Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

Jeg er veldig enig jeg Charlotte!! Jeg stiller også strenge krav til hunden min.. men forskjellen på hvordan jeg trener han nå og før er at jeg belønner det han gjør rett, så han får lyst til å gjøre det riktig, isteden for å straffe det han gjør feil.. Jeg trente sånn som du på den forrige hunden min, og det funket uten tvil veldig bra. Jeg mener heller ikke det finnes en fasit. Mennesker lærer ikke på samme måte, så hvorfor skal hundene gjøre det? Men nå er det bare det at jeg synes det er så sinnsykt gøy med klikkertrening, jeg synes det er så morsomt at Puma finner på forskjellige ting, og at han har forbedret seg så ufattelig mye på en uke, at det er det jeg har lyst til å fortsette med.. :lol:

Men respekt folkens, ovenfor de forskjellige treningsfilosofiene, det kan ALLE bli bedre til! Å skrive "min måte er den eneste som er effektiv" virker barnslig og selvhøytidlig på meg. "min måte er den eneste som har vært effektiv på min hund" virker mer gjennomtenkt og voksent. MIN MENING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Jeg er veldig enig jeg Charlotte!! Jeg stiller også strenge krav til hunden min.. men forskjellen på hvordan jeg trener han nå og før er at jeg belønner det han gjør rett, så han får lyst til å gjøre det riktig, isteden for å straffe det han gjør feil.. Jeg trente sånn som du på den forrige hunden min, og det funket uten tvil veldig bra. Jeg mener heller ikke det finnes en fasit. Mennesker lærer ikke på samme måte, så hvorfor skal hundene gjøre det? Men nå er det bare det at jeg synes det er så sinnsykt gøy med klikkertrening, jeg synes det er så morsomt at Puma finner på forskjellige ting, og at han har forbedret seg så ufattelig mye på en uke, at det er det jeg har lyst til å fortsette med.. :lol:

Men respekt folkens, ovenfor de forskjellige treningsfilosofiene, det kan ALLE bli bedre til! Å skrive "min måte er den eneste som er effektiv" virker barnslig og selvhøytidlig på meg. "min måte er den eneste som har vært effektiv på min hund" virker mer gjennomtenkt og voksent. MIN MENING

Argh..Du er så fornuftig!Selvfølgelig har du helt rett :wink:

Når jeg blir stor så ønsker jeg at jeg blir like fornuftig,klartenkt og velformulert som deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Charlotte, jeg er enig med deg, som vanlig. :lol:

Jaja, det var dagens lille hjertesukk fra meg. Jeg er så dritlei av folk som har denne: "jeg trener positivt, hunden min er lykkeligere enn din". Det er særs uhøflig, barnslig og ikke minst uvitende og gulpe opp sånne kommentarer.

Slikt har jeg bitt meg merke i og... (ikke her på forumet,har ikke rukket å vært her inne så mye.. men på andre forum) Ganske irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh..Du er så fornuftig!Selvfølgelig har du helt rett :wink:

Når jeg blir stor så ønsker jeg at jeg blir like fornuftig,klartenkt og velformulert som deg :wink:

Haha, jo tusen takk, men nå er ikke jeg så stor enda da.. :P Veslevoksen kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lar du din hund jage katter..? Hvorfor tillater du henne å trekke i båndet når det kommer en katt? Kan det være fordi du ikke er god nok som belønning i den situasjonen? :roll:

hun drar litt fremover bare. Det gjør ikke noe for meg. Jeg syns bare det er morsomt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE i treningsmiljøet mitt ler av klikker, og filosofien i seg selv. Selv ler jeg ikke av det, jeg bare mener at det finnes bedre metoder for min del og for mange andre sin del.

F.eks: En jeg trener sammen med avskyr klikkerboksen, godbiter og "vent på riktig atferd-filosofien". Samtidig rører han ikke hunden om den setter seg feil i utgangstilling, han ber den bare gjøre det en gang til.

