Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

Jeg har jo en klikker som ligger og råtner inni skapet, men så fikk jeg det for meg at kanskje det kan være effektivt å trene inn å gå pent i bånd med klikkeren?

Så kjææære søøøøte Benedicte eller Ingvild, fortell meg hvordan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Heter verken bendicte eller ingvild men gir et tips fordet jeg :wink:

HA GOD TÅLMODIGHET. Gå en strekke og hver gang hun drar så stopp uten og si noe... etter litt tanke gang vil hun snu og gå bort til deg for å sjekke hvorfor dere ikke går, så fort hun er kommet bort på deg så klikker du og gir godbit.

Gjør dette hver gang hun drar og etterhvert skjønner hun at når du stopper skal hun komme bort til deg. Etterhvert vil hun koble dette med at hver gang båndet blir stramt så stoppe du.... og hun må være hos deg for at dere skal gå videre. etterhvert vil hun vente på stoppet og holde seg intil deg, da er det viktig at hun får glikk og godbit innimellom når hun holder seg ved deg...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hun ikke snur seg mot deg så rygg litt bakover og lag smattelyder til henne slik at du fanger oppmerksomheten hennes, så fort hun snur seg og ser på deg så klikk og gi godbit... Da tar det ikke lang tid før hun skjønner hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg! 8) haha

Begynn å gå ett skritt eller noe, og klikk og belønn når hun går fint uten å dra i båndet. Øk kravene gradvis... Når hun drar i båndet (som helt sikkert kommer til å skje like mange ganger med dere som det har skjedd med oss!) , så stopper du opp. I begynnelsen vil hun kanskje bare stå der enten dra mer eller bare se dumt på deg. Men da venter du tålmodig til hun kommer tilbake til deg, og du går noen skritt og klikker og belønner. Dersom hun står og snuser på deilig lukt i bakken når du stopper opp, så er det selvforsterkende - så du må fjerne henne derfra (det gjør du ved å ta et steg bakover slik at hun må følge etter deg).

Så øker og øker og øker du kravene gradvis :wink: Det vanskeligste vil nok være når du går forbi mennesker eller hunder. Men da stopper du opp og venter tålmodig til hun ser på deg av eget initiativ (og har slakt bånd!) og da kan du enten si "værsågod" og la henne få hilse, eller gi henne en stor belønning! :) Før møtte jeg ofte på hundeeiere som hadde slakt bånd på hundene sine og lot de snuse på Cita uten å spørre meg om lov først. Og Cita drog i båndet, men jeg kunne ikke rygge, for den andre hunden følgte etter med en eier som ikke brydde seg. Men til slutt lærte jeg meg å snakke til de, for de ødela masse av båndtreningen vår. Nå gir hun meg full kontakt når vi går forbi et menneske eller en hund, i håp om at jeg skal gi henne belønning eller la henne hilse. Og i tillegg får noe supert med på kjøpet - nemlig at mennesker og hunder = belønning somm igjen blir noe positivt for hunden, og den får et positivt forhold til andre hunder og mennesker! :D Anbefaler deg å kjøpe heftet "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" av Turid Rugaas :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått flotte svar allerede på selve det å trene på å gå pent med klikkern.

Og dette må jeg gjøre på hver eneste tur' date=' uansett hvor jeg er? :-o[/quote']

Som jeg svarte i Monika sitt emne:

Det er viktig å være konsekvent når du trener på å gå pent i bånd. Om du ikke gidder å gå å trene på det på hver eneste tur, eller hele tiden på hver eneste tur, kan du f.eks. ha et bånd, en sele eller et halsbånd som er værsågod-du-får-lov-til-å-ha-litt-motstand som du bruker når du ikke orker å trene på å gå pent. Ta med deg dette båndet/halsbåndet/selen på tur og/eller ta deg egne turer hvor du trener konsekvent på at hunden ikke skal dra i bånd.

