Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Enig her. Klikkeren har man mulighet til å gi mer korrekt ros med - nøyaktig tidspunkt tenker jeg på..

Jeg er bare litt lei av å få lange utredninger om treningsmetoder hver gang jeg stiller et enkelt spørsmål. Vet at man ikke skal blande treningsteorier (ja, tenk,hunden kan bli rabiat) så jeg er jo ikke komplett idiot. Men siden klikkeren bare er et hjelpemiddel under klikkertrening, hvorfor ikke bruke den til noen øvelser når jeg trener? Jeg ser ikke problemet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt lei av å få lange utredninger om treningsmetoder hver gang jeg stiller et enkelt spørsmål. Vet at man ikke skal blande treningsteorier (ja, tenk,hunden kan bli rabiat) så jeg er jo ikke komplett idiot. Men siden klikkeren bare er et hjelpemiddel under klikkertrening, hvorfor ikke bruke den til noen øvelser når jeg trener? Jeg ser ikke problemet :?

Jeg ser heller ikke det store problemet...under trening, så vil jeg hvertfall, ha en hund som ivrer etter å jobbe,og som har full kontakt med meg..-det vil ikke dermed si at ved å bruke et klikk istedenfor stemme, så er jeg en foringsautomat..-jeg er streng mot min hund - noen av mine venner sier for streng. Men jeg har til gjengjeld en hund som ser meg som verdens navle.. :wink: -ikke som en vandrende godbit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør det som passer deg og din hund...Fordi om jeg trener mye med klikker trener jeg også en del ting uten klikker.

Hunden blir ikke fiksert av klikkeren den er bare en ekstra forsterker :)

Når jeg skal trene fine innsitter og ting jeg skal rette på, bruker jeg klikkeren for da er hvertfall mine hunder kjempe gira og gjør alt for det klikket, selvom belønningen er den samme:godbiten.

Hvis jeg trener innkalling bruker jeg ikke klikkeren for da er avstanden min god nok forsterker i seg selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har til gjengjeld en hund som ser meg som verdens navle.. :wink: -ikke som en vandrende godbit

Det må være befriende å vite hva hunden tenker ! :)

Den egenskapen skulle jeg virkelig ønske jeg hadde... :wink:

Men da jeg ikke har den evnen så får jeg heller risikere at han tenker på meg som en vandrene godbit og begynner å tygge på meg i nattens mulm og mørke... :-o

Får passe på å fòre han godt og å sove med ett øye oppe.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

variasjon... stammen din hører hunden din hele tiden mens klikkeren hører den kun i trening og den betyr det samme hver gang...godbit

ok.. men jeg lurer på en ting. Klikkeren har en veldig ekkel lyd. Jeg får skikkelig vondt i ørene av den. Er det ikke sånn med hunden og? :? Kjenner til en som til og med bruker klikker som straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må alltid være klar under trening :)

Hva hvis man står med godbiten i munn?

Også detta som -sheriff- sa så bra :D

variasjon... stammen din hører hunden din hele tiden mens klikkeren hører den kun i trening og den betyr det samme hver gang...godbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må alltid være klar under trening :)

Fordi klikket er likt hver gang, samma åssen man vrir og vender på det. Det er også mer presist. Hvertfall for meg, og tydeligvis mange av de andre som faktisk trener ordentlig klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Jeg syns det er greit nok å bruke nei til straff. Klikker blir for tungvindt

Det er jo fordi klikkeren ikke er ment som et redskap man skal straffe med.. Men noe som betyr "BRAA"!! Hehe.. Og hvis man syns lyden er så grusom, finnes det alltids klikkere med forskjellig lyd.

Syns som sagt av andre at det er hely på trynet å løpe rundt og straffe med en klikker. Da lærer man jo hunden at klikket er negativt, og hva da om man kommer sammen med noen som trener klikkertrening? Ja, da har man selv fått sin hund til å "klikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe.. kan du ikke bare akseptere at folk velger forskjellige ting? Syns det er helt greit at man velger det man vil selv. Klikker kan jo være en straff det hvis hunden hater klikket. Du bestemmer og ombestemmer deg hele tiden. Er det noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky:jeg går ut i fra at du har fått med deg at klikkeren er en betinget forsterker som bare er der for å styrke timingen? Og for at noe skal være en mest mulig effektiv betinget forstarker så må det nesten være en lyd vi ikke kommer med i det vanlige..som betyr belønning hver gang..

Uansett,man forstår sjelden ting man ikke vil forstå.Men det som er på tide å innse er at klikkertrening er svært effektivt.Det nytter ikke å si at det ikke virker lenger...Det er så grundig bevist på relativt få år at jeg bare ler når jeg hører folk som sier de ikke har noen tro på det etc...

Hva er det dere er redde for?

Neivel,så passer det ikke for dere men det er svært effektivt for mange andre...såpass effektivt at folk som Ingar her som tidligere var på landslaget med NS metoder (så vidt jeg har forstått?) har snudd helt om.

Morten Egtvedt har hunder som er godkjente redningshunder og gjør det skarpt i bruks..

Cecilie Kjøste likeså..

Øystein Ødegård..

For ikke snakke om han som driver å trener de minehundene (husker ikke navnet hans!?Driver stort kjent hundesenter?) som sa på statskanalen i beste sendetid at han klikkertrente sine hunder rett og slett fordi uskyldige barn dør hvis hundene hans gjør en feil...

Han måtte være 111% sikker på at hundene hans ikke markerte på feil ampull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe.. kan du ikke bare akseptere at folk velger forskjellige ting? Syns det er helt greit at man velger det man vil selv. Klikker kan jo være en straff det hvis hunden hater klikket. Du bestemmer og ombestemmer deg hele tiden. Er det noe bedre?

Bare å velge som man vil. Jeg bare syns det er for dumt å bruke en klikker som straff. Du sa jo til og med selv at det var tungvint! :)

Hva er det jeg har ombestemt meg på nå da? Fortell meg gjerne det, for jeg tror dessverre ikke at jeg har fått det med meg.

PS: Dersom det å ombestemme seg er til det bedre for hunden/trening/innlæring, så syns jeg faktisk det er bedre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg sitter å lurer på etter å ha lest denne diskusjonen,er; dere som straffer bikkja med å "ta"den når den f.eks trekker i båndet.hvordan vet dere at bikkja skjønner at det er akkurat det den blir straffet for? så vidt jeg vet har ikke hunder logisk tankegang,og den skjønner ikke at det å dra i båndet er slitsomt for eieren..noen som kan oppklare den delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg sitter å lurer på etter å ha lest denne diskusjonen' date='er; dere som straffer bikkja med å "ta"den når den f.eks trekker i båndet.hvordan vet dere at bikkja skjønner at det er akkurat det den blir straffet for? så vidt jeg vet har ikke hunder logisk tankegang,og den skjønner ikke at det å dra i båndet er slitsomt for eieren..noen som kan oppklare den delen?[/quote']

Nå straffer jeg ikke hunden min på den måten vi omtaler straff som. Men når man nykker i båndet påfører man hunden et ubehag, og er ubehaget strekt nok vil hunden mest sannsynlig slutte etter ett eller flere slike "ubehageligheter". Altså, hunden forstår at å dra i båndet = ubehag, og derfor vil den slutte. Den slutter ikke fordi det er slitsomt for eieren og syns synd på eieren sin :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...