Gå til innhold
Hundesonen.no

Rullebånd/Flexiline


Wilma

Recommended Posts

Har hatt hund i over 15 år nå og aldri eide ett før eller likt det i det hele tatt.Til lille frøken fuglegal hund jeg har nå som ikke kunne være så mye løs i sommer på en fin tursti vi går pga fugler/dyr/folk.Vurderte langline men,styr med så langt bånd som ikke går inn tenkte jeg.

Så meget skeptisk kjøpte jeg mitt første flexibånd!Må faktisk si til sitt bruk på den turstien er det jo genialt!haha,aldri tenkte jeg skulle like det nei.Siden det er så langt 8 meter ser ikke nå poeng kjøpe minder når skinnbåndet er 3 meter liksom så roper jeg inn hun,stopper hun når kommer folk,hunder og tar hun i kort bånd når går forbi folk/hunder.

Til vanlig turer går jeg aldri men det men,til plasser ikke kan være løs fungerer det fint her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det sånn at når jeg kommer med mine frøkner i hvert sitt skinnbånd, så er jeg en ansvarsfull, seriøs og hensynsfull hundeeier. Når jeg derimot kommer med en eller begge frøknene i flexibånd, da er jeg brått hensynsløs, useriøs og uansvarlig - en fare for samfunnet, rett og slett. Kun bestemt ut fra lengde og utforming av leiebånd til hund.

Det er ganske fantastisk det, rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det sånn at når jeg kommer med mine frøkner i hvert sitt skinnbånd, så er jeg en ansvarsfull, seriøs og hensynsfull hundeeier. Når jeg derimot kommer med en eller begge frøknene i flexibånd, da er jeg brått hensynsløs, useriøs og uansvarlig - en fare for samfunnet, rett og slett. Kun bestemt ut fra lengde og utforming av leiebånd til hund.

Det er ganske fantastisk det, rett og slett..

Ja, merkelig det der. Er glad i flexilina mi jeg :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i flexibåndet mitt, bruker det når jeg er skikkelig lat og står i ytterdøra for å holde varmen mens jeg jager hundene ut på plenen for å tisse -i flexien :sint_01:

Ut på tur bryr jeg meg ikke om hva folk har på hundene sine så lenge de har kontroll og tar hensyn til de som kommer. Jeg møter vel så mange som lar hundene sine henge på full båndlengde (2-3m) som er vel så irriterende på en liten gangvei når mine ikke skal hilse. Jeg bruker ikke flexi på tur, jeg kan ikke fordra den boksen i hånda noe mer enn når jeg står i ytterdøra og lufter på plenen.

Hva folk velger å bruke er det samme for meg. Uansett hva de har er det irriterende når de ikke har kontroll og/eller slipper hundene bort på folk og dyr som går forbi. Jeg er veldig glad for folk som spør om hundene kan hilse og som tar et nei for et nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg vanligvis går tur er det genialt å bruke flexi fordi det er så lite folk.

Kaller bare til meg hunden når det kommer noen i møte.

Gikk nesten aldri med flexi når jeg hadde Bonnie for da trente vi alltid på ett eller annet langs veien men med Bessie brukte jeg det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært motstander av flexi fordi jeg har sett så mange dumme eiere med det. Men etterhvert så har jeg jo skjønt at det er eierene som er problemet, ikke flexien.

Så nå ved nesten et års alder hvor Tinka faktisk kan gå pent i bånd har jeg gått til innkjøp. Og bruker det da kun på sånne tisseturer hvor jeg ikke kan ha henne løs. Eller rett og slett ikke orker av en eller annen grunn. (syk osv.)

Det er da uhyre sjeldent, og jeg vil egentlig ikke at noen andre skal bruke flexilinen hennes uten at de i det minste kan vise meg at de vet hvordan man bruker den. Du skal jo ha litt reflekser, hvis ikke er poenget borte!

Men jeg ser altfor mange som bruker det på f.eks. valper. Og etter hva jeg har sett så lærer de kun at når det strammer, er det ikke mer å gå på. Så det virker som om de lettere lærer å stikke av fordi det strammer jo aldri når de er løse. Er nok delvis grunnen til at mors hund rett og slett ikke takler å være løs (med mindre det er i litt tett skog).

