Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå tur i bånd...


PsychoLynx

Recommended Posts

Har diskutert litt her hjemme, og med venner ang dette å GÅ TUR MED BÅND....

Hvor ofte gjør dere dette? Og er dette noe dere mener hunden bør? I tilfelle hvor ofte? Og evnt hvorfor?

Gubben her hjemme mener at en hund bør ha en en eller to turer om dagen, i bånd. Gjerne i sentrum eller et sted der det skjer noe. (mulig han sier dette bare fordi vi faktisk bor i sentrum, det er jeg usikker på). Han mener dette, uavhengig om hunden er godt sosialisert, flink til å gå i bånd, oppfører seg ved biler osv osv, eller om hunden er en trekkmester, hopper på alle den ser, bjeffer på biler og gjeter sykler.

Tur i bånd, er like stilt med å ha hund. En hund skal gå turer i bånd for å lære at livet ikke nødvendigvis er en lek.

Jeg er nok på den andre siden.

Så lenge hunden er godt sosialisert, ikke har noen spesielle diller blandt folk/vei eller i bånd, så mener jeg at turer i bånd er unødvendig. Jeg vil da heller gå en tur i skogen der hunden kan løpe løs, dra på et jorde for å kaste ball, la hunden leke med andre hunder, bade på sommer eller annen aktivitet som alternativ til å gå tur i bånd.

I min verden forutsetter jo dette også litt at hunden er med på ting jevnlig, slik at dette å gå i bånd på forskjellige steder kanskje blir vedlikeholdt innimellom. (ikke hver dag, kanskje ikke hver uke, men innimellom)

Noe annet blir det om man vil ha en hund som KAN å gå i bånd, da må den jo læres dette, og da trener man på det. Eller man har en hund som gjeter biler, da slipper man den jo ikke løs langs veien, da trener man på dette. Eller en hund som bjeffer på folk, ikke klarer å gå forbi folk på veien uten å hoppe på dem osv, men dette er ikke en godt sosialisert og bytrent hund mener jeg. Disse er liksom utelukket fra temaet over, så er det sagt :aww:

Jeg snakker om godt sosialiserte hunder uten diller som kommer frem på de turene i bånd.

Eksempel Bridie: Bridie er en sosial hund. Hun trekker vel kanskje litt i båndet de første metrene på tur, men absolutt ikke noe som plager meg iallefall. Hun oppfører seg bra blandt mennesker, få som mange. Det samme blandt hunder. Hun bryr seg ikke om biler, sykler, unger på skateboard eller isbilen. Hun kan fortsatt finne på å bjeffe på den gamle mannen med stokk som går krokbøyd avgårde, eller kanskje damen med rulator, men ellers er det mye som skal til for å vippe Bridie av pinnen.

Vi trener med hundelubb 1-2 g pr uke, og ellers får Bridie leke med andre hunder, gå løs på turer her og der, være med på fotoshoot osv.

Dette er en hund som gubben her mener bør gå 1-2 turer i bånd hverdag. Istedet for da å løpe løs, leke med andre hunder osv. (kanskje andre dager i tilegg til, men hovedsaklig løpe mindre løs med andre hunder, gå mer tur i bånd)

Jeg mener at så lenge Bridie er behersket i de fleste situasjoner, så er ikke det nødvendig.

Hva mener dere? Og hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Når jeg går tur med bikkja i bånd, så er det for å aktivisere den plasser den ikke får løpe løs. Ser ikke poenget med å gå med hunden i bånd "bare fordi". Vi går lite turer i grunnen, hun er løs på jobb hele dagene, de dagne jeg har fri så har vi en eller to dager med bare rolige turer, og så øker vi aktivitetsmengden med en sykkeltur eller lengre tur i skogen (og da kommer båndet fort av igjen). Jeg hadde aldri byttet ut løsslipp, løse turer osv, med å gå turer i bånd. For meg er det viktig å få gått med hunden da, eller sykla - bare løsslipp på ei slette syns jeg er kjedelig - men kan liksom ikke se for meg at det er det han tenker på heller? Dere er jo mye ute og beveger dere rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går tur med bikkja i bånd, så er det for å aktivisere den plasser den ikke får løpe løs. Ser ikke poenget med å gå med hunden i bånd "bare fordi". Vi går lite turer i grunnen, hun er løs på jobb hele dagene, de dagne jeg har fri så har vi en eller to dager med bare rolige turer, og så øker vi aktivitetsmengden med en sykkeltur eller lengre tur i skogen (og da kommer båndet fort av igjen). Jeg hadde aldri byttet ut løsslipp, løse turer osv, med å gå turer i bånd. For meg er det viktig å få gått med hunden da, eller sykla - bare løsslipp på ei slette syns jeg er kjedelig - men kan liksom ikke se for meg at det er det han tenker på heller? Dere er jo mye ute og beveger dere rundt?

