Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

EFIT, Huldra, EFIT :P

Jeg må forberede deg litt på å måtte skuffe deg, det er utrolig kjedelige bilder. Og etter bilde fire eller hva det nå er, av de som ligger der, fant jeg ut at jeg måtte prøve å finne noe annet å ta bilde av.. :lol: For det ble nesten litt sånn:

:D Okei, here goes:

1. time: de fleste ligger og dier, noen sover

2. time: de fleste ligger og dier, noen sover

3. time: de fleste ligger og dier, noen sover

4. time: de fleste ligger og dier, noen sover

5. time: de fleste ligger og dier, noen sover

6. time: de fleste ligger og dier, noen sover

7. time: de fleste ligger og dier, noen sover

8. time: de fleste ligger og dier, noen sover

Og sånn går nu dagan.. :P

Blir nok mer spennende om noen uker, men her er i alle fall dagens. Jeg har prøvd å ta ca hver hele time.

12:

Valpene har ikke noe døgnrytme enda, så da har ikke jeg heller det. :)

12.jpg

Vi oppdrettere (og hundeeiere??) vil gjerne vise et glansbilde hele tiden. Men fakta er at slik ser en valpekasse ut etter en natt uten skift.

13:

13.jpg

Valpekassen har blitt skiftet på, Tulla er luftet og har spist. Valpenes tur til å spise, de er sikkert utsultet..

14:

14.jpg

15:

15.jpg

(Og nå ble jeg lei av slike bilder..)

16:

16.jpg

Venter på at homeopatipillene mot jurbetennelse skal løse seg opp.

17:

17.jpg

Sitter og ser på kvitteringen fra dyrlegen som kom og satte ve-sprøyte. Har jeg virkelig betalt kun 10 kr (!!) for TO sprøyter oxytocin??!? :)

18:

18.jpg

19:

19.jpg

Tulla lufter seg i hagen. Og ja, jeg har rosa flexi.. :wub:

19A.jpg

Måtte ta et bilde til, her er hun ovenfra, og jeg som er blitt vant til å se henne som en ballong, synes hun ser ut som et beinrangel.

20:

20.jpg

Tulla får homeopatipiller oppløst i vann sprøytet inn i munnen med en neseblåse - dette lille instrumentet kan brukes til det utroligste! :lol:

21:

21.jpg

På tide å skifte i valpekassen igjen.

22:

22.jpg

Prøver å melke de bakerste pattene som er mest betent. Hun har blitt sår. :P Etterpå legger jeg til de mest sultne valpene til de mest betente pattene.

23:

23.jpg

Sånn går nu dagan..

00:

24.jpg

Valpene veies, Tulla følger med at alt går som det skal.

01:

01.jpg

Nå:

02.jpg

Med andre ord: ganske så kjedelig. Gleder meg til det blir litt mer futt og fart her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Grattis med ett flott kull :wub: De ser goe ut alle sammen.

Men du.... jeg kjenner jeg blir stressa av den vannskåla i valpekassen jeg *ler* (sorry) - det er utrolig hvor de klarer å komme seg selv før øynene åpnes liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte "sånn er det bilder" og jeg synes da de små ser større ut allerede jeg... :wub: Utenkelig at de skulle kunne stappes tilbake hvertfall.... :P

Haha, nei nå har nok det toget gått.. ;)

Grattis med ett flott kull :P De ser goe ut alle sammen.

Men du.... jeg kjenner jeg blir stressa av den vannskåla i valpekassen jeg *ler* (sorry) - det er utrolig hvor de klarer å komme seg selv før øynene åpnes liksom...

Ja, jeg har tenkt på den selv, men til nå står den i det hjørnet de er minst i. Ingen som har prøvd å klatre oppi, men det spørs om den ikke må ut nå snart - de begynner jo å bli store!

Forundrer meg ikke om du har betlat bare 10 kr for det, han er god han Kristiansen:) Og ingen tilllegg for helg/kveld tross både helg og kveld, godeste dyrlegen sin det.

:lol: Jeg fatter ikke altså - er det mulig?! :lol: Får veldig lyst å bruke han mer! *prøve å overtale han til å tro at Tulla er "stordyr"* :)

Så flink du er til å oppdatere, og med bilder i tillegg :) *klikk og godbit*

*logre* ;)

De bildene der er faktisk ikke kjedelige i det hele tatt! :D

Jeg synes også de har blitt større, men det er kanskje bare pelsen som er renere og tørrere eller noe slikt? Et flott kull er det i alle fall! :D

Det er kanskje ikke så ofte man får se slike bilder, og når man drar på valpebesøk så er de jo alltid mer voksen enn dette.. Prøvde å google etter bilder av spevalper, men det var neimen ikke lett å finne.

