Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesten spist av Schæfer!


Skutvik

Recommended Posts

I dag var jeg og Zarek ute å ruslet oss en tur. Vi gikk langs en gangvei hvor det var mye folk, hunder og syklister. Zarek kan jo være litt hissig på andre hannhunder, og da en dame med Schæfer kom forbi, ga han fra seg ett lite 'boff'. Damen hadde tydelig ikke kontroll over hunden sin, og da den drog i båndet datt hun så lang hun var på bakken og mistet bikkja. Monstret kastet seg over min Zarek med et brøl, og gjorde et tappert forsøk på å bite han i nakken. Zarek var rask og begynte å løpe rundt meg i en sirkel, men Schæferen etter. Zarek peip og bjeffet, mens Schæferen knurret. Damen kom seg på beina og begynte å jage bikkja, noe som resulterte i at bikkjene ble mer opphisset. Hun klarte nå med litt om og men å få tak i båndet og røske han vekk fra Zarek. Zarek var helt skjelven, og kom seg ikke en gang til å bjeffe. Han kom tuslende mot med med halen sopende i bakken, mens øynene sa "løft meg opp, løft meg opp." Jeg løftet opp Zarek, og så på han, og han hadde heldigvis ikke fått noen skader.

Damen beklaget ikke engang, men begynte å undersøke sin Schæfer, som for å se om den hadde fått noen skader. Høh, som om min lille Zarek på 7 kg skulle klart å skade en Schæfer på 40 kg! Det eneste hun sa til med var: "Jeg holder han til du er gått!" Jeg tror jeg mumlet noe om at Zarek var litt hissig av seg, selv om jeg egetlig ikke syns det var jeg som burde be om unnskyldning. Det burde vært ulovlig å gå rundt med store, siklende og sinte monster man ikke klarer med. Selv om Zarek er hissig, så har jeg så og si bestandig kontroll på han! Hadde jeg hatt en sint hund jeg ikke klarte med hadde jeg avlivet den. Punktum.

Dette er fjerde gangen Zarek blir angrepet av større hunder! Han blir jo bare sintere og sintere for hver gang. To av gangene har det vært Schæfere som har angrepet.

Grr! Blir bare så gretten av slike folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Snedig at din lille 7kg`s kom unna det uten skader dersom dette store siklende og sinte beistet var så fryktelig illsint...?

Uansett,ja det er ekkelt med sånne episoder,men uhell kan faktisk skje.. Damen falt jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg der å så hendelsen. Men jeg har mistet kobbelet på min hund, jeg og.

Det er faktisk slik som kan skje, fort, uten sjans til reaksjon... (dog er det ingen unnskyldning for at hunden "angrep")

Men har du tenkt på hvilke signaler din hund sender ut til andre hunder ved å være hissig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt overrasket over de som har svart før meg sin måte å svare på. Hun har vel ikke skrevet noe sted at hun ikke hadde sin i bånd?? Og jeg hadde som henne blitt ganske sint om en hund hadde angrepet min hund som var i bånd. Ja jeg skjønner at dette var et uhell, men allikevel er det ingen morsom situasjon å komme oppi.

Så bra det gikk fint med hunden din og at ingen ble skadet fysisk ihvertfall :ahappy:

Håper ikke det satte en alt for stor støkk i han og gjør han enda mer sint på andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp du Zarek? For han gikk vel ikke løs, på et gangfelt med masse folk og midt i båndtvangstiden? Hva er et lite "boff" da, med tanke på at han kan være hissig på andre hanner? Og, som Tatijana spør, så lurer jeg også på hvordan signaler Zarek sender ut til andre hunder. En annen ting er jo at du gir han signaler om at andre hunder er skumle og farlige siden han får den trøsten han får av deg når du løfter han opp.

Det skulle vært artig å hørt Schäfereierens versjon av denne historien.

Ja, det irriterer meg en smule merker jeg, at du bruker ord som "siklende og sinte monster". Siklet Schäferen mye forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen var hvertfall i bånd, vet ikke med trådstarters hund? Uhell kan skje når man går med en stor hund, selv om det ikke er noen unnskyldning. Hvis du vet at din hund kan være provoserende for andre så kan du jo f. eks trekke litt til siden når dere skal passere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt overrasket over de som har svart før meg sin måte å svare på. Hun har vel ikke skrevet noe sted at hun ikke hadde sin i bånd?? Og jeg hadde som henne blitt ganske sint om en hund hadde angrepet min hund som var i bånd. Ja jeg skjønner at dette var et uhell, men allikevel er det ingen morsom situasjon å komme oppi.

Om hun hadde han i bånd, da hadde det bare vært å heist han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært artig å hørt Schäfereierens versjon av denne historien.

