Gå til innhold
Hundesonen.no

Turer med hund


kleo

Recommended Posts

Ha ha, husker vi hadde denne diskusjonen i tidenes morgen... :) Ok, vi går nok masse tur fordi det er det enkleste. Innrømmer det uten å skamme meg, engang. Går jeg med Fibi alene benytter jeg anledningen til å legge noen spor, klikke inn noe tøys eller annen trening. Om vi da går i en time eller ti minutter, spiller ingen rolle. Hun er ute, får brukt hodet og kroppen og jeg får skikkelig god samvittighet. Jeg er helt enig i at trening som innebærer mosjon er full pakke. Men jeg menser også at hunden har godt av og glede av å komme seg ut i skauen, snuse her og snuse der, bare for fornøyelsens skyld, ikke bare fordi den akkurat nå skal jobbe med å finpusse apporten eller noe. Hunder trenger ikke alltid å være "på jobb", men bruker hodet på ting og tang helt av seg selv når man bare tusler på tur, også.

Jeg ville ikke i min villeste fantasi vurdert å bare "mosjonere" Tulla på agilitybanen! :P Men joda, agility er krevende både for hodet og kroppen, og nettopp derfor er det en forutsetning at hun har god grunnkondisjon - og den verken får man, eller trener man opp, på agilitybanen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jeg går tur i gjennomsnitt 1,5 time hver dag i raskt tempo (evt sykler nå på sommeren). Turer på under 1 time får jeg dårlig samvittighet av og skjer bare dager jeg ikke har tid til å gå lang tur. Vil gjerne ha mine muskuløse og i god kondisjon, så å gå turer er noe vi går hver dag, også trener vi litt lydighet og sånt ved siden av. Men mentaltreninga føles ikke like viktig som skogsturene, så det må liksom en lang tur til for at jeg skal føle jeg har fått brukt hundene skikkelig.

Langturer for meg er turer på 3 timer og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur i gjennomsnitt 1,5 time hver dag i raskt tempo (evt sykler nå på sommeren). Turer på under 1 time får jeg dårlig samvittighet av og skjer bare dager jeg ikke har tid til å gå lang tur. Vil gjerne ha mine muskuløse og i god kondisjon, så å gå turer er noe vi går hver dag, også trener vi litt lydighet og sånt ved siden av. Men mentaltreninga føles ikke like viktig som skogsturene, så det må liksom en lang tur til for at jeg skal føle jeg har fått brukt hundene skikkelig.

Langturer for meg er turer på 3 timer og oppover.

Helt enig med deg, jeg dør også på meg av samvittighet hvis de ikke har fått minst en times ordentlig tur. Når jeg kjenner at jeg ikke orker å gå en ordentlig tur med dem en dag så blir det vanligvis med at jeg kompenserer med mer lp-trening i parken f.eks hvor vi fort kan bli værende ute i 2t+ og da får jeg bedre samvittighet igjen *ler*

Kommer litt ann på hvilket terreng man går i også, jeg får bedre samvittighet av å la hundene få løpt ifra seg i skogen eller på fjellet i en time enn jeg gjør om jeg går 3t med dem langs grus og asfalt-vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag startet sommerferien og den ble startet med 20 min morgen tur før jeg dro på skolen. kom hjem kl 11.30 og da tok jeg med mike til naboen så han og nabohunden herja og slappet av sammen i 2-3 timer. så dro vi hjem og slappet av spiste osv. etter ett par timer tok jeg han med ut å vi gikk ned til vannet så han fikk tatt sitt første "bad" (tør ikke lenger en at han når bunnen) så fortsatte vi på tur med skikkelig tempo i en og en halv time. så må si at akk nå sitter jeg her med temmelig bra samvittighet og gleder meg til vår første sommer sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fått lyst til begynne å gå mer tur etter å ha lest denne tråden.. Tok meg i at lydighetstrening og treff / lek med andre hunder er hverdagen vår, mens tur er mer sånn som som vi tar etter litt planlegging i helger og sånn :lol: (Nå snakker jeg ikke om små lufteturer da, men sånn 'ordentlig' tur!

Etterhvert skal Ellie få bli med på turer med hesten da, gleder meg til det :lol:

Veldig enig, Ida! Jeg mener også at hunden har behov for å få snuse rundt og bare være hund, uten at det er snakk om trening/jobb/morsjon hele tiden.

