenting i mot, men planlagt avl på blandingshunder skal være innmari bra begrunnet før jeg roper hurra for det, og DET kvalifiserer ikke doodleblandinger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doodler har blitt jobbet med i en årrekke i Australia, og der nærmer de seg vel noe som kan kalles en homogen rase tror jeg. Der er det jobbet seriøst og målrettet med det formålet. Det er noe helt annet enn den avlen som foregår her, hvor oppdrettere bare kaster seg på en hype for å tjene penger. Dvs at det man leser om doodler ikke nødvendigvis gjelder den avlen vi har her, hvor den største oppdretteren har vært ærlig på at dette gjøres for å tjene penger.

Kjempeflott at dere har fått en flott og fin familiehund - men det eneste som er garantert med å kjøpe doodle her er at den ikke kommer med garantier. Det er derfor veldig dumt å reklamere og anbefale ved å si at den er røytefri og allergivennlig. Deres er det ja - fint - men det er langt i fra alle som er det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke det innlegget mitt handlet om, jeg ville bare fortelle at det går an å få en bra goldendoodle.. :aww:

Nei, du anbefaler denne blandingen. Det er en viss forskjell, og når det er sagt så er det veldig spesielt å anbefale en så kontroversiell blanding bare fordi du har vært heldig med ditt ett år gamle eksemplar.

Det er også veldig spesielt å poste en tråd hvor du primært virker å være ute etter å provosere andre hundeeiere, som ser ut til å se på denne blandingsavlen i et litt større perspektiv.

Nå aner ikke jeg hvor hunden din kommer fra, men jeg tviler på at det er noen norske "oppdrettere" som tenker spesielt langsiktig med denne avlen, hvor man jobber mot et mål utover det å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du anbefaler denne blandingen. Det er en viss forskjell, og når det er sagt så er det veldig spesielt å anbefale en så kontroversiell blanding bare fordi du har vært heldig med ditt ett år gamle eksemplar.

Det er også veldig spesielt å poste en tråd hvor du primært virker å være ute etter å provosere andre hundeeiere, som ser ut til å se på denne blandingsavlen i et litt større perspektiv.

Nå aner ikke jeg hvor hunden din kommer fra, men jeg tviler på at det er noen norske "oppdrettere" som tenker spesielt langsiktig med denne avlen, hvor man jobber mot et mål utover det å tjene penger.

Jeg ønsket å informere om at det til tross for alle dystre spådommer så langt har gått bra .-) Og er det så veldig spesielt å anbefale sin egen rase videre hvis man opplever at det er vellykket?? ...

Hun ser søt ut :aww:

Hvordan er det med pelsen, trenger den mye stell, eller holder den seg stort sett flokefri?

Hun må børstes og klippes regelmessig, men så går det fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare en goldendoodle, men den ble alt for stor i forhold til hva eier hadde sett for seg, og har en ganske vanskelig pels. I tillegg er bena ganske spinkle i forhold til kroppen.

Eier har ikke fått noe beskjed om å røntge fra oppdretter, og trodde ikke det var nødvendig da jeg spurte om hun hadde tenkt på det.

Hunden har et fantastisk gemytt da, og er veldig søt og god.

Gratulerer med dagen til Pepper :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og er hele tiden vært forsiktig med å anbefale "min" rase, nå er han to år (og min første dalmatiner), og jeg føler fortsatt ikke jeg har all verdens grunnlag å uttale meg på, javisst er han herlig og fantastisk, kunne ikke drømt om bedre hund, men dette er ett individ, ett kjønn, og i tillegg en ung hund, han er enda ikke voksen i hodet, og som ettåring er ikke din hund det heller :aww:

Men det høres jo lovende ut, så hun blir nok en flott hund som voksen og, man ser jo tendensen når de er ett år iallefall, og Casper har iallefall forblitt en godklump :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og er hele tiden vært forsiktig med å anbefale "min" rase, nå er han to år (og min første dalmatiner), og jeg føler fortsatt ikke jeg har all verdens grunnlag å uttale meg på, javisst er han herlig og fantastisk, kunne ikke drømt om bedre hund, men dette er ett individ, ett kjønn, og i tillegg en ung hund, han er enda ikke voksen i hodet, og som ettåring er ikke din hund det heller :aww:

Men det høres jo lovende ut, så hun blir nok en flott hund som voksen og, man ser jo tendensen når de er ett år iallefall, og Casper har iallefall forblitt en godklump :D :D

Jada :-) Sånn er det jo selvfølgelig med oss i vårt daglige liv også :-) Jeg ser at min anbefaling av goldendoodle kunne virke litt mye for noen og ekstremt provoserende. Det beklager jeg selvfølgelig..

Budskapet, om jeg tør å prøve meg igjen, var ment å være at hunden så langt har vist gode tendenser til tross for endel dystre spådommer, om dette oppfattes å være provoserende får det stå for motagers (leser) sin egen regning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket å informere om at det til tross for alle dystre spådommer så langt har gått bra .-) Og er det så veldig spesielt å anbefale sin egen rase videre hvis man opplever at det er vellykket?? ...

Håper du ikke ser på Goldendoodle som rase, for det er faktisk provoserende!

Jada :-) Sånn er det jo selvfølgelig med oss i vårt daglige liv også :-) Jeg ser at min anbefaling av goldendoodle kunne virke litt mye for noen og ekstremt provoserende. Det beklager jeg selvfølgelig..

Budskapet, om jeg tør å prøve meg igjen, var ment å være at hunden så langt har vist gode tendenser til tross for endel dystre spådommer, om dette oppfattes å være provoserende får det stå for motagers (leser) sin egen regning..

Dystre spådommer? Tror folk bare advarer om at det ikke alltid blir som man håper. Men det skjer jo ofte at disse hundene blir fine, men det er også motsatte tilfeller.

Finnes nok tilfeller hvor en familie har kjøpt seg vorsther til vanlig bruk og den viser seg å ha null jaktinstinkt, det er jo deilig det! For dem! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...