Gå til innhold
Hundesonen.no

kennelnavn


Arielle

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Så det er altså sånn at hvis jeg søker om Tequila, Potet og Mandler f.eks. Men får avslag på alle tre, så har jeg allerede betalt inn de 2,000 som jeg ikke får tilbake. Men jeg kan da søke om igjen, helt til jeg får et kennelnavn jeg vil ha? Uten å betale mer enn de 2,000 jeg betalte første gangen? Om enn, mister jeg bare masse tid på å søke flere ganger da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså sånn at hvis jeg søker om Tequila, Potet og Mandler f.eks. Men får avslag på alle tre, så har jeg allerede betalt inn de 2,000 som jeg ikke får tilbake. Men jeg kan da søke om igjen, helt til jeg får et kennelnavn jeg vil ha? Uten å betale mer enn de 2,000 jeg betalte første gangen? Om enn, mister jeg bare masse tid på å søke flere ganger da..

Stemmer. Lurer på om det var Gråtass her som fikk avslag på avslag på avslag.. Har også hørt at det var slik med en annen oppdretter, hun har nå kennelnavnet "Desperados" for hun ble så "desperat" etter et kennelnavn! :whistle: Synes det er en morsom historie, og navnet ble jo kjempestilig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Lurer på om det var Gråtass her som fikk avslag på avslag på avslag.. Har også hørt at det var slik med en annen oppdretter, hun har nå kennelnavnet "Desperados" for hun ble så "desperat" etter et kennelnavn! :whistle: Synes det er en morsom historie, og navnet ble jo kjempestilig også!

Hehe det ble jo faktisk det!

Får spare litt penger da! :D Neida, må vel kjøpe meg "avlsrasen" først. Tinka er jo dessverre ikke noe å avle på, igjennom NKK ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså sånn at hvis jeg søker om Tequila, Potet og Mandler f.eks. Men får avslag på alle tre, så har jeg allerede betalt inn de 2,000 som jeg ikke får tilbake. Men jeg kan da søke om igjen, helt til jeg får et kennelnavn jeg vil ha? Uten å betale mer enn de 2,000 jeg betalte første gangen? Om enn, mister jeg bare masse tid på å søke flere ganger da..

Saksbehandlingstiden er uansett fire til seks måneder, så om en vet sikkert at en skal drive oppdrett og vil ha et kennelnavn, er det like greit å søke i god tid, og ikke vente til kullet er født.

Enkelte gjør den tabben at de registrerer kullet og søker om kennelnavn samtidig. Da må de enten registrere første kullet uten kennelnavn, eller så må de vente med å fullføre registreringen til valpene er minst et halvt år gamle.

Jeg vet om flere som til og med har søkt kennelnavn, uten enda å ha en tispe de kan bruke i avl. En jeg kjenner har vel hatt sitt kennelnavn i 15 år.

Det lønner seg å gjøre god research på FCI sin side over kennelnavn, så du er sikker på at de tre alternativene dine ikke finnes fra før av, så sparer du deg tid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor likt kan egentlig et Kennelnavn være?

Ser jo eksemplene som Emma kom med av Berner oppdrettere..

Kunne selv muligens tenke meg navnet Tequila.. men det er jo en del Tequila... (... er altså forskjellig fortsettelser).

Er da Tequila for likt alle disse andre eller er det liksom igjen et navn for seg selv?

Og så lurte jeg på om de 2000kr er engangsbetaling, eller betaler man noe årlig?

Snakket ikke du i en annen tråd om at du ville at valpene dine skal ha navn etter drinker? Det blir litt dumt da at kennel navnet allerede er en drink. Eks: Tequila`s Baileys.

Ellers lurer jeg litt på rekkefølgen på navn som valpen blir registrert med. Jeg vet f.eks om en oppdretter som har 2 kennel navn. Suspiros og Snob-Zone. Noen ganger heter valpene det ene og andre ganger det andre. Oppdretteren forandrer også rekkefølgen av og til. F.eks Fido of Suspiros. Er dette helt greit å gjøre? Eventuelt hva syns dere om det? Blir det teit eller forvirrende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lurer jeg litt på rekkefølgen på navn som valpen blir registrert med. Jeg vet f.eks om en oppdretter som har 2 kennel navn. Suspiros og Snob-Zone. Noen ganger heter valpene det ene og andre ganger det andre. Oppdretteren forandrer også rekkefølgen av og til. F.eks Fido of Suspiros. Er dette helt greit å gjøre? Eventuelt hva syns dere om det? Blir det teit eller forvirrende?

