Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesten spist av Schæfer!


Skutvik

Recommended Posts

jeg må bare si at jeg har vært i en ganske lignende situasjon selv. og det var også en Schäfer vi møtte på da.

Min hund veier 8kilo og Schäfern var utrolig stor i forholdt til normalt.

De skulle hilse de sniffet pent på hverandre men plutselig ga min hund ett lite boff - eller en mellom ting av ett lite knurr og ett lite boff. Da slang Schäfern seg over Theo det så absolutt ikke pent ut, og min hund hylte av fulle mugger.

Min reaksjon: "fy Theo" jeg dro han til meg i båndet også gikk vi videre.

Når du løfter opp hunden din og trøster den pga det som skjedde - så forsterker du det enda mere . Og neste gang dere møter en stor hund vil han automatisk tenke at dette er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar
Vis hunden min har vært i bånd og en annen løs hund hadde gått til angrep, hadde jeg også sparket etter hunden for å få den bort..

Samme her. Eventuelt prøvd å skille hundene på en annen måte først, men jeg syns det er bedre at hundene får seg et spark enn at de river hverandre i fillebiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom vending diskusjonen har tatt :ahappy:

Jeg har hatt bikkje som var redd andre bikkjer sjøl, så jeg skjønner at andres ukontrollerte møkkabikkjer er irriterende. Og har du en 7 kg tung hund, så er man selvsagt redd for bikkja når det kommer en annen i full fart mot som veier 3-4 ganger mer - jeg hadde og vært svært skeptisk til bikkjer på 40-60 (og da er den "bare" 2-3 ganger så tung) kg i full fart mot mine hunder, faktisk..

Men klart, det er lett å irritere seg over små kjøtere som gneldrer når de ikke KAN skade egen hund - for å si at f.eks denne dvergschnauzeren fra innlegget over her er like farlig som risenschnauzeren, blir bare latterlig. Javisst, små hunder kan også bite, men ikke pokker heller om de kan gjøre like stor skade - det er rein skjær fysikk det, folkens..

Hvis du leser det jeg skriver igjen så skjønner du at det er ikke det jeg sier, sier en liten hund kan også gjøre skade... ikke bare de store som kan det. Men selv jeg skjønner jo at en stor en gjør mye mer skade ved å bite enn en liten en, er jo endel større kjeft på de og mer kraft.

men nå har jo vi fått høre mer av historien og det viser seg at dette har skjedd fler ganger at eier ikke har kontroll på dyret, hadde det vært første gang hadde jeg holdt en finger på at det kunne vært et uhell men skjer det gang på gang burde jo eier snu om hun/han vet det er et problem å møte andre hunder.

Men er jo alltid to sider av en historie, skjønner du ble redd.. fy hadde blitt iltrende forbanna selv... men er ikke alltid like lett for oss mennesker og lese hva hundene "sier" til hverandre i et møte.. Men bra begge hadde bånd ihvertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det var en skummel opplevelse, og når det er en stor hund blir det enda skumlere. om det var uhell eller mangel på kontroll kan ikke jeg si noe om siden jeg ikke var der.

En kan si hva en vil men jeg mener at når en har stor hund, så blir ansvaret litt større når det gjelder kontroll nettopp fordi den eventuelle skaden kan bli så mye større( og det er klart de med små hunder og skal ha kontroll på sine er ikke det jeg sier) Har selv jobbet mye med passering o.l med Embla for å ikke måtte dra og slite meg halvt ihjel hver gang vi skal forbi en hund. Foreldrene mine har en liten hund(9kg) med fryktaggresjon i bånd etter hun ble angrepet på tur(av en løs labbis) Så i den ideele verden burde jo alle hundeeiere ha full kontroll på bikkjene sine, MEN med mindre en har fobi for hunder, så er en stor hund mer skremmende enn en liten dersom den kommer mot deg og din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at du har 100% kontroll over hunden din, hvorfor kalte du han ikke inn når han begynte å løpe i ring da?

Dette må være noe av det lameste jeg har lest på lenge...

