Gå til innhold
Hundesonen.no

Å koke bort i kålen og andre uttrykk


BDD Girl

Recommended Posts

Vala skrev: ... dette "koker bort i kålen"? (rart uttrykk igrunnen. Har aldri hørt det før liksom)

Jeg har aldri tenkt over det før, er vant med uttrykket og antok det var ganske dagligdags. Men, et kjapt søk gav meg følgende, rent bortsett fra min meing med uttrykket, som er at ting går i glemmeboka:

"Koke bort i kålen. Det er egentlig kjøttet som koker bort. Brukes som utrykk om en plan eller e.l. som forsvinner i snakk og talemåter. Langvarige forberederlser som ikke blir til noe som helst."

Har dere noen uttrykk dere ofte bruker som andre kanskje ikke kjenner så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

"Faller i fisk", vet ikke om det har noen forklaring i ordboka fordi jeg ikke gadd å slå det opp, men det er ett uttrykk jeg bruker innimellom om ting som ikke går helt som planlagt, eller skjærer seg fullstendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "faller i fisk" ganske ofte egentlig.. Syns det er et fint uttrykk :D

"Koke bort i kålen" har jeg aldri hørt før nå.. er det et østlending-uttrykk? :)

Ikke som jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "faller i fisk" ganske ofte egentlig.. Syns det er et fint uttrykk :)

"Koke bort i kålen" har jeg aldri hørt før nå.. er det et østlending-uttrykk? :)

Kanksje det er det. Er nå på Østlandet jeg er vokst opp, så kan være det ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg er østlending, og jeg har aldri hørt det før :)

Du er for ung, skjønner du lille venn *sagt med knirke stemme*.

Nei, det er ett mye brukt uttrykk i min del av familien, men vi så også på Stompa på barnetv og leste bobseybarnabøker, så vi er allerede miljøskada :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "faller i fisk" ganske ofte egentlig.. Syns det er et fint uttrykk :D

"Koke bort i kålen" har jeg aldri hørt før nå.. er det et østlending-uttrykk? :P

Du er for ung, skjønner du lille venn *sagt med knirke stemme*.

Nei, det er ett mye brukt uttrykk i min del av familien, men vi så også på Stompa på barnetv og leste bobseybarnabøker, så vi er allerede miljøskada :)

Det er mye brukt i min familie og mange andre jeg kjenner, så det er ett kjent uttrykk her på sørlandet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Koker bort i kålen" er et kjent uttrykk ja (jeg er oppvokst på Østlandet). Jeg lurer meg på "bedre føre var enn etter snar" jeg - som regel sier man jo bare "bedre føre var", men hva betyr det egentlig? Altså, selve uttrykket, jeg vet jo hva man mener når man sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
"Koker bort i kålen" er et kjent uttrykk ja (jeg er oppvokst på Østlandet). Jeg lurer meg på "bedre føre var enn etter snar" jeg - som regel sier man jo bare "bedre føre var", men hva betyr det egentlig? Altså, selve uttrykket, jeg vet jo hva man mener når man sier det.

"Bedre føre var"- ta deg i akt, forbered deg eller så "etter snar" da lyt du løpe fort.. Eller er jeg helt på feil jorde nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bedre føre var"- ta deg i akt, forbered deg eller så "etter snar" da lyt du løpe fort.. Eller er jeg helt på feil jorde nå?

:)

Joda, jeg vet hva det betyr som sagt, men hvor kommer uttrykket fra? Hva er "etter snar"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker omtrent sånn: bedre føre var enn etter snar= bedre å være forsiktig/forebygge enn å være rask til å handle når det allerede har gått galt. Type dem som ler av de som pakker med seg førstehjelpsutstyr på dagstur, og den som pakker svarer: bedre føre var enn etter snar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
"Når potetene blir like store" like vanlig som "Å koke bort i kålen" :)

Men det er jo ett uttrykk som brukes på lik linje med "når griser flyr"," When hell freeze" og "en snøballs sjanse i hel..te".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rister oppgitt på hodet* Dere er jo et oppkok av uttrykk dere :)

Kjenner til de flest av dem, bortsett fra dette med koking i kål og poteters størrelse.... altså den siste, det kan vel ikke være hele? Altså er uttrykket "Når potetene blir like store" hele greien? Den mangler liksom en "som" i min verden. Men det er kanskje fordi jeg for lenge siden har skjønt at størrelse er relativt, iaf når en snakker om poteter *ler veldig godt av min egen fantastiske humor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*rister oppgitt på hodet* Dere er jo et oppkok av uttrykk dere :)

Kjenner til de flest av dem, bortsett fra dette med koking i kål og poteters størrelse.... altså den siste, det kan vel ikke være hele? Altså er uttrykket "Når potetene blir like store" hele greien? Den mangler liksom en "som" i min verden. Men det er kanskje fordi jeg for lenge siden har skjønt at størrelse er relativt, iaf når en snakker om poteter *ler veldig godt av min egen fantastiske humor*

Du har for skitten humor til å forstå enkle uttrykk. Altså når potetene blir like store henspeiler jo på at ingen poteter ser like ut (jada poteter og snø har felles trekk) ergo skulle uttrykket kanskje for å bli klarere hett "når alle poteter blir like store" like sannsynlig som at "griser flyr". Koking i kål er ett flott uttrykk som er meget undervurdert, kanskje like undervurdert som "saft suse", noen som har opphavet til det kraftuttrykket forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for skitten humor til å forstå enkle uttrykk. Altså når potetene blir like store henspeiler jo på at ingen poteter ser like ut (jada poteter og snø har felles trekk) ergo skulle uttrykket kanskje for å bli klarere hett "når alle poteter blir like store" like sannsynlig som at "griser flyr". Koking i kål er ett flott uttrykk som er meget undervurdert, kanskje like undervurdert som "saft suse", noen som har opphavet til det kraftuttrykket forresten?

