Gå til innhold
Hundesonen.no

Å koke bort i kålen og andre uttrykk


BDD Girl

Recommended Posts

Du har for skitten humor til å forstå enkle uttrykk. Altså når potetene blir like store henspeiler jo på at ingen poteter ser like ut (jada poteter og snø har felles trekk) ergo skulle uttrykket kanskje for å bli klarere hett "når alle poteter blir like store" like sannsynlig som at "griser flyr". Koking i kål er ett flott uttrykk som er meget undervurdert, kanskje like undervurdert som "saft suse", noen som har opphavet til det kraftuttrykket forresten?

Leser du ikke Donald Duck du eller, det heter "Saft suse!" Akkurat som "Splitte mine bramseil" Menne hva kommer det av, hvor kommer det fra?

I min verden holder det å si at det kommer fra Donald :whistle: Saft Suse er jo et helt genialt Donald uttrykk :wub: *flire for seg selv og innse at det er for lenge siden jeg leste donald nå. Jeg må stjele noen blader av mine foreldre rett og slett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden holder det å si at det kommer fra Donald :whistle: Saft Suse er jo et helt genialt Donald uttrykk :wub: *flire for seg selv og innse at det er for lenge siden jeg leste donald nå. Jeg må stjele noen blader av mine foreldre rett og slett*

...uten en eneste henvisning til min gjenfortelling av den første gang uttrykket kom? *såret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for skitten humor til å forstå enkle uttrykk. Altså når potetene blir like store henspeiler jo på at ingen poteter ser like ut (jada poteter og snø har felles trekk) ergo skulle uttrykket kanskje for å bli klarere hett "når alle poteter blir like store" like sannsynlig som at "griser flyr". Koking i kål er ett flott uttrykk som er meget undervurdert, kanskje like undervurdert som "saft suse", noen som har opphavet til det kraftuttrykket forresten?

Leser du ikke Donald Duck du eller, det heter "Saft suse!" Akkurat som "Splitte mine bramseil" Menne hva kommer det av, hvor kommer det fra?

:wub: Utrolig artige uttrykk!

Men jeg har jo helt glemt å følge med, for jeg trodde jo det var brannseil og har ikke helt skjønt hva det er :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...uten en eneste henvisning til min gjenfortelling av den første gang uttrykket kom? *såret*

Beklager snuppa! Jeg lo godt da jeg leste forklaringen da. Er faktisk litt usikker på om jeg har lest akkurat den historien i Donald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artige forklaringer her! :whistle:

Jeg har vel en følelse av at sånne uttrykk ble brukt mer før...? Hos min bestemor var det mye som kokte bort i kålen. Om vi prøvde å fortelle henne noe hun ikke trodde helt på så sa hun alltid "Ja, dæ ska du få putte ti mæg på et symøte!".... Tror aldri hun var på et symøte i sitt liv, men betydningen er jo klar da.

Men dette er dere kanskje revnende likegyldig...?

...hvor likegyldige er dere da? Revner dere...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg absolutt elsker sånne uttrykk, og bruker de så mye jeg kan:D Saft suse og salte og pepre er noen av favorittene. Fly i flint er også festlig, er det mulig at det henspiller på flintstein? og at den kan lage ild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dra på loppehavet, du store alpakka, jommen sa jeg smør

Hva er det liksom? Jeg kan si både egg, mel, smør og sukker og vips ble det kake. Men hvor kommer det fra? Har det noe med uttrykket om å selge smør uten betaling å gjøre? dra på lopphavet er jo fra Stompa (som tidligere nevnt som en kjær kilde til kjente uttrykk.) Store alpakka er også ett uttrykk som er merkelig, fordi alpakka er jo ett lama-dyr og de er jo ikke store, men heller skjeldne. Ihvertfall hertil lands.

Aya: (hvor tok qouten veien?) Salte og pepre? det er uttrykk som er nye for meg. Jeg har hørt om pepper og salt børse (som i våpen som skyter krydder på B-gjengen og Magica von Tryll, ikke som i ta krydder på maten redskap) som onkel skrue har en forkjærlighet for, også dunderbørse som er i samme gate, men vet ikke hva den lades med (dundersalt?).

Fly i flint er jo også ett godt beskrivende uttrykk, brukes kanskje ikke så ofte lengre?

Marianne: Brannseil er jo litt upraktisk å splitte, da blir jo de stakkars brannofrene asfaltkake i steden..

Eder & Galle, såpass beskrivende uttrykk at det trenger kanskje ikke nærmere forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salte og pepre er et uttrykk som brukes på linje med "søren klype", altså som et mildt kraftuttrykk. Salte og pepre, der røyk båndet igjen. Salte og pepre, den møkkahunden vekker meg stadig med gneldring midt på natten. Søren klype er forøvrig en omskrivning av ***** et eller annet, og var altså i utgangspunktet et religiøst banneord. Guri malla henspiller på Gud og Maria. Festlig:D Vill i nikkersen er jo et annet morsomt uttrykk:D Err'u helt vill i nikkersen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jommen sa jeg smør:

"Bokmålsordboka og Nynorskordboka står det at uttrykket Jommen sa jeg smør! betyr ’tvert imot!’ Det står også at jommen og jammen er forsterkende uttrykk, omtrent som sannelig eller lignende, og kommer fra jo (så) menn! og ja (så) menn! Norsk Riksmålsordbok forsyner oss med litt mer informasjon om smør-delen av uttrykket. Under oppslagsordet smør står det sitert fra boka Glade borgere (1894) av Elias Kræmmer: "Jamæn sa' jeg smør, jeg, sa kjærringa, fik smult paa brødet."

