Gå til innhold
Hundesonen.no

Turer med hund


kleo

Recommended Posts

Dere som sier at de får 6-7 km til 1 mil om dagen, går hundene i bånd hele turen?

Når jeg går 3 km runden, er hunden i bånd. De andre gangene går ikke vi så langt før hundene får løpt løse, og da er vi gjerne på et avgrenset område, og ikke går veldig langt omkring.

jeg forstår at det er store forskjeller på områder rundt om i landet, og mange må gå selv lengere strekninger for å mosjonere/aktivisere hundene, fordi man ikke har mulighet til løslipp. men jeg er bare nysgjerrig på hvordan dere gjør det. Og klart, noen elsker å trimme seg selv også. :lol:

Jeg synes 3 km hørtes litt lite ut for to såpass aktive raser (ja, vet at greyhounden er bare valpen). :whistle: Hvor lang tid bruker du på den runden?

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg går tur de fleste dager i uka, og da går jeg stort sett ca en mil, (9-20 km). Det er heller sånn at hvis jeg ikke har tid/gidder gå på lang tur, er det sjelden det blir tur i det hele tatt. :lol:

Mine hunder går sjelden løse på slike turer lenger, jeg har de i bånd (Tulla trekker). For å tenke i antall timer og minutter da (siden ikke alle regner i km), så går jeg minst en time hvis jeg først går, Tulla trekker så å si på hver tur. Er jeg på pensjonatet har jeg de løse, og da går jeg sjelden så langt heller (har ikke tid). Jeg går mellom 1,5 og 2,5 timer vanligvis, andre ganger sykler jeg en time eller to, noen ganger er jeg lat og lar de bare svømme i en halvtime hver. I tillegg kommer jo trening av diverse slag (LP, AG, spor). I dag ble det to timer trekke-tur, ca en mil, inkl badepause på en halvtime, og så har vi gått spor.

For meg har turen knapt startet hvis jeg bare går en time, og ja - jeg er blitt avhengig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Igjen: størrelse har ikke nødvendigvis så mye med dette å gjøre :D Ville tro at en wheaten-buhundblanding er en hund med ganske stor kapasitet(?), og ser ikke noen grunn til at den skulle bli merkbart sliten av den turmengden. Det er faktisk litt i underkant av det min lille hund pleier å få hver dag. Men helt enig i at det kan høres ganske passe ut for en middels aktiv familiehund :)

Det er derfor jeg også skriver "Hunden din er vel relativt liten, men om den ikke blir merkbart sliten ser jeg ikke noe problem med en slik turmengde.

Jeg er rimelig overbevist om at hunder rundt middels størrelse i utgangspunktet har større arbeidskapasitet enn større og mindre hunder, men så har man jo (som du sier) små og større hunder som enten er trent eller avlet for høyere aktivitetskrav og med det både tåler og kan kreve mer enn en større hund.

Alikevel synes jeg det er viktig å få frem at om hunden ikke blir merkbart sliten er det bare å jobbe på, det gjelder vel i og for seg alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som sjelden har tid til en tur på over 2 timer hver dag? Vi kan gå "langturen" i alt fra 40 minutter til to timer hver dag, men to timer og oppover er langt fra normen i ukedagene. uansett så ser man jo tydelig på hunden om den er understimulert eller ikke, hvis B viser tegn til at han ikke er sliten ja da blir det lengre kveldstur enn vanlig. Synes det er mektig imponerende med de som går over to timer langtur og to turer til på litt over en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) han rekker meg til kneet.

jeg tenkte at siden han ikke hadde fått så mye tur der han var før og hadde temmelig dårlig kondis så kunnejeg ikke bare bråstarte på mangetimers turer. så til nå har jeg gått gradvis opp og holdt oss på det jeg skreiv her en stund nå.

han maser ikke særlig på å gå tur nå pga. han vet han får. men så fort jeg sier "tur" og henter båndet spretter han opp og setter seg ved siden av meg^^ virker ikke som han blir kaputt av turene akuratt:P

i tilleg til dette er vi ute i hagen og leker, trener osv. og 2-5 dager i uken leker og herjer han med nabohunden.

jeg får egentlig dårlig samvittighet for jeg føler det er for lite men naboene går sjeldent tur med hundene sine. de bare står der og gjett om jeg får blikk når jeg går ut "igjen" de syns jeg går for mye tur og gjør for mye med hunden min:O

men ihvertfall er det dette han får på hverdagene (+- i helgene) som i helgen skal vi på fjellet så da blir det laaaange turer:) har vært mye med siste innspurt på skolen nå så det skal bli godt med en ferie og bare gå masse turer og kose oss.

