Gå til innhold
Hundesonen.no

kennelnavn


Arielle

Recommended Posts

Myrullen er jo der Nirm kommer i fra faktisk. Så ikke rart du har sett det da Carina. I tillegg så går jo Kjellaug med sin Myrullen hund i eliten nå, så da dukker det jo opp i resultatlistene nå og da.

Og Myrullen hadde sitt første kull i 1988, så det er ikke akkurat nytt, men over 20 år gammelt faktisk.

Men man har jo Waterloo's i Norge (golden bl.a), mens i Tyskland finnes jo von Waterloo (schäferhund).

Aha! Det er Nirm jeg har det fra. :blink: Følger ikke sååå mye med på lp-resultater. :icon_redface: Jeg tenkte at det kanskje var at jeg hadde sett det i hundesport på listene over kennelnavn. :lol: Da var det godt jeg skrev at det var nok bare oppi hodet mitt, for jeg klarte ikke å ta det igjen. :lol:

Men synes det var dårligere av Jeanette å ikke huske det uansett. :icon_redface::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar
Men man har jo Waterloo's i Norge (golden bl.a), mens i Tyskland finnes jo von Waterloo (schäferhund).

Jeg hadde lyst på Trollskogens som kennel navn men det var opptatt ( for 7 år siden )

Så jeg la det hele på is. Noen år senere sjekket jeg igjen og da hadde jaggu meg noen fått Trollskogen's ....

Hadde jeg vist at man kunne få det godkjent med 's så hadde jeg søkt den gangen. Litt små surt i ettertid, men men

Funnet et annet fint navn som jeg skal søke om når lommeboka sier ok. Kanskje litt langt, men shit au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst på Trollskogens som kennel navn men det var opptatt ( for 7 år siden )

Så jeg la det hele på is. Noen år senere sjekket jeg igjen og da hadde jaggu meg noen fått Trollskogen's ....

Hadde jeg vist at man kunne få det godkjent med 's så hadde jeg søkt den gangen. Litt små surt i ettertid, men men

Wroooong! Trollskogen's er jo bare teit! :icon_redface: Jeg blir så irritert på NORSKE kennelnavn som bruker ENGELSK apostrof!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg drar denne tråden opp igjen.

Dere som har kennelnavn: bruker dere navnet FØR dere har planlagt/fått kull? Tenker da skriver navnet på hjemmesiden, lager logo osv.

Har ganske lyst å kjøpe et navn (for å reservere navnet) , men har jo også lyst å bruke det litt, som å ha det på hjemmesiden min, kanskje lage en logo. Men har ikke tenkt å få kull de nærmeste årene heller da, så blir det teit da? :banana: er liksom ikke typen til å kjøpe noe og ikke kunne bruke det på mange år. :banana:

Tenkte generellt på et navn, ikke "kennelnavnet - oppdretter av mops " feks. For det blir jo litt feil når man ikke har begynt oppdrett i det hele tatt..

Hvordan mener dere et kennelnavn bør brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kennelnavn: bruker dere navnet FØR dere har planlagt/fått kull? Tenker da skriver navnet på hjemmesiden, lager logo osv.

Hvordan mener dere et kennelnavn bør brukes?

Så lenge du har fått bekreftet kennelnavnet fra NKK, kan du gjøre hva du vil med det.

Jeg opprettet domene med kennelnavnet mitt i da X'en var cirka to uker gammel - og jeg hadde ikke avlsmateriale da. I for eksempel juleannonser i medlemsbladet "undertegner" jeg med mitt navn og kennelnavnet. Det samme med de trykte julekortene.

Dog er det litt annerledes for meg, da kennelnavnet ble etablert i 1985 og det er registrert kull på det navnet - men ikke i mitt navn. Kennelnavnet har en historie, og de eldste i miljøet kjenner det godt.

