Gå til innhold
Hundesonen.no

Åsnes-kvinne tiltalt for dyremishandling


Argyr

Recommended Posts

det vil jo si at disse hundene blir avlivet. Hun kommer aldri i livet til å gå med på noe eierskifte...

Med mindre det stiller seg annerledes når hundeholdet er avviklet. Vedtaket om den midlertidige forvaringen ble jo opphevet, samtidig som at vedtaket om avvikling ble opprettholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Usj, har en ekkel klump i magen her.

Hva med de stakkars Basenji valpene? Hva med de voksne basenjiene? Hva med de andre hundene???

De kan da ikke bare avlives fordi de har vært så uheldige å havne hos denne damen?

Jeg blir så sint! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode virker det på noen punkter som om den nye dyrevelferdsloven fører til færre muligheter for hundene som individer. De tilhører jo eieren sin, og selv om de blir tatt fra eieren, så kan fortsatt eier bestemme om de skal avlives eller omplasseres? Om de blir tatt fra eier, så er vel det på grunnlag av at eier ikke klarer å fatte gode nok beslutninger vedrørende hundene til at de har det bra hos personen, og så skal eier beslutte om de får leve eller dø..? Fullstendig bak mål, og jeg håper virkelig at det går godt for alle hundene i saken, og at damen aldri skaffer seg dyr igjen. (noe som kanskje er for mye å håpe på, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg litt klarhet i hva dette faktisk betyr i praksis?

Nå har hundeeierens advokat, Ove Herman Frang, sendt en ny henvendelse til Mattilsynet og bedt om at dette vurderes på nytt og argumentert for det syn at lovens strenge krav for å vedta at hundeholdet skal avvikles, ikke er oppfylt.

Hundeeieren har også utarbeidet og oversendt en redegjørelse blant annet om avgang- og tilgang på hunder, noe som tidligere er etterlyst.

Hvilke krav m innfris for at hundeholdet skal avvikles?

Hva går en redegjørelse om avgang og tilgang på hunder ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg litt klarhet i hva dette faktisk betyr i praksis?

Nå har hundeeierens advokat, Ove Herman Frang, sendt en ny henvendelse til Mattilsynet og bedt om at dette vurderes på nytt og argumentert for det syn at lovens strenge krav for å vedta at hundeholdet skal avvikles, ikke er oppfylt.

Hundeeieren har også utarbeidet og oversendt en redegjørelse blant annet om avgang- og tilgang på hunder, noe som tidligere er etterlyst.

Hvilke krav m innfris for at hundeholdet skal avvikles?

Hva går en redegjørelse om avgang og tilgang på hunder ut på?

Altså, Mattilsynet har allerede tatt stilling til klagen. Neste omgang blir Sivilombudsmannen, og da må han ta stilling til det. Nøyaktige kriterier tror jeg ikke finnes, det er vel noe sånt som uforsvarlig dyrehold over tid og/eller av høy alvorlighetsgrad

som ikke lar seg korrigere av tilbakemeldinger og pålegg.

Redegjørelsen kommer som "too little too late" forsøk på å gjøre Mattilsynet til lags, de ba om å få vite hvor hundene ble av, når de forsvant, og damen nektet å si noe. Nå sier hun altså noe, fordi det fikk konsekvenser å nekte. Akkurat som at hun begynte å redusere hundeholdet (avlive hunder) når hun skjønte at de kom for å hente dem i 2008.

Uansett, fradømmes hun retten til å holde dyr, så er dette irrelevant, for da får hun dem ikke tilbake uansett.

Det JEG lurer på, er om hun fremdeles får lov å bestemme om de skal avlives eller ikke dersom hun fradømmes retten til eierskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, syns det var en litt skuffende dom jeg - bra at hun er fradømt rettent til å ha hund - men jaha - de kunne godt satt inn ubetinget fengsel og retten til alle dyr. Men damen anker jo, så da kan man jo håpe at lagmannsretten øker straffen i stede for å redusere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig skuffende, jeg er glad hun anker så straffen eventuelt kan økes i neste runde.

Ja, enig! Ikke akkurat noen garanti for at dommen ikke blir verre for henne om hun anker! Heldigvis! Vi visste jo at hun kom til å anke da så dette må vel bare ta den tiden det tar... *sukke* Håper hun ikke får ha dyr til saken kommer opp igjen iallefall, men det er vel kanskje ingen garanti for det heller?

Men hva med å innse at slaget er tapt...? Blir litt matt av hele saken jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun ikke får ha dyr til saken kommer opp igjen iallefall, men det er vel kanskje ingen garanti for det heller?

Jeg regner med at aktor er smart nok til å be om at anken ikke får oppsettende virkning (hvilket ville bety at rettighetstapet gjelder mens anken behandles).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at det er noe galt med behandlingen av dyrene

"Åsnes-kvinnen ble før helgen fradømt å ha hund for all framtid. Sør-Østerdal tingrett i Elverum har i sin straffeutmåling lagt vekt nettopp på at kvinnen ikke later til å forstå at det er noe galt ved hennes behandling av hundene, og at hennes forklaring i retten bar preg av fornektelse og bortforklaring."

Edit:

Forøvrig ser det ut til at hun selger ut hundene sine nå, det ligger en basenji under gis bort og basenjivalper og en blandingsvalp under til salgs.

Skjønner at folk ikke vil støtte henne med å gi henne penger, men den som gies bort håper jeg noen drar og henter og så omplasserer den om de ikke kan ha den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud Stokman har idag gått ut med fullt navn og bilde i denne saken i papirutgaven av Glomdalen.

Det har hun, og det er ganske... Spesielt, det som står der.

Anbefaler alle som ikke har tilgang til papirutgaven å kjøpe den på nett for 20 kroner, her:

http://glomdalen.e-pages.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...