Gå til innhold
Hundesonen.no

"Allergivennlige" raser


Poter

Recommended Posts

Hvilke raser regnes som "allergivennlige"? Vet at flere reagerer mindre på raser som ikke røyter, så som cairn, dverg schnauzer (vanskelig navn å skrive!), nakehund, puddel, coton de tulear, bichon osv. Hva da med lagotto og vannhundene? Flat og briard også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun chinese crested powder puff som er allergivennlig.

Er det noe grunn til at denne rasen er mer allergivennlig enn pudler og andre raser som er regnet som allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser regnes som "allergivennlige"? Vet at flere reagerer mindre på raser som ikke røyter, så som cairn, dverg schnauzer (vanskelig navn å skrive!), nakehund, puddel, coton de tulear, bichon osv. Hva da med lagotto og vannhundene? Flat og briard også eller?

Røyter ikke Cairn? Visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en annonse på Amerikansk hårløs, og de påstod at den var allergivennlig. Og skrev videre at mange som hadde prøvd andre raser og reagert, men hadde ikke reagert på denne. Amerikansk hårløs er kun registrert i UKC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de? men de røyter vel?

Røyter veldig lite. Men de har ikke sånn "underhår", og flasser nesten ikke. Samboeren min er ekstremt allergisk mot hund, men merker nesten ingenting av basenji. (Bortsett fra av spyttet. Han er allergisk mot både hår, flass og spytt, og basenjien er altså fin for de som er allergisk mot hår og flass. (Men spyttet går jo fint an å unngå da... Trenger jo ikke la hunden slikke.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter veldig lite. Men de har ikke sånn "underhår", og flasser nesten ikke. Samboeren min er ekstremt allergisk mot hund, men merker nesten ingenting av basenji. (Bortsett fra av spyttet. Han er allergisk mot både hår, flass og spytt, og basenjien er altså fin for de som er allergisk mot hår og flass. (Men spyttet går jo fint an å unngå da... Trenger jo ikke la hunden slikke.))

Dalmatineren har heller ikke underhår, men røyter jo veldig mye da... men helt klart ikke allergivennlig selv om underpelsen mangler. (selv om det nok er færre som reagerer på dalmis enn mange andre raser).

Men er jo forskjell, visste ikke det om basenji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter veldig lite. Men de har ikke sånn "underhår", og flasser nesten ikke. Samboeren min er ekstremt allergisk mot hund, men merker nesten ingenting av basenji. (Bortsett fra av spyttet. Han er allergisk mot både hår, flass og spytt, og basenjien er altså fin for de som er allergisk mot hår og flass. (Men spyttet går jo fint an å unngå da... Trenger jo ikke la hunden slikke.))

skal vi ha med de som er litt allergivennlige blir listen noget lengere;

Bayersk viltsporhund

Bichon frisé

Bichon havanais

Bolognese

Border terrier

Chinese crested powder puff

Coton de tulear

Dvergpuddel

Irish softcoated wheaten terrier

Kerry blue terrier

Mellompuddel

Portugisisk vannhund

Pudelpointer

Schapendoes

Storpuddel

Toy puddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dyreallergi er rimelig komplisert. Om de røyter eller ei trenger ikke ha noe som helst å si, da man reagerer på "allergener" som fins i huden, spyttet og urinen til hundene. Videre kan noen som er veldig allergiske på enkelte raser, ikke reagere på andre. Har et eksempel på dette i familien, min søster er ekstremt allergisk mot rottweileren i familien (fikk elveblest-lignende utslett av at han streifa borti henne med tunga), men hun kan være på besøk hos oss uten å merke noe særlig til mopsen i huset (med visse forhåndsregler, vel å merke).

Har man dyreallergi, vil eksponering for raser man kanskje ikke reagerte på etter en time eller en uke kunne trigge allergiske reaksjoner over tid.

Se forøvrig Norges astma- og allergiforbund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes enkeltpersoner som ikke reagerer på en rase gjør ikke at den ikke regnes som allergivennlig. Basjenien regnes ikke blant allergivennlige raser. Det gjør forøvrig heller ikke dvergschnauzeren, selv om mange allergikere ikke reagerer på rasen siden den ikke røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser regnes som "allergivennlige"? Vet at flere reagerer mindre på raser som ikke røyter, så som cairn, dverg schnauzer (vanskelig navn å skrive!), nakehund, puddel, coton de tulear, bichon osv. Hva da med lagotto og vannhundene? Flat og briard også eller?