Jeg er enig med deg. :aww:

Bruker også bånd for å gi MEG en ekstra følelse av kontroll, og jeg liker at folk blir glade når de ser at jeg kontrollerer hundene mine så godt som mulig når vi møter folk. Er de løse blir de kallt inn og den lille hunden blir tatt bånd på mens den store må ligge i dekk eller får bånd på seg den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå tur i bånd/gå tur har liksom bare blitt en del av hverdagen her hos meg. Mest fordi jeg bor i byen og da må jeg nødvendigvis ut på tur for å lufte hunden. Kunne selvsagt bare diltet i hagen, men vi går rundt i nabolaget (mye park og andre grøntområder) hvor vi trener på å gå pent, innkalling (og annen hverdagslydighet), treffer andre hunder, besøke ag-ringen osv. Vi går en del tur, og går vi langs veien er hun i bånd, som sikkerhet. Går vi på gangvei/i park el.l går hun løs. Men selv om hun er løs går vi jo tur.

Vi går morgentur og kveldstur, så hun får gjort fra seg. Minimalt tar vi "bittelille-runden", den er vel 1km ca. Vanligvis går vi "lille-runden" på morgenen, om det har blitt lyst, og den er vel 2km. Minst en gang om dagen får hun en lengre tur, gjerne en times tid. Den kan erstatte en av de ovennevnte, eller komme i tillegg. Som i dag, da gikk vi fra Røa, gjennom merradalen og ned til Skøyen her vi bor, er nærmere en mil. Da er det halve turen løst i skogen og halve turen i bånd langs veien.

Vi går en del tur fordi vi ikke trener noe ellers. Vi trener på tur liksom. Jeg er ikke typen som går tur med en hund ytterst i et bånd som bare drar avgårde, vi jobber og trener hele veien når det dukker opp situasjoner eller liknende vi kan trene på. Vi trener på å gå på plass (ikke "fot" som ved lydighetsøvelse, men en løsere utgave hun kan gå langs veier i osv), komme, vi hopper opp på kanter, over trestokker, klatrer opp og ned ting osv, alt som jeg kan sette en kommando på og gi henne en "jobb" med. Hun bærer ting, apporterer ting osv. Vi trener på passering, på å ikke miste fokus selv om det sitter en katt der, ja, alt mulig man måtte støte på.

Nå skal vi ut i hagen en tur, jeg skal sette blomsterløk. Så blir det kveldstur før vi legger oss etterpå.

Det jeg mener er altså at det er samme hvilken form mosjonen og jobbingen er, bare hunden får det den trenger daglig. Og det kan gis på tur eller på treninger. Men jeg er lite imponert over denne diltingen gatelangs på asfalt i bånd, uten kommunikasjon. Dette gir jo ikke hunden noe, annet enn mulighet til å få gjort fra seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tyson i bånd der jeg vet det ferdes mye folk. Der det er åpent og folke/dyre- tomt slipper jeg ham. Båndet er enten for trening, for at andre skal føle seg trygge, eller for at jeg liker å ha ham hos meg når vi går tur. Han er ikke den skarpeste på tilbakekalling ennå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er omtrent ALLTID løs. Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å ha hunden i bånd når jeg er på tur i skogen, og det ikke er noe annen grunn til å ha hunden i bånd selvfølgelig.

Senest idag tok jeg t-banen og hadde henne løs hele tiden, på perrongen (hmm det skrives vel litt annerledes??), inne på "toget" og hele veien hjem (på en gangsti).

Men nå har det seg sånn at vi driver med lydighet. Og ihvertfall i klasse 1 så er det lineføring. Men Tinka kan jo FVF og det er jo nøyaktig det samme, bare at hun har et kobbel festet løst i seg.

Hmm.. har forresten gått litt i bånd i det siste. Dette fordi vi har begynt med kløv, og da har jeg henne i "sele" (kløven) og bånd festet i baggen-belte. Dette har vi også gjort når vi har jogget, men det er bare fordi jeg vil at hun skal trekke.. så jeg kan liksom ikke sammenligne det så veldig med det å gå i bånd.

