Gå til innhold
Hundesonen.no

Rullebånd/Flexiline


Wilma

Recommended Posts

Så lenge man har kontroll, så er det vel egentlig ikke et problem, men jeg har møtt altfor mange eksempler på det motsatte...

- Hunden får øye på ting før eier, og vips var 5 meter flexiline ute, og hunden er der den ikke skal være. F.eks. i tottene på en annen hund.

- Hunden får gå rundt over alt, f.eks. bort til alt av mennesker, og bak skranken i resepsjonen og over alt på dyreklinikken(bort til alt av hunder som sitter på venterommet). Selv om man har en liten og snill hund, så kan dette være irriterende! ! ! Her går det vel mest på eiers kappe, men flexibåndet er en medvirkende faktor :)

- Dårlig kontroll i f.eks. møtesituasjoner. Trykk nå på den pokkers knappen før hunden er 3 millimeter fra andre hunder!

Er ikke overstadig begeistret for flexibånd, men det er som oftest de slappe eierne som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexiline: er en drittsak uten like og skulle vært forbudt!

Flexibånd: er greit til en viss grad. jeg bruker det selv (men hvor har det blitt av den) på småturer når jeg er sjuk e.l. for da kan vi gå langs veine her også får han samtidig løpt og snust litt uten den altfor store belastningen på min kropp.

Men jeg styrer helst for løse hunder under kontroll eller langline... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexiline: er en drittsak uten like og skulle vært forbudt!

Flexibånd: er greit til en viss grad. jeg bruker det selv (men hvor har det blitt av den) på småturer når jeg er sjuk e.l. for da kan vi gå langs veine her også får han samtidig løpt og snust litt uten den altfor store belastningen på min kropp.

Men jeg styrer helst for løse hunder under kontroll eller langline... :)

Ehm, hva er forskjellen på flexibånd og flexiline? :P Trodde det var samme greien jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hva er forskjellen på flexibånd og flexiline? :P Trodde det var samme greien jeg.

ligger i navnet :)

PEGG-943R.JPG

Flexibånd, da er det slik bredt bånd hele veien.

Fle.jpg

flexiline, da er det kun bredt i starten og ei "snor" resten... ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelens redskap :P

Flexibånd/flexiline er egentlig flotte oppfinnelser, problemet er idioten som befinner seg i enden av idiotboksen og som aldri har oppdaget at det finnes en stoppknapp, og lar bikkjehel** løpe frem og pisse på/hilse på alt og alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN å bruke det, så da er det ikke noe problem :) Hei, jeg heter Sara og digger flexibånd... :P MEN som oftest synes jeg ikke at andre kan å bruke det, de lar hundene virre rundt og snurrer seg inn i alt og alle. Det irriterer meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid fleksiline jeg. Jeg har nemlig oppdaget en knapp som kan brukes til å låse båndet i en bestemt lengde. Når det er låst er det nøyaktig likt et vanlig leiebånd, og i tillegg kan man altså ha det så langt man vil (inntil 8 meter). Genialt, spør du meg.

Bruker det ikke på utstillinger og i andre folkemengder. Det kan låses så det blir minst like kort som et vanlig leiebånd da også, men trøste meg for noen blikk man får ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter en del folk som overhodet ikke kan å bruke det, men enda flere som bruker det på en veldig fornuftig måte, og da er det selvfølgelig helt greit.

Selv hater jeg å bruke det. Jeg hater den gigantiske klumpen man blir gående og bære på, og jeg hater at det hele tiden er et konstant press på båndet, slik at Tinka ikke klarer å lese signaler jeg gir med båndet. Den store boksen av et bånd gjør det også veldig vanskelig å få noe følelse og kontroll med båndet. Bruker jeg et vanlig kobbel eller en langline (som jeg holder i), har jeg mulighet til å kommunisere med hunden ved hjelp av båndet, men med et flexibånd er ikke båndet noe annet enn et fysisk bindeledd.

Så, altså - selv har jeg ingen forståelse for hvorfor man ønsker å bruke flexibånd, men andre får værsågod bruke det så lenge de har kontroll (noe veldig mange, men slett ikke alle, faktisk har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter en del folk som overhodet ikke kan å bruke det, men enda flere som bruker det på en veldig fornuftig måte, og da er det selvfølgelig helt greit.