til neste år skal jeg kanskje på skole i sverige med ren hundelinje hvor man kan ha med hund på internatet og trener den og går turer osv på skolen så da krysser jeg fingrene for at det blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) han rekker meg til kneet.

jeg tenkte at siden han ikke hadde fått så mye tur der han var før og hadde temmelig dårlig kondis så kunnejeg ikke bare bråstarte på mangetimers turer. så til nå har jeg gått gradvis opp og holdt oss på det jeg skreiv her en stund nå.

han maser ikke særlig på å gå tur nå pga. han vet han får. men så fort jeg sier "tur" og henter båndet spretter han opp og setter seg ved siden av meg^^ virker ikke som han blir kaputt av turene akuratt:P

i tilleg til dette er vi ute i hagen og leker, trener osv. og 2-5 dager i uken leker og herjer han med nabohunden.

jeg får egentlig dårlig samvittighet for jeg føler det er for lite men naboene går sjeldent tur med hundene sine. de bare står der og gjett om jeg får blikk når jeg går ut "igjen" de syns jeg går for mye tur og gjør for mye med hunden min:O

men ihvertfall er det dette han får på hverdagene (+- i helgene) som i helgen skal vi på fjellet så da blir det laaaange turer:) har vært mye med siste innspurt på skolen nå så det skal bli godt med en ferie og bare gå masse turer og kose oss.

til neste år skal jeg kanskje på skole i sverige med ren hundelinje hvor man kan ha med hund på internatet og trener den og går turer osv på skolen så da krysser jeg fingrene for at det blir noe av.

At naboene "disser" deg for at du går mye tur, betyr bare at de føler litt på at de går for lite. Hvem vil normalt sett bli irritert eller på annen måte mene at man ikke skal gjøre gode ting for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går minimum 1 time tur på langturen, ideelt sett skal turen være rundt 2 timer. Nå om sommeren blir det mye i bånd dessverre, om vinteren får hun løpe mer løs men da er turene oftere mot 1 time enn 2. I tillegg får hun 15-30 minutters morgentur og omtrent like lang kveldstur. I helgene blir gjerne hovedturen lengre og minimum 2 timer med mindre vi har det spesielt travelt. Alle trening og sosialisering (hundetreff og sånt) kommer som regel utenom. Jeg er blitt veldig avhengig av og glad i turene, og merket i travle perioder når sambo tok seg av turgåingen at jeg holdt på å bli smågal! Så tar meg tid til turene hver dag så lenge det lar seg gjøre - godt for kropp og sjel!

Jeg mener som mange over her at man kan gå så mye tur som hunden orker. Jeg kunne godt mye lengre med mi også om jeg ville, er som regel jeg som blir sliten først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se om jeg kommer under min egen tråd her :P

Jeg har faktig gitt opp masse her for jeg får jo ikke til slike ting som dere gjør :icon_cry:

Nå har jeg lest igjennom hele tråden, å det som først undret meg er at 95% av dere endten har jakthunder/gjeter eller brukshunder, hvor er resten, går de hundene på "tredemølle" :o

Jeg la merke til at en person med mops (tror jeg var innom å svarte) 6 km til 1 mil om dagen, det må jeg si var enormt inponerende, for her jeg bor er mops fryktelig populære, men de brukes ikke som turhunder, jeg tror nesten ikke jeg har møtt en mops en eneste gang i skogen... (!)

Så la jeg spesielt merke til en jack russel person, å det var jeg GLAD for å lese, for Jack Russel er nå blitt den nye godonsetter, altså en missforstått og desverre understimulert familiehund! :lol:

Diskusjonen kom selvfølgelig opp etter som noen har nevnt her, etter det Turid Rugaas hadde fortalt, også kjendis dyrelegen mostuen hadde vært ute med noe lignende som at hunder skall ha hviledag mellom treningene, slik som mennesker.. !! (vet ikke om det er lov å nevne slik navn her,, så er det feil, så må moderatorene bare slette det)

Nå la jeg merke til at en person sammenlignet dette med hestetrening og der har jeg akkurat samme diskusjon, for der er også den samme meningen, en traver skal trene annenhverdag, steinhardt og hvile da til neste steinharde økten..

Nå er jeg av den motsatte personen , jeg mener at du hver dag skal holde en gjevn mosjon, både på deg selv, hest, hund hva du enn har.. Så mener jeg at det er den gjevne mosjonen som er den viktigste...