Både jeg og hunden har visse tendenser til å bli treningsnarkomane (lydighet, ikke jogging o.l :) ). Når vi går tur, kommer Pablo ofte og "foreslår" at vi skal trene, og jo mer vi trener, jo mer har han lyst til å trene (han tror han er BC). Det er kanskje et luksusproblem, men det er ikke bra om det tar av helt heller. Jeg vil gjerne ha en hund som også kan rusle rundt litt på eget initiativ, og som ikke går og glor på meg i påvente av neste instruks hele tiden. Derfor har jeg begynt å legge inn dager hvor jeg bevisst ikke trener også. Slike dager er ikke "bortkastet" i forhold til treningen heller, fordi det man lærer også trenger tid til å synke inn og feste seg. Ser ofte at ting vi har jobbet med i en treningsøkt plutselig kan ha blitt mye bedre i neste treningsøkt, uten at vi har trent på det i mellomtiden.

Ellers tror jeg at det å bare være, uten å gjøre noe, er sterkt undervurdert i vår kultur, og at det er noe både mennesker og hunder har veldig godt av.

Måtte le litt av dette :) Men enig i tankegangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke i min villeste fantasi vurdert å bare "mosjonere" Tulla på agilitybanen! :) Men joda, agility er krevende både for hodet og kroppen, og nettopp derfor er det en forutsetning at hun har god grunnkondisjon - og den verken får man, eller trener man opp, på agilitybanen!

Vi mosjonerer ikke på AG banen, vi heller, utover den mosjonen det faktisk er å trene der. Men så lenge vi ikke har noen ambisjoner, kan vi godt finne på nye grener som trippel synkronmøne, eller dobbelthopp over hindre. Når det er sagt, skal labben alltid være på eller over streken, der det er korrekt etc. Altså, vi roter ikke til så veldig (bortsett fra den gangen Scilos og en kompis for dagen satte seg på toppen av mønet fordi de fant ut at det var på tide med en pølsebit og kanskje noen andre blinkskudd), men vi har det ikke så travelt lenger. Hindrene læres inn og lekes med, istedenfor at det absolutt skal være fokus på prikkfri gjennomføring og fart. De kan også leke på og rundt AGbanen i Frognerparken, uten at jeg friker ut.

Fibi er periodevis treningsnarkoman og vil ikke forstyrres når hun trener. Er man på jobb, så er man på jobb. Scilos har ikke noe klart skille mellom trening og lek og ingen begreper om at de er vi som avgjør når en økt er over. Men altså, mosjon får de på tur med innlagt svømming eller lek for de som vil.

Hunder er for meg først og fremst hunder, ikke mitt leketøy. Kanskje jeg sier det fordi jeg ikke har hunder det er aktuellt å satse seriøst med. Mulig det. All ære til de som jobber mye og skikkelig. Det gjør ikke vi. Ikke i hundesportforstand, iallfall. Jeg er ganske overbevist om at mye av hundens utvikling foregår i samspill med naturen, andre hunder, egne oppdagelser og utfordringer i skog og mark, eller byen for den del. Vi er ikke hunder, hundene vet det og de trenger andre stimuli i tillegg til de vi kan gi dem. Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min flat på 4 år går minimum 1 time midt på dagen, og en morgentur på 20-30 min. Blir det tilsammen under 1,5 times tur til dagen får jeg virkelig dårlig samvittighet! Det blir 22,5 time innendørs med lite aktivitet det! Så er det dager hvor det ikke passer seg med lengre turer, tar jeg noen klikkerøkter i stuen og litt leking. Gir ellers et tyggebein så hunden i allefall har noe annet å gjøre på enn å sove...

Stort sett prøver jeg å få til en hovedtur på rundt 1,5-2 timer. Hvor mange kilometer jeg går aner jeg ikke for vi vandrer bare dypt inn i skauen, og opp og ned i stiene rundt - nesten alltid med hunden løs. Lydighetsløvelser eller spor med godbiter eller leke blir det også litt av.

Så har vi også de dagene der vi bare går, stopper ved en elv, jeg slenger meg ned på en benk og dagdrømmer, og hunden bare farter rundt og gjør det hun vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min flat på 4 år går minimum 1 time midt på dagen, og en morgentur på 20-30 min. Blir det tilsammen under 1,5 times tur til dagen får jeg virkelig dårlig samvittighet! Det blir 22,5 time innendørs med lite aktivitet det!

Det er her min dårlig samvittighet flyr høyyyt opp i lufta og forblir borte..