Ok, dette ble et surrete innlegg. Poenget mitt er ihvertfall at jeg syntes at alle hunder som kan gå løst bør få lov til det. Det er ikke vits å feste et bånd i hunden bare fordi. Evt. greit hvis man driver og trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i Oslo, der vi bor, så er det båndtvang hele tiden, så her må vi gå i bånd. Vi går som regel 3 turer om dagen, ca 30 -1 time hver gang, så schæferen får mye lufting. Skulle gjerne latt han gå løs, men så er det slik at han liker ikke andre hannhunder (spesielt rottweilere og andre hannhunder, uansett om de er små eller store) så vil ikke ta sjangsen på at noen andre sine hunder blir skadet. Men han får lov til å springe i langline :aww: da får han 15 meter, istedet for 2 og boltre seg på :) tror han er fornøyd med det, virker hvertfall slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi koble på før vi går ut av døra. Men hvis hundene ikke får løpe løs på minst èn tur og da sånn en times tid, føler jeg at de ikke har hatt en skikkelig bra dag. Om det er bading, trening, eller skogstur, spiller ikke så stor rolle, bare de slipper lenka og har en viss kvote av -røre rundt og gjøre som de vil-. Hadde vi bodd slik at de kunne vært mye løs, så hadde de vært det. Begge to kan te seg i sentrum, så jeg ser ikke det store behovet for å ta dem med til byen, hvis vi ikke må. De koser seg så uendelig mye mer i skauen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur med hundene i bånd, fordi jeg må. Det er ikke alltid jeg har mulighet til å dra til steder hvor jeg kan slippe dem, spesiellt når man er på jobb, og det blir tidlig mørkt om ettermiddagene. Så da går jeg to turer om dagen i bånd. Når jeg har mulighet, drar jeg (kjører) til steder hvor de får være løse. Dette 3 ganger i uken ca. Mer i ferier. Men vi har stor hage, så pleier å slippe dem løs i hagen etter båndturen, slik at de får løpt ifra seg litt.

Jeg har desverre ikke superhunder som kan gå løs ved veien og hvor jeg enn vil. De kan stikke av, de går ikke fot løse, de kan skremme folk, jage dyr, bli påkjørt osv. Så da er jeg nødt til å ha bånd.

Hadde jeg hatt en superhund, som kunne gå for og hørte på ALT jeg sa, kunne jeg selvsagt ha hatt den løs på turen. Men jeg klarer liksom ikke helt å stole på en hund, så vet ikke om jeg ville ha turt, selv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller egentlig ikke noe poeng i å gå tur i bånd "bare fordi"! Jeg er mye mer opptatt av at det skal være variasjon i de tingene som skjer, derfor gjør jeg begge deler. Noen ganger i bånd langs veien, noen ganger løs i skog og mark. Største grunnen til at jeg bruker bånd er at det rett og slett er mangel på steder å gå løs. Og siden jeg ikke vil gå på samme sted for ofte (og det ikke er så mange fine "runder" hvor jeg kan gå med hunder løs som tar lang nok tid) så blir det ofte deler eller hele turen i bånd.

Og så har jeg hund hvor det er viktig med vedlikehold av forskjellig da. Både båndtrening og biler etc. Buffy var bilgal da hun var yngre og jeg merker godt at hun kikker litt ekstra om vi ikke har gått i trafikken på ei lita stund.

Ellers er jeg av den mening at et liv med hund skal fungere for både hund og eier. Er hunden aktivisert og fornøyd? Trives eier med de tingene som må til for å få hunden aktivisert og fornøyd? Er svaret nei så bør man vurdere eget hundehold og evt valg av rase. Er svaret ja så er vel alt bra? Spiller ingen rolle hva andre mener så lenge både hund og eier har det bra og trives med hverandre (så lenge de ikke er til sjenanse for andre selvfølgelig, men det er jo ikke det denne saken handler om...)! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare på bånd på stevner o.l. jeg...! Glemmer alltid å ta det med - selv på toget og andre steder der det hadde vært praktisk å slippe å be hundene om å gå på plass.

Når jeg går tur for hundens skyld, er den så og si alltid løs, da jeg kaster ball og alltid trener litt lydighet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg går turer i bånd, er at det ikke er mulig å slippe ham overalt.. han er ikke trygg og ha løs på fortauet, plutselig er han nok uti veien. Så det blir bånd på vei til steder der jeg kan slippe løs. Ellers går han jo i bånd når jeg ikke gidder gå til steder der jeg kan slippe ham, eller om jeg har lyst til å ta ham med på en tur i byen. Men er ikke noen bevisst tankegang fra min side, hadde det vært mulig hadde han jo løpt fritt hele tiden. Men slik er ikke verden tilrettelagt. Synes det er rart at gubben din mener at hunden bør gå i bånd to ganger om dagen altså, ser ikke helt poenget med det hvis man ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva gubben din mener her jeg. Altså hvorfor han mener hunder bør gå i bånd hver dag? Argumentet om at det bør gjøres for at hunden skal skjønne at alt ikke bare er moro hele tiden holder ikke mål i det hele tatt. Finnes det ikke nok hindringer i hunders liv fra før liksom? Bør vi ikke heller gjøre det vi kan for å gi dem et best mulig liv,istedenfor å skrenke det inn "bare fordi"?

