Gå til innhold
Hundesonen.no

1 år etter..


klaraolivia

Recommended Posts

Kjempe fint høre det går så bra med dere :aww: Hm,man kan si mye om blandinger at ikke vet hvordan de blir gemyttet/helsen og det er selvfølgelig helt sant.Da jeg skulle kjøpe hund nr 2 for snart 4 år siden falt valget på blandingshund og noe av grunnen var det ekstremt dårlige helsen til første hunden min som var renraset.Hun ble 12 år da :D

Klart hun jeg har nå kan få alt av sykdommer hun også bevares men,har nå gått fint så langt.Og hund med mere enn 2 raser blandet vil jeg ikke kjøpe eller for synes det holder med 2 litt lettere forutse hvordan hunden blir.Hun er såklart sjekket for HD/AA.

Lykke til med hunden din videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Veldig søt! Jeg har møtt så mange doodles som ligner på riesenschnauzere, jeg klarer ikke å se hvor de får den store høyden sin fra :aww: Hvor høy er din?

Vi får også mange spørsmål om det er riesenschnauzer. Vi har ikke målt, men det skal vi gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av innleggene over her leste jeg at man var i mot blandingshunder bortsett fra hos Alaska Husky.

Dette er vel å kuppe tråden, men hvorfor? Og det må da være tidenes dobbeltmoral?

AH blir jo brukt til et bestemt formål og det er jo å være den beste trekkhunden, og det har de jo jammen fått til :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I et av innleggene over her leste jeg at man var i mot blandingshunder bortsett fra hos Alaska Husky.

Dette er vel å kuppe tråden, men hvorfor? Og det må da være tidenes dobbeltmoral?

Alaska Husky er en blandingsrase, så det blir jo noe helt annet. AH er ikke godkjent som rase, og man blander ofte inn andre raser, som bidrar til å forsterke bruksegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av innleggene over her leste jeg at man var i mot blandingshunder bortsett fra hos Alaska Husky.

Dette er vel å kuppe tråden, men hvorfor? Og det må da være tidenes dobbeltmoral?

Måtte sjekke, men var som jeg trodde, at innlegget du sikter til var skrevet av meg. Og da bør jeg kanskje svare?

Jeg er i mot blandingsavl da jeg enda har til gode å se blandingsavl utført bevisst med en god grunn utenom at "denne hunden er så søt" eller "denne kombinasjonen vil gi en bedre hund for denne jobben". Altså; blandingsavl er greit når det skjer med ett bevisst mål om en forbedring av hunders kvaliteter.

Og det er akkurat dette som skjer med AH. De avles uten en fastsatt rasestandard, men med svært bevisste valg i forhold til valg av foreldredyr og bruk av evt andre raser for å bedre egenskaper hos AHene man allerede har (f.eks innblanding av fuglehunder i tidligere tider for å bedre evnen til å ta seg ut). AH avles bevistt med tanke på å stadig få en bedre, seigere og raskere trekkhund som tåler stadig mer ekstreme og varierende klimaforhold. Slik blandingsavl er greit for meg.

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å være imot unødvendig hundeavl, men det blir jo kanskje litt øyet som ser. Dobbeltmoralister ser vel sjeldent på seg selv som dobbeltmoralister :D

(sorry om svaret ble litt rotete, hatt eksamen i dag. Spør mer om du lurer på noe :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke, men var som jeg trodde, at innlegget du sikter til var skrevet av meg. Og da bør jeg kanskje svare?

Jeg er i mot blandingsavl da jeg enda har til gode å se blandingsavl utført bevisst med en god grunn utenom at "denne hunden er så søt" eller "denne kombinasjonen vil gi en bedre hund for denne jobben". Altså; blandingsavl er greit når det skjer med ett bevisst mål om en forbedring av hunders kvaliteter.

Og det er akkurat dette som skjer med AH. De avles uten en fastsatt rasestandard, men med svært bevisste valg i forhold til valg av foreldredyr og bruk av evt andre raser for å bedre egenskaper hos AHene man allerede har (f.eks innblanding av fuglehunder i tidligere tider for å bedre evnen til å ta seg ut). AH avles bevistt med tanke på å stadig få en bedre, seigere og raskere trekkhund som tåler stadig mer ekstreme og varierende klimaforhold. Slik blandingsavl er greit for meg.

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å være imot unødvendig hundeavl, men det blir jo kanskje litt øyet som ser. Dobbeltmoralister ser vel sjeldent på seg selv som dobbeltmoralister :jump:

(sorry om svaret ble litt rotete, hatt eksamen i dag. Spør mer om du lurer på noe :rolleyes2: )

Takk for svar :D

Jeg var ikke klar over at alaska husky var en blandingsrase. Man lærer noe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :jump:

Jeg var ikke klar over at alaska husky var en blandingsrase. Man lærer noe hele tiden.

Alaska husky er vel kanskje den mest "renrasede" blandingshunden. På en måte :rolleyes2: He he, den er jo fullstendig uten rasestandard men man har som regel svært god kontroll på stamtavler og slektninger (stamtavla.no er AHenes svar på dogweb:P). Variasjonen i utseende og fremferd er enorm, alt ettersom hvordan man har mikset og trikset i linjene.

Siberian husky ligner på AHen, men er renraset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter å ha lest disse innleggene om goldendoodle, så slår det meg at de fleste såkalte "renrasene" også har blitt til ved at man har blandet ulike raser for å oppnå spesielle egenskaper. Det er lenge siden selvfølgelig. Men det har skjedd en gang. Kanskje var det en like stor diskusjon da... :D Men selvfølgelig skal man være bevisst på hva man avler på og kjøper bør også ta et ansvar for å gi beskjed om eventuelle sykdommer som måtte komme, slik at oppdretter blir klar over det.

Vi får snart en goldedoodle i nær familie som jeg gleder meg til å se. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Poenget er bare at de som avler frem en ny rase, på en seriøs måte, omtaler ikke F1, F2 eller F3 for raserene, dette er krysninger, "prosjektdyr" om du vil, som er individer på vei mot en rase, et mål. Disse krysningene verken er homogene eller avler homogent, og både er og fungerer som blandinger. Først når individene har begynt å ha fenotype og genotype som målet beskriver kan man begynne å snakke om at det er en ny rase, og individene kan omtales som det.

Det er dette man har gjort i Australia. Om du leser rasebeskrivelsene, kravene til raserenhet osv de har på goldendoodle og labradoodle der vil du se at det er først etter mange generasjoners bevisst avl man kan kalle individene disse typene.

Her i Norge selges F1-krysninger som labradoodle og goldendoodle, og det er en vits. Disse er og blir blandinger. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...