Jeg vil gjerne se en liten hund stå stille og vente på angrep når det kommer en hund og skal ta den.Å ha kontroll på hunden betyr ikke nødvendigvis at man har lydighet på dem i ekstremsituasjoner,men kan derimot bety at man har teknikken og styrken til å kontrollere hunden og få den manøvrert unna situasjoner den ikke har noe med å gjøre.

Dette er selvfølgelig ikke like lett når det kommer andre hunder og glefser over hunden.

Ellers synes jeg kommentarene her er forferdelig barnslige.

En eier utrykker sin frustrajson over en stor hund som kommer siklende og så begynner folk å snakke om Schæfereierens versjon og det ene med det andre.

Idiotisk spør du meg.Har man ikke lov å være sur når hunden blir angrepet?

Hunden trenger ikke ha skade for å være angrepet.Jeg har selv sett små hunder bli fillerista av store hunder uten noe mer enn skrammer.Mest sannsynlig fordi det ble avverget tidlig og den store ikke fikk gjort noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk spør du meg.Har man ikke lov å være sur når hunden blir angrepet?

Hunden trenger ikke ha skade for å være angrepet.Jeg har selv sett små hunder bli fillerista av store hunder uten noe mer enn skrammer.Mest sannsynlig fordi det ble avverget tidlig og den store ikke fikk gjort noe mer.

Jeg tror folk flest reagerte på måten hun skrev ting. Som at "Hadde jeg hatt en sint hund ville jeg avlivet den, punktum".....

Og eier her "driter" i hvilke signaler hunden hennes sender ut til andre hunder. Det er kanskje en grunn til at hundene reagerer på hennes hund da? Jeg har hatt hund i 9 år, og har vært borti et angrep, hvor min hund var skyld i det! Har jeg bare vært heldig jeg da?

Jeg mener, hunden er "sint" (som eier beskriver den) mot andre hunder. Hvilke signaler sender den da ut til andre hunder? Hvorfor har hunden hennes blitt angrepet flere ganger? Den trigger nok til aggresjon fra den andre hunden, nettopp pga at den sender ut "aggresive" signaler selv med å "boffe" til de andre hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter dere sikkert svar fra meg ^^,

Åkeei, jeg tror jeg har tatt hintene nå. Jeg burde nok ha bedt damen om unnskyldning for at fæle Zarek fikk den snille og søte Schæferen til å angripe. Det var så absolutt min feil, Zarek må jo ha provosert den noe helt grusomt der han gikk ved foten min i bånd. Vi får nå bare inderlig håpe at Schæferen ikke fikk noen varige mèn etter det skumle møtet med den farlige 7 kg hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er schafer eier og hvis det hadde vært min hund som hadde gjort noe sånt,(uansett størrelse på den andre)hadde jeg lagt meg flat og bedt om unnskyldning.Den oppførselen fra den rasen ødelegger mye for et fra før av frynsete rykte og en unnskyldning kunne ha rettet opp noe hvertfall. Møter jeg hunder når jeg er ute med mine stopper jeg ofte for å ha bedre kontroll og lar de andre passere mens mine må sitte/stå rolig. Skjønner at hun ble redd men liker ikke betegnelsen siklende uhyre av den grunn :ahappy: Og ja det er ofte de små og gneldrete det er verst å møte,de for ofte fram det værste i normalt rolige hunder synes jeg. Ble rotete dette, men unnskyldning skulle ha kommet,fra begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du går med en liten hund, så ville jeg ha tatt med meg en paraply, en slik paraply som slår seg opp når du trykker på en knapp. Neste gang en stor skummel hund kommer springende, så tar du hunden din foran deg og slår opp paraplyen mot hunden som kommer. Da benytter du paraplyen som et skjold foran hunden din. Da burde ingen hunder få tak i hunden din når paraplyen stenger foran hunden din og du stenger bak hunden din.

Det er nå en gang slik i denne hundeverden at mange med store hunder ser på det som en livsoppgave å mislike små hunder. Og mange med små hunder er av en eller annen grunn livredd for store hunder. Tenk om vi heller kunne benyttet tiden til å gå imot helårsbåndtvang, jeg skjønner ikke hvorfor man skal hakke på hverandre på denne måten når det er samme dyret vi elsker og forguder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk flest reagerte på måten hun skrev ting. Som at "Hadde jeg hatt en sint hund ville jeg avlivet den, punktum".....

