Gå til innhold
Hundesonen.no

Om du skulle valgt - om rasevalg


BDD Girl

Recommended Posts

Som overskriften sier: Hvem av disse ville du valgt, og hvorfor?

Hva gjør at du foretrekker den Franske Bulldog fremfor den Engelske? Hvorfor vil du ha en Mops og ikke en Boston? Eller selvsagt helt vise versa. Hvem av disse fire ville du valgt og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston ser i hvert fall hakket sunnere ut enn de andre, så tror nesten det måtte blitt den.

Hvordan ser den sunnere ut?

Boston Terrier rett og slett for at jeg elsker rasen. :icon_redface:

Hvorfor rett og slett elsker du rasen? Hva er positivt med den? Har den noe negativt? Har du kjennskap til de andre tre rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velge en av dem? :icon_redface:

Mops og Engelsk Bulldog tror jeg ikke det ville blitt, 50/50 mellom Boston Terrier og Fransk Bulldog. Ingen av dem appellerer til meg.

Når jeg ikke kunne tenke meg noen av disse er det mye på grunn av utseendet, i tillegg til at særlig Mops og EB ikke virker spesielt sunne (ny runde på den diskusjonen? hehe)

Engelske Bulldogen ser også konstant nedfor ut, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser den sunnere ut?

Mindre massivt hode, ofte noe lengre snute, mindre rynker, lettere bygning. Hadde gjerne sett at den ikke hadde den der haleknorten, men alle disse rasene har vel en halestandard som kan gi ryggproblemer. Merk: Jeg sier at jeg synes den SER sunnere ut, ikke at den ER sunnere, det har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt engelsk bulldog. Det er fordi jeg alltid har elsket denne rase, men jeg vet ikke helt hva det er jeg elsker med den;)

Har jo hørt at de har en del sykdommer, men hvilke raser har ikke det?:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha hunder med litt futt og fart i. Derfor tror jeg at både mops og EB ville vært utelukket. Om mops har jeg hørt at de kan være en håndfull som valp, men så daffer de veldig av som voksen og ender opp som noe sedate og litt for rolige etter min smak. EB er flotte hunder, men jeg vil ha hunder som kan løpe i skog og mark og som trives med det. I tillegg tror jeg dessverre man må innse at det er dyrt å ha EB. Da tenker jeg på veterinærutgifter. Jeg vet ikke om en eneste EB som ikke har høye utgifter hos veterinær pgs hud eller skjelett.

Fransk bulldog, tja. Liker veldig godt utseende på de. Likevel tror jeg boston er mer i min gate. Innbiller meg de er livligere og sunnere i konstruksjon enn de andre tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha valgt Boston. De er lettere i kroppen, og for meg kan det dermed virke som de har mindre problemer med å bevege seg friere i skog og mark. Mopsen er jo litt det samme konstruksjonsmessig, men jeg synes Boston er hakket mindre kraftig og mer langbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo hørt at de har en del sykdommer, men hvilke raser har ikke det?:icon_redface:

Jeg vil vel si at de færreste raser er like plaget med sykdommer og generelt lite funksjonelt eksteriør som det engelsk bulldog er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene syns jeg boston terrier ser best ut. Så det må bli den. Engelsk bulldogg blir for hemmet, iforhold til det jeg ønsker av en hund. Mops blir også det egenltig. De må kunne være i farta uten å føle at man kveler dem.

Fransk bulldogg har desverre basement jaxx ødelagt i sin musikk video, så jeg syns de er litt ekle. :icon_redface:

Så da ender vi opp med boston. Aktiv liten krabat, som ser best ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldogg har desverre basement jaxx ødelagt i sin musikk video, så jeg syns de er litt ekle. :icon_redface:

Litt OT, men ble veldig nysgjerrig: Hva heter låten? Finner jeg den på youtube, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier: Hvem av disse ville du valgt, og hvorfor?

Hva gjør at du foretrekker den Franske Bulldog fremfor den Engelske? Hvorfor vil du ha en Mops og ikke en Boston? Eller selvsagt helt vise versa. Hvem av disse fire ville du valgt og hvorfor?