Også legger jeg til at du selvsagt ikke må gjøre det sånn, men det vil nok gi et raskere resultat enn om du bare trener på det innimellom med samme båndet/sela/halsbåndet hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hva mener du? Å lære inn å gå pent med klikker eller å ha eget bånd til å gå pent i?

hehe, jeg mener hvorfor holde på å trene sånn for å gå pent? Det vil jo aldri bli 100% sikkert at hunden vil gå pent. En dag vil det alltids være noget som er mer interessant enn godbiten, leka eller deg. Hva er vitsen liksom? Det blir jo aldri 100% kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg mener hvorfor holde på å trene sånn for å gå pent? Det vil jo aldri bli 100% sikkert at hunden vil gå pent. En dag vil det alltids være noget som er mer interessant enn godbiten, leka eller deg. Hva er vitsen liksom? Det blir jo aldri 100% kontroll.

GIDD å begynne igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe' date=' jeg mener hvorfor holde på å trene sånn for å gå pent? Det vil jo aldri bli 100% sikkert at hunden vil gå pent. En dag vil det alltids være noget som er mer interessant enn godbiten, leka eller deg. Hva er vitsen liksom? Det blir jo aldri 100% kontroll.[/quote']

Hvordan ville du trent inn/trente du inn å gå pent i bånd da?

Du skjønner det, at om man trener det inn riktig vil hunden vite at å gå pent er den eneste måten å komme seg framover på og i tillegg veit hunden at det øker sannsynligheten for å få belønning, mens å trekke i båndet = ikke belønning, og den kommer seg ikke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en bjønn sterk hund som jeg har så er det veldig greit at hun ikke drar konstant i båndet. Det er nemlig veldig slitsomt :)

joda, men hvorfor ikke bare si ifra til bikkja en gang for alle så den garantert aldri gjør det igjen? Istedenfor å holde på med en godbit, også en dag finner hunden noe som er bedre enn godbiten, så drar den likevel. Meningsløst i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme :oops: Når jeg fikk Lisa, så gikk jeg med henne i kobbel fra dag en, og vente henne til å gå ved min side ved å rose når hun gikk fint, og ikke gjøre noe når hun dro eller skjena rundt. Evt "nei" om hun tok helt av.

Bare lurer på en ting: Hvorfor komplisere det så veldig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIDD å begynne igjen!!!

hehe... min hund har lært det.Istedenfor å henge der med godbiten sa jeg ifra kraftig en gang så det ALDRI skjedde igjen. Min hund drar ALDRI i båndet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har hatt mye negativt i oppveksten så det jeg skal trene inn med dem skal gjøres på en positiv måte...

Det kan også gå andre veien, at hunden forbinder båndet med noe negativt og vil da trekke med for på en måte og rømme fra båndet...

Det er min mening hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme :oops: Når jeg fikk Lisa' date=' så gikk jeg med henne i kobbel fra dag en, og vente henne til å gå ved min side ved å rose når hun gikk fint, og ikke gjøre noe når hun dro eller skjena rundt. Evt "nei" om hun tok helt av.

endelig en som skjønnte hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... min hund har lært det.Istedenfor å henge der med godbiten sa jeg ifra kraftig en gang så det ALDRI skjedde igjen. Min hund drar ALDRI i båndet. :)

Ja, men det var ikke poenget! Poenget var hvordan Julie skulle lære inn gå pent med klikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har hatt mye negativt i oppveksten så det jeg skal trene inn med dem skal gjøres på en positiv måte...

Det kan også gå andre veien, at hunden forbinder båndet med noe negativt og vil da trekke med for på en måte og rømme fra båndet...

Det er min mening hvertfall :)

trenger ikke å nøkke i båndet, men klype i øret eller noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klype i øret er jo like negativt som og rykke i båndet...Min mening er at hvis man vil trene en hund og få den glad i det den gjør må det trenes med positiv innlæring... Jeg gjør det iallefall sånn for har to hunder som ekke er veldig sterke i psyken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky; folk velger jo ulike måter å trene hundene sine på, og selv om du vil bruke din metode, så er ikke det nødvendigvis det riktige for alle av den grunn.

Jeg personlig tror man får igjen for trening med positiv forsterkning, man kan jo også ha lært inn en "nei"-kommando, uten å "ta" hunden av den grunn. Bare lære en nei/stopp-kommando, som fungerer i de tilfellene du nevner, hvor "noe annet" er mer interessant.

Jeg blir litt skeptisk når folk kritiserer andres metoder slik - de fleste vet best hva de selv og sin egen hund trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...