Selv hater jeg å bruke det. Jeg hater den gigantiske klumpen man blir gående og bære på, og jeg hater at det hele tiden er et konstant press på båndet, slik at Tinka ikke klarer å lese signaler jeg gir med båndet. Den store boksen av et bånd gjør det også veldig vanskelig å få noe følelse og kontroll med båndet. Bruker jeg et vanlig kobbel eller en langline (som jeg holder i), har jeg mulighet til å kommunisere med hunden ved hjelp av båndet, men med et flexibånd er ikke båndet noe annet enn et fysisk bindeledd.

Så, altså - selv har jeg ingen forståelse for hvorfor man ønsker å bruke flexibånd, men andre får værsågod bruke det så lenge de har kontroll (noe veldig mange, men slett ikke alle, faktisk har).

Jeg hater også den store klumpen man må gå å bære på. Men jeg har god kommunikasjon med hunden min uansett hvordan bånd jeg bruker. Dessuten kan jeg lett fortelle Selma hvordan vei vi skal ta, ved å legge lina på motsatt sida av henne.

Når jeg går med vanlig bånd blir jeg litt gal av å må nøste det opp i hånda hver gang Selma stopper for å lukte på noe, og det slipper jeg med flexibånd. Jeg bruker flexibånd BARE når det passer seg slik da, for eksempel der hun ikke kan gå løs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexilina på morgenrunden vår jeg.Da får Ike gått langt uti grøfta som han absolutt må for å få gjort sitt,og jeg slipper å følge etter. Kjekk å ha enkelte ganger med andre ord.

På LC-treninger derimot har vi måttet varsle noen som har stått ved banen med flexi. Ikke særlig smart for hverken seg selv,hunden eller sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en genial oppfinnelse! Jeg bruker det selv, og er veldig fornøyd. Mye bedre enn tau hengende etter hunder. En flott måte å ha hunden under kontroll, og samtidig gi hunden litt mer frihet. jeg har den lengste varianten. Kjekt med håndtak også , og at man kan variere lengden. Bruker denne i skogen eller på veier med lite trafikk. I byområder, brukes vanlig bånd.

Har egentlig ikke hatt så mange dårlige erfaringer med flexi. Syns folk med vanlig bånd surrer like mye. har ikke tall på mange ganger folk kommer med hunden i bånd og skal hilse og så surrer hundene seg helt inn i hverandre. Så ser ingen markant forskjell på flexi eller vanlig. Fremmede folk holder vanligvis avstand med sine hunder, pga jeg har to store hunder. Kommer de for nært, sier ihvertfall en hund jeg har, ifra.

Når jeg går med to hunder går det ikke an med flexi, så da bruker jeg for det meste vanlig kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett ******* i hendene på noen. For min del så skal det benyttes når valpen skal luftes. Slik at den får utforske alt den ønsker. Jeg VIL ha en valp som på eget initiativ får lov å utforske alt den måtte ønske i valpe-perioden. Da er det ett genialt verktøy. Alternativet er selvfølgelig en sporline for å oppnå det samme.

Men ja.. i hendene på idioter som bare er ute å lufter hunden og sosialisere så er det til tider ett *******.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så ille, brukte bare flexi på hunden jeg hadde før, kunne ikke være løs noe sted så dette var eneste frihet, bortsett fra hagen :/

Men såklart, man må jo bruke det med litt vett, snurre inn hunden når man skal gå forbi folk, over gata, rundt svinger osv.

Ellers synes jeg det er en bra oppfinnelse, hunden kan gå i langt bånd uten at det havner mellom beina hele tiden. Jeg kommer nok til å kjøpe ett etterhvert, men vil at han skal gå enda litt penere i vanlig bånd først. Greit å ha på steder der det går endel folk og hunden ikke kan være løs synes jeg, blir så begrensende med et to meter skinnbånd.

Litt ot, men hvor finner man kraftige flexibånd? Altså ikke de med "hyssing", men det med flatt bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd når vi går i skogen under båndtvangperioden. Syns det er lettere enn langlina som det bare blir surr på og blir dratt igjennom alt av søle og møkk. Går vi steder med folk bruker jeg alltid vanlig leiebånd.

