Gå til innhold
Hundesonen.no

Turer med hund


kleo

Recommended Posts

Jeg bruker ditt utsagn som eksempel, selv om det jeg mener ikke nødvendigvis er symptomatisk med dine hunder.

Jeg har hunder som er i god fysisk kondisjon, men jeg har en del forutsetninger som andre ikke har. Jeg jobber skift, så har derfor en del fri på dagtid, jeg bor i skogen, så hundene går løse hele dagen, jeg trener travhester- noe hundene er med på og nyter godene av. Min observasjon er at det er mange hunder som er overvektige, men det er desverre langt flere, de aller fleste faktisk, som har dårlig eller liten muskulatur. De har få forutsetninger for å kunne bygge seg opp etter eller forebygge skader, nettopp fordi det ikke er noe muskulatur til å støtte opp hverken skjelett eller ledd/leddbånd. Så nei de dør ikke direkte av lite mosjon, men det skader dem faktisk ikke heller.

Ja fortsatt bare for diskusjonens skyld, så går jeg turer med valpen min i skogen, som mosjon. Det har jeg gjort med hele kullet også, så valpekjøperne får skyte meg om alle valpene får HD.. :|

Helt enig!

Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke mosjonerer hunden sin fysisk, fordi man trener så mye ellers. Det er ingenting som forebygger skader mer enn en sunt trent, godt muskulert hund! Selvsagt kan man velge om man vil gå tur, sykle, svømme, trekke o.l., men jeg ser iallefall hvor utrolig stor glede hundene her har av bare turer hvor de får løpe uten innblanding fra oss mennesker. Løpe, løpe, løpe- snuse litt her, balansere litt der, bade litt, leke litt og løpe igjen. Det unner jeg de virkelig- å få være BARE hund litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Jeg bruker ditt utsagn som eksempel, selv om det jeg mener ikke nødvendigvis er symptomatisk med dine hunder.

Eksempel på hva da? Når jeg sier at mine hunder ikke har dødd av for lite mosjon så mener jeg at de ikke har fått for lite mosjon.

Helt enig!

Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke mosjonerer hunden sin fysisk, fordi man trener så mye ellers. Det er ingenting som forebygger skader mer enn en sunt trent, godt muskulert hund! Selvsagt kan man velge om man vil gå tur, sykle, svømme, trekke o.l., men jeg ser iallefall hvor utrolig stor glede hundene her har av bare turer hvor de får løpe uten innblanding fra oss mennesker. Løpe, løpe, løpe- snuse litt her, balansere litt der, bade litt, leke litt og løpe igjen. Det unner jeg de virkelig- å få være BARE hund litt.

Jeg er jo enig i dette. Jeg forsto det slik at mange går daglige turer på en time eller fler med hunden i bånd langs veger og gater. Mine hunder liker det ikke, de blir apatiske av det. Jeg liker det heller ikke noe særlig, og det blir vel ikke særlig mye muskler eller kondisjon av sånt. Fysisk kan hunden sikkert gå slik bortimot hele døgnet uten å ta hverken skade eller nytte av det. Det kommer vel litt an på hvor stor hunden er og hvor fort man går. På dager uten annen fysisk trening, synes jeg at en halvtime GÅtur er nok, i tillegg til lufting og annen trening. Dessuten har vel hunden godt av en dag eller to i uka med hvile også, både mentalt og med tanke på muskelbygging og restitusjon og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min er 5 mnd nå, og vi går bortimot en time i skogen så og si hver dag. Jeg går ikke hver dag, det kommer lit an på hva vi ellers gjør, og jeg vil heller ikke bygge opp forventning om at vi MÅ gå hver dag. Så vi går vel sikkert 5 av 7 dager i uka.

Eller er det jo båndtrening, miljøtrening osv. Treff med andre hunder, spor og sånt.

Vi går aldri TUR på asfalt eller veier, det er båndtrening. I skogen går hun løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke mosjonerer hunden sin fysisk, fordi man trener så mye ellers. Det er ingenting som forebygger skader mer enn en sunt trent, godt muskulert hund! Selvsagt kan man velge om man vil gå tur, sykle, svømme, trekke o.l., men jeg ser iallefall hvor utrolig stor glede hundene her har av bare turer hvor de får løpe uten innblanding fra oss mennesker. Løpe, løpe, løpe- snuse litt her, balansere litt der, bade litt, leke litt og løpe igjen. Det unner jeg de virkelig- å få være BARE hund litt.

