Gå til innhold
Hundesonen.no

kennelnavn


Arielle

Recommended Posts

Var ikke spørsmålet om du kjøpte inn en valp etter Rex, da? Som en annen oppdretter har oppdrettet? "Selvsagt" får ikke hunden hete Trollstuggus Rita da - det er jo ikke Trollstuggu som er oppdretteren, det er jo Hattfjell? Eller har jeg misforstått nå? :lol:

Du har vel på en måte forstått rett, bortsett fra at jeg ikke kjøper den men tar den som parringsvalp (men det har vel neppe så mye å si i denne sammenhengen?). Bare lurte på mulighetene jeg for å få trollstuggu inn i navnet;) Alternativt får jeg få en valp etter Rex på annet kennelnavn og spare på navnet mitt til denne valpen er gammel og god nok til å få egne avkom etter seg på mitt (eller pappas da)kennelnavn :icon_redface:

Sorry at jeg har sporet debatten helt av her, men følte det passet så fint når man først var havnet litt der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror jeg er litt treg i dag, for det der skjønte jeg ikke helt. Kennelnavnet til pappa får jeg garantert bruke av han om jeg skulle ønske det (fullt mulig at han hadde satt det over slik at jeg ble deleier også, men det har vi liksom ikke snakket om. Mer at jeg vet jeg arver det om en 20 års tid:P). Så Trollstuggus er navnet (type Trollstuggus Shana). Men jeg kan altså legge inn f.eks Hattfjells Trollstuggu Rita, men den kan ikke bare hete trollstuggus Rita? Har jeg rett da?

Var ikke spørsmålet om du kjøpte inn en valp etter Rex, da? Som en annen oppdretter har oppdrettet? "Selvsagt" får ikke hunden hete Trollstuggus Rita da - det er jo ikke Trollstuggu som er oppdretteren, det er jo Hattfjell? Eller har jeg misforstått nå? :icon_redface:

Valpen er oppdrettet av Hattfjell, og alle valper som er oppdrettet av Hattfjell må hete Hattfjell. Det er ikke valgfritt.

Men om Rex er faren, kan du velge å LEGGE TIL DITT kennelnavn - men det forutsetter at det er ditt kennelnavn, og det er ikke noe din far eller mor primært skal eller kan godkjenne. Det er opp til NKK om de aksepterer at kennelnavninnehavers datter får bruke kennelnavnet. For strengt tatt er det de som eier kennelnavnet som skal få bruke det, og om Rex tilhører DEG er det ikke deres hannhund som er brukt i avl, og da har de heller ingen parringsvalp å bruke kennelnavnet på. Du har hannen, de har navnet.

Men om du likevel skal inngå som medeier, kan du jo gjøre det først som sist? Det koser neppe mindre å gjøre det om ti år enn i dag.

Disse HI hundene er fra ulike kull og oppdrettere så vidt jeg har forstått. Men det finnes sikkert en eller annen logisk forklaring ett sted:P

Tusen takk for svar (merker at du er litt sånn avlsorakel her inne:))

Men HI-hundene har samme eier? Da har h*n sikkert en mening bak det, og når det ikke gjelder flere valper i et kull blir det jo heller ikke som et kennelnavn.

Som jeg også har sagt lenger opp i tråden - jeg har et navn jeg kunne tenke meg å sette på alle valper jeg kjøper inn til kennelen. Det er ikke kennelnavnet vårt, men er likevel et navn som er "vårt". Dog passet det ikke med X'en sitt navn, så jeg får se om jeg gjør det senere på andre hunder. Men det er en tanke jeg har. Og ingen kan stoppe meg fra å gjøre det, det er ikke et kennelnavn, og blir dermed ikke noe annerledes enn om jeg skulle kalt alle tispene mine for Ronja. Det er en måte å få et "fellesnavn" på sine innkjøpte valper, uten å bruke sitt eget kennelnavn.

Orakel og orakel, jeg har lest regelverket og praktisert det i ulike sammenhenger, så akkurat det kan jeg - men som sagt med forbehold om at det er gjort endringer i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har du vurdert å fryse ned sæd etter ham? Jeg anger som en hund på at jeg ikke gjorde det da knallhannen min var ung og fertil...

Fortsetter OT.. Vet du hva dette koster? Har tenkt på det i forhold til Cane hvis jeg av en eller annen grunn ikke skulle rekke å få en tispe han passer til før han blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter OT.. Vet du hva dette koster? Har tenkt på det i forhold til Cane hvis jeg av en eller annen grunn ikke skulle rekke å få en tispe han passer til før han blir gammel.

Det er en prisoversikt her. Husk at han bør tappes før han blir gammel, så ikke sædkvaliteten er forringet.

Ikke alle hannhunder har god nok sædkvalitet til at en kan fryse ned heller, selv om de har mer enn god nok sædkvalitet ellers. Jeg vet om hannhunder som har parret flere tisper og fått mange og store kull etter seg - men sæden blir omtrent verdiløs når den er opptint etter nedfrysing. Den tåler altså ikke den prosessen.