Trodde ikke det var lov jeg? Du skal jo skrive det i søknaden hvordan du vil ha det, altså om du vil ha of Suspiros, Suspioros whatever osv.. Da kan man neppe velge det selv..

At noen har to kennelnavn.. Vel, jeg skjønner ikke poenget, men det er vel strengt tatt ikke ulovlig? Det høres utrolig rotete ut syns jeg da.. Og en kan jo lure på grunnen til å ville ha to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov jeg? Du skal jo skrive det i søknaden hvordan du vil ha det, altså om du vil ha of Suspiros, Suspioros whatever osv.. Da kan man neppe velge det selv..

At noen har to kennelnavn.. Vel, jeg skjønner ikke poenget, men det er vel strengt tatt ikke ulovlig? Det høres utrolig rotete ut syns jeg da.. Og en kan jo lure på grunnen til å ville ha to..

Hmm.. jeg trodde heller ikke det var lov? Og som du sier, må man når man søker angi hvor kennelnavnet skal stå i forhold til valpenavnenen - foran eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra reglene for kennelnavn:

"Det kan brukes foran eller etter hundens navn, etter oppdretters bestemmelse ved

registrering av kennelnavnet. Kennelnavnets plassering i forhold til hundens navn kan senere ikke forandres."

"Ingen kan få registrert flere enn ett kennelnavn, og en innehaver kan ikke gå inn som medinnehaver av et annet

kennelnavn. "

Så ingen av delene er "lov", verken å ha to kennelnavn eller å bytte plass på kennelnavnet i stamtavlenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan endre små ting som hvor apostroffen er. Fesk så passet dem med kennelnavn's på dem to første navnene jeg søkte på. Men det tredje navnet som jeg fikk passer det ikke: Deepeyes's. Det har jeg fått endret på kennelnavnet mitt (men dem klarte bare gjøre det med Talli og ikke dem andre, men shitt au.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lurer jeg litt på rekkefølgen på navn som valpen blir registrert med. Jeg vet f.eks om en oppdretter som har 2 kennel navn. Suspiros og Snob-Zone. Noen ganger heter valpene det ene og andre ganger det andre. Oppdretteren forandrer også rekkefølgen av og til. F.eks Fido of Suspiros. Er dette helt greit å gjøre? Eventuelt hva syns dere om det? Blir det teit eller forvirrende?

Det er ikke lov til å ha to kennelnavn, og Suspiros er heller ikke et kennelnavn registrert hos FCI.

Jeg finner Snobzone, ikke Snob-zone.

Vet du at oppdretter har registrert dem som kennelnavn? Det finnes måter å unngå å betale for kennelnavn og likevel ha gjennomgangsnavn på valpene.

Jeg har et navn som jeg har vurdert å sette på alle hunder jeg kjøper av andre, ikke oppdretter selv, for å ha et "felles kjennetegn" og ID på dem, siden det ikke er lov til å bruke eget kennelnavn på andres oppdrett. Hittil har det ikke passet, så jeg vet ikke hvor mye jeg vil gjennomføre det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et navn som jeg har vurdert å sette på alle hunder jeg kjøper av andre, ikke oppdretter selv, for å ha et "felles kjennetegn" og ID på dem, siden det ikke er lov til å bruke eget kennelnavn på andres oppdrett. Hittil har det ikke passet, så jeg vet ikke hvor mye jeg vil gjennomføre det senere.

Er det ikke lov? Ser stadig vekk at hunder heter noe sånt som Brumle's Galne Hihund Til Solbakken. Hvor Brumle's er kennelnavn til oppdretter og Solbakken er kennelnavnet til valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov? Ser stadig vekk at valper heter noe sånt som Brumle's Galne Hihund Til Solbakken. Hvor Brumle's er kennelnavn til oppdretter og Solbakken er kennelnavnet til valpekjøper.

Ja, det praktiseres over en lav sko, men i reglene for navnsetting av valper står det at det ikke er lov.

Unntaket er hvis eier av kullets far skal ha parringsvalp eller oppdretter av kullets mor skal ha valp (trur eg).