Og eier her "driter" i hvilke signaler hunden hennes sender ut til andre hunder. Det er kanskje en grunn til at hundene reagerer på hennes hund da? Jeg har hatt hund i 9 år, og har vært borti et angrep, hvor min hund var skyld i det! Har jeg bare vært heldig jeg da?

Jeg mener, hunden er "sint" (som eier beskriver den) mot andre hunder. Hvilke signaler sender den da ut til andre hunder? Hvorfor har hunden hennes blitt angrepet flere ganger? Den trigger nok til aggresjon fra den andre hunden, nettopp pga at den sender ut "aggresive" signaler selv med å "boffe" til de andre hundene!

Takk for dennne. Den beskriver i alle fall reaksjonen min og hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er schafer eier og hvis det hadde vært min hund som hadde gjort noe sånt,(uansett størrelse på den andre)hadde jeg lagt meg flat og bedt om unnskyldning.Den oppførselen fra den rasen ødelegger mye for et fra før av frynsete rykte og en unnskyldning kunne ha rettet opp noe hvertfall. Møter jeg hunder når jeg er ute med mine stopper jeg ofte for å ha bedre kontroll og lar de andre passere mens mine må sitte/stå rolig. Skjønner at hun ble redd men liker ikke betegneselen siklende uhyre av den grunn :ahappy: Og ja det er ofte de små og gneldrete det er verst å møte,de for ofte fram det værste i normalt rolige hunder synes jeg. Ble rotete dette, men unnskyldning skulle ha kommet,fra begge.

Jeg mener jeg ba om undskyldning, men var så forskrekket at jeg var helt borte.. Og at jeg kalte den for et siklende monster, var kanskje en litt feil beskrivelse, for Schæfere sikler vel egentlig ikke? :)

Siden du går med en liten hund, så ville jeg ha tatt med meg en paraply, en slik paraply som slår seg opp når du trykker på en knapp. Neste gang en stor skummel hund kommer springende, så tar du hunden din foran deg og slår opp paraplyen mot hunden som kommer. Da benytter du paraplyen som et skjold foran hunden din. Da burde ingen hunder få tak i hunden din når paraplyen stenger foran hunden din og du stenger bak hunden din.

Det er nå en gang slik i denne hundeverden at mange med store hunder ser på det som en livsoppgave å mislike små hunder. Og mange med små hunder er av en eller annen grunn livredd for store hunder. Tenk om vi heller kunne benyttet tiden til å gå imot helårsbåndtvang, jeg skjønner ikke hvorfor man skal hakke på hverandre på denne måten når det er samme dyret vi elsker og forguder.

Takk, jeg skal heretter ta med meg paraply ^^, Må bare venne Zarek til paraplyen først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg fly.

Man har lov å være sur om man har liten hund som blir nesten spist av stor,og man har også lov å være sur når man har stor hund som får små pøbler hengende i "sjegget".Løse hunder er like irriterende uansett størrelse,men jeg tror alle har vært der at hunden deres har løpt mot en hund som den ikke var særlig velkommen hos.

Folk må kontrollere hundene best mulig og unngå uhell såfremt det går.

Ha forståelse for at folk med små hunder kan miste sine,og folk med store kan miste sine...Men sur kan man bli,og en utblåsning er vel på sin plass på et sted som hundesonen.

At man krydrer med siklende beist,eller monster(whatever)burde ha liten betydning etter som de fleste her vet at det er enkelte med skrivekløe som virkelig vet å krydre sakene sine.Det er ikke en rett som er forbeholdt bare morsomme historier,mener jeg da.

At folk vil flisespikke på slike betegnelser,be my guest!Folk skriver som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du går med en liten hund, så ville jeg ha tatt med meg en paraply, en slik paraply som slår seg opp når du trykker på en knapp. Neste gang en stor skummel hund kommer springende, så tar du hunden din foran deg og slår opp paraplyen mot hunden som kommer. Da benytter du paraplyen som et skjold foran hunden din. Da burde ingen hunder få tak i hunden din når paraplyen stenger foran hunden din og du stenger bak hunden din.

:P:):D:P:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Skutvik egen hjemmeside Blogg...