Ikke det at man ikke skal ta harde store turer, men det skal ikke være hovedtreningen, hovetreningen burde ligge på et nivå at det er en glede for hvær dag da du skal ta med deg dyret..

Jeg merker med engang hvis jeg feks: går 12 km + tisseturer, så er det værre å komme seg ut dagen etter, for da er jeg mere sliten, da gruer jeg meg til turen... (men nå har jeg div sykdommer som gjør meg svakere fysisk)

Men at det virkelig er en glede å gå, sommerdager, som regndager og ikke minst vinter...

Mens de jeg diskuterte med mente at rundt kvartalet er bra nok for en familiehund og en søndagstur på søndager på fjellet er nok...

Nå er jeg enig med overtalende der personen skrev at dette er uavhengi av størrelse, for jeg har 4 hunder av 2 raser og får ikke de turen sin, jeg kan slunte en dag, den andre dagen så har jeg : flyvende elementer klatrende i gardinene.

Hunder som hopper og klatrer over hundegården, selv om den er 2 m høy osv...

Å dette er ikke store hunder...

Jeg reagerte litt på at folk ikke reagerte på bruken av tredemølle på hundene, jeg viste ikke hvor utbredt dette var før jeg begynte å undersøke dette, å jeg ble lang i maska, spurte om de gikk sammen, men det var jo et dumt spørsmål..

Jeg kan nok regne med at dette er brukt mere i utstillingsmiljøet enn i jakt og bruks..

Det som også undrer meg er at HVORFOR skaffe seg hund, når du vil gå 100 m i flexiline om dagen, da ville jeg heller ha gått med en kanin ass... Nå er dette et kjempe irritasjonsmoment for meg, for vi har også et stort dacks miljø, å de bruker 20m liner, det hunden kommer rundt svingen sånn3 min før eieren, ikke helt heldig når man kommer med 2 hanner og 2 tisper sammen på glattisen, men det er jo ingen som bruker dachen som den skal, det er blitt en kosehund det også...

Nå hadde jeg veldig konflikt med ei briard veninne for hun mente at 25 min med briarden er det de skal ha, pga av tyngden av kroppen og slitasjeskade (!)

Jeg har altså gått disse 6 killometernne om dagen, hvær dag + at vi går hele året en sti på 25 min ca der hundene kan springe løse, annen hverdag, heldigvis bor jeg i en kommune med serdeles liten båndtvang, kun det nasjonale linjer siden, mellom 20 april og 20 sept.

Jeg schannet (røntget) hele hunden min her om dagen, ihold til å bruke han i avl når han er 9 år, var jeg spent på om han hadde skader i sjelettet og der fant de ikke en forkalkning engang, og dyrelegen mente det var de gjevne turene som styrket sjelettet hans, nå har jeg selv benskjørhet å de siste 2 år har jeg heller ikkke hatt endringer i bekken / rygg pga av de gjevne turene...

Den første hunden min hadde trippel prolaps under det siste kullet, noe jeg trodde ville plage henne mye, men hun var en gang tydelig plaget av dette, da var vi på lang fjelltur og hun fikk springe så mye løs hun ville, å da måtte jeg bære henne ned av fjellet, ellers døde hun tett på 15 år, uten å ha hatt plager med prolapsen, noe som også ble sagt det var de gjevne turene hver dag som styrket dette... Å når hun da fikk springe løs, så klarte hun ikke begrense seg..

Dette er i allefall min erfaring, også dette som ble sagt litt lengre opp, en hund skal ikke være 2 år før man kan gå tur med dem, noe som virker veldig missforstått, nå har jo jeg ur og spetz hunder, å de skal kunne springe over savannene før de er 8 uker, for å ikke bli et lett bytte for andre ville dyr.. Du kan ikke vente til de blir 2 år før trening, da vil du jo få en hund som er "lat"

Jeg reagerte litt på at en skrev at hunder er late dyr og ikke vil gå så mye, dette har jeg ingen erfaring med, for mine dyr, slipper jeg dem løs, så raser de rundt som idioter i omså 2 timer om de får lov, de hopper og spretter, de jager hværandre og det lyser av de at de koser seg veldig, så at hunder ikke vil bruke kroppen sin, det har jeg i allefall ingen erfaring med...

Det var noen som snakket om minimums turen, det var virkelig intressangt å høre om, for hva er en minimumstur egentlig, ut å tisse på et tre?

