Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store fy-fy-lista


Kermit

Recommended Posts

Kan jeg få anbefale:

Denne linken

Ellers når det gjelder løk og hvitløk:

Hvitløk og dyr.

En rekke veterinærer anbefaler (fortsatt) å gi hunder hvitløk av ovennevnte grunner, men forskere har for lengst påvist en sammenheng mellom autoimmun anemi (en alvorlig sykdom som får immunsystemet til å angripe og ødelegge røde blodceller) hos hunder og inntak av hvitløk (og endel andre kål og løk grønnsaker). Tilsvarende kan også gjelde andre dyr. Det er imidlertid fortsatt uklart hva som trigger den negative responsen, som kan ha sammenheng med at immunforsvaret og bakteriefloraen i tarmkanalen alt er i ubalanse når det gis hvitløk. Slik kan trigge uventende kjemiske reaksjoner som kan lede til utløsning av den akutte sykdommen.

Hentet her

Brokkoli? Really? Hvorfor? Hva skjer?

Leste et sted at det mest var pga økt gassproduksjon... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Druer!

Druer og rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på dem som aldri så sunne for mennesker. Grunnen er ikke allergi som sikkert mange tror, men det at mage/fordøyelsessystemet hos hund er ganske annerledes bygd opp enn hos mennesker. De klarer rett og slett ikke å fordøye det, og det blir liggende som en klump i magen. Så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

GJÆRBAKST!

Gjærdeig blir omdannet til alkohol i magen hos dyrene. Hunder kan bli alkoholforgiftet av gjærdeig

Symptomene på forgiftning er ustøhet, krampe og oppkast

KALKUNSKINN, VALNØTTER OG LØK!

Det er en rekke matvarer som hunden din ikke tåler. Valnøtter antas å være en mulig årsak til blæresten hos hund. Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbryting av røde blodlegemer hos hund, og vil på sikt kunne føre til en alvorlig situasjon. Verst er imidlertid kalkunskinn som kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand. Ellers er hunder, i likhet med mennesker utsatt for forgiftninger av rå eller spirende poteter.

SJOKOLADE!

Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder. Dette stoffet finner du i kaffe, te, cola, kakao, sjokoladekaker og sjokolade. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett hos en hund, selv om det ikke fører til forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KALKUNSKINN, Verst er imidlertid kalkunskinn som kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand.

Ellers er hunder, i likhet med mennesker utsatt for forgiftninger av rå eller spirende poteter.

Rå potet er ikke farlig, men umoden potet (den som har grønnskjær)er uheldig.. Spirende potet er ufarlig, men selve spiren gir magebesvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er brokoli farlig for hunder altså?

Forrige hunden min spiste stadig brokoli hun! Var noe av det beste hun visste. Hun var forresten veldig liten (3 kg) så den lille kroppen burde jo kanskje reagert hvis det var farlig? Men hun fikk det alltid kokt da. Kanskje det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå potet er ikke farlig, men umoden potet (den som har grønnskjær)er uheldig.. Spirende potet er ufarlig, men selve spiren gir magebesvær.

Grønn potet er ikke umoden potet. Potet er en knoll potetplanten lagrer energi (stivelse) i. Den er altså verken rot eller plante, den er en lagringsknoll. De blir grønne om de blir eksponert for lys, dvs gror for grunt i jorda. Da blir knollen som vanlig plante, altså får klorofyll og har fotosyntese. Siden potenplanten er giftig, men potetknollen (og tomatfrukten, tomat og potet er svært nært beslektet) ikke er giftig, blir grønne poteter og potetspirer (som fungerer som vanlige plantedeler, ikke som vanlige knoller) også giftige. Dette gjelder alle arter, også oss mennesker :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

D VITAMIN!

D-vitaminforgiftning er en dødelig greie..