Briarden framstilles av og til som allergivennlig, men jeg tror det er veldig varierende hvordan folk reagerer, jeg. Jeg har venner som er allergiske men som fint tåler sine briarder, og jeg har hatt besøk av allergikere som ville teste briard, og noen har reagert, men da kanskje mest på spyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyter ikke Cairn? Visste jeg ikke.

Nei, har forstått det sånn at de ikke gjør det.

Takk for svar til dere andre!

Ja, dette med allergi er virkelig komplisert. Etter å ha diskutert det med søsteren min som er allergisk, kom vi frem til ett stikkord: individuelt! Både individuelt hos personen på hva de reagerer på og på hunden + hva den spiser. Så er det jo en ting hvorvidt man reagerer på en hund man er på besøk hos og på en som blir boende hjemme hos deg i flere år. Samt hvis man har pollenallergi i tillegg, er det vel problematisk at hunden drar det med seg inn i pelsen. Så det er ikke bare enkelt det der.

Likevel nyttig og interessant å se hvilke raser som regnes som såkalte allergivennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de røyter eller ei trenger ikke ha noe som helst å si, da man reagerer på "allergener" som fins i huden, spyttet og urinen til hundene.

Hvis man kun reagerer på spytt og urin, og ikke på hudavfall, så spiller ikke røyting noen rolle. Men om man reagerer på hudavfall har graden av røyting mye å si fordi partikler fra huden frigjøres når hunden slipper hår. (Har skrevet litt om det her: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=93&m=2 )

Briarden framstilles av og til som allergivennlig, men jeg tror det er veldig varierende hvordan folk reagerer, jeg. Jeg har venner som er allergiske men som fint tåler sine briarder, og jeg har hatt besøk av allergikere som ville teste briard, og noen har reagert, men da kanskje mest på spyttet.

Jeg forestiller meg at briarder kanskje ligger i mellomsjiktet når det gjelder allergivennlighet? Siden de har lang pels, vil hårene ha lenger vekstsyklus enn korthåret pels. Jo lenger vekstsyklus, jo skjeldnere faller det hår av hunden, og dermed vil det heller ikke frigjøres like mye allergener fra huden. Men det er jo også andre faktorer som spiller inn, som f.eks mengden av fett i pelsen og evt. sesongbetinget røyting (vet ikke hvordan briard er på det området?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt: hunder som bades og stelles ofte vil alltid være "tryggere" i forhold til allergikere - uansett rase/pels. Allergi utløses av pyttesmå artikler som ferdes i luften - ikke store hårstrå - ergo vil røyting være totalt underordnet mht til allergi"vennlighet".

Hunder med mye underull vil "lagre" mere flass/hudpartikler i pelsen sin - ergo være mere "farlig" allergimessig.

Hunder uten underull, som jevnlig stelles = allergivennlig. Gjerne da klippe/stelleraser som pudler, kerry blue, mange av trimmerasene, bichon, etc.

For å gjøre det ennå mer komplistert er det definitivt forskjell på valpe- og voksenpels.

Bearded collie (og f.eks. briard) vil ofte også bli betegnet som allergivennlige - nok mest fordi de krever mye stell, regelmessig børsting og hvis man er ekstra nøye: bading. Tviler på at en hundeallergiker burde gjøre selve jobben mht børstingen - men etterpå vil de nok være ganske "greie" å omgås..

Og så på toppen av alt annet - noen reagerer på enkelthunder, noen på hele raser/pelstyper og noen reagrer på ALLE hunder...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hvor mye og hvilke allergener de ulike hunde-rasene avgir, men alle raser produserer allergener – små eller store, lite eller mye pels.

De eneste kjæledyrene som ikke gir allergi er akvariefisk og krypdyr, for eksempel skilpadde.

Hentet fra www.naaf.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt: hunder som bades og stelles ofte vil alltid være "tryggere" i forhold til allergikere - uansett rase/pels. Allergi utløses av pyttesmå artikler som ferdes i luften - ikke store hårstrå - ergo vil røyting være totalt underordnet mht til allergi"vennlighet".