Den diskusjonen har faktisk ingen kommet med...!

Vi har mye polarhunder her jeg bor, de trenes hardt fra de er 6 mnd, til de er ferdig som trekkhund, dette er jo litt som travhesten min, en slik hund/hest skal være en atlet, de skal ha en enorm raskhet og styrke, dyktighet, hurtighet og ikke minst være ekstremt sterk og konkuransepreget i hode, klart for en slik hund/hest så er jo 6 km for lite, men heldigvis har ikke polarhunder blitt så populære familiehunder som : dachs, goldensetter , jack russel osv...

Nei utrolig mange gode svar, men jeg leegger merke til at det er mest bruks, jakt hundeiere som har svart i tråden, hva gjør dere andre?

Naboen har til å med tissekasse i dusjen til cavalieren sin, så de skal tydelig ikke gås tur med ser det ut som, å shih tzu, skal heller ikke på tur, for da må de stelle pels når de kommer hjem igjen :/

Jeg blir utrolig forvirret av dette, men jeg liker jo ikke beskyldninger at jeg går hundene ihjæl.. Mine er 100% rolig inne etter disse turene, aldri bråk i flokken og de vet de må ut i hundegården for å herje... Så jeg tror veldig på gjevn trening for både meg å hundene mine :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi ca 10-15 min om morran (når det er jobb/skole), så går vi, eller jeg og Tila, minst en time på ettermiddagen.. Noen ganger blir den lange turen på kvelden/natta.. I helgene går turen fra 1-4 timer.. Og det innebærer å gå opp et fjell og slikt så hun blir passe sliten.. Hun er veldig fornøyd med dette..

bruker å gå til en barnehage når jeg er sikker på at det ikke er folk der så får hun løpe løs der. Hun får løpt fra seg en god del da.. ;P

I gårnatt gikk vi i 2,5 timer.. Det er en passe lang tur synes jeg.. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har ikke noe jakt/brukshund! :icon_cry: Men jeg går ikke akkuratt flere timers tur i hverdagen, spessielt ikke nå på slutten av året med masse skole ol. Jeg kan gå alt fra 20 min - 1 time i hverdagen. Så klart, noen dager er det mer enn 1 time også. I tillegg til dette trener jeg henne, leker med henne eller aktiviserer henne på andre måter. Det kan også være at jeg har henne med på besøk til venner osv.

Tredemøllebruk har jeg ikke hørt mye om, men det er ihvertfall helt patetisk. Hvilken nytte annet enn å kanskje bygge litt muskler vil hunden ha av det? Hoved poenget med turen vil jeg si er at den får tisse og lukte på spennende lukter. Bevegelses delen er mer med for den må bevege seg for å komme til neste lukte punkt. Klart det er jo også godt for hunden å bevege seg, men det kan den også gjøre inne. Så tredemøllerbuk vil ikke ha noe stor "tureffekt" for hunden. Folk burde skjerpe seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tilpasser seg utrolig godt!

Når jeg var 19 år kjøpte jeg min første dalmatiner. Jeg bodde sammen med kjæresten min, og det var bare oss to. Han hadde mye 'sine ting' og jeg hadde Ita. Altså hadde jeg god tid til å 'trimme' hund. Vi gikk lange turer flere ganger om dagen, og vi trente mye annet som spor, lydighet, agility osv utenom.

Dette varte i tre år, da kom vår sønn til verden. Og livet til Ita ble snudd på hodet. Hvem kunne nå trene like mye? Vi gikk fortsatt mye tur, for gutten ville ikke sove om jeg ikke trilla vogna. Så turer ble det mye av. Men alt av organsiert trening tok slutt. Når jeg begynte på jobb igjen året etterpå ble det slutt på regelmessige turer.. Plutselig hadde døgnet alt for få timer. Stress på morran, stress på ettermiddagen, og når jeg skulle legge han ned på kvelden tok det oss to timer å få han til å sove. Dette holdt på i over ett år..

Oppe i alt dette var Ita fullkommen! Hun var der alltid, samme hva jeg klagde over, samme hvor lei jeg var av alt som kom i veien for 'oss to' Teamet som aldri skulle splittes. Vi ble jo ikke splittet, men jeg måtte prioritere annerledes. Hadde jeg en time til overs nå, så falt jeg kanskje rett ned på sofaen. Og da lå Ita der sammen med meg! Jeg lyver ikke om jeg sier at jeg knapt gikk tur med Ita i en treårs periode.. Men så har vi det så fint da, at vi bor på gård ( og jeg bryter båndtvangen konsekvent, hver eneste dag! ) så hun tar luftingen av seg selv. Ofte er vi jo ute i flere timer ( spesielt mannen som driver gården ) og Ita er der, sammen med oss.