Så jeg ville ihvertfall ikke anbefalt noen å skaffe det før hunden kan gå ordentlig i bånd, og evt. også være løs uten å stikke av. (men her har man jo raser som lettere stikker av enn andre også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det sånn at når jeg kommer med mine frøkner i hvert sitt skinnbånd, så er jeg en ansvarsfull, seriøs og hensynsfull hundeeier. Når jeg derimot kommer med en eller begge frøknene i flexibånd, da er jeg brått hensynsløs, useriøs og uansvarlig - en fare for samfunnet, rett og slett. Kun bestemt ut fra lengde og utforming av leiebånd til hund.

Det er ganske fantastisk det, rett og slett..

Jepp :sint_01::):sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg mest over de som klager over at hunden trekker i båndet, når de konsekvent bruker fleksiline...

Min tidligere nabo pleide å gå på jakt med sin harehund, børsa over skulderen stokken i den ene handa og bikkja med pigghalsbånd og fleksi i den andre. Sjarmerende ekvipasje :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flexibåndet det er noe i veien med, det er idiotene som ikke kan bruke det. Til sitt bruk, og brukt av en fornuftig eier, er det helt okei.

Enkelte av oss klarer faktisk fint å bruke flexibånd.

Møter i grunnen lite av disse livsfarlige folka med null kontroll og hunden 5 meter unna i flexibånd...

Så at det skal være et så stort problem har jeg vondt for å tro.

Men det er vel greit å rakke ned på et verktøy man selv ikke mestrer... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av oss klarer faktisk fint å bruke flexibånd.

Møter i grunnen lite av disse livsfarlige folka med null kontroll og hunden 5 meter unna i flexibånd...

Så at det skal være et så stort problem har jeg vondt for å tro.

Men det er vel greit å rakke ned på et verktøy man selv ikke mestrer... :getlost:

Hmm, nå tror jeg du misforstod meg? Jeg er ikke imot flexien, men jeg er imot uvettig bruk av den. Jeg eier selv flexier, og jeg bruker det når det passer seg sånn (blir lite brukt når jeg har to hunder, men det er en annen sak). Jeg mestrer også bruken av flexien, og da mener jeg selvsagt at det er helt i orden. Jeg snurper inn om jeg møter folk eller fe, og det gjør sikkert du også. Jeg møter faktisk heller ikke så mange som ikke kan å bruke det (virker som om det er en østlandsgreie?), men jeg har møtt nok og hørt om mange nok møter til å skjønne at dette verktøyet ikke er for alle.. Jeg rakker ikke ned på verktøyet, men på de "idiotene". Det trodde jeg jeg gjorde klinkende klart i innlegget mitt, beklager at du misforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå tror jeg du misforstod meg? Jeg er ikke imot flexien, men jeg er imot uvettig bruk av den. Jeg eier selv flexier, og jeg bruker det når det passer seg sånn (blir lite brukt når jeg har to hunder, men det er en annen sak). Jeg mestrer også bruken av flexien, og da mener jeg selvsagt at det er helt i orden. Jeg snurper inn om jeg møter folk eller fe, og det gjør sikkert du også. Jeg møter faktisk heller ikke så mange som ikke kan å bruke det (virker som om det er en østlandsgreie?), men jeg har møtt nok og hørt om mange nok møter til å skjønne at dette verktøyet ikke er for alle.. Jeg rakker ikke ned på verktøyet, men på de "idiotene". Det trodde jeg jeg gjorde klinkende klart i innlegget mitt, beklager at du misforstod.

Var meg som formulerte meg klønete.

Jeg quotet deg fordi jeg er enig, men glemte å skrive det... :getlost:

Jeg betviler ikke at du også er kompetent til å bruke dette uhøvelige verktøy som gjør oss til komplette idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meg som formulerte meg klønete.

Jeg quotet deg fordi jeg er enig, men glemte å skrive det... :getlost:

Jeg betviler ikke at du også er kompetent til å bruke dette uhøvelige verktøy som gjør oss til komplette idioter.

Haha, det er jo klart jeg måtte skjønne du var enig?! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er jo klart jeg måtte skjønne du var enig?! :wub:

Ja såpass hadde jeg da forventa av deg?