Ja, de er blitt større! Våknet i dag og det første jeg gjør er jo å kikke oppi kassen - wow - har de vokst SÅ mye bare over natta?! ;) Mulig de ikke har det altså, men større har de i alle fall blitt. Alle la på seg i går også, så jeg regner med de får nok melk. :P

Det har blitt ganske mye mer lyd på de nå også; syter og klager hvis de ikke finner puppen fort nok, og for et skrik de kan sette i hvis noe hindrer de! ;) Noen klager til og med når puppen de suger på begynner å bli tom, men å gå til neste pupp - nei, det har de ikke tid til! :P Virker som om det i hovedsak er to gutter (Hann1 og 2) som er verst - fytti så sta de er; sparker unna andre som ligger i veien, og vræler seg vei inn til en pupp. Og kommer ikke melken fort nok eller kanskje i store nok mengder, så får man jammen høre det da også! :D Det er disse krabatene jeg prøver å legge til de bakerste pattene; mest melk, og mest jurbetennelse.

Og så har vi lille M da.. :P Hun er også en stabeis uten like! Hun lager nesten like mye lyd som gutta, men hun har mer feminin hyling/kvining i stedet for vræling. Hører med andre ord stor forskjell på guttene og jentene (så rart). Hun høres av og til ut som en pitteliten stukken gris. :D Hun er foreløpig minst av alle sammen, men nå tror jeg hun har planer om å ta innpå. Det er faktisk 150gram som skiller henne og den største hannen (hann1). Hun blir skikkelig sint hvis Tulla begynner å vaske henne mens hun er på vei mot en pupp, da lager hun "irritert-lyder". :P

Men lydnivået har blitt så høyt nå, at jeg tror jeg må begynne å vurdere å sove et annet sted. Jeg våkner to-tre ganger om natten av at de begynner å sutre, og hvis de da setter igang med hylekor fordi "det er ingen pupp i munnen min akkurat nå", så kan jeg bare glemme å sovne med det første.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så ofte man får se slike bilder, og når man drar på valpebesøk så er de jo alltid mer voksen enn dette.. Prøvde å google etter bilder av spevalper, men det var neimen ikke lett å finne.

Like mye fordi jeg har såå lyst å vise de frem som for å 'hjelpe' deg; her er Ellies kull nyfødte og en uke gamle :P

n679816398_2362950_8256.jpg

n679816398_2362945_7566.jpg

flinkeste blideste Tulla-mammaen det! :D:console:

Enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lydnivået har blitt så høyt nå, at jeg tror jeg må begynne å vurdere å sove et annet sted. Jeg våkner to-tre ganger om natten av at de begynner å sutre, og hvis de da setter igang med hylekor fordi "det er ingen pupp i munnen min akkurat nå", så kan jeg bare glemme å sovne med det første.. :console:

:P

Jammen det er litt av en jobb å bli stor hund på noen få måneder, her er det bare å henge i og fylle magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort grattis til det store fine kullet! Ser virkelig ut til at Tulla takler det utrolig fint. Kjempekoselig å se bilder også, kjenner meg skikkelig igjen med våre små. Fra kjedelige å ta bilder av når de er minimini eller spiser, til all lyden hehe. Våre har vært ganske stille men har sine øyeblikk :console:

Heldigvis (for meg iaf) er at de er mye mindre og færre.. Men ja det blir mye gris likevel!

Du kommer sikkert ikke til å ha så mye fritid etterhvert kan jeg tenke meg.. Det er nå man liksom har tid til å oppdateres litt på pc osv :P

Masse med lykke til, kjempegøy å følge er det :D

For ikke å glemme- alle har jo nydelig tegninger, vakre små :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe 8 er født ute. Må se om jeg ikke kan finne på noe lurt der. :console:

Du sa du skulle ha James Bond som tema på navnene. Nå kan jeg ikke James Bond, men jeg vet at scener fra en eller to filmer er tatt opp ved Jökulsárlón på Island - som er en stor isbreinnsjø. Kanskje det kan være noe å ta utgangspunkt i? Jeg har vært der, og det er arktisk og kaldt nok, i hvert fall... :P

0149.jpg

Den er altså oppstått av smeltet isbrevann, og vokste ved foten av isbreen. Den har nå vokst seg så stor at den i andre enden møter havet.