Det jeg vil fram til er at man ikke skal bry seg så mye om hva andre mener. Prioriterer DU tid med hunden din, mens naboen helst vil ligge på sofaen, ja da får du garantert høre at DU bruker for mye tid på tur. Kun fordi naboen din unnskylder seg selv. For de får dårlig samvittighet, men de vil ikke høre på det øret.

Når det gjelder pels hunder som trenes på tredemølle må jeg bare si at det forundrer meg IKKE! Men man kjøper seg ikke en slik hund om man ønsker å tilbringe to timer i skogen hver dag, da kan ikke hunden ha så mye pels, det fungerer ikke. Om man likevel vil ha en Lhasa men gå lange skogsturer hver dag, ja da klipper man bort all pelsen og får en sportsvariant av rasen. Men da velger man bort utstillinger.. Så folk som har hunder med mye pels ( og da snakker jeg om folk som bruker timesvis på å holde pelsen i tipp-topp stand ) de må velge andre steder å lufte hunden sin på.

Det er ikke det at f.eks en lhasa ikke kan være med i skogen, det er pelsen dens som ikke kan være med! Hundene i seg selv er jo spretne og flotte, og kan helt sikkert være knallgode turkompiser som er med og går både 1 og 3 mil om dagen!

Ut fra dette er det ikke hundene som er begrensningen, men vi mennesker! Hva vi ønsker oss, og hva våre interesser er, slik blir hundene våre også!

Når man likevel drar konklusjoner til hest, så har jeg hest fordi JEG er glad i hest. Dette innebærer ikke å trene hesten to timer hver dag. Selv om det var det jeg gjorde når jeg var 19, for da hadde jeg TID til dette. Nå har jeg hesten min stående ute hver dag fra tidlig morgen til sene kveld, jeg gir den kjærlighet, mat og en trygg hjem, og så koser vi oss på tur når det passer for MEG. Og det trenger ikke være mer enn en gang i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 km hørtes litt lite ut for to såpass aktive raser (ja, vet at greyhounden er bare valpen). :o Hvor lang tid bruker du på den runden?

Tenkte jeg skulle svare på dette.

Jeg pleide å gå med hunden i bånd ca 20 min til 3 kvarter. (denne 3 km runden) Da gikk vi 2 turer om dagen. En av de turene pleide vi å la hunden løpe løs og da var vi ute en times tid ca. Noen ganger i helgene gikk vi lengere turer, og var ute 1-2 timer på en tur, alt etter som. Noen ganger var vi bare ute, andre ganger mer på fjellturer ol. Og så pleide vi å trene lydighet etc 1-2 ganger i uken.

Nå snakker jeg om hva som ble gjort før. Nå har jeg ikke gått tur med hund siden før jul ifjor, pga skader på begge hundene. Nå er vi ute 2 ganger og går ca 10 - 15 min i rolig tempo. Men dette er fordi de er skadet og ikke kan gå langt. Så greyhounden har jeg faktisk ikke gått spesiellt mye turer med, desverre.. :lol: (syns det er helt ****** rett og slett, at han aldri har fått løpt skikkelig enda..) så kommer rehab timene itilegg.

Men når han blir frisk, vil jeg ha han løs 1 gang om dagen hvor han får rast ifra seg, samt gå en runde med han senere på dagen. Jeg føler det er nok, og hunden jeg har gjort det med virker tilfreds. Selv om jeg ikke selv går veldig mange km daglig, så tror jeg at jeg lar hunden får løpt løs daglig, hjelper godt på. Somsagt er det hva hundene gjør som er viktig, ikke hvor mange km jeg selv går. Dessuten er jo hundene med oss absolutt overalt, og er aldri alene hjemme :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mange (i Norge) som bruker tredemølle, da? Jeg vet ikke om noen, og jeg har t.o.m pelsrase. Det er forøvrig flere med min rase som både går jevnlig tur i skogen og som stiller ut, så det er ikke helt uforenlig. Men de mest sporty velger kanskje kort pels. Jeg har klippet min på magen slik at det ikke skal henge seg fast så mye bøss. Sammenlagt tilbringer han flere timer i aktivitet ute hver dag. Bading i elv/innsjø er en av favorittaktivitetene i sommerhalvåret. Kunne ikke falle meg inn å kutte ned på aktiviteter for å spare pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 km mye? Går gjerne turer på den distansen (om ikke lenger) noen ganger i uka med min hund som fortsatt ikke er utvokst... er det for mye? Hun har på full guff hele tiden, og jeg har ikke pleid å tenke at det er langt i det hele tatt, heller noe kort, med tanke på distanser man går på fjellturer osv, som jeg vil at huns kal kunne bli med på etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm da har jeg lest igjennom hele tråden og vært litt i tenke boksen.