Mine løper løse omtrent hver dag. Båndturer er ok til lufting og ellers en gang iblandt,men som regel synes vi det er kjedelig,både hundene og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker minst mulig bånd for tiden. Før, da vi bodde i Bergen, gikk Bea mye i bånd og lite løs, men nå er det mer motsatt. Merker at hun trives mye bedre med å få gå mye løs, så vi går for det meste tur på steder hvor det er mulig. Men når jeg går hjemmefra har jeg båndet på, pga mye barn og at folk skal føle seg trygge.. Vet at en del av naboene er skeptiske til store hunder. Derfor går hun som regel i bånd til vi kommer ut av nabolaget, heldigvis har vi skogen rett borti høgget her. De fleste turer består av en kombinasjon av løs og i bånd, vi må ofte krysse trafikkerte veier osv for å komme til neste skogsområde/turområde.

På turene trener vi mye, kaster ball, finner morsomme "hindere" hun kan forsere.. osv.. Treffer også andre hunder for lek inni mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden kan oppføre seg i bånd( viss en MÅ gå med bånd) i f.eks byen eller andre steder. Så er det såfremt en har muligheten tilå ha hunden løs ingen grunn til at den skal gå så og så mye i bånd.

Her varierer det mye. Har store områder hjemme som hun kan springe løs på når det ikke er dyr på beite ( så naturlig nok blir det mer løs om vinter enn om sommer) Ellers har vi og fine områder som ikke er i den umiddelbare nærhet men som er en liten kjøretur unna, og her kan hun gå løs.

Men jeg liker og å variere og dermed blir det og en del turer i bånd. Ikke minst fordi det er en del fine turområder som har helårsbåndtvang.

For meg blir det litt sånn hipp som happ alt etter hva jeg føler for.

I bånd turer blir det ofte litt trening på passering og kontakt, mens turene der hun er løs er vimse springe tulling, leke med hunder, snuse, følge med hvor mor er turer.

Hadde jeg hatt en hund som dreit i andre hunder og gikk som om hun var i bånd når jeg ville det hadde nok båndet blitt lagt bort gitt.( Veit det kan trenes til en viss grad)

Så ja poenget her er vel at en hund må ikke gå i bånd hver dag, og viss en bor og lever slik at hunden ikke trenger å gå i bånd, ja så supert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine får minst en times tur i skog og mark hver dag, alltid løse! De som går med hunden i bånd må jo gå veldig mye lenger for at hunden skal få samme trimmen. Har med bånd når jeg er på stevner, i byen, og steder jeg ikke føler at jeg har kontroll på enten hunden eller omgivelsene. Men selv i byen foretrekker jeg å ha hunden løs, men ikke slik at han får løpe villmann bort til alle mennesker i nærheten. Møter jeg folk på tur pleier jeg å sette bånd på hundene til personen har gått forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på ei øy hvor det er helårs båndtvang, naboøya (hoved-tur-området) har helårs båndtvang og fastlandet har tidvis båndtvang. For meg er det mer naturlig å gå med bånd enn uten bånd.

Skjønner godt at folk ikke skjønner bruk av flexibånd, når de ikke engang ser behov for å bruke bånd....!

I nabolaget bor det 20 hunder fordelt på omtrent hver tredje hus, hvis vi kun ser på "gaten min", og i området bor det nok over 50 hunder totalt. Slettes ikke alle har kontroll på hunden, jeg har sånn "midt på treet" kontroll siden bikkja er vanvittig glad i andre hunder og folk. Man tar ansvar for sin egen hund - og har den i bånd. Akkurat slik som man plukker opp etter hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i bånd.. Hvorfor?

Fordi mange ikke har muligheten til å slippe hundende sine på et stort jorde eller i en stooor skog.. Da er det greit med bånd.. Enkelt og greit..