Selv om ikke X'en hadde vært aktuell som avlstispe, ville jeg ikke hatt noen kvaler med å bruke det i slike sammenhenger - fordi intensjonen er å drive avl, intensjonen er å skaffe seg avlstispe. Men jeg stusser jo litt, når folk aktivt markedsfører seg som oppdretter, og bare har hannhund, for eksempel. Det er å villede valpekjøpere, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :banana:

Har tenkt tanken på at man kan jo skrive om mål og planen med navnet sitt på en måte. Jeg vil mest sannsynlig få et relativt karakteristisk oppdretternavn, som er vanskelig å bruke i andre sammenhenger egentlig (som gråtass nevner - et firma feks)

Så tror jeg må få kjøpt meg navnet så snart jeg har anledning, er litt redd for at det plutselig skal blir tatt. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som bruker kennelnavnet sitt som hjemmesidetittel osv, men enda ikke har hatt noen kull. :banana:

Nå har jeg bare skumlest tråden, men er det lov å kalle hundene i kullet sitt, når man ikke har kennelnavn, for Lolas animerte fyllik, Lolas avreagerende tomsing, Lolas Assa liksom osv osv? Der Lola på en måte blir kennelnavn, men ikke er registrert? Man må jo få lov til å ha noe gjennomgående selv om man ikke har kennelnavn vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest tråden, men er det lov å kalle hundene i kullet sitt, når man ikke har kennelnavn, for Lolas animerte fyllik, Lolas avreagerende tomsing, Lolas Assa liksom osv osv? Der Lola på en måte blir kennelnavn, men ikke er registrert? Man må jo få lov til å ha noe gjennomgående selv om man ikke har kennelnavn vel?

Hvorfor må du få lov til det, når vi andre betaler for å få lov til å gjøre det?

Nei, du har ikke lov til å sette eksempelvis Lolas foran hver hund, det vil ligne på et kennelnavn, og være både villedende og ulovlig i henhold til NKKs regelverk for navnsetting av valp.

Det som er lov, er to bokstaver felles - slik at du for eksempel kan ha LP Animerte Ante og LP Aristokratiske Harald.

Det blir også regnet som ett navn, om du bruker bindestrek. Altså Lola-Aristokraten er ett navn, Lola-Animasjonen er et annet navn. Det er de to lovlige måtene du har å sno deg unna 2.000 kroner, etter regelverket.

Et annet alternativ for å skape gjenkjennelseseffekt uten å ha like navn, er jo å ha gjennomgående tema. Hvis du blir hu dama med dalmatinere som alle har navn etter sjakkspillere, blir jo det et "trademark" og noe som gjør at en valp knyttes til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu dama skal jeg bli :banana:

Takk for svar, har lurt på dette en stund nemlig, og lurt litt på hvorfor folk gidder betale for kennelnavn, hvorfor de ikke bare var like lure som meg liksom :banana:

Har ikke planer om å drive oppdrett, og skulle jeg hatt et kull engang blir det under et kennelnavn. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu dama skal jeg bli :banana:

Takk for svar, har lurt på dette en stund nemlig, og lurt litt på hvorfor folk gidder betale for kennelnavn, hvorfor de ikke bare var like lure som meg liksom :banana:

Har ikke planer om å drive oppdrett, og skulle jeg hatt et kull engang blir det under et kennelnavn. :banana:

Alltids godt å ha mål i livet :banana:

Hehe, du var nok ikke så lur, dessverre - en må betale for privilegiene. Uansett om en skal ha et eller sytti kull. Et kennelnavn er slettes ikke noe kvalitetsstempel, det er nok av de som har kennelnavn og produserer skraphunder, eller i beste fall ordinære hunder. Men kennelnavn gjør det jo lettere å vite hvor hundene er fra, hvilke linjer som kan ligge bak, få oversikt over rasen - hvilke(t) kennelnavn går igjen på hunder du ikke liker og på hunder du liker? Om oppdretter også har et system på navngivningen (for eksempel tall eller alfabet) blir det jo også enda enklere å se slektskap, for du vet at Petter er far til din Walter, og da må jo Pia være tanta, artig å treffe slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar denne tråden opp igjen.

Dere som har kennelnavn: bruker dere navnet FØR dere har planlagt/fått kull? Tenker da skriver navnet på hjemmesiden, lager logo osv.

