Gå til innhold
Hundesonen.no

Student trenger råd og tips!


C.J

Recommended Posts

Nå er det snart tid for flytting og jeg gleder meg som en unge på julaften til å komme meg vekk fra foreldre og bo helt for meg selv! Skal studere og vil ha knapt med penger i studietiden. Derfor setter jeg pris på råd og tips fra dere som er/har vært student til hvordan bruke minst mulig penger og likevel leve greit! Hvor mye penger brukte dere i måneden på kun mat?

Kom med alle tips dere måtte ha, - jeg gleder meg stort til å flytte, men er virkelig skeptisk til pengebruken min - jeg tror liksom alltid jeg har mer enn jeg egentlig har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... vet ikke om noen triks, siden jeg er fæl til å bruke penger.

Men et godt råd er å tenke at man ikke har noe behov for å unne seg klær eller andre ting. Bare skyv tankene vekk. Pengene må gå til faste utgifter og mat, og hunden såklart.

Skal man kjøpe seg noe, "utenom" budsjettet, så tenk heller at: nå har jeg vært flink student og fått gode res. på en oppgave. Da kan man unne seg ting. Samtidig som man blir flink student :)

Hvor har du fått deg leilighet og hvilket studie skal du ta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg hadde selv:

* 3000 i husleie (inkl strøm, internett og kabeltv).

* Mat fra 900 - 1700/ mnd

* Det går penger til utstyr, møbler og skoleting i starten, men du trenger en del underveis også.

* Klær og sminke går det vel i snitt ca 700 på/mnd (Jeg handler sjeldent klær, men noenganger finner du jo et kupp).

* Annet (kino, film, regninger, gaver, legebesøk, resepter, en reise, busstur hjem) varierer veldig fra mnd til mnd, men jeg tok litt buss hjem og havnet vel i snitt på 1000/mnd.

Jeg sparte der jeg kunne og satt av en god del av pengene du får ved studiestart på sparekonto. Jeg syns ikke selv jeg brukte mye penger, mange brukte mye mer enn meg, og det skjønner jeg ikke hvordan de fikk opp. Men jeg prioriterte hjemreiser og tillot meg ferier i friuker slik at noen mnd endte det over stipendet, men med litt på sparekonton så gikk det. Første året hadde jeg ingen inntekt og det gikk, men det var selvfølgelig lettere når jeg fikk en liten jobb vedsiden av andre året (selv om mye ble satt inn på sparekonto).

Småtips:

Jeg anbefaler selv å kjøpe mye med en gang. Pasta, pålegg og startkit med bestikk/asjetter samt kjeler og gryter på Jernia (billig og bra). First price/Euroshopper funker fett. Frys ned det du ikke spiser! Kjøp kjøttdeigpølser og del opp i 150gr - ca en posjon. Hvis du spiser salami/kjøttpålegg: legg 5 og 5 stk i plastposer i fryseren, på den måten tiner de fort, er lett å få fra hverandre og ikke minst, du kan spise akkuratt så mange dager at du ikke blir lei :)

Skriv handleliste før du drar avgårde, prøv å handle for en god stund fremover, jeg selv er god til å kjøpe bare det jeg trenger, men mange er flinke til å ta med seg mer enn de trenger ved småhandel :P

Lag deg niste og salat til skolemat - det koster litt, men det er billigere enn å kjøpe på skolen (lag likegreit 3 av gangen). Det er lov å unne seg mat på skolen av ogtil, men det blir dyrt i lengden :)

Hvis du skal ut, så er det ikke så dumt å handle på forhånd og dra på kalas først, så blir det ikke så dyrt ute.

Sist, men ikke minst: Nyt livet som student ;)

(Og nå ble jeg litt lettere provosert av de som sa studenter ruller seg i penger, for det er ikke sant! Jeg sparer hver eneste krone jeg kan(med unntak av privilegier jeg unner meg i enkelte tilfeller) og jeg syns det er feil å dra alle over en kam. Uansett hvordan man vrir eller vender på det så er ikke 6500 mye penger, det går, men det er ikke mye!). Men det tar vi ikke her, her skal du ha tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått deg leilighet og hvilket studie skal du ta??
Har fått leilighet i Blekenberg, liksom midt i fjellsiden på Løvstakken, 10 min. opp fra Danmarksplass :) Skal studere journalistikk ved Norges Kreative Fagskole!