Hah, moi - skitten humor?? Næææsj.

Men altså, "Saft suse" sier du.. Heter det ikke "saft og suse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hah, moi - skitten humor?? Næææsj.

Men altså, "Saft suse" sier du.. Heter det ikke "saft og suse"?

Leser du ikke Donald Duck du eller, det heter "Saft suse!" Akkurat som "Splitte mine bramseil" Menne hva kommer det av, hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du ikke Donald Duck du eller, det heter "Saft suse!" Akkurat som "Splitte mine bramseil" Menne hva kommer det av, hvor kommer det fra?

Sjømannsuttrykk, selvsagt. Splittede seil er ikke så nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du ikke Donald Duck du eller, det heter "Saft suse!" Akkurat som "Splitte mine bramseil" Menne hva kommer det av, hvor kommer det fra?

Jooooo, jeg gjør jo det. Men har ærlig talt aldri bitt meg merke i at det står der (har mer irritert meg over Gisp Gulp osv).

Men altså, dersom det er "Saft suse" så er det jo klart hva det kommer fra.. Når dette skjedde første gangen, kom det flyvende mot Dollys nydelige hatt som selvsagt var dandert med de mest fragile blomsteroppsatser.

Scenariet var som følgende: Dolly så Donald snuble med limonade glasset og saften suste ut av glasset i hennes hatts retning. I en en slik stivnet positur som en statue ville ha misunnet henne, klarte hun kun å utstøte følgende (med oppsperrede øyne og pekende finger) "saft.... suse....".

Ja, man blir jo målløs når andres saft kommer susende mot sin egen fagre hatt må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sjømannsuttrykk, selvsagt. Splittede seil er ikke så nyttige.

Nå har jeg gugglet uttrykket og forsto jo da at bramseil var de nest nederste seilene på masta av en skonnert eller lignende.. Men hvorfor skulle man splitte dem? Enklere å håndtere? For mye vind så de revner? Uansett, det er ett godt kraftuttrykk. Jeg liker også "sludder & pølsevev" kan også bare forkortes til "sludder". Eller "splitte pine" gjerne i kombinasjon med gal også.. Litt enspora jeg.

Jooooo, jeg gjør jo det. Men har ærlig talt aldri bitt meg merke i at det står der (har mer irritert meg over Gisp Gulp osv).

Men altså, dersom det er "Saft suse" så er det jo klart hva det kommer fra.. Når dette skjedde første gangen, kom det flyvende mot Dollys nydelige hatt som selvsagt var dandert med de mest fragile blomsteroppsatser.

Scenariet var som følgende: Dolly så Donald snuble med limonade glasset og saften suste ut av glasset i hennes hatts retning. I en en slik stivnet positur som en statue ville ha misunnet henne, klarte hun kun å utstøte følgende (med oppsperrede øyne og pekende finger) "saft.... suse....".

Ja, man blir jo målløs når andres saft kommer susende mot sin egen fagre hatt må vite.

Ah seff, det har jeg ikke tenkt på. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gugglet uttrykket og forsto jo da at bramseil var de nest nederste seilene på masta av en skonnert eller lignende.. Men hvorfor skulle man splitte dem? Enklere å håndtere? For mye vind så de revner? Uansett, det er ett godt kraftuttrykk. Jeg liker også "sludder & pølsevev" kan også bare forkortes til "sludder". Eller "splitte pine" gjerne i kombinasjon med gal også.. Litt enspora jeg.

Nå betyr jo ikke uttrykket at en skal splitte bramseilene, men at noe skjer som ikke er så bra eller noe *hmmm*

Sjekket litt på nettet selv og iflg et eller annet "vi seiler og leker sjømenn - forum" mente mannen at uttrykket henspeilte seg på så dårlig vær at bramseilet sto i fare for å splittes/revne. Altså, noe uventet noe som man ikke nødvendigvis ønsker så veldig velkomment.

Ah seff, det har jeg ikke tenkt på. Takk! :)

Bare hyggelig. Jeg er et oppkok av visdom når jeg først blir ledet den rette vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bramseilet var et råseil som ble heist på toppen av riggen på de gamle seilsku­tene. Eden splitte mine bramseil var mu­ligens

en oppfordring til høyere makter om å sen­de så mye storm og uvær at til og med bramseilene revnet.

Kil­de: Katta i sekken og andre uttrykk av Kjell Ivar Vannebo: http://www.hf.uio.no/iln/for-ansatte/ILNyt...ta_i_sekken.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...