Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

jeg skjønner det med nykking i båndet,men jeg tenker mer på det å "ta"(klyping,eller annen form for fysisk straff)hunden når den trekker,og så forvente at bikkja skjønner at den fikk fysisk ubehag fordi den trakk i båndet,og at den da aldri vil gjøre det mer. når man nykker i båndet,trener man dette over lengre tid,og hunden skjønner da forhåpentligvis at ubehaget stopper når den ikke trekker.men som det ble nevnt her,så skulle det holde å ta hunden en gang,og da skulle den skjønne at straffen kom pga trekkinga i båndet,og vil da aldri gjøre det mer.akkurat den skjønner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
jeg skjønner det med nykking i båndet' date='men jeg tenker mer på det å "ta"(klyping,eller annen form for fysisk straff)hunden når den trekker,og så forvente at bikkja skjønner at den fikk fysisk ubehag fordi den trakk i båndet,og at den da aldri vil gjøre det mer. når man nykker i båndet,trener man dette over lengre tid,og hunden skjønner da forhåpentligvis at ubehaget stopper når den ikke trekker.men som det ble nevnt her,så skulle det holde å ta hunden en gang,og da skulle den skjønne at straffen kom pga trekkinga i båndet,og vil da aldri gjøre det mer.akkurat den skjønner jeg ikke...[/quote']

Ok, sorry for at jeg misforstod :) Lurer egentlig på det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner det med nykking i båndet' date='men jeg tenker mer på det å "ta"(klyping,eller annen form for fysisk straff)hunden når den trekker,og så forvente at bikkja skjønner at den fikk fysisk ubehag fordi den trakk i båndet,og at den da aldri vil gjøre det mer. når man nykker i båndet,trener man dette over lengre tid,og hunden skjønner da forhåpentligvis at ubehaget stopper når den ikke trekker.men som det ble nevnt her,så skulle det holde å ta hunden en gang,og da skulle den skjønne at straffen kom pga trekkinga i båndet,og vil da aldri gjøre det mer.akkurat den skjønner jeg ikke...[/quote']

Det der lurer jeg veldig på og :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å velge som man vil. Jeg bare syns det er for dumt å bruke en klikker som straff. Du sa jo til og med selv at det var tungvint! :)

Hva er det jeg har ombestemt meg på nå da? Fortell meg gjerne det, for jeg tror dessverre ikke at jeg har fått det med meg.

PS: Dersom det å ombestemme seg er til det bedre for hunden/trening/innlæring, så syns jeg faktisk det er bedre, ja.

ja, men du ombestemmer deg så plutselig. Skifter meninger osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' men du ombestemmer deg så plutselig. Skifter meninger osv[/quote']

Du tror kanskje ikke det er fordi jeg har sett ting som får meg til å velge noe annet enn det jeg hadde tenkt i utgangspunktet?

Dessuten syns jeg ikke det alltid er så lurt å bestemme seg for treningsmetode FØR man har sett hunden sin og hvordan den er. Hvordan den reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg mener hvorfor holde på å trene sånn for å gå pent? Det vil jo aldri bli 100% sikkert at hunden vil gå pent. En dag vil det alltids være noget som er mer interessant enn godbiten, leka eller deg. Hva er vitsen liksom? Det blir jo aldri 100% kontroll.

her uttaler du deg om ting du ikke har greie på. Du vet omtrent ingenting om filosofien bak klikkertrening så det blir feil av deg å gi råd i så henseende. Du sier;"En dag vil det alltids være noget som er mer interessant enn godbiten, leka eller deg"

med den uttalelsen avslørte du at du ikke vet hva du snakker om så hvorfor gir du råd? [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. de to filosofiene vi har, så vet jeg omtrent det som er verd å vite ja!

Du vet ingenting om positiv læringsfilosofi. Du avslører deg når du kommer med råd!

Ingar: Du høres ut som en person som har en del erfaring, kan ikke du presentere deg så vi kan "bli litt mer kjent" med deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i det at klikkertrening ikke er så effektivt' date=' og mange hunder blåser i om de ikke får godbit. Du har vel trent mest border collier?[/quote']

Fungerer ikke treningen fordi hunden ikke vil ha godbiten er antagelig forsterkningen for dårlig. Men det kan også være at hunden er så stresset at den ikke tar godbitene, men da er kravene for høye.

Klikkertrening er alltid effektivt! Det er bare treneren som må justere på visse ting slik at trenigen blir mer effektiv!

1. Forsterknngskvalitetr (hvor bra hunden synes at belønningen er)

2. Forsterkningsfrekvens (hvor ofte du belønnner hunden)

3. Timing (hvor bra du timingen på belønningen er)

4. Kriterier ( hva du forventer at hunden skal gjøre for å oppnå belønningen)

Er alle disse tingene i orden så er klikkertrening effektivt alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i det at klikkertrening ikke er så effektivt' date=' og mange hunder blåser i om de ikke får godbit. Du har vel trent mest border collier?[/quote']

"Jeg har rett"? #-o

Jeg kjenner en Australsk Terrier på 8 år som ikke kunne NOEN ting! Den ble trent på klikker prinsipper og kan i dag de fleste bornsemerke øvelsene( nå er den 9 år).. "bare bordere kan trenes med klikker" høres det ut som du prøver å få frem?

:(

Vil ikke lage noe mer bråk her altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i det at klikkertrening ikke er så effektivt' date=' og mange hunder blåser i om de ikke får godbit. Du har vel trent mest border collier?[/quote']

Synes jeg hører en viss nedlatende tone i "du har vel trent mest border collier", og bare så det er sagt så er vel BC en av de rasene som bryr seg lite om godbiter når de trener.. For det andre, klikkertrener bruker IKKE bare godbiter. For det tredje, hvordan skal du "banke" en hund som f.eks Chow Chow eller afghansk mynde til å gjøre som du vil? Hunder som ikke er førerorienterte i det hele tatt omtrent. Hunder som MÅ ha noe igjen for å jobbe, og som ikke tar "eierens smil som belønning god nok"? Klikkertrening ER veldig effektivt, og det har du ingen som helst mulighet til å motbevise, siden du ikke har personlige erfaringer med det. Har du hørt om å være bitte lite grann åpen for erfaringer for folk som er tjue ganger MER erfarne enn deg og som er på mye høyere nivå enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i det at klikkertrening ikke er så effektivt' date=' og mange hunder blåser i om de ikke får godbit. Du har vel trent mest border collier?[/quote']

Dette er dessverre ikke bare en tanke du deler. Du kommer med en konkret påstand du ikke har dekning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ver så snill å utdypt det:-) Det virker mye mer seriøst enn å komme med tomme påstander. Hvorfor er klikkertrening lite ffektivt? HVorfor fungerer det ikke? Hvem har sagt dette? Kom med en skikkelig begrunnesle, det gjør i det minste vi når vi kritiserer Nordenstam metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være befriende å vite hva hunden tenker ! :(

Den egenskapen skulle jeg virkelig ønske jeg hadde... :wink:

Men da jeg ikke har den evnen så får jeg heller risikere at han tenker på meg som en vandrene godbit og begynner å tygge på meg i nattens mulm og mørke... :-o

Får passe på å fòre han godt og å sove med ett øye oppe....

Jeg er jammen glad jeg ikke har din hund i hus! :-o Hadde ikke klart å leve sammen med en hund hvor jeg ikke kunne sove godt om natten av frykt for å bli bitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...