Takker - her var det mange gode råd! :)

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg hadde selv:

* 3000 i husleie (inkl strøm, internett og kabeltv).

* Mat fra 900 - 1700/ mnd

* Det går penger til utstyr, møbler og skoleting i starten, men du trenger en del underveis også.

* Klær og sminke går det vel i snitt ca 700 på/mnd (Jeg handler sjeldent klær, men noenganger finner du jo et kupp).

* Annet (kino, film, regninger, gaver, legebesøk, resepter, en reise, busstur hjem) varierer veldig fra mnd til mnd, men jeg tok litt buss hjem og havnet vel i snitt på 1000/mnd.

Jeg sparte der jeg kunne og satt av en god del av pengene du får ved studiestart på sparekonto. Jeg syns ikke selv jeg brukte mye penger, mange brukte mye mer enn meg, og det skjønner jeg ikke hvordan de fikk opp. Men jeg prioriterte hjemreiser og tillot meg ferier i friuker slik at noen mnd endte det over stipendet, men med litt på sparekonton så gikk det. Første året hadde jeg ingen inntekt og det gikk, men det var selvfølgelig lettere når jeg fikk en liten jobb vedsiden av andre året (selv om mye ble satt inn på sparekonto).

Småtips:

Jeg anbefaler selv å kjøpe mye med en gang. Pasta, pålegg og startkit med bestikk/asjetter samt kjeler og gryter på Jernia (billig og bra). First price/Euroshopper funker fett. Frys ned det du ikke spiser! Kjøp kjøttdeigpølser og del opp i 150gr - ca en posjon. Hvis du spiser salami/kjøttpålegg: legg 5 og 5 stk i plastposer i fryseren, på den måten tiner de fort, er lett å få fra hverandre og ikke minst, du kan spise akkuratt så mange dager at du ikke blir lei ;)

Skriv handleliste før du drar avgårde, prøv å handle for en god stund fremover, jeg selv er god til å kjøpe bare det jeg trenger, men mange er flinke til å ta med seg mer enn de trenger ved småhandel ;)

Lag deg niste og salat til skolemat - det koster litt, men det er billigere enn å kjøpe på skolen (lag likegreit 3 av gangen). Det er lov å unne seg mat på skolen av ogtil, men det blir dyrt i lengden :P

Hvis du skal ut, så er det ikke så dumt å handle på forhånd og dra på kalas først, så blir det ikke så dyrt ute.

Sist, men ikke minst: Nyt livet som student :D

(Og nå ble jeg litt lettere provosert av de som sa studenter ruller seg i penger, for det er ikke sant! Jeg sparer hver eneste krone jeg kan(med unntak av privilegier jeg unner meg i enkelte tilfeller) og jeg syns det er feil å dra alle over en kam. Uansett hvordan man vrir eller vender på det så er ikke 6500 mye penger, det går, men det er ikke mye!). Men det tar vi ikke her, her skal du ha tips :D

Takk for langt svar! Flott at du gidder å dele dine erfaringer. Uff, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg. Får 6500,- i mnd. og leiligheten koster 5000,-/mnd. (heldigvis inkl. strøm!). Bikkjedyret skal ha en ny sekk med fòr hver 40. dag, og det blir på 619,- med mindre jeg får jobb på Tropehagen og får sekken for 350,- da... Jeg skal kjøpe 5 sekker med meg før jeg slutter på Tropehagen her hjemme :D

Jeg blir jo nødt til å få meg en ekstrajobb et par ettermiddager i uken. Mat blir det største pengesluket tror jeg. Men du kom med gode tips, og de skal jeg prøve å følge! Jeg skal ta en real shoppingrunde på H&M, og kjøpe meg et par sko og en jakke til høsten nå mens jeg har penger og enda bor hjemme. Har nettopp vært på IKEA og kjøpt det meste jeg trenger av møbler til leiligheten for feriepengene! Sminke bruker jeg særs lite penger på! Kino er jeg ikke glad i, når var sist legebesøk (??), og bussbilletter trenger jeg heldigvis ikke tenke på. Jeg sykler eller går!

