Gå til innhold
Hundesonen.no

Åsnes-kvinne tiltalt for dyremishandling


Argyr

Recommended Posts

Dette er ikke vanlig, men det hender det gjøres overfor erfarne oppdrettere. Da gjelder det utelukkende etterbehandling etter at behandlingen er satt i gang av veterinær, forklarte Schellungen.

Dette skjedde etter at tiltalte forklarte at hun hadde fått alle de reseptbelagte preparatene som ble funnet hjemme hos henne, mange av dem i sprøyteform, av tre navngitte veterinærer i Solør. Ifølge tiltalte skal enkelte av dem være eller ha vært tilknyttet Mattilsynet.

Mattilsynet beslagla i 2008 en rekke slike preparater hos kvinnen. I rapporten utformet av den lokale dyrevernsnemnda og Mattilsynet står følgende om disse preparatene: "Ovennevnte medisiner synes ikke foreskrevet av veterinær".

Nå ser det altså ut til at disse preparatene er blitt overlevert direkte fra veterinærer til den nå tiltalte kvinnen.

– Ved ett tilfelle la en av veterinærene etter avtale tre ulike preparater i sin egen postkasse på Flisa, der jeg hentet dem. Dette gjaldt både et beroligende middel og et middel egnet til avlivning, opplyste kvinnen

Jeg må ærlig innrømme at jeg stiller meg kritisk til en vetrinær som utleverer medikamenter på den måten, på tross av at hun var en erfaren oppdretter. Og det å utgi avlivningsmiddler, syns jeg er helt sykt, og det kan da virkelig ikke være lovlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Jeg må ærlig innrømme at jeg stiller meg kritisk til en vetrinær som utleverer medikamenter på den måten, på tross av at hun var en erfaren oppdretter. Og det å utgi avlivningsmiddler, syns jeg er helt sykt, og det kan da virkelig ikke være lovlig??

Reagerte også på dette. Tror nok kanskje det skjer mye som vi ikke vet om på denne måten, men håper disse veterinærene får sin smekk på fingeren for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har fått utlevert medikamenter og preparater som gies intavenøst, intramuskulært og subcutant til mine dyr av mine veterinærer uten at jeg har tenkt på om det er lovstridig. Nå har jeg jobbet som assistent på vet.kontorer i flere år og det har selvfølgelig aldri vært snakk om medikamenter til avliving eller annet "alvorlig".

Det er jo ikke alle de små lovbruddene som er vesentlig her, det er det totale bildet og helheten som bør være det avgjørende for domfellelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er en fryktelig sak med helt groteske detaljer, er jeg glad for at den endelig er i gang. De verste rapportene orker jeg ikke å lese, det er helt utrolig at denne "oppdretteren" har fått ture frem i så mange år. Hvis denne saken kan føre til et skjerpet dyrevern her i landet, kommer det tross alt noe godt ut av det. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glomdalen:

Veterinæren sier hun ble manipulert

Mannen som skjøt hunder vitner

Bortforklarte og påklagde alt

Eksteriørdommer Petra Junehall sier hundene var av ypperste klasse

Aktor krever fradømmelse av retten til å holde dyr på livstid

Østlendingen:

Ingenting å utsette på utstillingshundene

Skjøt hunder med salongrifle

Jørn Standals inntrykk av hundene

Veterinær Schillungen forklarer seg

Aktor krever betinget fengsel, forsvarer krever full frifinnelse

"Han (aktor) mener også at tiltalte ikke har evne eller vilje til å ta hånd om dyr, samt at hun ikke har den empatien man bør ha for å ta vare på dyr på en slik måte at de ikke kommer i fare for å lide i utrengsmål.

Aktor la i retten i dag ned påstand om betinget fengsel i 60 dager, med en prøvetid på to år. Han la også ned påstand om at kvinnen må betale en bot til statskassen på 15.000 kroner, subsidiert 30 dager i fengsel – dersom boten ikke blir betalt.

I tillegg la Eidsvaag ned påstand om inndragelse av samtlige medikamenter som ble beslaglagt på hennes eiendom i 2008, samt at hun fradømmes retten til å ha dyr."