Blogg

« Back to Blogg « Previous Entry | Next Entry »

Hoho x') De på sonen tar jo helt av xD

Posted by Skutvik at 08:44 PM on May 24, 2009

Dette blir bare et kort lite innlegg smile

Haha, jeg laget en diskusjon på hundesonen om Schæferen, og om hvor irriterende det er mer folk som ikke har kontroll på bikkjene sine. Nå har de tatt helt av jo, og det er bare så utrolig festlig å se voksne mennesker ta så på vei pga meg x) JEg kan ta et lite sammendrag på hva de mener:

Stakkars Schæferhund som havnet i den skumle situasjonen å bli angrepet av en liten hun som gikk pent fot i bånd ved siden av eieren. Og stakkars dame ikke minst! Jeg burde nok holdt en laaaang unskyldningstale, og derreter en takketale for at hun klarte å tilgi. Vi får nå bare inderlig håpe at ikke Schæferen fikk noen varige men. Og det var jo absolutt jeg og Zarek som hadde skylden i at det ble sånn. Jeg burde nok springe til vet. i morgen å få han avlivet, og kjøpe meg en hamster som kan sitte i bur heller!

Categories: Generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Du sier jo selv at du har 100% kontroll over hunden din, hvorfor kalte du han ikke inn når han begynte å løpe i ring da?

Snedig at din lille 7kg`s kom unna det uten skader dersom dette store siklende og sinte beistet var så fryktelig illsint...?

Uansett,ja det er ekkelt med sånne episoder,men uhell kan faktisk skje.. Damen falt jo.

"Hadde jeg hatt en sint hund jeg ikke klarte med hadde jeg avlivet den. Punktum."

jeg kan ikke skjønne hva som får hundeeiere til å si slikt. Du har ikke nok grunnlag til å dømme denne sjæfern til døden. kjære vene!

Om hun hadde han i bånd, da hadde det bare vært å heist han opp.

Helt enig.

Jeg er så møkk lei alle disse små hundene som folk overhode ikke har kontroll eller kustus på. De får løpe rundt og gjøre akkurat som de vil, brøle til andre hunder og mer til. De skal faktisk oppdras de også selv om de er små og lette å holde igjen.

har du forresten tenkt på at det kan hende damen med shæfern "så og si bestandig har kontroll på den" også. Det kan ha vært ett engangstilfelle der!

Jeg sitter her å klør meg i hodet og tenker: "Er det mulig å være så gjennomført slemme som dere er nå"?

Vi får stadig høre hvor onde og ugreie vi "gamle sure tantene" her er - men jeg vil nå påstå at den yngre garde går oss en høy gang når det gjelder å være direkte ugreie, usympatiske og nedlatende.

Himmel og hav!

(og det er mulig at det blir en smule ironisk at jeg kommentere dette - men helt ærlig, dere er langt værre enn det både jeg og noen andre med stempelet SGT har vært)

Sånn - da var det sagt!

Selv mener jeg det er vesentlig og at eier til Zarek ikke skal "drite" i hvordan signaler han sender ut til andre hunder, for her er det en liten hund som er agressiv mot andre hanner - muligens fryktagressjon, og denne blir forsterket av eierens redsel for Schäfer.

En annen ting er vel spørsmålet om en 14-åring egentlig burde gå tur med en hund alene når det er en så skrmmende opplevelse (full forståelse for at det kan være skremmende).

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Jeg vet hva jeg ville gjort: Langet ut et kraftig spark mot Schäferen, og det er kanskje derfor jeg mener at barn ikke burde gå tur med hunder alene så lenge de ikke takler de ulike situasjoner som kan oppstå.

Og som MetteogBeatrix skriver, så er det alltid to sider av en sak, in fackt er det vel tre sider: Den enes, den andres og sannheten.

Hvorfor skal ikke en 14 åring kunne gå tur med en ankelgnager?

Kjære vene - det kan jo ikke være sånn at man må være en åtti høy og veie 100 kilo for å lufte hund fordi det er risikosport i forhold til alle andre hunde-eiere som eier drittbikkjer som uttaggerer og har fører som ikke har kontroll.