Nå spørs det jo HVA man trener da.. det er forskjell på aktivt trent jakthund og aktivt trent LP hund. Hadde jeg bedrevet med lydighet så hadde hunden trengt mye ekstra mosjon utover alle km med fotgående, stå under marsj osv. En jakthund som trener 4-5 dager i uka løper "noen" mil hver dag i all slags terreng, i vann og over/ubder/gjennom hindringer. Og utover det trenger hunden å hvile. Og i tillegg så spiller det inn hvor mye man stiller på prøver, hvor lange er prøvene, hva slags prøve det er , hvor mye jobber hundene hver på prøven osv - jeg stiller bare innenlands på forholdsvis korte prøver og til det har hunden super kondisjon. Hvis jeg derimot planlegger å bruke hunden på praktisk i høst eller på flere lange og krevende jaktprøver så er ekstra mosjon nødvendig. Elite hunder er som menneske-elite utøvere, de må holdes i topp fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke kupper tråden nå.

Går dere samme turen og gir den samme mentale aktiviteten uavhengig av årstid og vær? Jeg merker at Embla (som er korthåret) synes det er ekkelt å gå lang tur når det er kaldt og regner/snør, og jeg blir også slappere og umotivert. Synes dere jeg burde gå like lang tur som hvis det var 20 grader, vindstille og solskinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vi vært på to forskjellige sommersteder.. Der har lek med annen valp og svømming vært hovedaktiviteten. Ikke tur midt på dagen, men massevis av svømming :aww:

Vi har ikke trent noe særlig på lenge, noe vi gjorde mya av for bare noen uker siden. Likevel er Ellie mer sliten av å være ute hele dagen, det blir så mye intrykk også er det så varmt.. Hun kan også springe fritt rundt hele tiden omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det litt å si hva man gjør på en tur. Alene på¨løpetur så tar 6 km vel litt over en halvtime. (Hundene må jo snuse og undersøke litt mens eiern får igjen pusten hehe :lol:)

En mil løpetur er vel litt over en time. Bruker vel 3 kvarter på 8 km vår.

Men dette er ren fysisk mosjon for hund og eier. Hundene blir ikke slitne av det. Skal jeg få hundene slitne på kortest mulig tid,. så tar jeg 20-30 min med rolig gåtur, og legger inn masse lydighet, hodetrim og diverse søk/oppgaver.

Hvor mange km man går har ingenting med hvor mye aktivitet hunden får, bare hvor god form man prioriterer. Selv går jeg fortere enn de fleste, jeg tar igjen og passerer alle hundeeiere, men så syns jeg tusling er kjedelig og...

Men av nettopp den grunn er ikke jeg Mopseeier :wub: En Border Collie har nok ikke særlig glede av å bare jogge, mens en Husky ikke vil trene bare lydighet.

Myndene jeg kjenner løper tre runder, for så og sove søtt resten av døgnet :icon_confused: Huskyene mine kikker alltid rart på whippetvennene, syns det er kjedelig at de blir så fort slitne på åpne sletter. Nei man kjøper hund etter bruken, og antall km sier ingenting om du er bra eller dårlig hundeeier, så lenge rasen passer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

sånn på tampen har jeg lyst til å anbefale boka: "Friskvård for hunder" - Svenske PRISMA forlag, skrevet av fysioterapeuter ved et dyresykehus i Gøteborg.

Den tar for seg alle de grunnleggende tingene, Viktige avsnitt om hv man egentlig skal se etter - observere hos hunden for å kunne vurdere tilstanden rundt ymse funksjoner.

hvordan man helt praktisk kan vektlegge smidighet -koordinering-styrke-kondisjon osv rundt dagligdags "lufting".

Hvordan man varmer opp og ungår skader.

Dessuten lærer man massage, slags akupressur og oksygenutveksling.

Et tillegg om foring og kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...