kan i hvertfall si at min går ikke så mye som 7km-1mil om dagen. Unge GD (store rasktvoksende hunder) har jeg alltid hørt ikke skal gå for lange turer før de er ca 1 år...

Kita og har mye energi, men jeg går ikke med ho, så ho blir sliten hver dag...

så lurer jeg på hvordan dere rekker å gå så mye turer? jeg har i hvertfall en del annet å gjøre også, som jobb og hest osv

klart jeg vil si det er forsel på energi på forskjellige raser også da, noen krever mye, andre mindre.

for hvis jeg skulle gått 3-4 timer om dagen hadde jeg ikke kunne gjort annet enn jobb og tur, hesten måtte fått fri...

tidlig oppe dere da??

jeg måtte i såfall stått opp halv 7 får å få til en halvtimes tur før jobb... så er jeg hjemme fra jobb ca 4... da vil hesten ha sin vanlige tur og hunden måtte da fått ca en time med en gang etter jobb og 1-2timer seinere på kvelden :lol:

så kall meg gjerne lat, men jeg rekker ikke gå så mange timer :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det godt! man er jo på jobb hele dagen og er sliten, skal hjem å lage mat, slappe av litt, da er det ikke bare bare å skal gå på tur i mange timer daglig, når man itillegg har huslige ting å ta seg av, og gjerne ha litt tid for seg selv før leggetid.. Ja noen har jo også barn som skal hit og dit og taes av. Så noen har vel flere timer i døgnet :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det tror jeg nesten :icon_cry:

jeg er i hvertfall helt ærlig når jeg sier at min ikke går så mye. snakka med kurslederen som vi har på Oslo hundeskole også om detta.

da jeg var litt usikker på hva "langt" er.... og ho sa da til meg (jobber som vet) at ca 1km, så heller trene litt lydighet underveis og bruke hode. for at mosjon ikke skulle gå utover ledd osv...

for jeg nevnte ei jeg kjenner som eier rottistispe på 4mnd som har gått over 1mil på tur osv (sier eieren i hvertfall) jeg synes det er langt for en så ung hund, selv om den har energi, hva med å heller gi dem hodebry??

har tenkt på kløv på min også, men det blir ikke før den er ca 12-16mnd (med noe i)

men er interressert i å høre hvordan dere legger opp dagen med så mye turgåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i full jobb og har ikke barn. Jeg har en sykdom som gjør at jeg blir veldig trøtt, og det å være ute i friluft med hund er en av de tingene som gjør at jeg fungerer i det hele tatt. Hvis jeg ikke kommer meg ut og beveger meg noen ganger om dagen, så sovner jeg bare hele tiden.

Det er ikke alltid at vi går så langt, men vi gjør ofte mye forskjellig i løpet av turen. I tillegg til å gå er det lek med andre hunder, lek med meg, lydighetstrening, godbitsøk, bading m.m. Jeg pleier ikke å være ute 3 timer i strekk, men sammenlagt er vi ute noen timer hver dag. Noen dager blir det mindre og noen dager kan det bli mer. Det avhenger av vær og dagsform.

Jeg har full forståelse for at folk som er i jobb og evt. har barn ikke har like mye tid til hunden som det jeg har, og jeg føler ikke at jeg er noe bedre enn de som "bare" går 45 min + tisseturer på ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og har deltidsjobb, ergo har jeg endel fritid, og masse tid jeg disponerer slik jeg selv vil. Jeg har ikke hest eller barn, og jeg er dårlig på å gjøre husarbeid! :wub: Jeg står ikke tidlig opp, og egentlig har jeg alt for mye fritid - når jeg har mer å gjøre blir jeg mer strukturert - jeg jobber best under press kan man nok trygt si. :icon_redface: Jeg lurer veldig på hvordan ting vil forandre seg når jeg kommer ut i full jobb, kanskje får barn osv osv.. Men turer MÅ jeg ha, hvis ikke blir jeg feit, daff og trøtt, kneet mitt blir vondere og jeg føler meg generelt ikke i form. Jeg får overskudd av å gå turer jevnlig. :wub:

Takk for svar forresten, Djervekvinnen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at en person med mops (tror jeg var innom å svarte) 6 km til 1 mil om dagen, det må jeg si var enormt inponerende, for her jeg bor er mops fryktelig populære, men de brukes ikke som turhunder, jeg tror nesten ikke jeg har møtt en mops en eneste gang i skogen... (!)