Eks nr 2: Når hundene prøvde seg i puberteten, prøvde å stjele mat, bite i stykker ting og lignende rampestreker, så fikk dem så ørene flagret (filleristet dem) og dem gjorde det aldri igjen. Samtidig kan han lage skikkelig liv og spenning for hundene på trening, snakker alltid i lystig tone til dem, og kjefter aldri i treningssammenheng og er generelt en veldig rolig mann, og meget konsekvent. Han gir ikke hunden forskjellige konsekvenser på en uønsket atferd, og han forandrer aldri reglene.

Alle hundene hans er Nordisk jakt og/eller N viltsporchampions, har hatt godkjente ettersøkshunder, og den yngste hunden hans ble norsk unghundmester på debuten på jaktprøve. Selvfølgelig er dette mitt forbilde i hundeverden og jeg er fornøyd om jeg kommer halvparten så langt som han har, og jeg har IKKE troen på å komme til mål med en klikkerboks en sekk med frolic. Jeg tror derimot på will to please og milde Nordenstam metoder. Personen jeg bruker som eksempel er bare en av mange som har kommet lenger med hundene sine enn noen jeg kjenner som trener klikker. Dette sier jeg ikke for å "disse" (eller hva nå ungdommen sier nå til dags, hehe) klikkefilosofien, jeg sier bare at klikker ikke er svaret for alle, og at det slettes ikke er fasiten på et lykkelig hundehold. Folk sier " Jeg vil heller trene positivt for å få en lykkelig hund og et best mulig hundehold" osv: Så flott da gitt! Jeg vil nemlig trene slik jeg har beskrevet over her, for JEG mener det er den beste treningsmetoden for meg og mine, jeg tror nemlig det er fasiten til en lykkelig hund som vet hvor den har eiern sin, og som kan være trygg på hva som er lov og ikke lov! Hunder har det ikke bedre selvom de blir trent med klikker, det er bare eierne som føler seg selv bedre av å trene slik, fordi de blir fortalt av andre klikkere at da trener man positivt!

Jaja, det var dagens lille hjertesukk fra meg. Jeg er så dritlei av folk som har denne: "jeg trener positivt, hunden min er lykkeligere enn din". Det er særs uhøflig, barnslig og ikke minst uvitende og gulpe opp sånne kommentarer.

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel beklage litt da.. inlegget mitt var kanskje litt på kanten:-) Og det er vel litt selvmotsigende å stå å rakke ned på andres treningsmetoder når jeg selv trener positivt. Så jeg beklager, skal prøve å beherske meg litt:p

*KLIKK!*

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å ramme det inn akkurat, bare tenke litt over det. Det er så mange som sier til meg at enkelte ting jeg er opptatt av er feil eller bare tull, fordi det står i klikkertreningsboka dems eller de har hørt det på klikker kurs. Hvem sier at klikker er fasiten på hva som er riktig og galt i hundetrening?? Jeg går ikke rundt og sier at lederskap og korrigering er fasiten, bare fordi det står i bøkene mine. Alle har forskjellige verdier i sitt hundehold, forskjellige mål og ambisjoner med hunden sin. Noen er opptatt av få valpen klikkerklok, mens andre er opptatt av å få valpen interessert i gjenstander. Noen omplasserer hunden sin fordi den er slem med katten, mens andre unngår situasjoner hvor den kan være slem med katten og begynner på nytt. Noen lar hunden sove i senga og være med overalt, mens noen mener det er å ødelegge lederskapet. Alle er vi forskjellige, og ser ting fra forskjellige hold.

Jeg benytter meg ikke av klikker-filosofien fordi jeg tror ikke på det, så enkelt kan det være. Det betyr ikke at hundeholdet mitt er negativt eller at hunden min hadde vært lykkeligere om jeg gikk med klikker og frolic i lomma (- satt litt på kanten.)