Jeg kunne fint hatt alle de fire rasene. Men grunnen til at jeg valgte fransk bulldog er at jeg innbiller meg at den er livligere og sunnere i snitt en mops og engelsk bulldog. Og grunnen til at jeg valgte fransk bulldog fremfor boston er vel rett og slett at jeg falt for fransk bulldog, for å si det ufornuftig, utseende- og personlighetsmessig. Jeg liker at de er så menneskekjære at det nesten blir parodisk, jeg setter stor pris på at de knytter seg sterkt til eier og holder seg i nærheten. Jeg synes det er praktisk med en hund som holder seg innenfor en viss radius når den er løs. Jeg setter stor pris på evnen til å være modig uten å være bøs. Jeg liker den muskuløse kroppen og det merkelige ansiktet med tusen forskjellige uttrykk. Jeg elsker de talende lydene, løvebrøl i begeistring når de vil hilse, death yodle når de er misfornøyde. Jeg synes det er behagelig at de er lite bjeffete. Jeg synes det er praktisk med en hund som fint kan veksle mellom mindre og større aktivitet. Jeg synes rett og slett størrelse og personlighet er både hendig og sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To innlegg er fjernet grunnet personangrep. Her på hundesonen diskuterer vi sak og ikke person!

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på modereringen tas som vanlig på PM.

Moderator

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville valgt enten mops eller fransk bulldog. har begge rasene selv å di er noen hærlige vesen.

mops er ikke late viss du går tur å er aktive med di å passer på kostholde gir di frukt å grønnsaker i steden for godsaker.

fransk bulldog er veldi aktive av seg di er ikke lubbne det er rein muskel hund. det er god personligthet i begge reasene å di er veldi glad i mennesker å er trofaste mot sin eier er veldi lydige å lærer for oppgavene sine. mine er verfall sånn.

har ei veninne som eier 2 bosten terrier den ene på 3år er veldi aggresiv av seg noe som rasen er kjente for å ver viss du ikke oppdrar di på rett måte. så viss du velger ein bosten terrier må du beregne deg på å gå på lydighetskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understreker at dette er min personlige oppfatning, men jeg synes at både engelsk bulldog og mops på flere måter er nærmere misfoster enn sunn hund, og ville derfor ikke ha hatt noen av dem. Fransk bulldog vet jeg ikke så mye om. Ville vel kanskje valgt boston terrier, selv om ingen av disse hundene egentlig er interessante for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier: Hvem av disse ville du valgt, og hvorfor?

Hva gjør at du foretrekker den Franske Bulldog fremfor den Engelske? Hvorfor vil du ha en Mops og ikke en Boston? Eller selvsagt helt vise versa. Hvem av disse fire ville du valgt og hvorfor?

Jeg synest at fransek bulldogger er mye penere enn engelske bulldogger. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier: Hvem av disse ville du valgt, og hvorfor?

Hva gjør at du foretrekker den Franske Bulldog fremfor den Engelske? Hvorfor vil du ha en Mops og ikke en Boston? Eller selvsagt helt vise versa. Hvem av disse fire ville du valgt og hvorfor?

Jeg lurer litt på hvorfor du valgte akkurat disse fire rasene som utgangspunkt?

Det sier seg vel selv at jeg ville valgt mops i og med at jeg har en selv. Vi valgte rasen nesten utelukkende på grunn av gemyttet, utseendet (bortsett fra størrelsen) var ikke noe vi tenkte så mye på. Vi er veldig fornøyde med mopsen vår, hun er en super førstegangshund (som slett ikke kveles av å springe :thumbsup: ) med godt humør og fin treningsiver. Når det er sagt blir det neppe flere mopser her i huset. For det første fordi jeg ikke tar sjansen med tanke på potensielle helseproblemer, og for det andre fordi vi har ønske om (på veldig lang sikt) å drive mer aktivt med lydighet. Kan hende jeg vurderer det dersom avlen går i retning "lang"snuta mopser med lengre bein, men det ser ikke slik ut nå.

Boston terrier var utelukket da vi kjøpte hund fordi vi ikke tiltales særlig av terriere generelt. De har vokst litt på meg nå da, men terrier av noe slag står fortsatt ikke på ønskelista. Fransk bulldog kjente vi veldig lite til, og såvidt jeg har forstått er helseproblemene deres med tanke på skjelettet i klasse med den engelske bulldogens problemer. Engelsk bulldog har aldri vært vurdert, i mine øyne er dette en svært forskjellig rase fra mops, og ikke minst mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor du valgte akkurat disse fire rasene som utgangspunkt?

Fordi det er små men alikevel "store" hunder har jeg fått inntrykk av, i tillegg til at de har litt mer masse og kropp enn f.eks Chihuahua, Pappillon, Russisk Toy Terrier og de der.

Takk for alle svar forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...