Elias Kræmmer er psevdonym for forretningsmannen Anthon Bernhard Elias Nilsen (1855-1936) fra Svelvik. Han gav ut flere bøker som solgte godt. Smør-uttrykket kan ha vært brukt før Kræmmer/ Nilsen brukte det i boka si, men av den fulle setningen som står i boka, ser vi bedre hva betydningen opprinnelig har vært til det avkortede uttrykket Jommen sa jeg smør! Man får altså noe annet enn det man har bedt om. Litt mer generelt kan man kanskje si at det skjer noe annet enn man hadde regnet med. Om det ikke nødvendigvis er tvert i mot, er det i det minste ikke helt som man forventet eller håpet på."

funnet her: http://spraakliv.blogspot.com/

Så var det Huta heiti da, dit man ber mange dra fra tid til annen. Ønsker meg dit jeg, for det er nemlig til Tahiti det. Det tahitiske namnet på øya Tahiti, som er Otaheiti.

Bloksberg, som man også ber folk drar til, det er i Tyskland, eller på Hankø - der kongefamilien har sommerhuset sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne: Brannseil er jo litt upraktisk å splitte, da blir jo de stakkars brannofrene asfaltkake i steden..

Ja det var nettopp derfor jeg ikke helt skjønte greia :whistle: Godt man har sonen som kan oppklare det ene og det andre *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet vekk smør greien*

Så var det Huta heiti da, dit man ber mange dra fra tid til annen. Ønsker meg dit jeg, for det er nemlig til Tahiti det. Det tahitiske namnet på øya Tahiti, som er Otaheiti.

Bloksberg, som man også ber folk drar til, det er i Tyskland, eller på Hankø - der kongefamilien har sommerhuset sitt.

Ok, nå er jeg kanskje petimeter teit igjen, men heter det ikke Hutti heita?

Når det er sagt, om noen ønsker meg til Bloksberg så gjør gjerne det, men tenk på kongefamiliens sommersted er dere snille :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er jeg kanskje petimeter teit igjen, men heter det ikke Hutti heita?

Når det er sagt, om noen ønsker meg til Bloksberg så gjør gjerne det, men tenk på kongefamiliens sommersted er dere snille :whistle:

Opprinnelig heter det hutta heiti og ikke hutti heita. Men det blir som med hviskeleken, ord og uttrykk forandrer seg, og i tillegg kommer det an på hvor i landet man er fra, for folk sier forskjellig på ulike steder av landet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dit pepper'n gror - tydeligvis ikke noe fint sted ?

Tja, Borneo - der gror det pepper. Ser fint ut der. Det gror pepper i Karibien også. Kerala i India er visst også et sted hvor pepper'n gror. Kanskje derfor enkelte kryddersorter har merket hindu (eller var det Hindi)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig heter det hutta heiti og ikke hutti heita. Men det blir som med hviskeleken, ord og uttrykk forandrer seg, og i tillegg kommer det an på hvor i landet man er fra, for folk sier forskjellig på ulike steder av landet og.

På svenska säger man Tjotahejti (http://sv.wiktionary.org/wiki/Tjotahejti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Veldig OT:

Da min svigersøster og svigerbror var yngre så fant de ut at de skulle prøve å lure min svigermor med at "katten på slep" var et vanlig uttrykk.. Altså: "Jeg er er så sliten at det føles som jeg har hatt katten på slep i hele dag." Dette stusset selvfølgelig svigermor på, men disse to rakkerungene klarte å overbevise hu med: "Har du virkelig aldri hørt det uttykk??" Det gikk en liten stund før hu fant ut at det var tull..

Syns det er et litt artig påfunn:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "faller i fisk" ganske ofte egentlig.. Syns det er et fint uttrykk :whistle:

"Koke bort i kålen" har jeg aldri hørt før nå.. er det et østlending-uttrykk? :ahappy:

Aldri hørt verken om "faller i fisk" eller "koke bort kålen" før..

:getlost:

Joda, jeg vet hva det betyr som sagt, men hvor kommer uttrykket fra? Hva er "etter snar"?

Jeg har alltid tolket det som at du er klok i ettertid/for seint.

At du er rask med og finne ut det rette "svaret" for seint. Om du skjønner den....

Dra på loppehavet, du store alpakka, jommen sa jeg smør

"Du store alpakka" det har jeg aldri helt visst hva er. Hva er alpakka?

Min tidligere vennine var en flitig bruker av utrykket "Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen, du"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...