Aaah, det er så mye å tenke på! Fikk ikke fullt lån fra Lånekassen heller...og vil derfor ha problemer med å betale semesteravgiften på skolen. Men skal ta en telefon og snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått leilighet i Blekenberg, liksom midt i fjellsiden på Løvstakken, 10 min. opp fra Danmarksplass :icon_confused: Skal studere journalistikk ved Norges Kreative Fagskole!

Ah. Si i fra om vi skal gå en tur på Løvstakken en dag da :whistle:

Det er alltid stressendes og spennende å begynne å studere. Var jo "ny" student for 2 år siden. Har ett år igjen nå, og jeg kunne godt tenkt meg å studere mer faktisk. Det eneste "slitet" er at en ikke har mye penger. Men slapp av. Det går seg til.

Bare tenke over forbruk og heller spare så godt du kan om du har noe igjen fra hver mnd. Ekstrajobb kommer godt med, skal jeg si deg. Har jobbet på sykehjem gjennom hele studietiden, og i fjor hadde jeg 140 000 i inntekt i tillegg til studielån. Så jeg har ikke lidd noen nød for å si det sånn. Så du får slenge ut noen søknader, der du kunne tenkt deg å jobbe. Så får du kanskje napp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et budsjett, mye enklere å få oversikt over inntekter og utgifter. Da får man med ting man ofte glemmer, feks nrk lisens, forsikringer osv. Handle alltid på tilbud, men aldri mer enn nødvendig (med mindre tilbudet feks er 3for2), kjøp frukt og grønt i invandrerbutikk om det finnes. og kjøp forbruksvarer i store pakker. Når du handler, sjekk ut pris per liter eller lignende og ikke bare vanlig hyllepris, da man ofte blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Si i fra om vi skal gå en tur på Løvstakken en dag da :)

Det er alltid stressendes og spennende å begynne å studere. Var jo "ny" student for 2 år siden. Har ett år igjen nå, og jeg kunne godt tenkt meg å studere mer faktisk. Det eneste "slitet" er at en ikke har mye penger. Men slapp av. Det går seg til.

Bare tenke over forbruk og heller spare så godt du kan om du har noe igjen fra hver mnd. Ekstrajobb kommer godt med, skal jeg si deg. Har jobbet på sykehjem gjennom hele studietiden, og i fjor hadde jeg 140 000 i inntekt i tillegg til studielån. Så jeg har ikke lidd noen nød for å si det sånn. Så du får slenge ut noen søknader, der du kunne tenkt deg å jobbe. Så får du kanskje napp?

Tur må vi jo prøve å få til :icon_confused: Ang. jobb så har jeg mest sannsynlig skaffet meg stilling som ringehjelp hos Sunkost (..og de ringer visst ofte!) og så håper jeg på at søsteren min har noe ledig i Rimi-butikken hun jobber i. Men aller helst vil jeg jo fortsette i dyrebutikk, så jeg skal slenge inn noen søknader her og der ja!

Ville prøvd å finne en billigere leilighet, selv om det ikke er så lett. 5000,- er ganske mye i leie hvis du får 6500,- pr mnd og ikke er sikker på ekstrajobb enda.
Håhå, tro meg - jeg har prøvd! :whistle: Har ikke tall på hvor mange leiligheter/hybler jeg har ringt på jeg... En skulle tro hunder falt under betegnelsen "skadedyr"! Ingen som tillater hund, og uansett så ligger prisene på hybler fra 3500,- uten strøm og mange er i dårlig stand. Denne leiligheten overtar jeg etter søsteren min (som ironisk nok flytter HIT når jeg endelig kommer tilbake til hjembyen...!), det er en utrolig fin og lys leilighet, med bra standard, kort vei til sentrum og turstier, - og det er tillatt med hund. Har diskutert dette med flere og de mener at dette er det beste alternativet, så lenge jeg har hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får jobben du har søkt på da, om du har problemer med å få jobb er det alltid mangel på folk innen omsorgsfeltet, og som ekstrahjelp får man ofte mange forespørsler om å jobbe. Feks eldrehjem, sykehjem, institusjoner for psykisk eller fysisk utviklingshemmede, eller psykiatriske avdelinger osv.