"Hennes forsvarer Ove Herman Frang mener på sin side at hans klient må frikjennes på alle punkter, subsidiert behandles på mildest mulige måte.

– Hovedinteressen til min klient har vært å få fram hunder av topp kvalitet. Det har hun jo beviselig fått til ved flere anledninger. Det er vanskelig å finne et fornuftig svar på hvorfor hun skulle ha interesse av å la hundene gå for lut og kaldt vann, sa han i dag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foregår rettssaken ennå?

Noen som vet hviloken rettsal den går i, eventulet når? Jeg bor nemlig i hedemark for øyeblikket + at jeg har fått praksis i åsnes neste år, og dette er en sak jeg virkelig kunne tenkt meg å sett fra benkene i rettssalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foregår rettssaken ennå?

Noen som vet hviloken rettsal den går i, eventulet når? Jeg bor nemlig i hedemark for øyeblikket + at jeg har fått praksis i åsnes neste år, og dette er en sak jeg virkelig kunne tenkt meg å sett fra benkene i rettssalen..

Siste dag var i dag. Nå gjenstår dom og straffeutmåling som ifølge en av artiklene er beregnet til rundt 8-9 februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visst et par hakk mer seriøst på "sykhets-skalaen" enn jeg trodde...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6969202

Nøyaktig som spådd.

Nå er det heldigvis ikke sånn at man bare kan melde fast bosted i utlandet uten videre, og det er ingen garanti for at f.eks. Sverige vil ha henne der.

Uansett vil det jo ikke gå lange tiden før hun havner i samme situasjon igjen, og med en dom fra før vil nok myndighetene være snare til å følge opp.

Edit:

Enda en video: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6965338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.... uff.... uff!! :aww:

Blir helt matt av denne mangelen på selvinnsikt! Hun HAR rett hun, vi er alle idioter som ikke ser hvor genial hun er.... :) Må jo forsåvidt være grusomt å vite at alle andre tar feil og at man blir så misforstått da... Vil jo tro at det kan være sånne ting som skjer i hodet hennes...?

Uff igjen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel fritt flytte innenfor de nordiske landene såvidt jeg vet, da bør jo NKK være litt i forkant og opplyse de andre kennelklubbene om situasjonen i alle fall slik at de kan være oppmerksomme.

Nei, man får ikke automatisk permanent opphold. Man kan reise fritt ja, men permanent opphold må man søke om. Regner med at det å få informert de riktige instanser ikke skal bli noe problem, de får nok vite alt de trenger.

Lurer på hva som skjer i forhold til kennelklubbene, i NKK er hun jo utestengt på livstid med aktivitetsforbud - men det gjelder vel ikke automatisk i andre FCI-land kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man får ikke automatisk permanent opphold. Man kan reise fritt ja, men permanent opphold må man søke om. Regner med at det å få informert de riktige instanser ikke skal bli noe problem, de får nok vite alt de trenger.

Mjo, jeg er ganske sikker på at det er bare å melde flytting mellom nordiske land så lenge man er statsborger i det landet man flytter fra.

Lurer på hva som skjer i forhold til kennelklubbene, i NKK er hun jo utestengt på livstid med aktivitetsforbud - men det gjelder vel ikke automatisk i andre FCI-land kanskje?

Det burde vel egentlig være sånn at får man aktivitetsforbud et sted så skulle det gjelde for alle FCI-land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo, jeg er ganske sikker på at det er bare å melde flytting mellom nordiske land så lenge man er statsborger i det landet man flytter fra.

Mulig jeg har misforstått da. Finnes sikkert info om det på nett et sted, men jeg orker ikke lete det frem nuh. Det vil vise seg tidsnok uansett.

Det burde vel egentlig være sånn at får man aktivitetsforbud et sted så skulle det gjelde for alle FCI-land..

Det synes jeg og. Noen som vet hvordan praksisen er på det?

Edit: Har fått vite at utestengelsen skal gjelde de nordiske landene, men har ikke noe regelverk for hånden.

