Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

en hund lider ikke av et klyp i øret. Nordenstam trener faktisk flere politiskoler. vet ikke om en eneste politiskole som ikke trener Nordenstam lignende metoder.

Nå gidder jeg ikke å diskutere Pølsedressur mer. Jeg spurte kun om en ting. :)

vær så snill og svar på innelegger mitt som en avsluttning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

en hund lider ikke av et klyp i øret. Nordenstam trener faktisk flere politiskoler. vet ikke om en eneste politiskole som ikke trener Nordenstam lignende metoder.

Nå gidder jeg ikke å diskutere Pølsedressur mer. Jeg spurte kun om en ting. :)

Det tror jeg faktisk ikke på. Sjefen min og mannen hennes har hatt tervueren i alle år, og de har jobbet i politiet, og ALLE hundene der har blitt trent positivt (noe meg og hun snakket om i høstferien). "kinge" her jobber også hos politiet, og han kan motbevise din påstand om at politihunder er trent med Nordenstam. Så skal vi høre med faren til Elisabeth også (som er 3. øverstkomanderende politisjef i roagaland politidistrikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk ikke på. Sjefen min og mannen hennes har hatt tervueren i alle år, og de har jobbet i politiet, og ALLE hundene der har blitt trent positivt (noe meg og hun snakket om i høstferien). "kinge" her jobber også hos politiet, og han kan motbevise din påstand om at politihunder er trent med Nordenstam. Så skal vi høre med faren til Elisabeth også (som er 3. øverstkomanderende politisjef i roagaland politidistrikt)

greit, hør med Pakistan og drømmeland om du vil... hehe. Det er hvertfall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam om pølsedressur, med pitte litt komentearer.. 8)

Om pølsedressur

Jeg er av dem som ikke har sans for matdressur hvis hunden blir avledet, og eieren ikke har forutsetninger til å bruke go`biter tidsmessig riktig. Meget få nybegynnere har denne evnen. Og go`biter bør derfor straks fjernes fra alle landets nybegynnerkurs!

okej!!! og nyebgynnere er flinke til å straffe på rett tidspunkt??!! herregud mann, bruk av korreksjon har da myyye større konsekvenser enn om man forsterker hunden får å vøre uoppmerksom! Hva er best? hunden får positve assosiasjoner til hundene den er optatt av å se på.. eller hunden får NEGATIVE assosiasjoner til hundene den ser på.. (klassiskbetinging)

Den trente hundefører vil imidlertid kunne ha nytte av surrogat forsterkere, og det er vel en smitteeffekt herfra som har ført til introduksjon av matdressuren på begynnernivå.

Ikke forstår jeg hvordan folk som knapt vet hvilken vei de skal gå på dressurplassen, og knapt kan føre den viltre hund i kobbel, skal kunne klare å gi disse pølsebitene til rett tidspunkt! Hos oss gjorde vi oss ferdig med pølsedressuren på 70-tallet.

Ikke for det, mat er viktig for alle hunder. Og når pølsesnabben holdes foran hundens nese, gjør den ofte det instruktøren og eieren ønsker. Når hundeeieren kommer hjem fra kurset er den like ulydig. Hunden blir ikke sulten på pølsen når joggeren kommer løpende!

hmm nejnej men står vi med pølse opp i tryne på hunden når vi trener den?? Har han hørt om hunder som ikke aner når belønningen kommer? Han har jo ikke peiling på positiv trening stakkars taper med særdels stygg bart!

Betingelsen for at det kan brukes surrogat forsterkere er nemlig at hunden oppfatter disse hjelpemidler som en ytterligere gunst fra hundefører. Og da forutsetter det at man har lederskap! Hvis ikke vil hunden etter kort tid bare oppfatte føreren som en dott og en "fòringsautomat". Når automaten er tom vil ikke hunden. Med andre ord, assosiasjonen mellom forsterkerne og hundeføreren er ikke etablert.

Hva er lederskap! kan mannen slutte å bruke så abstrakte utrykk? Hva er det han mener.. det er så stort rom for egen tolkning at det bare må bli misforståelser! Hunden vet ikke når "automaten er tom". Belønnningen holdes ikke synlig.