Jeg slenger inn et spørsmål jeg også

La oss si at Shilamon sin Rex brukes på en tispe hvor oppdretter ikke har kennel navn. Kan Shilamon da tilby seg at hele kullet får brukes hennes kennelnavn ?

For så vidt, men da må Shilamon stå som oppdretter, og tispeeier må signere en disposisjonserklæring som bevitner at Shilamon har fått disponere tispa i avl.

Det er altså ikke lenger tispeeier som er registrert som oppdretter av kullet.

Slike praksiser gjøres jo av og til, at en oppdretter låner ei tispe av andre, altså en annen ordning enn fôrvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge navnereglene til NKK sist jeg sjekket: Nei.

Det er kun den som er oppdretter av valpene som kan få ha sitt kennelnavn som hundens navn. Unntak er hannhundeier som også har kennelnavn, denne kan få ha sitt kennelnavn på parringsvalp.

Som jeg skriver lenger opp i tråden: Mitt kennelnavn er Latruda, men jeg skal etter reglene ikke få registrere X'en som Xtremt Latruda av Hiselfoss (Hiselfoss er der hun kommer fra), selv om det hadde vært fint å ha eget kennelnavn i navnet hennes for å tydeliggjøre hvor hun bor.

Men: Det syndes over en lav sko - det er ikke mulig for NKKs saksbehandlere å ha oversikt over absolutt alle kennelnavn som finnes, og det ville vært utrolig mye merarbeid å skulle dobbeltsjekke alle navn i fall det er kennelnavn. Så de luker bort de de oppdager, så får resten forsøke å følge regelverket til NKK.

Tja jeg vet ikke helt om det stemmer jeg altså. Helene har importert to boston terriere sammen med ei vennine, og de hetet: Byebye baby aridgeocrat du grand fresnoy, den andre heter Duce France Aridgeocrat le grand fresnoy! så da er det vel strengt talt mulig fra utlandet hverfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar Emma:)

Nå har jeg kontroll p hva jeg lurte på og har skjønt hva du mente. hurra:) God jul og takk for hjelpen!

Bare hyggelig, og god jul til deg også!

Tja jeg vet ikke helt om det stemmer jeg altså. Helene har importert to boston terriere sammen med ei vennine, og de hetet: Byebye baby aridgeocrat du grand fresnoy, den andre heter Duce France Aridgeocrat le grand fresnoy! så da er det vel strengt talt mulig fra utlandet hverfall!

Disse hundene er førstegangsregistrert i en annen kennelklubb enn NKK, og Aridgeocrat er et norsk kennelnavn - altså har ikke denne kennelklubben dette navnet i sitt register, og kan ikke forhindre det. NKK har ikke lov til å endre på importers navn.

Enkel forklaring.

For øvrig er det mye som er mulig, uten at det av den grunn gis hjemmel for i ulike regelverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge navnereglene til NKK sist jeg sjekket: Nei.

Det er kun den som er oppdretter av valpene som kan få ha sitt kennelnavn som hundens navn. Unntak er hannhundeier som også har kennelnavn, denne kan få ha sitt kennelnavn på parringsvalp.

Som jeg skriver lenger opp i tråden: Mitt kennelnavn er Latruda, men jeg skal etter reglene ikke få registrere X'en som Xtremt Latruda av Hiselfoss (Hiselfoss er der hun kommer fra), selv om det hadde vært fint å ha eget kennelnavn i navnet hennes for å tydeliggjøre hvor hun bor.

Men: Det syndes over en lav sko - det er ikke mulig for NKKs saksbehandlere å ha oversikt over absolutt alle kennelnavn som finnes, og det ville vært utrolig mye merarbeid å skulle dobbeltsjekke alle navn i fall det er kennelnavn. Så de luker bort de de oppdager, så får resten forsøke å følge regelverket til NKK.

Jeg mener altså at alle valpene heter Beautiful's Ettellerannet, men at jeg snakker med oppdretter om at min valp får hete Beautiful's Ettellerannet Chance f.eks.

Vil jo mene at det er det samme som om jeg kjøper en valp nå (altså uten å ha kennelnavn) og lurer på om jeg får lov til å være med å velge navn? Blir det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener altså at alle valpene heter Beautiful's Ettellerannet, men at jeg snakker med oppdretter om at min valp får hete Beautiful's Ettellerannet Chance f.eks.

Hvis du ikke eier kullets har, har du ifølge regelverket ikke lov til å bruke ditt kennelnavn i hundens navn, så om Chance er ditt kennelnavn kan den ikke hete det.

[quote name='Tinka-Tequila' date='22 desember 2009 - 16:25 ' timestamp='1261495511'

Vil jo mene at det er det samme som om jeg kjøper en valp nå (altså uten å ha kennelnavn) og lurer på om jeg får lov til å være med å velge navn? Blir det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke eier kullets har, har du ifølge regelverket ikke lov til å bruke ditt kennelnavn i hundens navn, så om Chance er ditt kennelnavn kan den ikke hete det.

