Gå til innhold
Hundesonen.no

Åsnes-kvinne tiltalt for dyremishandling


Argyr

Recommended Posts

Bare for å ha spurt - hvordan skal man ellers forhindre at hun gjør samme greia i Sverige, om man ikke skal advare de svenske oppdretterene mot henne?

Jeg er enig i at når man får en straff og har sonet den, så bør man få starte med blanke ark, men hun her har ikke planer om å sone noen straff, hun har tenkt å flytte til nabolandet og fortsette der. Jeg tipper også at om det var i Sverige man hadde hatt et sånt tilfelle, og vedkommende rømte hit, så ville de norske oppdretterene vært glad for å bli advart mot denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Bare for å ha spurt - hvordan skal man ellers forhindre at hun gjør samme greia i Sverige, om man ikke skal advare de svenske oppdretterene mot henne?

Jeg er enig i at når man får en straff og har sonet den, så bør man få starte med blanke ark, men hun her har ikke planer om å sone noen straff, hun har tenkt å flytte til nabolandet og fortsette der. Jeg tipper også at om det var i Sverige man hadde hatt et sånt tilfelle, og vedkommende rømte hit, så ville de norske oppdretterene vært glad for å bli advart mot denne.

Har vanskelig for å tro at noen her mener at man ikke skal advare oppdrettere og spre ordet slik at eventuelle valpekjøpere blir obs på dette, men det er en vesentlig forskjell på det - og å snakke på f.eks hundesonen og "slenge skit" uten å gjøre noe mer enn bare det.

Det kommer man ikke lange veien med uansett. For meg personlig gjør det igrunn ingenting, har vanskelig for å tenke annet enn at hun rett og slett fortjener det for å være ærlig, men det betyr ikke at det er riktig - eller at det hjelper de stakkers involverte noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at noen her mener at man ikke skal advare oppdrettere og spre ordet slik at eventuelle valpekjøpere blir obs på dette, men det er en vesentlig forskjell på det - og å snakke på f.eks hundesonen og "slenge skit" uten å gjøre noe mer enn bare det.

Det kommer man ikke lange veien med uansett. For meg personlig gjør det igrunn ingenting, har vanskelig for å tenke annet enn at hun rett og slett fortjener det for å være ærlig, men det betyr ikke at det er riktig - eller at det hjelper de stakkers involverte noenting.

Det ble vel sagt at man måtte gjerne advare folk, bare være litt diskret om det. Baksnakke litt liksom, snakke om det i det skjulte. :ahappy: Det er så mye bedre det liksom.

Sonen fungerer som en informasjonskanal, det er vanskelig å advare folk om man ikke får beskjed om hva som foregår. Og nok en gang så er det jo ingen som vet hva andre gjør når de ikke sitter og skriver i denne tråden, så det er kanskje greit å ikke uttale seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at noen her mener at man ikke skal advare oppdrettere og spre ordet slik at eventuelle valpekjøpere blir obs på dette, men det er en vesentlig forskjell på det - og å snakke på f.eks hundesonen og "slenge skit" uten å gjøre noe mer enn bare det.

Det kommer man ikke lange veien med uansett. For meg personlig gjør det igrunn ingenting, har vanskelig for å tenke annet enn at hun rett og slett fortjener det for å være ærlig, men det betyr ikke at det er riktig - eller at det hjelper de stakkers involverte noenting.

Nettopp! Jeg syns det fremmer en kultur som etter min mening er uakseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke for verken heksejakt, gapestokk eller forfølgelse, men det spesielle i akkurat denne situasjonen er jo at vedkommende har vært særdeles aktiv på de fleste hundefora i mange år, hun har skjelt ut folk etter noter dersom de ikke har vært enige med henne eller om mulig har vist en smule mangel på kunnskap om noe som helst, hun har fremmet et "perfekt" hundehold og framvist tilsynelatende stor kunnskap om mye og mangt.