Det er hundeeieren som i prinsippet må oppfattes som forsterkeren og gi hunden motivasjon og skape et engasjement som fører til samarbeid i styrt aktivitet. Slik får du lederskap og en hund som ser på deg som helten sin, og en som den alltid vil anstrenge seg for å gjøre til lags.

Dusten vet ikke en gang at det er ingenting som heter villig til å gjøre til lags!hmm eventeult at hundeieres hopping og danising ikke er en positivforstker! Eventuelt at hundeiers forsøk på å glede er en betinget negativforstker og all hoppingen og skrikeingen er unødig bruk av energi for nordenstam kunne bare klødd seg i baretn hver gang hunden ikke skulle få bank og det hadde betydd det samme. Eller han kunne gjort en hpåndbeveglse! Fjerner nordenstam korreksjonen og nyppgen i ørene som han så fint kaller det så skal jeg vedde 48% av lemmene mine på at hundene hans får like mye framgang i treningen som en optygd tøffel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam om pølsedressur, med pitte litt komentearer.. 8)

Om pølsedressur

Jeg er av dem som ikke har sans for matdressur hvis hunden blir avledet, og eieren ikke har forutsetninger til å bruke go`biter tidsmessig riktig. Meget få nybegynnere har denne evnen. Og go`biter bør derfor straks fjernes fra alle landets nybegynnerkurs!

okej!!! og nyebgynnere er flinke til å straffe på rett tidspunkt??!! herregud mann, bruk av korreksjon har da myyye større konsekvenser enn om man forsterker hunden får å vøre uoppmerksom! Hva er best? hunden får positve assosiasjoner til hundene den er optatt av å se på.. eller hunden får NEGATIVE assosiasjoner til hundene den ser på.. (klassiskbetinging)

Den trente hundefører vil imidlertid kunne ha nytte av surrogat forsterkere, og det er vel en smitteeffekt herfra som har ført til introduksjon av matdressuren på begynnernivå.

Ikke forstår jeg hvordan folk som knapt vet hvilken vei de skal gå på dressurplassen, og knapt kan føre den viltre hund i kobbel, skal kunne klare å gi disse pølsebitene til rett tidspunkt! Hos oss gjorde vi oss ferdig med pølsedressuren på 70-tallet.

Ikke for det, mat er viktig for alle hunder. Og når pølsesnabben holdes foran hundens nese, gjør den ofte det instruktøren og eieren ønsker. Når hundeeieren kommer hjem fra kurset er den like ulydig. Hunden blir ikke sulten på pølsen når joggeren kommer løpende!

hmm nejnej men står vi med pølse opp i tryne på hunden når vi trener den?? Har han hørt om hunder som ikke aner når belønningen kommer? Han har jo ikke peiling på positiv trening stakkars taper med særdels stygg bart!

Betingelsen for at det kan brukes surrogat forsterkere er nemlig at hunden oppfatter disse hjelpemidler som en ytterligere gunst fra hundefører. Og da forutsetter det at man har lederskap! Hvis ikke vil hunden etter kort tid bare oppfatte føreren som en dott og en "fòringsautomat". Når automaten er tom vil ikke hunden. Med andre ord, assosiasjonen mellom forsterkerne og hundeføreren er ikke etablert.

Hva er lederskap! kan mannen slutte å bruke så abstrakte utrykk? Hva er det han mener.. det er så stort rom for egen tolkning at det bare må bli misforståelser! Hunden vet ikke når "automaten er tom". Belønnningen holdes ikke synlig.

Det er hundeeieren som i prinsippet må oppfattes som forsterkeren og gi hunden motivasjon og skape et engasjement som fører til samarbeid i styrt aktivitet. Slik får du lederskap og en hund som ser på deg som helten sin, og en som den alltid vil anstrenge seg for å gjøre til lags.

hmm eventeult at hundeieres hopping og danising ikke er en positivforstker! Eventuelt at hundeier er en betinget negativforstker og all hoppingen og skrikeingen er unødig bruk av energi for nordenstam kunne bare klødd seg i baretn hver gang hunden ikke skulle få bank og det hadde betydd det samme. Eller han kunne gjort en hpåndbeveglse! Fjerner nordenstam korreksjonen og nyppgen i ørene som han så fint kaller det så skal jeg vedde 48% av lemmene mine på at hundene hans får like mye framgang i treningen som en optygd tøffel! Dusten vet ikke en gang at det er ingenting som heter villig til å gjøre til lags!