Røyting har vel noe med det å spre hudavfallet i lufta. Når en hund røyter vil hårstråene ta meg seg partikler som sprees rundt i lufta, dermed vil raser som røyter oppleves som mindre allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en annonse på Amerikansk hårløs, og de påstod at den var allergivennlig. Og skrev videre at mange som hadde prøvd andre raser og reagert, men hadde ikke reagert på denne. Amerikansk hårløs er kun registrert i UKC

Tror jeg må ha lest samme annonse som deg, har bare vært to- tre kull av den rasen i norge. :)

Er dette sant at rasen er mer allergi vennlige enn de fleste andre raser tror du?

Har ikke hørt så mye om den rasen før, synest det er litt spennende.

Vi har hatt en konepuddel i vår famile, men må si at vi har møtt på folk som ikke tåler henne heller.

Finnes jo ikke en allergi-fri rase, bare allergi vennlig. Ulike mennesker kan reagere på ulike ting, som feks. hår partikler elr hudpartikler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt: hunder som bades og stelles ofte vil alltid være "tryggere" i forhold til allergikere - uansett rase/pels. Allergi utløses av pyttesmå artikler som ferdes i luften - ikke store hårstrå - ergo vil røyting være totalt underordnet mht til allergi"vennlighet".

Dette stemmer absolutt ikke i forhold til mine egne erfaringer som allergiker, i forhold til mange andre allergikeres erfaringer eller i forhold til det jeg har lært om pels og allergi. Så du mener at jeg kan skaffe meg en hvilken som helst rase og bare bade og børste den ofte? Det hadde vært helt supert, men sånn er det desverre ikke. I stedet for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, legger jeg ved denne linken én gang til: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=93&m=2 Hadde vært interessant å høre ditt synspunkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer absolutt ikke i forhold til mine egne erfaringer som allergiker, i forhold til mange andre allergikeres erfaringer eller i forhold til det jeg har lært om pels og allergi. Så du mener at jeg kan skaffe meg en hvilken som helst rase og bare bade og børste den ofte? Det hadde vært helt supert, men sånn er det desverre ikke. I stedet for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, legger jeg ved denne linken én gang til: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=93&m=2 Hadde vært interessant å høre ditt synspunkt på det.

Jeg lurer på om du har lest faktasiden om dyreallergi på naaf.no? Det er fryktelig enkelt å komme med generaliseringer basert på egne erfaringer, men som SusanneL påpeker er det veldig individuelle forskjeller blant allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du har lest faktasiden om dyreallergi på naaf.no? Det er fryktelig enkelt å komme med generaliseringer basert på egne erfaringer, men som SusanneL påpeker er det veldig individuelle forskjeller blant allergikere.

Ja jeg har lest faktasiden der, og der står det bl.a: "Det er forskjell på hvor mye og hvilke allergener de ulike hunde-rasene avgir, men alle raser produserer allergener – små eller store, lite eller mye pels." Det jeg er opptatt av er at mengde allergener spiller en avgjørende rolle for veldig mange allergikere. Og mengden allergener som fyker rundt i luften, har mye med pelstype og røyting å gjøre. Er man ekstremt allergisk, vil selv en liten mengde allergener kunne utløse en allergisk reaksjon. Men har man en mer moderat allergi kan man ha en noe høyere terskel for hvor mye man kan utsettes for før man får en reaksjon. En pelstype som avgir mye allergener, vil da være mindre gunstig enn en pelstype som ikke avgir fullt så mye allergener.

Det er klart at det er individuelle forskjeller - både på mennesker og hunder - og det er veldig viktig at man tar det med i beregningen. Det er derfor det er snakk om allergivennlig og ikke allergisikker. Til syvende og sist må den enkelte allergiker finne ut hva h*n selv reagerer på. Men hvis man ser på de generelle tendensene, så er det helt klart visse raser/pelstyper som utpeker seg. Derfor blir det feil å si at pelstype ikke har noen ting å si forhold til allergi.

EDIT: Dette er ikke bare mine personlige erfaringer, men jeg tar meg ikke tid til å grave frem diverse kilder akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...