Bruker man det ordentlig er det bra, men lar man bare hunden vimse av sted i det uansett hvor man er er det noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall oppfinnelse! Bare man bruker det fornuftig.. :) Som at man f.eks. følger med både bak og foran seg hvis det f.eks skulle dukke opp en syklist bak. Da er det greit å holde hunden nære seg slik at den ikke havner foran sykkelen som kommer.. :sint_01:

Selv bruker jeg det omtrent hele tiden fordi det er veldig praktiskt. Og fordi Tila ikke alltid hører etter... Så da er det heller flexiline enn hund overalt.. Og jeg ser ikke problemet med å bruke det i folkemengder så lenge man har på "stopp" knappen i en fornuftig lengde.

Men jeg blir ordentlig irritert når folk ikke kan stoppe hunden sin hvis den ser noe spennende. Eller hvis den får gå overalt som på klinikken.. Selv holder jeg ALLTID utkikk etter noe Tila kan få øye på som er superspennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag har vi møtt to flexiekvipasjer. De første var en aldeles nydelig langhåret dachsevalp som kom bort og hilst på Scilos, mens Fibi og Ingvild ventet langt oppi bringebærbuskene. Scilos sto aldeles stille, mens dachseprinsen rakk å snurre sammen alle fire beina hans og så tråkle seg mellom for- og bakbein, slik at Scilos uten å ha flytta seg en millimeter, plutselig sto bom fast med en valp i andre enden av floka. Jeg var aldeles sikker på at min hund ikke ville bølle, men ventet pent til damen med iddiotboksen hadde tråklet lina tilbake til start, før vi trasket videre etter resten av flokken vår. Noe særlig leking ble jo vrient, da min hund ville ha brukket beina, iallfall det som hadde lina surra to ganger rundt som en liten finnish på surreballet. Skikkelig praktisk. :) Tanken på at Fibi skulle blitt lyntjora fast i en annen hund på denne måten, uten mulighet til å trekke seg tilbake, fyller meg med skrekk og gru.

Den andre hunden vi møtte, var en liten fransk bulldog, som fikk mer lyst til å fly bort til en som hadde det litt travelt til bussen, enn å vente på matmora som hadde en prat over gjerdet med naboen. Mannen som løp til bussen, prøvde å løpe utenom den selskapssjuke lille tassen, men den geniale flexien rulla jo bare videre, den og dermed hadde mannen en liten fransk sjarmør opp etter leggene i en god bue utenom matmora som ikke snudde seg engang for å sjekke hva som skjedde bak ryggen sin. Dermed trakk vi oss inn i innkjørslen til huset vi sto ved da dette foregikk og der hadde vi våre hunder i sitt i drøye fem meters avstand til gangveien, til dama med bulledyret i flexi var godt og vel forbi. Våre hunder var glade for en nesten gratis godbit. Det er totalt uinteressant for meg å la hundene hilse på passerende hunder, der kontrollen er overlatt til snella... Dachsevalpen var et unntak, men jeg lot dama rydde opp i linesurret med en bitteliten kommentar om at det kanskje ikke var verdens mest praktiske bånd :sint_01:

Scilos har et to og en halv meter langt skinnbånd som er mer enn langt nok til sitt bruk. Det er ganske tynt og mykt og kan gjerne være kveilet opp i hånden, hvis vi går langs trafikkert vei, eller trenger å være kortere av andre grunner. Fibi har et på to meter som er akkurat passe til henne. Det kan også fint kveiles opp. Enten har jeg hunder i bånd, eller så har jeg løse hunder. Trener jeg spor, bruker jeg langline. Jeg liker ikke å buke flexi eller å møte andre som bruker det. Jeg liker ingenting ved den ekle boksen, men er i grunnen glad i mange som bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gid man kunne fått flexi til to, gjerne lenger liner også :sint_01:

Fatter ikke at folk plutselig skal gå som ikke-tenkende individer når de har flexi i handa. Flexi gir en sikkerhet om man ikke kan ha hunden løs med at man har muligheten til å dra inn hunden om nødvendig. Ellers bruker man kommandoer som man ellers ville gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...