Vi bor på gård, og hundene bestemmer selv om de vil være inne med oss, eller ute. De er ute og leker seg, slapper av i sola eller er med i stallen / gårdsarbeidet. Jeg stikker ofte ut og leker litt med dem, eller de kommer inn og krever litt oppmerksomhet. Jeg tror dette er perfekt for en hund. Så blir det noen turer i ny og ne i tillegg til annen organisert trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her min dårlig samvittighet flyr høyyyt opp i lufta og forblir borte..

Vi bor på gård, og hundene bestemmer selv om de vil være inne med oss, eller ute. De er ute og leker seg, slapper av i sola eller er med i stallen / gårdsarbeidet. Jeg stikker ofte ut og leker litt med dem, eller de kommer inn og krever litt oppmerksomhet. Jeg tror dette er perfekt for en hund. Så blir det noen turer i ny og ne i tillegg til annen organisert trening.

Høres ut som et perfekt hundeliv! :D Jeg vil også bo på gård!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med deres hunder at om de ikke går tur er de inne? Ble litt forskrekka når noen sa at hunden var inne i 22,5 time! Frøken kan velge om hun vil være ute eller inne hele dagen, fra morgen til kveld (bestemor passer henne når jeg er på skolen). Bor på landet med stor uteplass så hun kan gjøre hva hun vil.

Går ca en times tur med henne når jeg har kommet hjem fra skolen og 35-40 min tur på kvelden. Skjønner virkelig ikke hvordan folk kan få presset inn å gå 3-4 timer med hundene sine på en hverdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min flat på 4 år går minimum 1 time midt på dagen, og en morgentur på 20-30 min. Blir det tilsammen under 1,5 times tur til dagen får jeg virkelig dårlig samvittighet! Det blir 22,5 time innendørs med lite aktivitet det! Så er det dager hvor det ikke passer seg med lengre turer, tar jeg noen klikkerøkter i stuen og litt leking. Gir ellers et tyggebein så hunden i allefall har noe annet å gjøre på enn å sove...

:D Sånn er jeg også; teller hvor mange sovetimer det blir for hunden. Syns det virker skikkelig kjipt å sove 20 timer om dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to krever vidt forskjellige turer. Valpis vil gjerne ha en morgentur på minst 20 min, Gubben er fornøyd med å gå over veien og tisse før han løper inn og sover videre. Får Valpis tur i skog og mark, ev gå spor, er en times tid på ettermiddag/tidlig kveld mer enn nok, og tisser da i hagen før natta. Hun er gjerne med på lengre turer også, men sover da hele neste dag med bare tisseturer i hagen. Gubben derimot vil helst ut hver 4 time og patruljere nabolaget, det tar 10-25 min. Lang tur, dvs en time eller mer synes han ikke noe om, kan glatt finne på å legge seg ned og nekte å gå annet enn hjemover. Er vi derimot flere hunder sammen, kan han holde ut litt lenger, og han elsker å være sporlegger, han sitter og gliser mens han venter på at de andre hundene skal finne han ved sporslutt. Men tre spor en nok, da er det på tide å gå hjem til senga... Nattatur må vi ha rundt boligfeltet , ellers får ikke Gubben sove. :D

Jeg har heldigvis både tid og ork til å gå slik hundene vil de fleste dagene, men noen ganger irriterer det meg grønn at de er så lite samkjørte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med deres hunder at om de ikke går tur er de inne? Ble litt forskrekka når noen sa at hunden var inne i 22,5 time! Frøken kan velge om hun vil være ute eller inne hele dagen, fra morgen til kveld (bestemor passer henne når jeg er på skolen). Bor på landet med stor uteplass så hun kan gjøre hva hun vil.

Går ca en times tur med henne når jeg har kommet hjem fra skolen og 35-40 min tur på kvelden. Skjønner virkelig ikke hvordan folk kan få presset inn å gå 3-4 timer med hundene sine på en hverdag :D

Bor selv på gård, men når jeg ikke er ute selv er Embla i hundegården, sammen med oreldrene min sin hund. Så går vi tur på 45min/1,5 time hver dag og ofte lengre i helgene. Tror jeg hadde hatt dårlig samvittighet om jeg hadde hatt henne inne hele dagen når jeg har mulighet for å ha henne ute( forstår at folk ikke har mlighet til å ha hunden ute, og mest sannsynlig blir det sånn for Embla og når vi flytter etter studiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i by, og kan ikke ha hundene ute alene. Så ja, de er inne mesteparten av dagen. Men vi farter mye omkring, og hundene er alltid med. om vi så skal til butikken en tur. Så det blir nok sikkert 3-4 turer ut iløpet av dagen (bortsett fra tissetur i hagen) Prøver å få de med ut så mye som mulig.