Det er vel ikke alle saksbehandlere som er like oppdatert på alle reglene, men det var nå det jeg fikk beskjed om og praktiserte den gang jeg jobbet på NKK.

Av og til er det jo ikke godt å vite at det er et kennelnavn i navnet. Jeg har kennelnavn Latruda, og X'en er fra kennel Hiselfoss. Hvis jeg hadde ønsket at hun skulle hete Xtremt Latruda av Hiselfoss, så måtte jo saksbehandler sjekket om Latruda var et kennelnavn (eller Xtremt, for den saks skyld), og stoppet det på den måten - og det er nok å gjøre på NKK, om de ikke skal måtte sjekke hvert eneste navn.

Jeg er dog usikker på om jeg har mulighet til å klage om noen registrerer sin hund med navnet Latruda, hvor beskyttet et kennelnavn er. For en kan jo ha kennelnavnet Tiny and Cute, så vil jeg registrere min neste bernerhannhund som Tiny and Cute - fordi jeg synes det er festlig å kalle en stor bamse det. Der er jeg usikker på hvordan reglene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket ikke du i en annen tråd om at du ville at valpene dine skal ha navn etter drinker? Det blir litt dumt da at kennel navnet allerede er en drink. Eks: Tequila`s Baileys.

Ellers lurer jeg litt på rekkefølgen på navn som valpen blir registrert med. Jeg vet f.eks om en oppdretter som har 2 kennel navn. Suspiros og Snob-Zone. Noen ganger heter valpene det ene og andre ganger det andre. Oppdretteren forandrer også rekkefølgen av og til. F.eks Fido of Suspiros. Er dette helt greit å gjøre? Eventuelt hva syns dere om det? Blir det teit eller forvirrende?

Det var isåfall kun snakk om et kull da.. og tenkte på det samme dilemmaet.. Men heldigvis har jeg en bok med masse drinker, og da går det an å kun velge drinker som inneholder Tequila. Men jeg har uansett ikke søkt om det enda.. bare sitter og funderer litt for meg selv! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Programmet som NKK bruker finner ikke "like" kennelnavn så lenge det er en bokstav som er forskjellen.

Eksempel på dette var for noen år siden noen som søkte om kennelnavnet Lagtun, mens det allerede i Norge finnes en oppdretter som heter Laugtun.

Ellers så er det vel likens hos FCI også, finnes mange eksempler på kennelnavn som er like (men forskjellige raser):

Hexeberg (Norge) - Hexenberg (Tyskland)

Schondratal (Hoffe) - Schontratal (Schäfer) - (de holder også til i samme by)

Jeg hadde flere, men finner ikke den riktige notatboken :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig hva som går igjennom iblandt. Første kennelnavnet jeg søkte om var Myrulven, da var det ingen som lignet på det. Men det vantes Ulvinmyra. Det var vist årsaken til at jeg ikke fikk det godkjent. Noe jeg syns er litt snålt ettersom det skal litt til å forveksle dem. Men dette var før FCI internett tid, så mulig det fantes på kontinentet (men har ikke funnet noen i ettertid heller).

Edit: Fant faktisk Myrullen nå, men det tror jeg ikke var på fci listen den gang jeg skjekket det når jeg fikk tilgang til internett. Men søksfunksjonen har jo endret seg siden den tid også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig hva som går igjennom iblandt. Første kennelnavnet jeg søkte om var Myrulven, da var det ingen som lignet på det. Men det vantes Ulvinmyra. Det var vist årsaken til at jeg ikke fikk det godkjent. Noe jeg syns er litt snålt ettersom det skal litt til å forveksle dem. Men dette var før FCI internett tid, så mulig det fantes på kontinentet (men har ikke funnet noen i ettertid heller).

Edit: Fant faktisk Myrullen nå, men det tror jeg ikke var på fci listen den gang jeg skjekket det når jeg fikk tilgang til internett. Men søksfunksjonen har jo endret seg siden den tid også. :P

Av en eller annen grunn har jeg på følelsen av at Myrullen er et ganske nytt kennelnavn, jeg mener jeg har sett det nylig et eller annet sted. Men ikke stol for mye på det.. det kan fort være bare oppi hodet mitt. :D

Uansett er det jo merkelig hvis du ikke fikk Myrulven pga Ulvinmyra. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :S Jeg vet ikke om de registreres med det kennel navnet, men her er ihvertfall eksempler på navn på hans hunder:

Sir Sinclaire Suspiros

Snob-Zone's Firefighter

Silver Snob Suspiros

Berilo Bernardo Suspiros

Vell, han bytter ikke rekkefølge, men han bruker ihvertfall to navn. Kan være det ene navnet var tidligere da og at Snob-Zone er hans nye kennel navn, men hvis det står at det ikke er registrert så...