=D> :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du quote eller skrive innlegget igjen? orker ikke å svare på så mange svar.

såklart kan jeg det:-)

--------------------------------------------------------------------------------

Om du ikke gidder å lese alt les ihvertfall det som er skrevet i rød skrift!

"Det limbiske system ligger dypt i hjernen og er en del av det "gamle" systemet, det vil si den delen av hjernen som ble utviklet tidlig i evolusjonen. Dette systemet er også kjent som "dyrehjernen" fordi alle delene og funksjonene ser ut til å være identiske hos alle pattedyr. Det limbiske system er navnet på det området som styrer emosjonell adferd og motivasjon, og er bare utviklet i dyr som hører til de høyerestående dyr som pattedyr og fugler...

..Det er det limbiske systemet som er årsaken til at pattedyr og fugler er de som tar seg mest og best av ungene sine mens de vokser opp. Denne typen adferd som vi ofte kaller hengivenhet, er nødvendig for at det relativt hjelpeløse avkommet skal leve opp. Et dyr som mangler det limbiske system vil ikke ta vare på avkommet sitt...

..Det limbiske system består av en hel rekke strukturer som kommuniserer med hverandre på en kompleks måte. Noen få av strukturene involvert er hypothalamus, hippocampus og amygdala. Flere av de limbiske strukturene er spesielt opptatt av om det som oppleves er behagelig eller ubehagelig, altså den følelsesmessige (affektive) kvaliteten på stimuli. De affektive kvalitetene behagelig eller ubehagelig kan også kalles belønning eller straff, eller om man vil; tilfredshet eller aversjon...

Hypothalamus

...er en viktig del av det limbiske system og har oppgaven å være et slags kontrollerende "hovedkontor" for det limbiske system.I tillegg til å spille en viktig rolle i kontroll av adferd, kontrollerer hypothalamus for eksempel kroppstemperatur, sult, tørste og kroppsvekt, som alle er eksempler på vegetative funksjoner.Kontrollen av de vegetative funksjonene henger altså sterkt sammen med adferd. Er dyret sultent vil det jakte, er det tørst vil det drikke, når temperaturen er for lav øker aktiviteten osv.

..Hippocampus

...er svært viktig når det gjelder hukommelse. Denne delen av det limbiske system er helt nødvendig for at hjernen skal kunne lagre nye minner og ny lærdom. Dersom hippocampus fjernes husker man bare det som ble lært før delen ble fjernet og blir ute av stand til å lagre ny informasjon i hjernen.

...det limbiske system ligger det sentra for straff ("punishment") og sentra for belønning ("reward"). Tanker eller stimuli, som for eksempel syn, lyder eller berøring, som fører til ubehag eller smerte stimulerer sentra for straff, mens stimuli som fører til behag, glede eller en følelse av belønning derimot stimulerer det limbiske belønningssenteret. Det er faktisk dette som er bakgrunnen for sinnstemning, eller humør og motivasjon.

Hjernen har en utrolig og merkelig evne til å ignorere informasjon som ikke har noen betydning. Alle de erfaringer som hverken fører til noe behagelig eller til noe ubehagelig blir ikke husket. Dette kalles habituering.

Informasjon som har viktige konsekvenser for hunden, som smerte eller behag, har hjernen en automatisk kapasitet til å lagre. Dersom en stimulus følges av straff eller belønning vil den første stimuleringen av hjernen øke heller enn å forsvinne.

Hjernens respons blir progressivt mer og mer intens for hver gang stimulusen blir gjentatt. På godt norsk kalles dette læring. “Et dyr bygger opp sterke hukommelsesspor for stimuli som enten er belønnende eller straffende, men på den andre siden, utvikler fullstendig habituering til likegyldige sensoriske stimuli.” (Guyton&Hall, 1996)

Det er nå hippocampus´ funksjon har betydning. Hippocampus virker som en "sil" i hjernen og slipper bare inn det som er viktig, ergo de stimuli som er behagelige eller straffende. Hvis hippocampus bestemmer at en stimulus er viktig, huskes den. Hipocampus lagrer mindre enn 1% av de intrykkene vi inntar og habituerer mer enn 99%.