Har ganske lyst å kjøpe et navn (for å reservere navnet) , men har jo også lyst å bruke det litt, som å ha det på hjemmesiden min, kanskje lage en logo. Men har ikke tenkt å få kull de nærmeste årene heller da, så blir det teit da? :) er liksom ikke typen til å kjøpe noe og ikke kunne bruke det på mange år. :P

Tenkte generellt på et navn, ikke "kennelnavnet - oppdretter av mops " feks. For det blir jo litt feil når man ikke har begynt oppdrett i det hele tatt..

Hvordan mener dere et kennelnavn bør brukes?

Jeg har tatt det i bruk, selv om jeg ikke kommer til å ha noe kull med det første - jeg har jo ingen tispe som er gammel nok. Jeg tror det kan være greit at folk har hørt om kennelnavnet og kanskje får presentert hundene i en tid før man skal ha kull. Ikke at det plutselig dukker opp en kennel som ingen har hørt om som skal ha et kull. Iallefall for meg tror jeg det kan være nyttig da det dessverre ikke er stort marked for groenendael som brukshund, rett og slett fordi den omtrent ikke anses som brukshund lenger, iallefall ikke at de som satser litt.

Om andre synes det er teit får så være, jeg føler at det er rett for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man for eksempel er oppdretter og kjøper valp av en annen oppdretter, da er det lov å kalle hunden "til seg" ikke sant?

Altså hvis ditt kennelnavn er Chance og oppdretter av din kommende valp er Peaceful.. kan du da få denne valpen kalt Peaceful's Beauty of Chance f.eks.? (så lenge oppdretter går med på det seff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble nevnt ulike måter å "sno seg unna" å registrere kennelnavn og likevel ha distinkte navn på hundene. En måte som har vært brukt før, har vært å ha bruke eierens initialer. F.eks. ga whippetoppdretteren Susan Baird valpene sine navn som Shoe Buckle, Sound Barrier og Storm Bird, mens greyhoundoppdretteren Ralph Parsons avlet Royal Portrait, Rich President og Relentless Pursuit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man for eksempel er oppdretter og kjøper valp av en annen oppdretter, da er det lov å kalle hunden "til seg" ikke sant?

Altså hvis ditt kennelnavn er Chance og oppdretter av din kommende valp er Peaceful.. kan du da få denne valpen kalt Peaceful's Beauty of Chance f.eks.? (så lenge oppdretter går med på det seff).

Ifølge navnereglene til NKK sist jeg sjekket: Nei.

Det er kun den som er oppdretter av valpene som kan få ha sitt kennelnavn som hundens navn. Unntak er hannhundeier som også har kennelnavn, denne kan få ha sitt kennelnavn på parringsvalp.

Som jeg skriver lenger opp i tråden: Mitt kennelnavn er Latruda, men jeg skal etter reglene ikke få registrere X'en som Xtremt Latruda av Hiselfoss (Hiselfoss er der hun kommer fra), selv om det hadde vært fint å ha eget kennelnavn i navnet hennes for å tydeliggjøre hvor hun bor.

Men: Det syndes over en lav sko - det er ikke mulig for NKKs saksbehandlere å ha oversikt over absolutt alle kennelnavn som finnes, og det ville vært utrolig mye merarbeid å skulle dobbeltsjekke alle navn i fall det er kennelnavn. Så de luker bort de de oppdager, så får resten forsøke å følge regelverket til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntak er hannhundeier som også har kennelnavn, denne kan få ha sitt kennelnavn på parringsvalp.

Kan du utdype dette litt? ALtså hvis jeg har fått kennelnavn feks. glorious master, og Nitro parrer og blir far til 6 valper. Kan 1 av valpene hete mitt oppdretter navn, feks. glorious masters dixi, og resten heter tispas oppdretternavn? Eller må alle valpene hete det samme oppdretternavnet?