Jeg sparte en god del penger på å ikke kjøpe bøker til studiene. Kanskje ikke den mest fornuftige måten å spare på :icon_confused: Om du blir med i kollokviegrupper hvor man deler opp pensumet og utveklser notater etterpå er det mange bøker du slipper å kjøpe. Vi hadde lange pensumlister hvor mange av bøkene bare hadde 20-100 sider på pensum, og resten trengte vi ikke lese. Da kan det være billigere å låne bøkene på skolebiblioteket og kopiere. Det tar litt tid, men her kan man også gå sammen med andre og hjelpe hverandre å kopiere så det går litt fortere. Da kan man feks få to sider på ett A4 ark, dobbelsidig for å spare penger på kopikortet når man kopierer. En bok på koster jo gjerne 300-400 kroner, og dersom man har 20 bøker på pensumlisten blir det forferdelig dyrt. Så om du klarer å kopiere en del er det mye penger å spare fra begynnerstipendet på 17 000,-. Da kan du sette av så du kan spe på inntekten de andre månedene. Det kan være greit å søke ekstrahjelpjobber selv om du ikke har mulighet til å jobbe så mye til vanlig, for da kan du si at du kan jobbe i høstferie, jul, vinterferie, påske og sommer og legge av penger til de månedene du har lav inntekt. Om man går sammen med andre for å fordele pensum og gi hverandre notatene sparer man også tid man ellers ville brukt på å lese hele pensum og da kan man bruke mer tid til å jobbe. Men det hjelper godt på bare å jobbe annenhver eller tredjehver helg.

Frys bør du også ha som er nevnt her tidligere. Det sparer man masse på.

Men får du ikke fullt lån og stipend? Det var rart, har det noe med studiestedet å gjøre kanskje, er det privat skole? Kunne du fått litt hjelp av foreldrene dine helt i begynnelsen? Semesteravgiften til SiB er jo bare på 250,- eller rundt der. Greit å ha betalt helt fra begynnelsen av for ellers får du ikke utbetalt lånet, og du får ikke studentbevis som du kan bruke til å få rabatt på busskort, frisør, øl osv.

Ang legebesøk når man er student så er det en egenandel på kroner 250,- per år. Ordinær egenandel er jo på 1740,- før man kan søke om frikort hos nav. Dersom du bruker mer enn 250,- får du igjen av Studentsamskipnaden i Bergen opp til egenandelstak 1740,-. Står på sib sine sider hvor man skal henvende seg for refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*KLIPPET*

Bikkjedyret skal ha en ny sekk med fòr hver 40. dag, og det blir på 619,- med mindre jeg får jobb på Tropehagen og får sekken for 350,- da... Jeg skal kjøpe 5 sekker med meg før jeg slutter på Tropehagen her hjemme :icon_confused:

Både Midttun Zoo og Myrbø har greie foravtaler hvis man kjøper flere sekker.

Midttun har noen for til 4 for 3 og noen til 3 for 2, husker ikke i hodet hvilke det gjelder, men de har ganske stort utvalg.

Hvis du bruker Pro Plan har Myrbø ok pris på 20 kg sekker. Kjøp 3 sekker til 520 pr stk. Vi pleier å slå oss sammen flere i klubben, så slipper vi å sitte med 6o kg hver :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett opp et årsbudsjett måned for måned. Da kommer ingen utgifter overraskende.

- Sett opp middagsmeny og handle få ganger i uken. Helst ett storinnkjøp i uken.

- Lei studenthybel, de er gjerne rimeligere

- Sykkel hele året

- Prioriter mat (skikkelig mat) og skolebøker. Man må ha et sunt og rett kosthold for å ha en velfungerende kropp og hjerne, noe man trenger som student.

- Fôr hunden på Vom og Hundemat, det er billigere enn tørrfôr. Man kan også få gratis eller meget billig kjøtt hos slakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det billigste alternativ av mat. Du trenger ikke original Corn Flakes når de fra billigmerket x-tra har like god Corn Flakes, liksom. Og frys ned middag du ikke spiser, som allerede sagt.

Kjøp håndsåpe/dusjsåpe på europris eller noe.

