Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store fy-fy-lista


Kermit

Recommended Posts

Dette er vel egentlig en kortform av tråden om matrester, for oss som ikke gidder å lese gjennom all skravlinga. :)

Hva slags vanlig menneskemat er det som kan være skadelig for hunder? Tenker da særlig på mat som inneholder stoffer ikke hundene ikke klarer å bryte ned eller fordøye. Det finnes mange hjemmesnekrede teorier omkring dette, men det er jo ikke alltid at de stemmer. Men er rimelig sikker på at disse hvertfall er veldig fy-fy, jeg har jo tross alt hørt det av noen som har hørt det av noen som hadde en nabo som hadde en hund som... :blink:

- Sjokolade og sjokoladeprodukter (særlig mørk sjokolade)

- Løk (inkl hvitløk)

Noen flere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

:):blink:

Jeg har også lurt på det der med hvitløk. Noen anbefaler det (f.eks. mot flott) andre sier at all løk er skadelig for hunder. Oppklaring anyone?

Hvitløk er giftig i store doser på kort tid. Tror det var 5g pr kg kroppsvekt over 3 dager, da får hunden anemi og kan dø. Nå har jeg en på 30 kg (litt tykk..) og han skal da ha 150g pr dag, og det blir ganske mange kløfter det altså! Han får en halv kløft om dagen i sommerhalvåret, Valpis får en hel, og de har ikke den minste antydning til anemi. Noe av det samme med vanlig løk, men unnskyld meg, jeg kjenner ikke en eneste hund som frivillig hadde spist 150g rå løk altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita slukte i seg et hvitløksfedd for et års tid siden, eller noe sånt. Jeg leste alskens skummelt om anemi på nettet, vi fikk henne ikke til å kaste det opp igjen så da ringte jeg veterinærvakta. "Kvitløk? Nei, e itj farli det nei". Det som var litt artig var at akkurat da hadde hun litt hoste. Etter hun åt det hvitløksfeddet har hun ikke hostet en gang :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk er giftig i store doser på kort tid. Tror det var 5g pr kg kroppsvekt over 3 dager, da får hunden anemi og kan dø. Nå har jeg en på 30 kg (litt tykk..) og han skal da ha 150g pr dag, og det blir ganske mange kløfter det altså! Han får en halv kløft om dagen i sommerhalvåret, Valpis får en hel, og de har ikke den minste antydning til anemi. Noe av det samme med vanlig løk, men unnskyld meg, jeg kjenner ikke en eneste hund som frivillig hadde spist 150g rå løk altså!

Nei, når selv den notoriske mattyven her ikke klarer å spise opp løken hun stjal, er det ikke mange som gjør det. :) Mat man stjeler skal nemlig slukes i full fart før noen kommer og tar det vekk, eller forlanger å få det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spyr av poteter og får diarè av brunost. Sjokolade får de ikke fordi jeg har hørt at det er farlig, men de har stjælt det og da har de tålt det fint.

Brunost er jo innkokt melk (altså ikke egentlig ost), og har derfor høye verdier av laktose. Kan være derfor de tåler brunost dårligere enn andre meieriprodukter? Brunost er hvertfall fy-fy for laktoseintolerante mennesker, og siden hunder er laktoseintolerante (som alle andre dyr, mennesket, og da kun en andel av oss, er unntak)gjelder det nok for dem også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har lest og hørt at hunder ikke skal spise er(husker desverre ikke kildene lenger):

- Druer og rosiner

- Sjokolade

- Poteter

- skal de spise brød, har jeg hørt at brødet bør være så fint som mulig, fordi veldig grovt brød sveller i magen og tar langt tid å fordøye.

- Krydder

- Bein fra fisk og kylling

Så dette er jeg forsiktig med å gi Chica, selvom hun får brød med leverpostei ofte da.. har i grunn aldri merket noe galt med magen hennes i forhold til det :):blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita slukte i seg et hvitløksfedd for et års tid siden, eller noe sånt. Jeg leste alskens skummelt om anemi på nettet, vi fikk henne ikke til å kaste det opp igjen så da ringte jeg veterinærvakta. "Kvitløk? Nei, e itj farli det nei". Det som var litt artig var at akkurat da hadde hun litt hoste. Etter hun åt det hvitløksfeddet har hun ikke hostet en gang :blink:

Hvitløk er bra i rett dosering, men skadelig i for høy dosering. Det gjelder forsåvidt ikke bare hunder, men andre dyr og også mennesker(jeg kan ta feil her). Det er snakk om så store mengder at sannsynligheten for at de får det i seg er liten, om den er tilstede i det hele tatt. Og om de skulle få i seg for mye så er det anemi som er faren, men et engangstilfelle med 'overspising' av vitløk skader neppe noe annet enn ånden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder kan bli veldig syke av hvitløk selv om det ikke er i store doser. Har hørt om hunder som har fått anemi av hvitløkspulver som var lagd for hunder som kosttilskudd..

Jeg gir ikke:

Mat som er krydret

Veldig fet mat

Melkeprodukter

Og det som er nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er nevnt her som jeg styrer unna med tanke på hunden, er sjokolade. Og det er ikke fordi jeg er redd for ham, men fordi jeg vil ha den selv :lol: Hunden har slukt en 200g sjokoladeplate tidligere, uten varige mén :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...