For mye D-vitamin hindrer opptak av andre vitaminer! Dette fikk jeg fortalt av jenta som jobber i dyrebutikken min. Buddy på CC vest heter den, den anbefales! Store romslige lokaler, i Oslo, veldig koslig personale, og alle småjentene som kommer innom får lov til å hode kaninene *)

Uansett, D-vitamin er det i:

Melk, ost, ... omega 3 fra torsk, mulig også vegetabilsk omega3, er ikke sikker på den siste. kan søkes opp på nettet for de som vil vite hele listen. Gidder ikke gjøre det selv nå. Men har en chihuahua, så vil IKKE gjør NOEN feil, det blir litt mer alvorlig med en så liten mage! Har lyst til å lage min egen hundemat, men tror jeg skal nøye meg med å lage ris og pasta, og spe på med reinsdyr kjøtt og elgkjøtt, ikke mer hjemmekokkelering enn det, etter å ha lest litt om sånt.

Er sterk motstander av Gilde og Prior og kjøttindustrien for øvrig, er vegetarianer/veganer selv, min hund skal bare ha frittgående ville dyr i matskålen sin, derfor rein og elg.

Det kan ikke være sunt å spise kjøtt fra dyr som aldri har beveget på seg, eller sett dagslys.. Så boikotter hele den greia der, det er dyremishandling og forkastelig. Klarer ikke spise kylling en gang etter jeg fikk Lego, han er jo på størrelse med en liten kylling selv... *GRØSS!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig potet, som i f.eks kokt restepotet fra middagen vår er da vel ikke farlig?

Selvfølgelig er potet full av giftstoffer (grønn) farlig, med det gjelder jo alt og alle. Gift er sjeldent en bra sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at Pærer er farlige for hunder og spise, men gamle hunden min en schæfer fikk i seg ca 7-8 pærer og ble ike så dårlig av det, bare litt blaut bæsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D VITAMIN!

D-vitaminforgiftning er en dødelig greie..

For mye D-vitamin hindrer opptak av andre vitaminer! Dette fikk jeg fortalt av jenta som jobber i dyrebutikken min. Buddy på CC vest heter den, den anbefales! Store romslige lokaler, i Oslo, veldig koslig personale, og alle småjentene som kommer innom får lov til å hode kaninene *)

Uansett, D-vitamin er det i:

Melk, ost, ... omega 3 fra torsk, mulig også vegetabilsk omega3, er ikke sikker på den siste. kan søkes opp på nettet for de som vil vite hele listen. Gidder ikke gjøre det selv nå. Men har en chihuahua, så vil IKKE gjør NOEN feil, det blir litt mer alvorlig med en så liten mage! Har lyst til å lage min egen hundemat, men tror jeg skal nøye meg med å lage ris og pasta, og spe på med reinsdyr kjøtt og elgkjøtt, ikke mer hjemmekokkelering enn det, etter å ha lest litt om sånt.

Er sterk motstander av Gilde og Prior og kjøttindustrien for øvrig, er vegetarianer/veganer selv, min hund skal bare ha frittgående ville dyr i matskålen sin, derfor rein og elg.

Det kan ikke være sunt å spise kjøtt fra dyr som aldri har beveget på seg, eller sett dagslys.. Så boikotter hele den greia der, det er dyremishandling og forkastelig. Klarer ikke spise kylling en gang etter jeg fikk Lego, han er jo på størrelse med en liten kylling selv... *GRØSS!*

Det går jo ann å kjøpe økologisk? Evt. gjøre en avtale med en bonde som har dyra sine mye ute (er en her i kommunen, grisene kan gå ute på store områder så mye de vil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke hvitløk var skadelig jeg :aww: Men kan jo hende jeg tar feil også da :lol:

Jeg har også lurt på det der med hvitløk. Noen anbefaler det (f.eks. mot flott) andre sier at all løk er skadelig for hunder. Oppklaring anyone?

Siden jeg fikk vite at hvitløk gir anemi hos hund, har jeg slutta å bruke hvitløksolje til bruk mot flått. :D

Jeg har blogget litt om det her

Her var det mye nyttig info! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her glir bla. poteter, brokkoli, all mulige brödsorter og meieriprodukter ned pä höykant, de elsker det, og har aldri hatt noe megaproblemer pga det heller..