Ut fra dette er det lett å se at belønnings- og straffsentra er de viktigste kontrollører av adferd og motivasjon. Graden av stimulering i de to motsatte systemene virker inn på dyrets adferd.

Hva skjer i hjernen ved bruk av straff og belønning?

Dersom straffsentra i hjernen stimuleres er det to muligheter. Ved sterk stimulering av en del av straffsenteret fører stimuleringen til sinne og aggresjon. Den andre muligheten er at en annen del av straffsenteret stimuleres, og dette fører hovedsakelig til frykt og nervøsitet

I forsøk der det førstnevnte området blir stimulert vil dyret vise alle tegn på sinne, og den minste provokasjon fører til et angrep. Det hjelper derfor ikke å straffe en hund som er aggressiv mot andre hunder. Hunden er allerede sint, og dersom vi i tillegg tilfører hunden ubehag stimulerer vi straffsenteret enda mer og heller egentlig bensin på bålet.

Dersom hunden har en arv og læringshistorie der det er mest sannsynlig at denne delen av senteret blir stimulert vil den kanskje stoppe sin aggressive adferd der og da, men den neste hunden som går forbi kan bli offer for hundens aggresjon. Mye hund-hund aggressivitet kan forklares ut fra disse prinsippene.

Mange unghunder opplever stadig at synet av andre hunder følges av kjefting fra eier og napping i båndet når den, i yr glede naturligvis, vil bort til den andre hunden for å hilse. Straffsentra blir med andre ord stimulert samtidig med synet av den andre hunden. Når dette gjentar seg flere ganger over tid, vil man kunne oppleve at hunden blir sint når den ser andre hunder, spesielt når den er bånd.

Det samme kan skje dersom vi bruker harde metoder i lydighetstreningen. Aggressiviteten kan komme til uttrykk i andre situasjoner enn selve treningssituasjonen! Sinnet som bygger seg opp rettes kanskje ikke alltid mot oss som hundeførere, men mot andre hunder eller mennesker.

En hund som er redd andre hunder og derfor bjeffer for å skremme dem bort, vil bli enda mer redd andre hunder dersom den blir straffet i denne situasjonen.

I det første tilfellet kan det ofte se ut til at treningen virker. Hunden gjør jo tross alt slik vi sier. I tillegg fører smertesignaler til generell årvåkenhet og dermed stimuleres hjernen sterkt til oppmerksomhet.

Stimulering av belønningssentra fører til et helt annet emosjonelt adferdsmønster, nemlig tilfredshet. Dette motvirker både aggresjon og frykt.

Tenk deg selv hvor tolerant du er og hvor mye mer det skal til for å få deg sint en dag alt har gått bra og du er i kjempehumør. Tenk deg så hvor lite det skal til en dag du befinner deg i den motsatte enden av spekteret.... Hunder har det ikke overraskende på samme måte. Belønner du hunden når den går bra fri ved foten, har en knall innkalling eller apporter nydelig gjør du to ting på en gang, 1) hunden blir flinkere og 2) du har motvirket aggresjon og frykt. Hunden blir mer tolerant både overfor andre hunder og mennesker, også utenfor appellplassen."

Utdrag av en artikel skrevet av lege Cecillie køste. Hentet fra www.canis.no

Som dere ser her blir det altså bevist at trening med positiv forstekrning er bedre enn trening med negativforsterkning. Med så mange konsekvenser synes jeg det er ganske dristig å tørre å trene med negativforsterkning.. setter mye på spill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å mobbe pitte litt til :) Så har nordenstam også sagt dette:

Den følelses sterke hunden oppfatter uansett vårt fornøyde ansiktsuttrykk som belønning.

Vår tanke og vår synlige mimikk er derfor ofte tilstrekkelig for at hunden skal forstå at framgangen er positiv.

hihihihi:p hunden min jobber kjempe masse for at jeg skal smile:p Men han har jo litt rett da, ansiktsutrykket kan jo bli en betinget negativforsterker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har et fritt valg :) Jeg skal trene Nordenstam med min neste hund' date=' som jeg kommer til å ha neste år. Det blir antageligvis en Papillon. Selv små raser fungerer fint med Nordenstam :D[/quote']

Ja, papillon eller Aussie? Hvor ble de av Colt? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit, hør med Pakistan og drømmeland om du vil... hehe. Det er hvertfall det jeg har hørt.