Men hva vet vel jeg - det er kanskje sånn det skal være - at det er helt greit at folk ikke har kontroll på bikkjene sine og at det må vi leve med? *ler litt* - for det var etter som jeg forstod en voksen dame som lufta schæferdyret - og hun hadde IKKE kontroll - dere hadde kanskje svart annerledes om det var ei ungjente som luftet den?

Forrige gang Zarek ble angrepet av Schæfer sparket jeg etter hunden. Da ble jeg nestet slaktet av eieren og diverse andre canisere. Hvordan kunne jeg være så slem å prøve å sparke etter en hund? :)

Det er faktisk utrolig skremmende og vanskelig å tenke i en slik situasjon!

Trenger ikke å tenke Skutvik - spark i vei, og om eier slakter deg spark denne også!

Jeg ville gjort og har gjort det samme, jeg var da voksen - og jeg tuppa til schæferen så den mista pusten - da hadde eier fått to advarsler med beskjed om å kalle inn kjøteren sin, han ignorerte dette - og da sparka jeg for å beskytte min hund.

Slemt? Nope - mitt ansvar er min hund, andres hunder driter jeg i.

Jeg tror folk flest reagerte på måten hun skrev ting. Som at "Hadde jeg hatt en sint hund ville jeg avlivet den, punktum".....

Og eier her "driter" i hvilke signaler hunden hennes sender ut til andre hunder. Det er kanskje en grunn til at hundene reagerer på hennes hund da? Jeg har hatt hund i 9 år, og har vært borti et angrep, hvor min hund var skyld i det! Har jeg bare vært heldig jeg da?

Jeg mener, hunden er "sint" (som eier beskriver den) mot andre hunder. Hvilke signaler sender den da ut til andre hunder? Hvorfor har hunden hennes blitt angrepet flere ganger? Den trigger nok til aggresjon fra den andre hunden, nettopp pga at den sender ut "aggresive" signaler selv med å "boffe" til de andre hundene!

Ærlig talt - om 7 kilo hund flyr rundt med halen til værs og er litt hissig så forsvarer det ikke at 40 kilo schæfer angriper - det forsvarer heller ikke at man lufter en hund man ikke har kontroll på på steder hvor man treffer andre.

Det spiller ingen rolle hvor hissig eller ugrei den lille er så lenge eieren av den lille kontroll så har de rett og krav på å kunne bevege seg i det offentlige rom UTEN å bli antastet av andre hunder ute av kontroll.

Jeg har full forståelse for at Zarek er redd andre hunder og velger å bli hissig like godt først som sist når han har hatt litt ugreie opplevelser. Vil imidlertid anbefale deg å ta kontakt med nærmeste hundeklubb og jobbe med dette. (selv om jeg personlig ennå ikke har møtt en hund i en hundeklubb som er så hyggelig med småhunder at jeg hadde anbefalt noen å bruke de til å trene med *ler* - men du kan i alle fall jobbe på avstand med å få Zarek trygg på å være i nærheten av store hunder).

Mitt råd neste gang du treffer en stor hund du ser er ute av kontroll, kort inn båndet til Zarek og hold han bak deg så godt du kan ta eventuelt tak i den andre hunden om den kommer bort. Om du klarer, hvis ikke så løfter du han opp og snur ryggen til den andre hunden.

Lykke til med lille Zarek - jeg håper du slipper flere ugreie opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg. Skremmende med sånne situasjoner! Men det vel litt overdrevent å hevde at hunden din nesten ble spist?

Selvsagt KAN store hunder gjøre mer skade enn små kan, men små er heller ikke ufarlige.

Da jeg og Fibi var ute en dag i påsken, kom en bitteliten hund løpende mot oss. Eier kom et par hundre meter etter. Først hadde jeg planer om å be eieren kalle inn hunden (siden Fibi ikke alltid er like glad i alle vi møter), men før jeg hadde rukket det hadde hunden fløyet rett på Fibi. Eller, den rakk vel aldri komme bort til henne, for av innstinkt rakte jeg ut armen for å forsvare fibi. Ikke den beste måten å reagere på, men jeg reddet iallefall Fibi. Hunden siktet på strupen til hunden min (som ikke hadde laget en lyd eller beveget en kroppsdel), men isteden fikk den et godt tak i hånda mi. Eieren kom bort, kneppet på båndet, og tuslet videre. Ikke et "unnskyld", ikke engang et "går det bra?" Hunden forstua faktisk tommelen min!