Nå flytter vi på landet og får stor hage. Da skal hundene få være mye mer ute på dagtid. Det blir deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer endel med turer her, men hun er med meg på jobb, sykler eller går vi så er det 7,5 km hver vei + tusle i beina mine, løpe langs gjerdet og kjefte på andre hunder, løpe og herje med tyskern, stå i garde og være vakthund, leke med andre hunder, tur i skogen osv. Når vi kommer hjem da - så sier hun glatt natta.

Har jeg fri så er det ikke alltid vi går noe særlig tur, kommer an på formen min, formen hennes, været osv. Hun er vokst opp i blokk uten veranda - så er ikke vant til å være ute alene - og er sjelden ute på verandaen her alene - hender hun går ut for å titte på noen naboer - men stort sett er hun maks en meter fra meg. Noen dager sykler vi en halvtime/time i rolig tempo, noen dager går vi vil vannet, noen dager surrer vi bare gatelangs.

Det slår meg at rutiner er ikke det vi er best på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at Ellie ikke ligger mange timer inne.. det skjer stadig noe, og selv om jeg ikke bor på gård løper hun mange timer fritt rundt stallen og på beitet. Vi prøver også å være med på det vi kan av hundetreff med fri lek o.l

Har forresten gått to kjempelange turer siden jeg skrev her sist.. en i skogen og en ved sjøen :)

Har vært litt heldig med denne våren med endel fritid som ferdig student osv :) Noe som også er grunnen til at det var akkurat nå vi fikk valp... Blir spennende å se hvordan vår nye hverdag til høsten blir.. da skal hun være med meg på jobb iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka.. som er en 8 måneder gammel Phalene-valp går masse turer og over lange strekninger osv.

Mye er i form av lek med andre hunder hvor hun racer fram og tilbake, men vi går også lengre turer (både i bånd og uten). Ellers er hun ofte med i stallen hvor hun får lov til å gå hvor hun vil.

Og når vi er på fjellet blir det ofte 5 timers skikkelige turer og det er hun gjerne med på, men sover lenge etterpå selvfølgelig.

Jeg syntes absolutt at man kan gå så mye som man vil med en hund! Bare ikke i rykk og napp, det skal være jevne overganger fra mye til lite og lite til mye. (førstnevnte ser jeg ingen grunn til med mindre hunden er skadet, eller man selv er dårlig).

Selv merker jeg at når jeg går mye tur med Tinka så er hun mye lettere å ha med å gjøre, hun slapper bedre av.. OG jeg selv føler meg mye bedre og har mye bedre samvittighet både til hund og meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med deres hunder at om de ikke går tur er de inne? Ble litt forskrekka når noen sa at hunden var inne i 22,5 time! Frøken kan velge om hun vil være ute eller inne hele dagen, fra morgen til kveld (bestemor passer henne når jeg er på skolen). Bor på landet med stor uteplass så hun kan gjøre hva hun vil.

Hvor ellers skal de være? :)

Vi har hage, greit nok, men jeg har ikke hundene mine alene ute i hagen, og springeren har en tendens til å ville passe på litt mer enn hva jeg synes er greit, så da får hun være inne. Når de har løpetid er de i alle fall aldri ute i hagen uten tilsyn! Og det er slett ikke alle som har hage - faktisk synes jeg at det er temmelgi slapt av folk å droppe trening og mosjon til fordel for at hunden får "tusle på gårdsplassen/hagen", for det er fort gjort!

Jeg går mye tur, og aktiviserer hundene mine godt, men selvsagt ville det være optimalt å bodd på en annen måte med andre utemuligheter for hundene. De er mye mer ute når jeg jobber på hundepensjonatet og har en inngjerdet plass tilgjengelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ellers skal de være? :)

Vi har hage, greit nok, men jeg har ikke hundene mine alene ute i hagen, og springeren har en tendens til å ville passe på litt mer enn hva jeg synes er greit, så da får hun være inne. Når de har løpetid er de i alle fall aldri ute i hagen uten tilsyn! Og det er slett ikke alle som har hage - faktisk synes jeg at det er temmelgi slapt av folk å droppe trening og mosjon til fordel for at hunden får "tusle på gårdsplassen/hagen", for det er fort gjort!