Er man i stand til å bruke et flexibånd er man helt klart over middels smart.

Så da regna jeg med at du fint klarte å lese litt mellom linjene...hehe... eller tankene mine på avstand.

Mener da bestemt at jeg starta innlegget med et "Enig", meeen hvor det fordømte ordet ble av er faktisk uvisst. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såpass hadde jeg da forventa av deg?

Er man i stand til å bruke et flexibånd er man helt klart over middels smart.

Så da regna jeg med at du fint klarte å lese litt mellom linjene...hehe... eller tankene mine på avstand.

Mener da bestemt at jeg starta innlegget med et "Enig", meeen hvor det fordømte ordet ble av er faktisk uvisst. :wub:

Takk for tilliten, men at jeg er over middels smart har vel blitt motsagt og motbevist i mer enn èn tråd? :wub: Nei, dette får du ta på din kappe! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg innser jo at det er mennesket som holder båndet det er noe galt med, når en liten bichon frisé som veier mindre enn min egen hund plutselig kommer løpende mot oss med plastboksen humpende etter seg, og eieren sier "huff, han er jo så sterk" og serverer er fårete smil. :D Men bruker man hodet må man gjerne bruke flexi for min del. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten bare få fortelle om noe; faktisk skjedde det like etter at jeg skrev et innlegg i denne tråden. Vi skulle ut på en liten luftetur, og så ser jeg at langs gjerdet kommer en dame gående med en liten hund (bichon av noe slag faktisk), i flexi. Jeg stopper og venter til de har passert, før vi går videre. Vi pleier å gå en liten runde, og damen hadde tydeligvis tenkt å gå samme runde som oss, bare motsatt vei. Så vi møttes igjen. Og selvsagt akkurat på et sted som er nokså trangt. Men damen med liten hund i flexi stoppet! Hun kortet inn båndet og ventet til vi hadde fått passere! Jeg la også merke til at hunden var opptatt av mine hunder (selvsagt), og stod og stirret litt på de. Hun prøvde da faktisk å avlede hunden og få den til å slutte å stirre på mine som kom gående mot han. Wow - tenkte jeg! Dette er jo faktisk stikk i strid med hva de fleste forteller her inne, men det finnes altså helt normale folk med små hunder som både kan å håndtere en flexi og som kan lese både hundespråk og å forutse situasjoner og handler deretter. Da vi hadde fått passere damen fritt uten å bli hindret av verken bånd eller en gneldrete liten hund, smilte jeg inni meg og tenkte at slike folk burde det finnes flere av! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drit meg ut med flexiline også, men det gikk bare ut over meg selv. 2 hunder i hver sin flexi krever full oppmerksomhet og sortering av bånd hele tiden, ellers blir det ei knute uten like.

Skulle på konsert så vi skulle bare gå en kjapp runde først, tok på flexi så de skulle få løpe litt. Nedi veien ringte ei som ville se leiligheten min, rimelig viktig å besvare eventuelle kjøpere. Bikkjene snuste rundt, noen ganger rundt hverandre, litt frem og tilbake rundt et skilt med to stolper, litt rundt hverandre igjen, rundt omkring nedi buskaset ved gangveien. Jippi! Slapp løs ene hunden for å få løs det båndet, ba henne sitte og kravlet meg nedi buskaset. Da var hunden vekk *aargh* Var vel litt av et syn.

Er vel eneste gangen jeg ønsket jeg hadde 3 meter flexi i stedet for 8 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexibånd på den gamle hunden min, han var lydighetstrent og gikk fint ved foten og slikt, men når han ble gammel og grå, syntes jeg at han skulle få lov til å snuse i veikanten og slikt når vi gikk tur :lol: .

Nå har jeg en på 2 år som jeg ikke bruker flexibånd på, fordi jeg har hatt det på unghund før, og ender bare med at det blir vanskelig å lære dem å gå fint ibånd etterpå.

Vis jeg vil at hunden skal få litt mer frihet, så tar jeg heller med meg en leke og langline. Da får hunden sprunget og lekt litt. Så bruker jeg vanlig bånd på vei hjem igjen, for da vet jeg at jeg har kontroll på han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...