Desverre har jeg ikke sett verken hund eller eier etter det, så jeg har ikke fått snakket med dem. Men, tro meg, det gjorde vondt! Selv om det var tre små tenner som bora seg inn i hånda mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg ba om undskyldning, men var så forskrekket at jeg var helt borte.. Og at jeg kalte den for et siklende monster, var kanskje en litt feil beskrivelse, for Schæfere sikler vel egentlig ikke? :D

Takk, jeg skal heretter ta med meg paraply ^^, Må bare venne Zarek til paraplyen først :P

Håper han ikke ble alt for skremt,og at dere slipper flere sånne opplevelser framover sikkel eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 åring eller barn i det hele tatt burde ikke gå tur med hunder, uansett størrelse, så lenge de ikke vil klare å takle situasjoner som kan oppstå. Nå er det vel ikke akkurat ukjent at det finnes mange hundeeiere rundt om som mangler kontroll på hundene sine og situasjoner kan fort oppstå hvor en annen hund flyr på hunden som barnet går med. Og, din spydige kommentar med "hva vet vel jeg ..." ganske typisk for deg egentlig, og jeg ønsker at du viser meg hvor jeg har skrevet at det er helt ok at folk ikke har kontroll på hundene sine. For, først da er du berettiget til å komme med en slik kommentar. Dette minner meg litt for mye om andre her inne som legger ord under fingrene på andre bare fordi man ikke er enige i hva som skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her å klør meg i hodet og tenker: "Er det mulig å være så gjennomført slemme som dere er nå"?

Vi får stadig høre hvor onde og ugreie vi "gamle sure tantene" her er - men jeg vil nå påstå at den yngre garde går oss en høy gang når det gjelder å være direkte ugreie, usympatiske og nedlatende.

Himmel og hav!

(og det er mulig at det blir en smule ironisk at jeg kommentere dette - men helt ærlig, dere er langt værre enn det både jeg og noen andre med stempelet SGT har vært)

Sånn - da var det sagt!

Hvorfor skal ikke en 14 åring kunne gå tur med en ankelgnager?

Kjære vene - det kan jo ikke være sånn at man må være en åtti høy og veie 100 kilo for å lufte hund fordi det er risikosport i forhold til alle andre hunde-eiere som eier drittbikkjer som uttaggerer og har fører som ikke har kontroll.

Men hva vet vel jeg - det er kanskje sånn det skal være - at det er helt greit at folk ikke har kontroll på bikkjene sine og at det må vi leve med? *ler litt* - for det var etter som jeg forstod en voksen dame som lufta schæferdyret - og hun hadde IKKE kontroll - dere hadde kanskje svart annerledes om det var ei ungjente som luftet den?

Trenger ikke å tenke Skutvik - spark i vei, og om eier slakter deg spark denne også!

Jeg ville gjort og har gjort det samme, jeg var da voksen - og jeg tuppa til schæferen så den mista pusten - da hadde eier fått to advarsler med beskjed om å kalle inn kjøteren sin, han ignorerte dette - og da sparka jeg for å beskytte min hund.

Slemt? Nope - mitt ansvar er min hund, andres hunder driter jeg i.

Ærlig talt - om 7 kilo hund flyr rundt med halen til værs og er litt hissig så forsvarer det ikke at 40 kilo schæfer angriper - det forsvarer heller ikke at man lufter en hund man ikke har kontroll på på steder hvor man treffer andre.

Det spiller ingen rolle hvor hissig eller ugrei den lille er så lenge eieren av den lille kontroll så har de rett og krav på å kunne bevege seg i det offentlige rom UTEN å bli antastet av andre hunder ute av kontroll.

Jeg har full forståelse for at Zarek er redd andre hunder og velger å bli hissig like godt først som sist når han har hatt litt ugreie opplevelser. Vil imidlertid anbefale deg å ta kontakt med nærmeste hundeklubb og jobbe med dette. (selv om jeg personlig ennå ikke har møtt en hund i en hundeklubb som er så hyggelig med småhunder at jeg hadde anbefalt noen å bruke de til å trene med *ler* - men du kan i alle fall jobbe på avstand med å få Zarek trygg på å være i nærheten av store hunder).