Og kanskje på tide å å si farvel til Lambi-dopapiret og gå over til noe billigere? :)

Masse man kan spare på. Trenger også masse tips, for er mye flinkere å GI tips enn å følge mine egne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp sinte regninger som forsikring så du betaler hver mnd. Sett autogiro på alt som er mulig, da sparer du 25-35 kr i fakturagebyr.

Hvilket abonement bruker du? Bytt til One Call Faktura! Klarer du å holde deg under grensen har du så og si gratis abonement siden du får 120 gratis ringeminutter og 90 gratis SMS hver måned. :)

Mer info her: http://www.onecall.no/index.php?content=wh...;product=mobile (scroll ned til du finenr det).

Øl er forresten klart billigst på 0,33 glassflaske og på Rema/Kiwi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak brød

Handle på rema

følg med på gode tilbud i postkassa

Få fryser og hamstre mat i fryseren

Dra til mor og spis middag hvis det går, og få med rester hjem.(hvis man bor i nærheten)

Gå på fretex eller loppemarked og se etter ting man har bruk for, eller annonser i avisen etter brukte ting til hybeln

Smør matpakke og ikke kjøp masse mat her og der

Gå sammen flere venner og ha middag sammen ibalndt (alle deler)

Kjøp busskort m studenrabatt kanskje? Sjekk tilbudene skolen gir

prioriter regninger først. Ikke bruk all penger med en gang stipendet kommer

kanskje få en helgejobb eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp brød i brødskjærermaskin når du kjøper det, frys ned brødet og ta opp et par skiver hver gang du trenger det. Dermed varer brødene lengre fordi de ikke blir tørre og må kastes (er man alene spiser man ikke opp et stort kneipbrød på et par dager, liksom), og fordi skivene blir tynnere, slik at det går flere skiver på hvert brød. I tillegg har du muligheten til å kjøpe to-tre forskjellige brød (gjerne gårsdagens, de er billigere) og variere, slik at du ikke går lei. Og ristet brød er bedre enn ikke-ristet brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Pass på pengene dine når du er student. Det er et godt tips. Mange søvnløse netter og tenners gnissel kan spares når man tar vare på pengene sine. Det skal være gøy å gå på skole! Her er noen tips om penger og studenteri: Tips til studenten

Og nå ser jeg at sola titter frem og jeg skal ut og boltre meg i gresset med min flotte Golden som heter Silas:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pappa er ikke alltid så dum så jeg skal ha det til har jeg funnet ut. Han satte opp et fint skjema til meg med faste utgifter og inntekt sånna jeg lett så hvor mye jeg hadde igjen i mnd.

Jeg foret med vom og hundemat delvis pga. jeg fant ut det var verdt et forsøk og jeg synes det hørtes mye bedre ut for hunden en tørrfor og delvis pga. at det var mye billigere. Men prøv å kjøp det rett fra leverandør/fryselager for da får du gode priser, men da må du ha plass til en del eventuelt gå sammen med andre sånn at du slipper ha så mye. Jeg forer hunden på ca 200kr i mnd nå i forholdt til ca 600kr før.

Plutselig kommer legeregningene og dyrlegeregningene og de kommer uinvitert og som er sjokk! Så derfor har jeg nå begynnt å bruke pappas gode skjema sånn at jeg bygger opp en liten sum som kan gå til dette for nå har jeg gått over frikortet, altså ca 1700 på 2 mnd + over en tusen lapp til dyrlegen til ene hunden. Du kan også på forhånd sjekke ut dyreleger i området for å finne ut hvem som er flinke og rimelige. Jeg har ikke tenkt å prisen før men har gått til de jeg har fått beskjed om at er best, men denne gangen ble jeg annbefalt noen andre som hadde god peiling på det som jeg måtte ha sjekket ut. Jeg fikk meget for service, de var kjempedyktige og jeg har brukt de etterpå til andre ting og bare gode erfaringen men jammen så var de MYYYYE billigere en alle andre jeg har brukt. :) Dette er greit å sjekke opp på forhånd i tilfelle det skal skje noe akutt.