Jeg vet at det er unormalt og det er synd. Mopser er faktisk ganske fine hunder når de har muskelmasse og ikke er feite som hvalrosser. For min er det en stor fordel å være i god form, han plages mindre med luftveiene, han holder seg slank og har mye overskudd til og være med på ting. Han har ikke noe problem med å være med i fjellet over tre til fire dager, faktisk holder han ut mye lenger enn "lille propell bærbar brukshund Heeler" som jeg også har. Men selvsagt, han er bygget opp gradvis, ser dog stor forskjell på han i de periodene det blir mindre tur (selv jeg har dårlige perioder hvor det er hardt å komme seg ut).

Er enig med deg om at størrelsen ikke nødvendigvis forteller så mye om aktivitetsbehovet. Lille propell Heeler krever mye mer aktivitet enn de fleste store familiehund raser og han veier 7 kg.

Så til deg som lurer på hvordan dagen er lagt opp med såpass mye tur:

Morgen: opp 05.45 for 30 min tisse og lese avisen i nærmiljøet tur

Etter jobb: hjemme ca kl .16.15, tar 30 min tisse/leke/tulletur mens gubben lager middag. Et par dager i uken blir denne byttet ut med treningsøkt med mye lek.

Etter middag: Mosjonstur 5-10 km i variert terreng. Her legges det også inn et par treningsøkter, litt balanseøvelser, spor el. så hvor lang tid turen tar varierer.

Rett før sengetid: 15-20 min. tisse/tulle tur

Innimellom der blir det små shapingøkter el. innendørs hvis vi har tid. Rekker dette fordi jeg reduserte tv titting og sofahviling til et minimumsnivå. Sånn fikk jeg kabalen til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så går jeg aldri tur med valper, de skal ikke mosjoneres eller slites ut.

Min voksne hund på 4 år går jeg heller ikke tur med, får ikke helt det konseptet til å få noen mening med jakthund. Hun mosjoneres og holdes i form ved aktiv jakt trening på land og i vann, i all slags terreng og utover det blir hun bare luftet. Hun strutter av muskler og man trenger ikke gå tur 20km hver dag for å ha en sterk og topptrent hund. Alle har sine ting som fungerer i hundeholdet sitt, skjønner ikke at det er noe å diskutere engang men sånn er vi vel laget :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er unormalt og det er synd. Mopser er faktisk ganske fine hunder når de har muskelmasse og ikke er feite som hvalrosser. For min er det en stor fordel å være i god form, han plages mindre med luftveiene, han holder seg slank og har mye overskudd til og være med på ting. Han har ikke noe problem med å være med i fjellet over tre til fire dager, faktisk holder han ut mye lenger enn "lille propell bærbar brukshund Heeler" som jeg også har. Men selvsagt, han er bygget opp gradvis, ser dog stor forskjell på han i de periodene det blir mindre tur (selv jeg har dårlige perioder hvor det er hardt å komme seg ut).

Utrolig kjekt å lese, og det er ingen tvil om at mopsene har det så mye bedre dersom de har god kondis, og er slanke og muskuløse. Dessverre er det forferdelig mange (har jeg inntrykk av iallefall) som kjøper mops for å ha en hund man ikke trenger å mosjonere, og det lider hundene under..

For min egen del (husker ikke om jeg har svart her før..?); vi er treeege på morgenen, så doturen da blir bare 5 minutter. Det passer forøvrig hunden fint, som bare vil inn og ha mat, for så å legge seg igjen :icon_redface: Hovedturen vår pleier å være rundt en times tid. Noen dager 45 min, andre dager to timer. Men sånn vanligvis blir det 6-8 km, som vi bruker ca 1 time på. Som regel går vi også gjennom skogen "vår" her oppe, hvor hunden alltid løper løs. Turen i helgene er vanligvis lenger. Underveis på turen trener vi også, og møter ofte hunder som vil leke. Kveldsturen varierer veldig, den jeg helst vil ha er 15-20 minutter. Det er ikke alltid det blir såpass, noen ganger blir det bare 5-10 minutter på kvelden.