Dessuten synes jeg det er greit at hunden kan og gå i bånd også.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva gubben din mener her jeg. Altså hvorfor han mener hunder bør gå i bånd hver dag? Argumentet om at det bør gjøres for at hunden skal skjønne at alt ikke bare er moro hele tiden holder ikke mål i det hele tatt. Finnes det ikke nok hindringer i hunders liv fra før liksom? Bør vi ikke heller gjøre det vi kan for å gi dem et best mulig liv,istedenfor å skrenke det inn "bare fordi"?

Jeg spurte gubben her nå... "Har du noe godt svar på det??" -"nei..." var svaret jeg fikk, og stille ble det :)

Så jeg gir opp :)

Tur i bånd.. Hvorfor?

Fordi mange ikke har muligheten til å slippe hundende sine på et stort jorde eller i en stooor skog.. Da er det greit med bånd.. Enkelt og greit..

Ja, DEN delen er jo en selvfølge! Men om man har mulighet til å dra i skogen for å slippe hunden løs, eller på et jorde eller eller eller liksom. Om man har ENKLE alternativer, Hvorfor velge tur i bånd?

Forstår jo selvfølgelig de som ikke har de mulighetene :)

Dessuten synes jeg det er greit at hunden kan og gå i bånd også.. :)

Ja, og dette tok jeg jo med som et punkt i startinnlegget også :) For de som mener at en hund bør kunne å gå i bånd, så forstår jeg treninga på det, men når hunden KAN det, hva da liksom? :aww:

Jeg har Bridie løs så ofte jeg kan... Joda, hun har bånd på hundetreninger, om vi skal ha henne ute av bilen blandt mye folk osv, det er ikke sånn jeg mener dette. Men jeg lar henne gå løs langs veien, i sentrum osv så ofte jeg kan også. Men da er det aktiv trening på gang :) Drømmen er jo å ha en hund som kan gå løs, hele tiden, uansett osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også selfølgelig det er viktig at hunden kan gå i bånd.Og jeg skjønner godt de som ikke har muligheten til å trene hunden løs utfra bosted ol.

Men jeg sitter her å funderer for meg selv på hvordan en mellom stor eller stor hund kan få tilstrekkelig fysisk trim, og utvikkle en bra muskelatur bare ved å GÅ tur i meneskets tempo.

Vi for vår del trener i hundeklubb 2 ganger i uka.Vi trener også ganske mye agility både hjemme å på klubben.jeg mener da at det er viktig med en bra trent hund. Derfor prøver jeg å ta han med på tur i skogen der han kan få løpe, og utffolde seg i sitt eget tempo.Vi har også hundevenner som vi treffer for hundelek så ofte som mulig. Da tror jeg de får en mere naturlig og god utvikkling av muskler. Dette kan sansynligvis forebygge skader nå som vi så smått har begynt å konkurere i agility tror nå jeg.

Blir litt sånn tror jeg dette her, men det er min mening :aww: Mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også selfølgelig det er viktig at hunden kan gå i bånd.Og jeg skjønner godt de som ikke har muligheten til å trene hunden løs utfra bosted ol.

Men jeg sitter her å funderer for meg selv på hvordan en mellom stor eller stor hund kan få tilstrekkelig fysisk trim, og utvikkle en bra muskelatur bare ved å GÅ tur i meneskets tempo.

Vi for vår del trener i hundeklubb 2 ganger i uka.Vi trener også ganske mye agility både hjemme å på klubben.jeg mener da at det er viktig med en bra trent hund. Derfor prøver jeg å ta han med på tur i skogen der han kan få løpe, og utffolde seg i sitt eget tempo.Vi har også hundevenner som vi treffer for hundelek så ofte som mulig. Da tror jeg de får en mere naturlig og god utvikkling av muskler. Dette kan sansynligvis forebygge skader nå som vi så smått har begynt å konkurere i agility tror nå jeg.

Blir litt sånn tror jeg dette her, men det er min mening :hmm: Mulig jeg tar feil?

høhø, men nå har jeg vel aldri opplevd en hund med slik muskulatur som Sheriffen noen gang heller da.. (bortsett fra en amstaff som hang og dinglet i tau langt over bakken x antall ganger om dagen :P)

Skal alle bli som Sheriffen så har iallefall VI et langt stykke igjen! *flire*

Men ja, jeg er enig med deg ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar ansvar for sin egen hund - og har den i bånd. Akkurat slik som man plukker opp etter hunden sin.

Selvfølgelig tar man ansvar,men som jeg forsto det så gikk dette mer på å ha hunden i bånd fordi den må lære at alt ikke er så moro hele tiden.Og gubben til Psyko mente at Bridie burde gå to båndturer om dagen. Og sånn båndgåing ser ikke jeg poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...