Det er derfor ikke så merkelig at folk i nettopp denne saken faktisk blir litt i overkant emosjonelle når det viser seg at det har vært en særdeles lang vei mellom liv og lære hos vedkommende. Det er vel også særdeles spesielt at man starter en støttegruppe for seg selv på Facebook og overhodet ikke ser ut til å ta inn over seg realitetene i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å advare og å advare.

Man kan lage en mail/gruppe/side som slenger dritt og driver "heksejakt" eller man kan formulere en konstruktiv mail/gruppe/side som forteller om sakens fakta og evt henviser til off doks etc. Selv henger jeg meg på den siste, det er hva som funker best for meg om jeg nå er avsender eller mottaker.

Jeg har ingen skrupler med å advare mot slike "foretak", personnavn eller ikke, så lenge dette er en sak som er kjent og vedk er dømt, når det er fare for gjentakelse ved fx flytting. Jeg ønsker ikke at slikt skal kunne få skje igjen, men ønsker heller ikke drive ren sjikanering, men informere om sakens fakta. Jeg har nettopp mottatt en slik mail og den er formulert på en slik måte at den forholder seg til slik saken er og den sender jeg gjerne videre til mine hundebekjentskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke for verken heksejakt, gapestokk eller forfølgelse, men det spesielle i akkurat denne situasjonen er jo at vedkommende har vært særdeles aktiv på de fleste hundefora i mange år, hun har skjelt ut folk etter noter dersom de ikke har vært enige med henne eller om mulig har vist en smule mangel på kunnskap om noe som helst, hun har fremmet et "perfekt" hundehold og framvist tilsynelatende stor kunnskap om mye og mangt.

Det er derfor ikke så merkelig at folk i nettopp denne saken faktisk blir litt i overkant emosjonelle når det viser seg at det har vært en særdeles lang vei mellom liv og lære hos vedkommende. Det er vel også særdeles spesielt at man starter en støttegruppe for seg selv på Facebook og overhodet ikke ser ut til å ta inn over seg realitetene i denne saken.

Jeg hadde nok vært mer ute etter blod hvis jeg hadde vært personlig involvert, men jeg håper noen vil stoppe meg den dagen noe slikt skjer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her som gjør mer enn å snakke, og det er flere her som kjenner mye bedre til detaljene enn det som blir lagt ut på nett.

Jeg la ut oppdateringsinnlegget fordi jeg ønsker at folk skal vite hva som skjer i saken, og sonen er en møteplass for veldig mange hundefolk som er spredd rundt om i landet, informasjonen sprer seg. Mission complete.

At det blir diskusjon rundt temaet er helt naturlig, dette er en person veldig mange av oss har vært borti på godt og vondt tidligere, og det er veldig fort gjort å bli emosjonell i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen fungerer som en informasjonskanal, det er vanskelig å advare folk om man ikke får beskjed om hva som foregår. Og nok en gang så er det jo ingen som vet hva andre gjør når de ikke sitter og skriver i denne tråden, så det er kanskje greit å ikke uttale seg om.

Det var dette med å legge en bitteliten smule godvilje i å tolke et innlegg da :ahappy:

- Jeg sa ikke noe om at man ikke kunne informere/advare via hundesonen.

- Jeg sa heller ikke at jeg vet noe om hva folk gjør når de ikke sitter og skriver i denne tråden. Det jeg derimot sa var at det ikke hjelper å slenge skit på hundesonen uten å gjøre noe mer enn nettopp det. Slenger man litt skit OG gjør noe fornuftig er det selvsagt mye bedre. Men (i mine øyne hvert fall) aller best; kun sistnevnte.

Det er derfor ikke så merkelig at folk i nettopp denne saken faktisk blir litt i overkant emosjonelle når det viser seg at det har vært en særdeles lang vei mellom liv og lære hos vedkommende.