Dette grenser vel både til frekkhet og likgyldighet not de andre medlemmene her på sonen... Forstår ikke vitsen med dette når det startet med et reelt spørsmål fra Julie om tips for å få sin hund til å gå fint i band. Må og si det at om man skal tro på alt man har "hørt" så vet ikke jeg hvor det skal ende... sånn som jeg tolker dette emnet så var det rettet konkrete spørsmål til to brukere, ikke hvordan du trener Vicky... Må jo si at jeg har og vært på div. kurs, men har ikke dermed automatisk nok erfaring til å sette teori ut i praksis. (tenker på det du skriver at du har vært på kurs ang. klikker) Har du praktisert klikker selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: jeg vil ALDRI "psyke meg opp" til å ta hunden min.. Jeg vil heller belønne når han går fint, fordi han da vil få lyst til å gå fint. Han vet han ikke får noe av det han har lyst til (hilse på folk, snuse i veikanten, godbit/leke, gå fri, hilse på en annen hund) om han ikke går fint. Det nytter ikke. Jeg har faktisk en relativt smart hund, så det tok ikke mer enn en uke før han skjønte det at å dra i båndet ikke fører til noe. Det vil jeg si er effektivt.. Hvis jeg skulle tatt han så hardt at han aldri hadde dratt igjen ville jeg bli nødt til å banke han så kraftig at han resten av livet ville krype ved siden av meg.. Og for å være helt ærlig, tro det eller ei, jeg vil heller ha en hund som skjelver av glede for å se båndet, enn en hund som skjelver av frykt. Men det er MIN hund da, knaskje din hund er anderledes.. Men jeg synes isåfall du motstier deg litt med det du tidligere har sakt om at Vicky/ranch aussier er så harde at du kan hive de i veggen uten at de gir seg. Hvordan kan et klyp i øret da føre til at hun går pent?

Enig med Elisabeth her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klypp og nei holdt :D Det var kun èn gang. Er man konskekvent trenger man ikke å ta mye i engang :D folk får velge det de vil. For meg er det klare og tydelige resultater som teller. Og jeg liker å se dem iløped av kort tid.

det kan ikke stemme, du må selv si fra til Vicky mange ganger før hun gir seg, gjerne gir hun seg ikke heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil jeg legge til en ting til, som ødelegger ryktet klikkertrening har på seg for å være ueffektiv (er det forresten et ord?) I klikkertrening blir hunden mer oppmerksom på sine egne handlinger, fordi det er det DEN gjør som fører til belønning. Hvis man f.eks trener utsending med targetstick er det mye lettere å fjerne target sticken enn om man trener utsending mot leke/godbit/annen person, fordi det ikke er target sticken i seg selv som gir belønning. Det er handlingen hunden gjør når den går UT til target sticken/ruta som gir belønningen.. Det er iallefall hva jeg erfarer selv, og jeg har trent både 80% nordenstam og nå, klikkertrening. Og etter en uke med klikkertrening har jeg fått inn fri ved fot og lineføring med full kontakt, sitte bamse og endel andre "unødvendige" kunster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry vicky..jeg kjenner "endel" folk innen politi/forsvar og jeg kan si deg at vertfall PHS har fått øynene opp for klikkertrening! =D> :) De er nok ikke 100% klikkertrenere men straff, ja det er det slutt på! Kanskje 70 tallet..hvor nordenstam hørte til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på avls og fødselskurs for hund så nå kan jeg ALT om avl!

Ingen trenger lære meg noe! Jeg kan jo alt!

Oppdrettere som har holdt på i 30 år har ingenting å lære meg for JEANETTE HAR VÆRT PÅ KURS!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på avls og fødselskurs for hund så nå kan jeg ALT om avl!

Ingen trenger lære meg noe! Jeg kan jo alt!