Dette er hva vår mops trives med, hun holder fin vekt og er rolig og avslappa inne, men er alltid klar for ny tur om hun får tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så går jeg aldri tur med valper, de skal ikke mosjoneres eller slites ut.

Åh, jeg er fullstendig uenig! Jeg mener at valper har veldig godt av å bygge muskler på en fornuftig og naturlig måte; ikke lange joggeturer nei, men rusleturer i skog og mark med innlagte pauser og lek, lite mosjonering på asfalt, men gjerne turer på grusveier og strender, bading og så videre. Nei, valper skal ikke slites ut, som i at de skal draes med på lange, harde turer i ditt tempo, men gjerne lange, rolige turer i valpens tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så går jeg aldri tur med valper, de skal ikke mosjoneres eller slites ut.

Min voksne hund på 4 år går jeg heller ikke tur med, får ikke helt det konseptet til å få noen mening med jakthund. Hun mosjoneres og holdes i form ved aktiv jakt trening på land og i vann, i all slags terreng og utover det blir hun bare luftet. Hun strutter av muskler og man trenger ikke gå tur 20km hver dag for å ha en sterk og topptrent hund. Alle har sine ting som fungerer i hundeholdet sitt, skjønner ikke at det er noe å diskutere engang men sånn er vi vel laget :wub:

Ha ha, husker vi hadde denne diskusjonen i tidenes morgen... :icon_redface: Ok, vi går nok masse tur fordi det er det enkleste. Innrømmer det uten å skamme meg, engang. Går jeg med Fibi alene benytter jeg anledningen til å legge noen spor, klikke inn noe tøys eller annen trening. Om vi da går i en time eller ti minutter, spiller ingen rolle. Hun er ute, får brukt hodet og kroppen og jeg får skikkelig god samvittighet. Jeg er helt enig i at trening som innebærer mosjon er full pakke. Men jeg menser også at hunden har godt av og glede av å komme seg ut i skauen, snuse her og snuse der, bare for fornøyelsens skyld, ikke bare fordi den akkurat nå skal jobbe med å finpusse apporten eller noe. Hunder trenger ikke alltid å være "på jobb", men bruker hodet på ting og tang helt av seg selv når man bare tusler på tur, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, husker vi hadde denne diskusjonen i tidenes morgen... :P Ok, vi går nok masse tur fordi det er det enkleste. Innrømmer det uten å skamme meg, engang. Går jeg med Fibi alene benytter jeg anledningen til å legge noen spor, klikke inn noe tøys eller annen trening. Om vi da går i en time eller ti minutter, spiller ingen rolle. Hun er ute, får brukt hodet og kroppen og jeg får skikkelig god samvittighet. Jeg er helt enig i at trening som innebærer mosjon er full pakke. Men jeg menser også at hunden har godt av og glede av å komme seg ut i skauen, snuse her og snuse der, bare for fornøyelsens skyld, ikke bare fordi den akkurat nå skal jobbe med å finpusse apporten eller noe. Hunder trenger ikke alltid å være "på jobb", men bruker hodet på ting og tang helt av seg selv når man bare tusler på tur, også.

Veldig enig, Ida! Jeg mener også at hunden har behov for å få snuse rundt og bare være hund, uten at det er snakk om trening/jobb/morsjon hele tiden.

Både jeg og hunden har visse tendenser til å bli treningsnarkomane (lydighet, ikke jogging o.l :) ). Når vi går tur, kommer Pablo ofte og "foreslår" at vi skal trene, og jo mer vi trener, jo mer har han lyst til å trene (han tror han er BC). Det er kanskje et luksusproblem, men det er ikke bra om det tar av helt heller. Jeg vil gjerne ha en hund som også kan rusle rundt litt på eget initiativ, og som ikke går og glor på meg i påvente av neste instruks hele tiden. Derfor har jeg begynt å legge inn dager hvor jeg bevisst ikke trener også. Slike dager er ikke "bortkastet" i forhold til treningen heller, fordi det man lærer også trenger tid til å synke inn og feste seg. Ser ofte at ting vi har jobbet med i en treningsøkt plutselig kan ha blitt mye bedre i neste treningsøkt, uten at vi har trent på det i mellomtiden.

Ellers tror jeg at det å bare være, uten å gjøre noe, er sterkt undervurdert i vår kultur, og at det er noe både mennesker og hunder har veldig godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...