Helt enig.

Jeg er så møkk lei alle disse små hundene som folk overhode ikke har kontroll eller kustus på. De får løpe rundt og gjøre akkurat som de vil, brøle til andre hunder og mer til. De skal faktisk oppdras de også selv om de er små og lette å holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg hatt en sint hund jeg ikke klarte med hadde jeg avlivet den. Punktum."

jeg kan ikke skjønne hva som får hundeeiere til å si slikt. Du har ikke nok grunnlag til å dømme denne sjæfern til døden. kjære vene!

En anne ting er jo ts sitt eget utsagn om Zarek: "Han blir jo bare sintere og sintere for hver gang."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en sint hund jeg ikke klarte med hadde jeg avlivet den. Punktum.

Dette er fjerde gangen Zarek blir angrepet av større hunder! Han blir jo bare sintere og sintere for hver gang. To av gangene har det vært Schæfere som har angrepet.

Grr! Blir bare så gretten av slike folk!

Og jeg blir litt gretten over folk som uttaler seg slik som deg :ahappy:

Seriøst, jeg skjønner godt du ble redd, men for alt du vet kan schäferens reaksjon ha kommet overraskende på damen og at det var derfor hun ble dratt overende? At hun til vanlig har kontroll?

Og hvordan kan du si at schäferen ville spise din hund? Eller at den var sint? Schäfere har gjerne mye lyd og noen av dem har også en del meninger uten at det ligger så mye mer bak.

Uttalelser som dine er med på å gi schäferen et ufortjent rykte, synes det er trist at du er med på å sprer slike fordommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe med at små hunder kan gjøre som de vil og store må passes på alltid.. Har selv tryna me bikkja fordi han røska til mes jeg var litt ukonsentrert, men er stor forskjell på å gå med en hund på 7 kg som man kan nappe til siden og en hund på 45 som røsker deg så og si over ende om noe skjer.. Kanskje ikke rart der er lettere og gå med din lille tass?!? og om denne schæfren er en ung hund som er under opplæring, man må desverre for andre "redde stor hund folk" gå på steder hvor man oppsøker hunder og folk for å lære hunden å gå ordentlig. Jeg merker gost på min hun om han møter en hund som er imøtekommende eller om det er en hissig en.. hundene snakker jo gjennom signaler helt fra de ser hverandre langt borti og hadde ikke din hun bjeffet kan det godt hende ingenting hadde skjedd...

Dessuten kan en liten hund på 7 kg gjøre myyye skade selv om de er små. Har selv en dvergschnauer på 7 kg og en riesenschnauzer på 47 men den som fikk bank var den store, hun lille bare fløy på han og hang iltrende sint i barten på han.. mens han store er heldigvis rolig nok i hue til å ikke ta igjen... selvsagt da ville den lille liggi dårlig ann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarek gikk i bånd ved siden av meg. Han drog ikke i det hele tatt, og et lite boff vil si at han nyser/blåser i barten. Zarek er lydig, han kunne like godt gått løs ved siden av meg, og IKKE sprunget bort til Schæferen. Og av erfaring vet jeg at jeg IKKE må heise han opp. Forrige gang jeg prøvde dette ble jeg bitt hardt i armen av den andre hunden.. Og Schæferen var sint, har møtt den flere gangen, men da er det en mann som har gått med den. Og den har vært like sint hver eneste gang, men mannen har vært smart og satt båndet rundt en lyktestolpe, eller satt seg ned å tatt armen rundt halsen på bikkja!

Dette er faktisk ingen artig episode for een 14 åring som er ute med hunden sin, og som kanskje er veldig glad i den. Zarek reddet seg med at han er så liten at han gikk mellom beina mine, og klarte dermed å bevege seg fortere enn den andre. JEg er livredd Schæfere, den forige hunden vi hadde ble også angrepet av en Schæfer flere ganger, og fikk ødelagt gemyttet fullstendig. Han måtte avlives i und alder fordi han ble sint.

Og hvilke signaler Zarek gir, det driter jeg i, for jeg har kontroll på Zarek i så og si alle situasjoner, enten han er løs eller i bånd. I dette tilfellet var han heldigvis i bånd, fordi vi var på en gangvei. Vist han ikke hadde vært det hadde dere vel slaktet meg?

EDIT: Dama var rett og slett ikke sterk nok til å holde hunden, det vistes på lang avstand. Det var ikke bare fordi hun var ukonsentrert, hun var rett og slett uforsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom vending diskusjonen har tatt :ahappy:

Jeg har hatt bikkje som var redd andre bikkjer sjøl, så jeg skjønner at andres ukontrollerte møkkabikkjer er irriterende. Og har du en 7 kg tung hund, så er man selvsagt redd for bikkja når det kommer en annen i full fart mot som veier 3-4 ganger mer - jeg hadde og vært svært skeptisk til bikkjer på 40-60 (og da er den "bare" 2-3 ganger så tung) kg i full fart mot mine hunder, faktisk..