*kjenner jeg er litt små forvirret *:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt? ALtså hvis jeg har fått kennelnavn feks. glorious master, og Nitro parrer og blir far til 6 valper. Kan 1 av valpene hete mitt oppdretter navn, feks. glorious masters dixi, og resten heter tispas oppdretternavn? Eller må alle valpene hete det samme oppdretternavnet?

*kjenner jeg er litt små forvirret *:icon_redface:

Jeg tror hun mener at din valp kan heter feks Bamsemums Dixi til Glorious Master. At valpen får oppdretters kennelnavn, men at du kan føye på ditt som en del av navnet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt? ALtså hvis jeg har fått kennelnavn feks. glorious master, og Nitro parrer og blir far til 6 valper. Kan 1 av valpene hete mitt oppdretter navn, feks. glorious masters dixi, og resten heter tispas oppdretternavn? Eller må alle valpene hete det samme oppdretternavnet?

*kjenner jeg er litt små forvirret *:icon_redface:

Jeg tror hun mener at din valp kan heter feks Bamsemums Dixi til Glorious Master. At valpen får oppdretters kennelnavn, men at du kan føye på ditt som en del av navnet liksom.

Jupp, det jeg mente. Alle valpene skal selvfølgelig registreres i oppdretters kennelnavn (det er ikke lov til å IKKE bruke sitt kennelnavn, når en har et, forresten), men hannhundeiers parringsvalp kan få dennes kennelnavn i tillegg. Men jeg, som bare har fetteren til tanta til kullets halvsøsken, kan ikke få mitt kennelnavn registrert på noen av valpene.

Rett og rimelig, spør du meg, hvorfor skal jeg ha mitt "trademark" på noe jeg ikke har hatt noen finger med i spillet?

Dog hadde det jo vært kjekt å kunne kalle valpen med mitt kennelnavn om jeg for eksempel har oppdrettet både mor og far, men ikke er oppdretter av det kullet. For det er jo "mitt" i ganske så stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! takk :lol:

Eller vent litt.. Blir det fortsatt Bamsemums Dixi til Glorious Master, selv om Nitro heter noe annet (kommer fra et annet oppdrett?) Altså det er oppdretternavnet MITT som kan stå bak, ikke hannhundens oppdretternavn? hvis dere skjønner..

Ææææsj nå fikk jeg jo ikke lyst på en valp etter Nitro dah! :icon_redface: hehe. Hadde vært moro å kunne få være endel av det på en måte, hvis jeg får sjangs til å bruke han i avel en gang. Evnt. avels tispe kommer jo ikke hit i hus her før Chantimor har gått til de evige jaktmarker eller har blitt eksepsjonellt rolig på sine eldre dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du spør om dette Djervekvinnen, for jeg har gått og fundert på det samme.

Rex er ikke den perfekte gordonsetter men han har en mentalitet og noen jaktegenskaper jeg gjerne skulle tatt med inn i ett fremtidig hundehold, diverse fremtidsplaner gjør det derimot vanskelig å rekke over en avlsgodkjenning av han og en evt egen tispe innen han går ut på dato så håpet mitt er jo da heller at Rex blir avlsgodkjent og noen ønsker å bruke han. Men så er det slik da at jeg har ett hundenavn klart på den evt valpen, men så vil jeg gjerne ha med "trollstuggus" i navnet (siden det er kennelnavnet til pappa som jeg sikkert arver og bruker om det blir noen kull på sikt). Om Rex får barn med mira fra kennel hattfjell og kennelnavnet mitt er trollstuggus og valpen skal hete Rita. Er eneste mulighet da å hete Hattfjells Rita til Trollstuggus, eller finnes det andre smarte måter?