Oppdrettere som har holdt på i 30 år har ingenting å lære meg for JEANETTE HAR VÆRT PÅ KURS!!! :P

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble veeeeeldig mange svar' date=' og jeg svarer ikke på dem, men på et og et spørsmål, kanskje to :lol: Skriv spørsmålet direkte.[/quote']

Okei, da spør jeg direkte: Hvordan kan det ha seg at når du selv sier du kan slenge en aussie i veggen uten at dne gir seg, så holdt det med å ta Vicky én gang for at hun skulle gå fint i bånd. Hvor hardt tok du henne da? Hvordan tok du henne?

(jeampi: hahaha!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam om pølsedressur, med pitte litt komentearer.. 8)

Om pølsedressur

Jeg er av dem som ikke har sans for matdressur hvis hunden blir avledet, og eieren ikke har forutsetninger til å bruke go`biter tidsmessig riktig. Meget få nybegynnere har denne evnen. Og go`biter bør derfor straks fjernes fra alle landets nybegynnerkurs!

okej!!! og nyebgynnere er flinke til å straffe på rett tidspunkt??!! herregud mann, bruk av korreksjon har da myyye større konsekvenser enn om man forsterker hunden får å vøre uoppmerksom! Hva er best? hunden får positve assosiasjoner til hundene den er optatt av å se på.. eller hunden får NEGATIVE assosiasjoner til hundene den ser på.. (klassiskbetinging)

Den trente hundefører vil imidlertid kunne ha nytte av surrogat forsterkere, og det er vel en smitteeffekt herfra som har ført til introduksjon av matdressuren på begynnernivå.

Ikke forstår jeg hvordan folk som knapt vet hvilken vei de skal gå på dressurplassen, og knapt kan føre den viltre hund i kobbel, skal kunne klare å gi disse pølsebitene til rett tidspunkt! Hos oss gjorde vi oss ferdig med pølsedressuren på 70-tallet.

Ikke for det, mat er viktig for alle hunder. Og når pølsesnabben holdes foran hundens nese, gjør den ofte det instruktøren og eieren ønsker. Når hundeeieren kommer hjem fra kurset er den like ulydig. Hunden blir ikke sulten på pølsen når joggeren kommer løpende!

hmm nejnej men står vi med pølse opp i tryne på hunden når vi trener den?? Har han hørt om hunder som ikke aner når belønningen kommer? Han har jo ikke peiling på positiv trening stakkars taper med særdels stygg bart!

Betingelsen for at det kan brukes surrogat forsterkere er nemlig at hunden oppfatter disse hjelpemidler som en ytterligere gunst fra hundefører. Og da forutsetter det at man har lederskap! Hvis ikke vil hunden etter kort tid bare oppfatte føreren som en dott og en "fòringsautomat". Når automaten er tom vil ikke hunden. Med andre ord, assosiasjonen mellom forsterkerne og hundeføreren er ikke etablert.

Hva er lederskap! kan mannen slutte å bruke så abstrakte utrykk? Hva er det han mener.. det er så stort rom for egen tolkning at det bare må bli misforståelser! Hunden vet ikke når "automaten er tom". Belønnningen holdes ikke synlig.

Det er hundeeieren som i prinsippet må oppfattes som forsterkeren og gi hunden motivasjon og skape et engasjement som fører til samarbeid i styrt aktivitet. Slik får du lederskap og en hund som ser på deg som helten sin, og en som den alltid vil anstrenge seg for å gjøre til lags.

Dusten vet ikke en gang at det er ingenting som heter villig til å gjøre til lags!hmm eventeult at hundeieres hopping og danising ikke er en positivforstker! Eventuelt at hundeiers forsøk på å glede er en betinget negativforstker og all hoppingen og skrikeingen er unødig bruk av energi for nordenstam kunne bare klødd seg i baretn hver gang hunden ikke skulle få bank og det hadde betydd det samme. Eller han kunne gjort en hpåndbeveglse! Fjerner nordenstam korreksjonen og nyppgen i ørene som han så fint kaller det så skal jeg vedde 48% av lemmene mine på at hundene hans får like mye framgang i treningen som en optygd tøffel!

Må bare si at jeg synes dette innlegget var usmakelig. Dust og lignende kommentarer hører ingen steds hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...