Charlotte: det innlegget skulle seriøst vært rammet inn :P =D>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en helt annen måte og si det på...det er vel heller den måten visse rakker ned på andres treningsmetode som irriterer folk... Alle har sin metode som funker best på sin hund. For meg er ikke Nordenstam aktuelt, mens klikker er helt ypperlig :P

Men det går ann å si det på en ordentlig måte sånn som Du: Charlotte har gjort ovenfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver veldig saklige innlegg Charlotte.

Det skal du ha kredit for!

Selv så syns jeg at klikker virker som verdens mest spennende metode. Hver gang jeg leser en klikker artikkel så er jeg Så gira på å trene etterpå.

Men å gå fra å si "nei" og kunne kjefte på hunden til å stå helt passiv når hunden f.eks bjeffer som en gal på andre hunder er vanskeligt syns jeg. Men har klart meg til nå tror jeg :oops:

MEN selv om JEG går over til klikker så betyr ikke det at jeg ikke har respekt for andre med anerledes treningsmetoder. Om noen vil trene nordenstam,eller har "fasiten" på sitt hundehold selv så er det opp til dem så lenge det fungerer. Jeg har ingen grunn til å snakke stygt om nordenstam fordi at han klyper hundene i øret hvis de gjør noe galt. Dette funker for ham og han har fått frem lydige hunder på den måten.

Men samtidig så har klikkerfolk fått like lydige hunder.

Treningsmetoden må man se an på hunden også. Det sier seg selv at man ikke kan skrike,"ta" i en hund som enten er psykisk ustabil eller er veldig nærvøs/redd osv. Det vil jo bare gjøre vondt verre. JEG vet best hva som passer for MIN hund. Hva andres hunder passer er ikke opp til meg å avgjøre,men eieren.

Men en ting som jeg aldri vil få respekt for - uansett treningsmetode er folk som bruker fysisk/psykisk straff under trening.

Trening skal være GØY for både hund og eier og jeg får IKKE respekt av folk som bruker straff og tvang under trening [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som jeg aldri vil få respekt for - uansett treningsmetode er folk som bruker fysisk/psykisk straff under trening.

Trening skal være GØY for både hund og eier og jeg får IKKE respekt av folk som bruker straff og tvang under trening [-X

Enig. Jeg blir helt kvalm når jeg ser noen som lærer inn tvangsapport (les: klyper bikkja så den åpner munnen og klynker, for så å stappe en apportbukk inn i munnen dens og holde fast rundt) eller rapper til bikkja fordi den ikke kan øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg blir helt kvalm når jeg ser noen som lærer inn tvangsapport (les: klyper bikkja så den åpner munnen og klynker, for så å stappe en apportbukk inn i munnen dens og holde fast rundt) eller rapper til bikkja fordi den ikke kan øvelsen.

nei fysj, det har heller ikke jeg sansen for.. apport skal læres inn med glede..

ps. jeg tror på lederskap og for meg kan gjerne bikkja sove i senga :) Min gjør hvertfall det. og den har fast plass i sofakroken i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en klikker som ligger og råtner inni skapet, men så fikk jeg det for meg at kanskje det kan være effektivt å trene inn å gå pent i bånd med klikkeren?

Så kjææære søøøøte Benedicte eller Ingvild, fortell meg hvordan!

Det er nok en liten missforståelse ute å går, for jeg møter stadig på slike uttalelser som at du kan prøve klikker på den eller den øvelsen. Det er visse forutsettninger for at du kan bruke klikker på enkelt øvelser bare.