Grønnsaker er billig. Jeg kjøper inn det jeg liker av grønnsaker, kutter det opp og fryser det ned i småposer. Da kan jeg ta det opp koke det, steke det i panna, eller i folie i ovnen og det metter ganske mye og da går det mindre av kjøtt ol. Jeg prøve å være flink og spise mye grønnsaker og planen er å kutte ut ris, poteter ol. da grønnsaker metter og jeg prøver å leve sunt :icon_redface: det er ikke alltid like lett, men jeg prøve nå og det er faktisk ganske billig også.

Prøv så gode du kan å spare opp en liten sum på en konto i tilfelle det skulle være noe, om så er ønsk deg penger til bursdag/jul sånn at du kan ha litt stående. Det er lite gøy og plutselig ikke ha mer penger og det dukker opp noe uforutsett. Jeg er ikke stundent nå for nå har jeg et friår men har flyttet i leilighet med samboen og en del regninger jeg ikke hadde betalt før jeg flyttet for meg selv har skapt litt hodebry og det har gått en del til diverse som var unødvendig så jeh har og lever med et meget trangr budsjett. Det er svært lite kjekt å se pengene minke og det er lenge til lønning og da er det VELDIG gode å vite at du har en liten sum på en annen konto som kan brukes hvis det er nødvendig. Det hjelper på å vite at den er der når kontoen er tom, du sparer mange søvnløse nette og masse triste tanker. Jeg har nylig fått en liten sum på en annen konto som skal spares og det har virkelig betydd masse for meg.

puuuh! tror det var det jeg kom på og må nesten klappe meg selv på skulderen for jeg har jo faktisk en god del råd og komme med som er fornuftige! Kanskje påtide å følle mine egen fornuft snart og ta tak i egen økonomi skikkeelig! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men er jo alltid nye studenter som trenger tips og råd.

Budsjett og regnskap Slik at du får full kontroll på hvor mye du bruker, hva pengene går til og hvor unødvendige pengesluk evt er. Har du store regninger du veit kommer, og som kan fort "knekke" økonomien, sett av penger hver mnd til det. Gå gjennom utgifter, se bl.a. på forsikringer om du er overforsikret, om du kan sette ned km på bilen, om du kan ha delkasko på bilen etc.

Prioritering Du kan ikke gjøre alt. Punktum. Har man dårlig råd (som de fleste studentene har), så kan man ikke være med på alt man ønsker. Særlig ikke om man har en hobby som koster litt også. Så prioritering, slik at man ikke tømmer kontoen hver mnd helt fordi man vil være med på alt. Noen blir sponset veldig mye hjemmefra, andre har store oppsparte midler de kan ta av og har på den måten mulighet til å "rulle seg i penger" som noen nevnte tidligere.

Planlegging Planlegg innkjøp. Handle for flere dager ad gangen, slik at du er minst mulig i butikken. Da ungår du spontankjøp. Velg de billige alternativene der du det. Planlegg middag for flere dager ad gangen, skriv handleliste og kjøp kun det som står der. "Luksusprodukter" som snop, øl, brus etc kun i helgene, og ikke en del av hverdagen. Har du ikke bil, så kjøp en trillebag som du kan trille varer hjem i om det er et stykke å gå. Matoppskrifter finner man lett på internett, så får man litt inspirasjon i hverdagen. Benytt deg av tilbud.

Bufferkonto Bygg opp en bufferkonto slik at det står penger på en konto in case noe skjer som man må ha penger til. Ønsk deg penger til jul og bursdag som du setter av på denne.

Reduser forbruk Man MÅ ikke ha det nyeste av det nyeste innen teknologi, klær, mote og gå til den dyreste frisøren i byen en gang i mnd. Filmer og bøker kan man låne gratis på biblioteket, eller låne av venner. Eller andre steder det er gratis. Gå og sykle om du kan det, i stede for å kjøre. Evt buss.

Deltidsjobb Veldig mange studenter har mulighet til deltidsjobb. Skaff deg det om du har muligheten. Men ikke øk forbruket drastisk, så lenge du ikke har en bufferkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å finne en billigere leilighet, selv om det ikke er så lett. 5000,- er ganske mye i leie hvis du får 6500,- pr mnd og ikke er sikker på ekstrajobb enda.

I Bergen er det så å si umulig å finne noe under 6000,- (med mindre man skal bo i kollektiv, eller over hode ikke har noen krav til standard). Det er superdyrt og mange om benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...