Eksteriørdommer Petra Junehall løy i retten. Hun har kun bedømt tiltaltes hunder på en utstilling, det var én hund i 2004, samme hund som ble verdensvinner. De andre KOene hun har bedømt er fra andre oppdrettere og eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått da. Finnes sikkert info om det på nett et sted, men jeg orker ikke lete det frem nuh. Det vil vise seg tidsnok uansett.

Det synes jeg og. Noen som vet hvordan praksisen er på det?

Edit: Har fått vite at utestengelsen skal gjelde de nordiske landene, men har ikke noe regelverk for hånden.

Eksteriørdommer Petra Junehall løy i retten. Hun har kun bedømt tiltaltes hunder på en utstilling, det var én hund i 2004, samme hund som ble verdensvinner. De andre KOene hun har bedømt er fra andre oppdrettere og eiere.

Hvorfor ialle dager skulle hun velge å lyve i retten? Har du sjekket på dogweb? Kan hun ha forvekslet hunder og eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ialle dager skulle hun velge å lyve i retten? Har du sjekket på dogweb? Kan hun ha forvekslet hunder og eiere?

Jepp. Hun dømte den hunden en gang, i konkurranse med seg selv. Godt mulig hun har "forvekslet", men det gjør man ikke når man skal vitne i retten, da sjekker man opp først. Hun har ikke dømt KO så mange ganger i Norge. NKK Drammen i 2004 (en hund), Tromsø 2004 (en hund). Holder på å sjekke fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dømt henne i Sverige?

Skal sjekke det også, men informasjonen jeg har er at hun kun har dømt i Sverige en gang, og da var det også én hund fra en annen kennel og annen eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Hun dømte den hunden en gang, i konkurranse med seg selv. Godt mulig hun har "forvekslet", men det gjør man ikke når man skal vitne i retten, da sjekker man opp først. Hun har ikke dømt KO så mange ganger i Norge. NKK Drammen i 2004 (en hund), Tromsø 2004 (en hund). Holder på å sjekke fortsatt.

:aww: Om dette er sant så er det jo virkelig alvorlig! Og hvorfor skulle hun lyve???? Hvilken nytte har en dommer av å lyve i retten? Hvordan vet du dette? Dette er jo isåfall opplysninger som retten definitivt også burde ha da det i høyeste grad kan påvirke saken. Virker jo som om de baserer sitt forsvar på at hundene har gjort det så bra på utstilling så dermed må de ha hatt det bra hjemme også. Jeg har hørt flere ganger og av flere forskjellige at hun har dopet ned hundene sine på utstilling, men velger å ta dette for bare rykter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Om dette er sant så er det jo virkelig alvorlig! Og hvorfor skulle hun lyve???? Hvilken nytte har en dommer av å lyve i retten? Hvordan vet du dette? Dette er jo isåfall opplysninger som retten definitivt også burde ha da det i høyeste grad kan påvirke saken. Virker jo som om de baserer sitt forsvar på at hundene har gjort det så bra på utstilling så dermed må de ha hatt det bra hjemme også. Jeg har hørt flere ganger og av flere forskjellige at hun har dopet ned hundene sine på utstilling, men velger å ta dette for bare rykter...

Det er da bare å sjekke dogweb og hunddata. Nå har jeg sjekket alle NKK-utstillinger mellom 1990 og 2010. Hun er kun oppført to ganger, hver gang EN hund, og kun i det ene tilfellet var hunden fra tiltalte eller i tiltaltes eie. Hun har også dømt to valper på valpeshow (som ikke kommer på dogweb), disse hundene var heller ikke fra tiltaltes oppdrett eller eie.

Edit:

Aktor, SKK, NKK og media er informert.

Edit2:

Sjekker man tiltaltes egen oversikt over utstillingsresultater på KO, fremkommer navnet Petra Junehall helt riktig kun en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle vel tro at aktor også burde funnet ut dette?? :aww: Er vel smart å sjekke sine motstandere og deres ekspertvitner ordentlig...?

Du må fortelle om du hører noe fra dem etterhvert!

Det er ikke jeg som har varslet dem, men om det skjer noe havner det vel i avisene tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...