Snob-Zone er ihvertfall det navnet han bruker på valpene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Fant faktisk Myrullen nå, men det tror jeg ikke var på fci listen den gang jeg skjekket det når jeg fikk tilgang til internett. Men søksfunksjonen har jo endret seg siden den tid også. :P

Av en eller annen grunn har jeg på følelsen av at Myrullen er et ganske nytt kennelnavn, jeg mener jeg har sett det nylig et eller annet sted. Men ikke stol for mye på det.. det kan fort være bare oppi hodet mitt. :D

Uansett er det jo merkelig hvis du ikke fikk Myrulven pga Ulvinmyra. :whistle:

Myrullen er jo der Nirm kommer i fra faktisk. Så ikke rart du har sett det da Carina. I tillegg så går jo Kjellaug med sin Myrullen hund i eliten nå, så da dukker det jo opp i resultatlistene nå og da.

Og Myrullen hadde sitt første kull i 1988, så det er ikke akkurat nytt, men over 20 år gammelt faktisk.

Men man har jo Waterloo's i Norge (golden bl.a), mens i Tyskland finnes jo von Waterloo (schäferhund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :S Jeg vet ikke om de registreres med det kennel navnet, men her er ihvertfall eksempler på navn på hans hunder:

Sir Sinclaire Suspiros

Snob-Zone's Firefighter

Silver Snob Suspiros

Berilo Bernardo Suspiros

Vell, han bytter ikke rekkefølge, men han bruker ihvertfall to navn. Kan være det ene navnet var tidligere da og at Snob-Zone er hans nye kennel navn, men hvis det står at det ikke er registrert så...

Snob-Zone er ihvertfall det navnet han bruker på valpene sine.

Skjønner ikke helt hva som går igjen her..? Snob? Suspiros? Spør du meg, så ser det ikke ut som om han har kennelnavn i det hele tatt.. Noe som kan stemme godt med at det ikke ligger registrert hos FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som går igjen her..? Snob? Suspiros? Spør du meg, så ser det ikke ut som om han har kennelnavn i det hele tatt.. Noe som kan stemme godt med at det ikke ligger registrert hos FCI.

Det kommer opp treff med Snob-Zone's på NKKs database, så da må det vel være registrert? Ellers hadde han vel ikke fått registrert så mange hunder med det navnet... Men bare noen hunder med Suspiros i navnet sitt ellers, to med Del Suspiros som er det nærmeste som likner et kennelnavn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra reglene for kennelnavn:

"Det kan brukes foran eller etter hundens navn, etter oppdretters bestemmelse ved

registrering av kennelnavnet. Kennelnavnets plassering i forhold til hundens navn kan senere ikke forandres."

"Ingen kan få registrert flere enn ett kennelnavn, og en innehaver kan ikke gå inn som medinnehaver av et annet

kennelnavn. "

Så ingen av delene er "lov", verken å ha to kennelnavn eller å bytte plass på kennelnavnet i stamtavlenavnet.

Jeg visste det første, og gadd ikke å sjekke det siste :D Takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som går igjen her..? Snob? Suspiros? Spør du meg, så ser det ikke ut som om han har kennelnavn i det hele tatt.. Noe som kan stemme godt med at det ikke ligger registrert hos FCI.

Jeg gadd ikke å skrive opp så mange navn. Men alle valpene hans heter Snob-Zone, men andre voksne hunder som jeg er usikker på om er fra hans eget oppdrett heter noe med Suspiros eller Snob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd ikke å skrive opp så mange navn. Men alle valpene hans heter Snob-Zone, men andre voksne hunder som jeg er usikker på om er fra hans eget oppdrett heter noe med Suspiros eller Snob.

snob-zone er kennelnavnet, og suspirios er noe som ble brukt tidligere, fra tida før kennelnavnet (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...