Mitt råd neste gang du treffer en stor hund du ser er ute av kontroll, kort inn båndet til Zarek og hold han bak deg så godt du kan ta eventuelt tak i den andre hunden om den kommer bort. Om du klarer, hvis ikke så løfter du han opp og snur ryggen til den andre hunden.

Lykke til med lille Zarek - jeg håper du slipper flere ugreie opplevelser.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter dere sikkert svar fra meg ^^,

Åkeei, jeg tror jeg har tatt hintene nå. Jeg burde nok ha bedt damen om unnskyldning for at fæle Zarek fikk den snille og søte Schæferen til å angripe. Det var så absolutt min feil, Zarek må jo ha provosert den noe helt grusomt der han gikk ved foten min i bånd. Vi får nå bare inderlig håpe at Schæferen ikke fikk noen varige mèn etter det skumle møtet med den farlige 7 kg hunden!

Det er ikke det folk mener, men:

Jeg tror folk flest reagerte på måten hun skrev ting. Som at "Hadde jeg hatt en sint hund ville jeg avlivet den, punktum".....

Og eier her "driter" i hvilke signaler hunden hennes sender ut til andre hunder. Det er kanskje en grunn til at hundene reagerer på hennes hund da? Jeg har hatt hund i 9 år, og har vært borti et angrep, hvor min hund var skyld i det! Har jeg bare vært heldig jeg da?

Jeg mener, hunden er "sint" (som eier beskriver den) mot andre hunder. Hvilke signaler sender den da ut til andre hunder? Hvorfor har hunden hennes blitt angrepet flere ganger? Den trigger nok til aggresjon fra den andre hunden, nettopp pga at den sender ut "aggresive" signaler selv med å "boffe" til de andre hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med lille Zarek - jeg håper du slipper flere ugreie opplevelser.

Takk ^^,

Skal se om jeg finner noen småhunder, og kanskje en trivelig Schæfer som vi kan være litt sammen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 åring eller barn i det hele tatt burde ikke gå tur med hunder, uansett størrelse, så lenge de ikke vil klare å takle situasjoner som kan oppstå. Nå er det vel ikke akkurat ukjent at det finnes mange hundeeiere rundt om som mangler kontroll på hundene sine og situasjoner kan fort oppstå hvor en annen hund flyr på hunden som barnet går med. Og, din spydige kommentar med "hva vet vel jeg ..." ganske typisk for deg egentlig, og jeg ønsker at du viser meg hvor jeg har skrevet at det er helt ok at folk ikke har kontroll på hundene sine. For, først da er du berettiget til å komme med en slik kommentar. Dette minner meg litt for mye om andre her inne som legger ord under fingrene på andre bare fordi man ikke er enige i hva som skrives.

Dette gjelder vel ikke bare barn eller fjortenåringer, men mennesker generelt?

Skjønner ikke helt hva forskjellen er mellom tenåring eller en voksen i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 åring eller barn i det hele tatt burde ikke gå tur med hunder, uansett størrelse, så lenge de ikke vil klare å takle situasjoner som kan oppstå.

Helt enig. Nå mener ikke jeg at 14åringer er barn. Men det er det at man kanskje ikke helt vet hva man skal gjøre i visse situasjoner. Jeg har en søster som er 13 hun får kun lov å gå med hunden i en park som er 10meter fra huset. og kun når jeg selv er hjemme. For mye kan skje og jeg vil ikke at henne skal være ansvarlig hvis det skjer noe. Ettersom hun er så ung! og hun har jo ingen "trening" i hva hun skal gjøre om det oppsåtr noe uvanlig!

edit: Nå kjenner jo ikke jeg vedkommende - og det kan jo være at hun har mye mer erfaring emd hunder enn min søster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig med Belgerpia.

Store og små hunder må kunne holdes under kontroll uavhengig av hva hunder man møter gjør. Det er den enkelte hundeeiers ansvar at deres egen hund ikke angriper andre hunder.

Godt oppsummert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...