Nei, det er alt annet enn merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde damen innsett sine feil, godtatt sin dom og vært litt ydmyk og forstått sine feil, så skulle jeg vært mot denne såkalte "heksejaken" men når det ser ut som hun ikke har forstått en shit av det, så synes jeg ikke det er feil å advare mot henne... Synes hun det er så ille, så får hun bare trekke seg ut av hundemiljøet da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh ... den annonsen. Hvem var det som fant den? Og på blocket, som er en rimelig svær plass? Noen som har tenkt å leie ut sted i Sverige, og kom tilfeldigvis over annonsen? Eller er det rett og slett noen som kødder seg?

Bare lurer, altså. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe nummeret? Det er vel å trekke det litt vel langt. Det er faktisk ikke ulovlig å flytte til Sverige. Det eneste man kan og skal gjøre er å advare hundemiljøet generelt og oppdrettere spesielt, for å prøve å unngå at noen selger henne hunder. Men ryktene sier jo at hun allerede har nye hunder boende hos seg. Håper noen har mulighet til å finne ut om dette stemmer, og så anmelder det til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siste nytt... Var også innslag på TV2 Nyhetene derfra nå nettopp.

Dama er jo dømt til 60 dagers betinget fengsel, med to års prøvetid. Hva innebærer disse betingelsene? Hvis det skal ha noen relasjon til det hun er dømt for, bør det jo gå i retning av at hun ikke har lov til å eie hunder? Derfor har hun brutt betingelsene og skal derfor sone 60 dager - eller :)

Denne saken - eller dama for den saks skyld - er helt absurd. Hun kommer til å ha hund eller andre dyr til hun ligger "six feet under" :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er jo dømt til 60 dagers betinget fengsel, med to års prøvetid. Hva innebærer disse betingelsene? Hvis det skal ha noen relasjon til det hun er dømt for, bør det jo gå i retning av at hun ikke har lov til å eie hunder? Derfor har hun brutt betingelsene og skal derfor sone 60 dager - eller :lol:

Denne saken - eller dama for den saks skyld - er helt absurd. Hun kommer til å ha hund eller andre dyr til hun ligger "six feet under" :whistle:

Ja, jeg trodde ikke man kunne flytte til sverige under en prøveperiode heller jeg? Men tydeligvis?

Og mattilsynet VURDERER å si fra til det svenske mattilsynet.... VURDERER faktisk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mattilsynet vil nå vurdere å informere svenske myndigheter om kvinnens flytteplaner." - Det er jo positivt da. Håper virkelig at de gjør det...

Er helt utrolig at hun allerede har klart å skaffe seg 10 nye hunder :whistle: Heldigvis slapp de å være hos henne så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

"Mattilsynet vil nå vurdere å informere svenske myndigheter om kvinnens flytteplaner." - Det er jo positivt da. Håper virkelig at de gjør det...

Er helt utrolig at hun allerede har klart å skaffe seg 10 nye hunder :blink: Heldigvis slapp de å være hos henne så lenge...

Det er jo ikke utrolig i det hele tatt. Det som er utrolig er at folk som skal kvitte seg med bikkjene sine ikke ber om referanser, ikke googler navnet til vedkommende, ikke gjør noe som helst annet enn å møte opp på en bensinstasjon i Gokk og overlevere hunden til den første som svarte på finnannonsen. Noe jeg tror jeg her presisert ganske mange ganger i denne debatten, både på dette og andre fora. Så lenge det finnes så mye uansvarlige hundeeiere vil denne dama til enhver tid enkelt ha tilgang på akkurat de hundene hun måtte finne det for godt å ha/avle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Fant denne posten nå på ei Trondheimsbasert fb-gruppe. Bra at svenskene prøver å holde saken varm.

"Hjälp till att varna alla som har hundar/valpar till salu för Aud Stokman (Har bytt till Marianne Nilsen numera) bosatt norr om Östersund. Hon försöker köpa valpar men är belagd med hundförbud i Norge och dömd för grovt djurplågeri. Googla hennes namn och läs skräckhistorien om valpar i frysboxen, kadaver i gödselstacken och groteska avlivningsmetoder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...