Jaja, rare dyr (men diare av Royal Canine, det har de begge klart ä fä..) :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøtter? trodde ikke det var "giftig"? Trodde det bare var veldig lett at det satt seg fast i ganen på mindre hunder? Mulig jeg rører veldig nå.. :icon_confused:

Her går også brokkoli, poteter og noen ganger brød/loff ned.. Hun har aldri fått i seg en eneste drue eller rosin (i allefall ikke som jeg vet om..) så det vet jeg ikke helt hvordan hun reagerer på, men har aldri tatt sjangsen... Boerboelen til tanta mi derimot, er en helt annen historie ;) Hun digget druer, merket heller aldri noe på henne av dette... (det var forresten før vi fant ut at bikkja absolutt ikke skulle ha druer.. :wub::))

Hvordan er det med kålrot? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har blitt litt redd for å gi hundene ting jeg overhodet ikke visste var farlig. Schäferne mine fikk sjokolade, brød, alle mulige grønnsaker, de burde jo ha dødd før de var voksne, de ble alle fra 10 - 12 år. Dette var på 60 og 70-tallet. Fra 1980 til 1997 hadde jeg en blanding av New Foundlender og Labrador. Barna var små og de delte godteriet sitt med Nattja. Hun spiste poteter og brød, elsket rosiner, så hun fikk en liten eske når barna fikk det. Fikk alle epleskrottene etter at familiens (5 stk.) medlemmer hadde spist epler. Druer, alle varianter av grønsaker og frukt fikk hun og hun ble nesten 17 år. Aldri syk, sprek helt til de siste 2 ukene hun levde, var hos veterinær kun for vaksiner.

Gaya på 6,5 kilo elsket druer helt til jeg leste at det var farlig, hun burde jo vært dø. Etter jul fikk hun veltet en krukke med sjokolade mens jeg var på jobb og fikk nesten panikk og passet på henne i tilfelle hun skulle bli syk, men hun ble ikke dårlig i magen en gang. Alt i alt gjelder det vel hvor store mengder de får av gangen.

Når det gjelder kaffe. Vi hadde en fox terrier når jeg var liten og etter hvert overtok besteforeldrene mine denne hunden. Trulte og farmor drakk en kopp kaffe sammen hver morgen i alle år. Om vinteren satt farmor ved kjøkkenbordet og Trulte på bordet med hver sin kopp. Om sommeren satt de på trappa i morgensolen med kaffen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var det noen som skrev KALKUN. ???

At hunder ikke tåler dette ? :whistle:

Begge mine hunder blir kjempedårlige av kalkunkjøtt også. Ganzie tåler ikke engang kalkunproteiner i hundefôr, så det ble litt av en leting for å finne fôr uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med ernäring ogsä til dels er individuelt.. jeg mener, vi mennesker täler ikke alltid de samme tingene vi heller, og slik vil det vel väre med alle mulige vesener.. Som tidligere skrevet fär mine to ALT (utenom godteri etc.) men som nevnte poteter, brokkoli, bröd osv gär det mengder av her, og hundene er helt ville etter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hunder blir kjempedårlige av kalkunkjøtt også. Ganzie tåler ikke engang kalkunproteiner i hundefôr, så det ble litt av en leting for å finne fôr uten det.

Men da snakker vi vel allergi og ikke ett genrelt hundeproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da snakker vi vel allergi og ikke ett genrelt hundeproblem?

Joda,kalkunskinn er faktisk farlig for alle hunder, jeg skulle bare få frem at kalkunkjøtt også kan skape problemer for enkelte hunder. Har vært borti flere hunder som blir kjempedårlige av kalkunkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,kalkunskinn er faktisk farlig for alle hunder, jeg skulle bare få frem at kalkunkjøtt også kan skape problemer for enkelte hunder. Har vært borti flere hunder som blir kjempedårlige av kalkunkjøtt.

Godt, godt. Jeg ville bare påpeke det med allergi da det er litt vel mye hysteri rundt hva hunder kan og ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade får de ikke fordi jeg har hørt at det er farlig, men de har stjælt det og da har de tålt det fint.

Et menneske får ikke kols av ett trekk av sigaretten, heller, men mye i lengden, derimot. Det samme gjelder de fleste andre fy-fy- produktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...