Du må se på den paraplyen du trener under. Enten må man trene med negativ forsterkning(NF) og positiv straff (PS)(Nordenstam), eller så må man bruke positiv forsterkning(PF) og negativ straff(NS). Du kan si det slik at bruker du av og til elementer av PS så trener du under den paraplyen og da kan du ikke bruke klikker på enkelte øvelser. Du kan ikke klikke i det hele tatt. Jobber du derimot under PF`s paraply, så kan du klikke på de øvelser du føler for eller bruke andre sekundærforserkere. Klikkeren er egentlig ikke så viktig. Filosofien er avgjørende og når du mestrer

1: Rett forsterker

2: Rett timing

3: Rett frekvens og..

4: Rett kriterie......

ja da ligger læringens vidunderlige muligheter pip åpen for deg og det er bare å forsyne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg blir helt kvalm når jeg ser noen som lærer inn tvangsapport (les: klyper bikkja så den åpner munnen og klynker, for så å stappe en apportbukk inn i munnen dens og holde fast rundt) eller rapper til bikkja fordi den ikke kan øvelsen.

OM du trener aldri så positvt så trener du med straff. Jeg straffer hunden min hele tiden. Men legger aldri en hånd på ham eller snakker med streng stemme. Husk at det finnes positv og negtiv straff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en liten missforståelse ute å går, for jeg møter stadig på slike uttalelser som at du kan prøve klikker på den eller den øvelsen. Det er visse forutsettninger for at du kan bruke klikker på enkelt øvelser bare.

Du må se på den paraplyen du trener under. Enten må man trene med negativ forsterkning(NF) og positiv straff (PS)(Nordenstam), eller så må man bruke positiv forsterkning(PF) og negativ straff(NS). Du kan si det slik at bruker du av og til elementer av PS så trener du under den paraplyen og da kan du ikke bruke klikker på enkelte øvelser. Du kan ikke klikke i det hele tatt. Jobber du derimot under PF`s paraply, så kan du klikke på de øvelser du føler for eller bruke andre sekundærforserkere. Klikkeren er egentlig ikke så viktig. Filosofien er avgjørende og når du mestrer

1: Rett forsterker

2: Rett timing

3: Rett frekvens og..

4: Rett kriterie......

ja da ligger læringens vidunderlige muligheter pip åpen for deg og det er bare å forsyne seg :)

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa ligger akkurat der det passer henne hjemme hos meg. Jeg tror ikke at lederskapet blir svekket av den grunn. Jeg tror derimot at lederskapet blir svekket dersom jeg klyper henne i øret under trening eller forlanger noe hun ikke kan.

nei fysj, det har heller ikke jeg sansen for.. apport skal læres inn med glede..

ps. jeg tror på lederskap og for meg kan gjerne bikkja sove i senga :) Min gjør hvertfall det. og den har fast plass i sofakroken i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være leder betyr ikke at en skal kunne gjøre det en vil eller eller sette urettferdige krav til hunden sin...For å være en god leder må man også forstå hunden sin, sørge for at den har det bra, og sette retferdige krav til hunden både i og utenfor trening. Hunden skal se opp til sin leder ikke frykte den.

alfaparet i en ulveflokk f.eks. har ikke blitt flokk leder fordi de er sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke det jeg mente :) Jeg er en god leder fordi jeg har kontroll på ressursene til hunden, er tålmodig, rettferdig og konsekvent. Jeg bytter aldri regler eller straffer henne for ting hun ikke kan. Om bikkja ligger i sofaen uten at jeg har bedt henne opp-det driter jeg mildt sagt i, for det har ikke noe med lederskap for min del. Men om jeg derimot klyper henne for at hun ikke har lært en ting, så tror jeg det vil ødelegge min stilling som leder ved t hun blir usikker på meg og mister tilliten.

Å være leder betyr ikke at en skal kunne gjøre det en vil eller eller sette urettferdige krav til hunden sin...For å være en god leder må man også forstå hunden sin, sørge for at den har det bra, og sette retferdige krav til hunden både i og utenfor trening. Hunden skal se opp til sin leder ikke frykte den.

alfaparet i en ulveflokk f.eks. har ikke blitt flokk leder fordi de er sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...