Flere bilder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort grattis til det store fine kullet! Ser virkelig ut til at Tulla takler det utrolig fint. Kjempekoselig å se bilder også, kjenner meg skikkelig igjen med våre små. Fra kjedelige å ta bilder av når de er minimini eller spiser, til all lyden hehe. Våre har vært ganske stille men har sine øyeblikk :P

Heldigvis (for meg iaf) er at de er mye mindre og færre.. Men ja det blir mye gris likevel!

Du kommer sikkert ikke til å ha så mye fritid etterhvert kan jeg tenke meg.. Det er nå man liksom har tid til å oppdateres litt på pc osv :)

Masse med lykke til, kjempegøy å følge er det :)

For ikke å glemme- alle har jo nydelig tegninger, vakre små ;)

De er jo stille innimellom, men fy flate for et lydnivå de klarer å sette i! :P Gleder meg også til de blir litt større, samtidig som jeg ikke vil at tiden skal gå så fort..

Du sa du skulle ha James Bond som tema på navnene. Nå kan jeg ikke James Bond, men jeg vet at scener fra en eller to filmer er tatt opp ved Jökulsárlón på Island - som er en stor isbreinnsjø. Kanskje det kan være noe å ta utgangspunkt i? Jeg har vært der, og det er arktisk og kaldt nok, i hvert fall... ;)

0149.jpg

Den er altså oppstått av smeltet isbrevann, og vokste ved foten av isbreen. Den har nå vokst seg så stor at den i andre enden møter havet.

Flere bilder her.

Stilig! Vet du hvilken film(er) det er fra?

Edit: Fant ut av det; "Die Another Day" ble filmet der. Kunne jo vært litt stilig da; hun skulle jo ikke dø der ute i snøen liksom.. :D

Litt sent, men uansett: Gratulerer med skjønne springer-bebiser! :D

Takker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er valpene en uke, og som seg hør og bør må valpebloggen oppdateres med masse bilder og litt om hvordan det står til med dem. Tulla steller godt med valpene, men kan ta seg litt "fri" innimellom nå. Det er veldig rart å observere - valpene kan hyle og skrike, og Tulla reagerer ikke. Før plutselig lager de tydeligvis "riktig" type lyd, og da kommer hun ilende til og ordner opp i nøyaktig det som var problemet; om det var mat eller kanskje litt mageknip som gjorde at de/den skrek; Tulla vet hva hun har å gjøre. Utrolig interessant å observere hvordan instinkt fungerer!

Dag6-7%20045%20copy.jpg

Tulla graver litt, men hun vil ikke grave i valpekassen (veldig greit). I denne baljen ble valpene plassert i under fødselen mens det var andre valper på vei. Det lukter veldig fristende syns Tulla, så hun graver i den, og i dag fant hun også ut at hun skulle legge seg I den! Trangt og godt..

Dag6-7%20024%20copy.jpg

Melkebaren er åpen, 6 dager gamle.

Dag6-7%20032%20copy.jpg

Trangt i matfatet.

Dag6-7%20035%20copy.jpg

"Prikken" (hann2) prøver å klatre på hodet til mamman sin..

Hann 1, aka "Tullingen":

Hann1Hode.jpg

Hann1Kropp.jpg

Hann 2, aka "Prikken":

Hann2Hode.jpg

Hann2Kropp.jpg

Hann 3, aka "Frakken":

Hann3Hode.jpg

Hann3Kropp.jpg

Tispe 4, aka "M":

Tispe4Hode.jpg

Tispe4Kropp.jpg

Tispe 5, aka "Dottie":

Tispe5Hode.jpg

Tispe5Kropp.jpg

Hann 6, aka "Butterfly":

Hann6Hode.jpg

Hann6Kropp.jpg

Tispe 7, aka "Mini-Tulla":

Tispe7Hode.jpg

Tispe7Kropp.jpg

Tispe 8, aka "Spesiell"???

Tispe8Hode.jpg

Tispe8Kropp.jpg

Det er fremdeles ikke så veldig mye som skjer i kassen; de største tegnene på at tiden går er at de nå kan lage et voldsomt til leven dersom de plutselig blir sultne, og de blir større for hver dag som går. Jeg våkner opp hver dag og lurer på om det er de samme valpene som lå der kvelden før - de er jo så mye større enn hva jeg kunne huske?! :whistle:

Ørene har hos noen såvidt begynt å åpnes; en pitteliten sprekk tyder på at de snart vil få hørsel. Noen har også begynt å stable seg mer og mer på beina, spesielt de Tullingen og Prikken. Det tar ikke lang tid nå før alle er oppe på beina og prøver å stable seg rundt, øynene åpnes om ikke alt for lenge også. Og DA blir det med ett mye mer action her! :banana:

Mer i valpebloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...