Jeg går mye tur, og aktiviserer hundene mine godt, men selvsagt ville det være optimalt å bodd på en annen måte med andre utemuligheter for hundene. De er mye mer ute når jeg jobber på hundepensjonatet og har en inngjerdet plass tilgjengelig for dem.

Enig med deg.

Også må man huske på at hunder er forskjellige,det er ikke alle som synes at det å stå ute i hage/gårdsplass/hundegård er toppen av lykke. Mine hunder synes ikke det er så festlig å stå ute i hagen sålenge jeg ikke er der,og på kalde dager liker de det hvertfall ikke :)

Tilbake til topic: Jeg aner ikke hvor langt jeg går hver dag,å tenke km har jeg liksom aldri gjort. Men jeg synes det er viktigere å se på hvor vi går og hva vi gjør( kan de gå løse,kanskje vasse litt,ulendt terreng,nytt område osv) enn hvor langt vi går. En lang båndtur på asfalt er langt kjedeligere og mindre fysisk krevende enn om vi f,eks går sammen med flere,og hundene kanskje får løpt litt sammen,finne godbiter,løpe i bakker og terreng osv.

Og det er sjeldent vi går samme turen to dager på rad,men det er kanskje mest for min egen del egentlig,jeg trenger variasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er langt viktigere hva du gjør i løpet av turen enn hvor langt du går. Jeg synes lange meningsløse turer ofte ender opp i stress og generelt sett blir hundene mer fornøyd av 30 min i skogen med trening på balansering og kroppskontroll enn 2 timer gåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får tilbudet om å løpe rundt ute på plassen vår, men etter en halvtimes tid kommer han stort sett inn igjen uansett. Tror han trives der han vet at vi er i nærheten. Nå har vi dratt hjemm til mamma og pappa og her er det hundegård de kan stå i, mens mamma og pappa sine hunder kan stå ute hele dagen, det være i regn eller solskinn, begynner min stort sett å sutre og klage etter kort tid. Han ser ikke helt verdien i å være ensom og forlatt i en hundegård:P Men han venner seg nok til det og:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som faktisk har noe å si, er hva nettopp dine hunder orker og vill. ... Man kan benytte rase som et utgangspunkt, men man må justere seg inn etter individet. :|

Ja - så hva med¨å regulere slik:

Hunder som er for trette etter tur vil legge seg til/sove i stedet for å spise etter turen.

Denne tommelfinger-regelen kan man vel anvende til å finne sitt individs riktige "turmengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har bidratt i denne tråden, bruker uhorvelig mye tid på gåturer må jeg si.

Det er så mye annet i en hunds liv enn å bare gå og gå og gå... hvordan får dere tid til annet?

Som mosjon foretrekker jeg sykkelturer, skiturer, svømming eller joggeturer "på trekk" men ikke timesvis hver dag. Mest tid sammen med hundene bruker jeg på bruks- og lydighetstrening. Båndturer i "raskt" tempo kan knapt kalle mosjon for en hund. Joda, det er bra å gå tur med hunden, men man trenger ikke ha dårlig samvittighet om man bare går en halvtime de fleste dager, i tillegg til lufting. Det kommer an på hvordan man ellers aktiviserer hunden. Jeg har hatt flere hunder av brukshundrase og ingen har dødd av for lite mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det kommer an på hvordan man ellers aktiviserer hunden. Jeg har hatt flere hunder av brukshundrase og ingen har dødd av for lite mosjon.

Jeg bruker ditt utsagn som eksempel, selv om det jeg mener ikke nødvendigvis er symptomatisk med dine hunder.

Jeg har hunder som er i god fysisk kondisjon, men jeg har en del forutsetninger som andre ikke har. Jeg jobber skift, så har derfor en del fri på dagtid, jeg bor i skogen, så hundene går løse hele dagen, jeg trener travhester- noe hundene er med på og nyter godene av. Min observasjon er at det er mange hunder som er overvektige, men det er desverre langt flere, de aller fleste faktisk, som har dårlig eller liten muskulatur. De har få forutsetninger for å kunne bygge seg opp etter eller forebygge skader, nettopp fordi det ikke er noe muskulatur til å støtte opp hverken skjelett eller ledd/leddbånd. Så nei de dør ikke direkte av lite mosjon, men det skader dem faktisk ikke heller.

Ja fortsatt bare for diskusjonens skyld, så går jeg turer med valpen min i skogen, som mosjon. Det har jeg gjort med hele kullet også, så valpekjøperne får skyte meg om alle valpene får HD.. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...