Det er ikke opp til oppdretter om du kan få bruke ditt eller datt som navn når vi snakker om kennelnavn, så det er ikke det samme nei. NKK har regler for navgivning, hvor bruk av kennelnavn er en del av reglene. Det er ikke mange restriksjoner på navn for øvrig, så ellers står du ganske så fritt.

Ok, tror jeg skjønner. Så i prinsippet er det ikke lov å gi valper navn som inneholder kennelnavn, selvom man ikke visste det. Si at Chance faktisk er et kennelnavn og jeg ikke aner det (ikke jeg som eier det eller noe).

Så har jeg egentlig ikke lov å kalle noen valper for Chance. Men det er ikke noe som blir sjekket nøye, igjen det at man ikke går igjennom hele kennelnavn listen for hvert valpenavn.

Skjønner jo veldig godt at det er sånn da. Men hadde vært litt koselig å vise at en hund tilhørte ens egen kennel selvom den var kjøpt fra en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg skjønner. Så i prinsippet er det ikke lov å gi valper navn som inneholder kennelnavn, selvom man ikke visste det. Si at Chance faktisk er et kennelnavn og jeg ikke aner det (ikke jeg som eier det eller noe).

Så har jeg egentlig ikke lov å kalle noen valper for Chance. Men det er ikke noe som blir sjekket nøye, igjen det at man ikke går igjennom hele kennelnavn listen for hvert valpenavn.

Skjønner jo veldig godt at det er sånn da. Men hadde vært litt koselig å vise at en hund tilhørte ens egen kennel selvom den var kjøpt fra en annen.

Jeg mener jeg har forklart dette annet sted i tråden - men altså, enkelte kennelnavn er av en slik art at de også kan være vanlige ord. For eksempel Chance, Tiny and Cute, Uimotståelig (jeg lager eksempler nå). Så om jeg vil kalle min neste hund for Uimotståelig, kan jeg i og for seg det. Men om det er jeg som innehar det kennelnavnet, og en annen er oppdretter - så kan jeg det ikke.

Om navnet derimot er et mer åpenbart kennelnavn - Brekkvasslia, Kjerringtoppen, Skutefaret, vil saksbehandler kunne sjekke og dermed avvise navnet.

Skjønner du? Det er i prinsippet ikke lov til å bruke andres kennelnavn, men noen kennelnavn er språklig vanskelig å unngå.

Og eget kennelnavn kan du som sagt kun bruke på eget oppdrett eller parringsvalp fra egen hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har forklart dette annet sted i tråden - men altså, enkelte kennelnavn er av en slik art at de også kan være vanlige ord. For eksempel Chance, Tiny and Cute, Uimotståelig (jeg lager eksempler nå). Så om jeg vil kalle min neste hund for Uimotståelig, kan jeg i og for seg det. Men om det er jeg som innehar det kennelnavnet, og en annen er oppdretter - så kan jeg det ikke.

Om navnet derimot er et mer åpenbart kennelnavn - Brekkvasslia, Kjerringtoppen, Skutefaret, vil saksbehandler kunne sjekke og dermed avvise navnet.

Skjønner du? Det er i prinsippet ikke lov til å bruke andres kennelnavn, men noen kennelnavn er språklig vanskelig å unngå.

Og eget kennelnavn kan du som sagt kun bruke på eget oppdrett eller parringsvalp fra egen hannhund.

Det var det jeg forsto. Blir nok en stund til det blir noe valper på meg uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Foreldre mine hadde et lite "familieoppdrett" da jeg var liten, som het Samsetak - som spiller på det å ta i et tak, og å være sams: altså å samarbeide for å dra lasset framover. Selv om det kanskje ikke var tidenes høydare innen fantastiske navn, så liker jeg at det betyr noe av det de ville med oppdrettet sitt: få fram brukshunder som skulle ta i et tak sammen med eierne sine (de var selv opptatt av trekk, kløv, og førerhunder. Rar kombinasjon kanskje...). Kanskje det er en innfallsvinkel: hva er viktig for deg i oppdrettet? Hva er det som gjør ditt hundehold betydningsfullt - og hva slags mennesker ønsker du å ha som valpekjøpere?

Jeg som nettopp har kjøpt valp, etter masse oppdretterbrowsing, må bare innse at jeg på en måte begynte å sile oppdretterne allerede ved navnet. De som hørtes veldig utstillingsorientert ut, var jeg ikke så interessert i, ettersom jeg var på utkikk etter en familie-/brukshund og ville ha en oppdretter som også fokuserte på noe i den retning. Det er kanskje temmelig overfladisk og teit å gjøre en sånn utsiling, men når det er mange oppdrettere å velge i (som det definitivt er for flat!) og man ikke har verdens beste oversikt ennå...vel, jeg lette i alle fall etter en oppdretter som driver avl etter de kvalitetene jeg selv er opptatt av :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...