Men klart, det er lett å irritere seg over små kjøtere som gneldrer når de ikke KAN skade egen hund - for å si at f.eks denne dvergschnauzeren fra innlegget over her er like farlig som risenschnauzeren, blir bare latterlig. Javisst, små hunder kan også bite, men ikke pokker heller om de kan gjøre like stor skade - det er rein skjær fysikk det, folkens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd å falle overende en gang min hund hoppet inn i beina mine da den hilste på en annen hund, dette pleier hun ikke å gjøre og dermed var jeg ikke forberedt.. falt overende og vrikket ankelen min kraftig (noe som resulterte i to uker på sofaen og flere uker uten å kunne gå ordentlig tur med hunden min selv). Det betyr derimot ikke at jeg ikke har kontroll på henne i det daglige, men uforutsette ting kan jo skje. Kanskje ble denne damen også overrasket og var ikke "klar"? Det er lett å miste balansen om en sterk hund plutselig drar i et uoppmerksomt øyeblikk, eller hopper inn i beina dine som var mitt tilfelle.

Det er alltid to sider av en sak, vet jeg :ahappy:

Og når hunden din ikke fikk en eneste skade så angrep vel ikke schaferen din hund med full styrke!? Da Bea ble angrepet av en schafer som valp/unghund var det et par bittskader.. Og det varte ikke er enn et par sekunder før vi fikk stoppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sant skal sies blødde Zarek litt i et øre, men ser ikke på det som noen skade akuratt da :ahappy:

Du sier jo selv at du har 100% kontroll over hunden din, hvorfor kalte du han ikke inn når han begynte å løpe i ring da?

Kanskje fordi da hadde den andre hatt en god sjanse til å kaste seg over han når han sto i ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si at f.eks denne dvergschnauzeren fra innlegget over her er like farlig som risenschnauzeren, blir bare latterlig. Javisst, små hunder kan også bite, men ikke pokker heller om de kan gjøre like stor skade - det er rein skjær fysikk det, folkens..

Nå har vel ikke Ross skrevet at den er like farlig, har h*n vel? H*n skrev den kan gjøre myyyyye skade. En vesentlig forskjell det.

Selv mener jeg det er vesentlig og at eier til Zarek ikke skal "drite" i hvordan signaler han sender ut til andre hunder, for her er det en liten hund som er agressiv mot andre hanner - muligens fryktagressjon, og denne blir forsterket av eierens redsel for Schäfer.

En annen ting er vel spørsmålet om en 14-åring egentlig burde gå tur med en hund alene når det er en så skrmmende opplevelse (full forståelse for at det kan være skremmende).

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Jeg vet hva jeg ville gjort: Langet ut et kraftig spark mot Schäferen, og det er kanskje derfor jeg mener at barn ikke burde gå tur med hunder alene så lenge de ikke takler de ulike situasjoner som kan oppstå.

Og som MetteogBeatrix skriver, så er det alltid to sider av en sak, in fackt er det vel tre sider: Den enes, den andres og sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Jeg vet hva jeg ville gjort: Langet ut et kraftig spark mot Schäferen, og det er kanskje derfor jeg mener at barn ikke burde gå tur med hunder alene så lenge de ikke takler de ulike situasjoner som kan oppstå.

Forrige gang Zarek ble angrepet av Schæfer sparket jeg etter hunden. Da ble jeg nestet slaktet av eieren og diverse andre canisere. Hvordan kunne jeg være så slem å prøve å sparke etter en hund? :ahappy:

Det er faktisk utrolig skremmende og vanskelig å tenke i en slik situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner kjempegodt at du ble redd, skremt og sur, jeg. For selv om hunden din ikke ble skadet, så tipper jeg det var kjempeekkelt både for deg og hunden din. Men uhell kan skje, og jeg håper det var et uhell denne gangen og at de vanligvis har kontroll over hunden sin. Det gjelder selvsagt alle, og ikke bare eiere av større hunder.

Og en unnskyldning syns jeg selvsagt at du skulle ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang Zarek ble angrepet av Schæfer sparket jeg etter hunden. Da ble jeg nestet slaktet av eieren og diverse andre canisere. Hvordan kunne jeg være så slem å prøve å sparke etter en hund? :ahappy:

Det er faktisk utrolig skremmende og vanskelig å tenke i en slik situasjon!

Vis hunden min har vært i bånd og en annen løs hund hadde gått til angrep, hadde jeg også sparket etter hunden for å få den bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...