Har forresten lagt merke til at en svært dyktig engelsksetterfører kaller alle hundene Hi- T*** selv om de er fra ulike oppdrett (alle hannhunder), hvordan får han til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex er ikke den perfekte gordonsetter men han har en mentalitet og noen jaktegenskaper jeg gjerne skulle tatt med inn i ett fremtidig hundehold, diverse fremtidsplaner gjør det derimot vanskelig å rekke over en avlsgodkjenning av han og en evt egen tispe innen han går ut på dato så håpet mitt er jo da heller at Rex blir avlsgodkjent og noen ønsker å bruke han. Men så er det slik da at jeg har ett hundenavn klart på den evt valpen, men så vil jeg gjerne ha med "trollstuggus" i navnet (siden det er kennelnavnet til pappa som jeg sikkert arver og bruker om det blir noen kull på sikt). Om Rex får barn med mira fra kennel hattfjell og kennelnavnet mitt er trollstuggus og valpen skal hete Rita. Er eneste mulighet da å hete Hattfjells Rita til Trollstuggus, eller finnes det andre smarte måter?

Litt OT, men har du vurdert å fryse ned sæd etter ham? Jeg anger som en hund på at jeg ikke gjorde det da knallhannen min var ung og fertil...

Valpen kan, med forbehold om at du får lov til å bruke kennelnavnet til din far, hete

omtrent hva som helst, men jeg tror nok det er bedre å bruke Trollstuggu enn Trollstuggus. Altså for eksempel Hattfjells Rita Trollstuggu. Smarte måter, det er nå å tenke kreativt - Hattfjells Trollstuggu vil kunne bli godtatt. Du kan jo også ha navnet Hattfjells Trollstua, så bruker du ikke en annen persons kennelnavn, men noe som ligner. Hattfjells Rita i Trollstua. Også videre.

Har forresten lagt merke til at en svært dyktig engelsksetterfører kaller alle hundene Hi- T*** selv om de er fra ulike oppdrett (alle hannhunder), hvordan får han til det?

Valper har lov til å ha to bokstaver felles, så det er lov å kalle de for eksempel HI Takk, HI Vær så god, HI Jammen, HI Ingen Årsak, også videre. Det ser jeg mye brukt på jaktraser, hvor de to bokstavene enten er oppdretters initialer, eller forbokstavene til de to foreldredyrene.

Det er også lov, som jeg tror jeg skriver noe om lengre opp, å bruke bindestrek, da bindestrek gjør at det oppfattes og ansees av NKK som ett navn. Trollstuggu-Rita og Trollstuggu-Brita er ikke det samme som Trollstuggus Rita og Trollstuggus Brita. De to siste er navn med kennelnavn, de to første ansees som ett, bindestreksnavn.

Med forbehold om at reglene er endret siden sist jeg forholdt meg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, er litt offtopic egentlig. Men jeg har jo oppdrettnavn i forhold til katteoppdrettet mitt. Noen som vet om jeg må bruke dette som kennelnavn etterhvert(om jeg noen sinne vil ha valpekull) ??

Katteoppdrettet mitt heter (N)Element's, og jeg følger alfabetet. Så forgje kull ble (N)Element's Bellatrix og (N)Element's Bagheera :icon_redface:

Utrolig glad jeg valgte et lettvint navn. I katteverden er det nemlig slik at du ikke får byttet navn igjen uten MASSE strev! Vet ikke hvordan det er med kennelnavn jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, er litt offtopic egentlig. Men jeg har jo oppdrettnavn i forhold til katteoppdrettet mitt. Noen som vet om jeg må bruke dette som kennelnavn etterhvert(om jeg noen sinne vil ha valpekull) ??

Katteoppdrettet mitt heter (N)Element's, og jeg følger alfabetet. Så forgje kull ble (N)Element's Bellatrix og (N)Element's Bagheera :icon_redface:

Utrolig glad jeg valgte et lettvint navn. I katteverden er det nemlig slik at du ikke får byttet navn igjen uten MASSE strev! Vet ikke hvordan det er med kennelnavn jeg?

Katteregisteret og hunderegisteret har ikke noe med hverandre å gjøre, så du må søke om et eget kennelnavn på hund - og kan da velge hva du vil. Elements er for øvrig allerede et kennelnavn på hund, så det hadde du ikke fått godkjent.

Innen hundeverden fyller du ut et søknadsskjema med tre forslag til kennelnavn, og betaler en engangssum. NKK sjekker om dine tre forslag allerede finnes, eventuelt er for like noe som allerede er finnes. Er det det, får du beskjed om å erstatte de som er for like med nye forslag. Når du til slutt sitter igjen med tre kennelnavn NKK har godtatt, sendes søknaden til FCI, hvor de gjør samme prosessen - forskjellen er at NKK sjekker blant norske kennelnavn, FCI sjekker blant alle kennelnavn de har i sitt register (altså alle kennelnavn fra alle land som samarbeider med FCI). Så får NKK svar fra FCI om hvilke(t) av de tre kennelnavnene som er godkjent av FCI, og det som har høyest prioritering hos deg annonseres i Hundesport. Da har leserne åtte ukers frist på å sende klage, om det er et navn de synes er for likt noe annet.

Denne prosessen gjøres på nytt om du ønsker å bytte kennelnavn, og da blir ditt første kennelnavn satt i karantene X antall år (20?) før eventuelt andre kan få det godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har du vurdert å fryse ned sæd etter ham? Jeg anger som en hund på at jeg ikke gjorde det da knallhannen min var ung og fertil...

Han er ikke så fantastisk at nedfrysing av sæd er aktuelt tror jeg, da tenker jeg at han skulle vært hakket bedre enn han er (type topp-linja). Men han har absolutt noen egenskaper det kan være verdt å ta vare på (forutsatt at jeg får de fleste av dem dokumentert siden jeg er fan av sånt før avl)

Valpen kan, med forbehold om at du får lov til å bruke kennelnavnet til din far, hete

omtrent hva som helst, men jeg tror nok det er bedre å bruke Trollstuggu enn Trollstuggus. Altså for eksempel Hattfjells Rita Trollstuggu. Smarte måter, det er nå å tenke kreativt - Hattfjells Trollstuggu vil kunne bli godtatt. Du kan jo også ha navnet Hattfjells Trollstua, så bruker du ikke en annen persons kennelnavn, men noe som ligner. Hattfjells Rita i Trollstua. Også videre.

Jeg tror jeg er litt treg i dag, for det der skjønte jeg ikke helt. Kennelnavnet til pappa får jeg garantert bruke av han om jeg skulle ønske det (fullt mulig at han hadde satt det over slik at jeg ble deleier også, men det har vi liksom ikke snakket om. Mer at jeg vet jeg arver det om en 20 års tid:P). Så Trollstuggus er navnet (type Trollstuggus Shana). Men jeg kan altså legge inn f.eks Hattfjells Trollstuggu Rita, men den kan ikke bare hete trollstuggus Rita? Har jeg rett da?

Valper har lov til å ha to bokstaver felles, så det er lov å kalle de for eksempel HI Takk, HI Vær så god, HI Jammen, HI Ingen Årsak, også videre. Det ser jeg mye brukt på jaktraser, hvor de to bokstavene enten er oppdretters initialer, eller forbokstavene til de to foreldredyrene.

Med forbehold om at reglene er endret siden sist jeg forholdt meg til dem.

Disse HI hundene er fra ulike kull og oppdrettere så vidt jeg har forstått. Men det finnes sikkert en eller annen logisk forklaring ett sted:P

Tusen takk for svar (merker at du er litt sånn avlsorakel her inne:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er litt treg i dag, for det der skjønte jeg ikke helt. Kennelnavnet til pappa får jeg garantert bruke av han om jeg skulle ønske det (fullt mulig at han hadde satt det over slik at jeg ble deleier også, men det har vi liksom ikke snakket om. Mer at jeg vet jeg arver det om en 20 års tid:P). Så Trollstuggus er navnet (type Trollstuggus Shana). Men jeg kan altså legge inn f.eks Hattfjells Trollstuggu Rita, men den kan ikke bare hete trollstuggus Rita? Har jeg rett da?

Var ikke spørsmålet om du kjøpte inn en valp etter Rex, da? Som en annen oppdretter har oppdrettet? "Selvsagt" får ikke hunden hete Trollstuggus Rita da - det er jo ikke Trollstuggu som er oppdretteren, det er jo Hattfjell? Eller har jeg misforstått nå? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...