Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

Jeg er på en måte litt enig med lilleariel her. Vi tåler jo ikke at folk snakker stygt om våre treningsmetoder, derfor bør vi ikke rakke ned på andres. Dessuten er ikke jeg i den oppfatning at den ene er så mye bedre enn den andre, det er smak og behag, en prinsippsak ofte, og det har også litt med hunden å gjøre. geir Nordenstam er et veldig dyktig hundemenneske, selv om vi ikke er enige i, og tar avstand fra, hans treningsmetoder. Forventer vi respekt må vi da også møte andre med respekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Jeg er på en måte litt enig med lilleariel her. Vi tåler jo ikke at folk snakker stygt om våre treningsmetoder' date=' derfor bør vi ikke rakke ned på andres. Dessuten er ikke jeg i den oppfatning at den ene er så mye bedre enn den andre, det er smak og behag, en prinsippsak ofte, og det har også litt med hunden å gjøre. geir Nordenstam er et veldig dyktig hundemenneske, selv om vi ikke er enige i, og tar avstand fra, hans treningsmetoder. Forventer vi respekt må vi da også møte andre med respekt..[/quote']

=D> =D> =D> =D> =D>

Får si som Astrid pleier å si, det innlegget burde vært rammet inn og hengt på veggen!!!! :mrgreen: :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med ordtaket er at en ekte aussie er mye tøffere og prøver seg gjerne. Selvsagt kan en hund prøve seg igjen, spesiellt Vicky er en liten luring av og til. Vicky drar aldri i bånd, med mindre det hadde kommet en kattepus mot henne. Og det tillater jeg. :P Og jeg går ikke inn på personlige ting som har med min hund, Du kan gjerne spørre om mitt syn da.

Men må bare si at det er vanskelig å diskutere her med dere, for det blir bare kverulering hele veien. Har vært i andre forumer, og der er aldri stemningen så aggressiv og det hele. Dere sier at jeg dissjer Klikkertrening. Jeg har kanskje sagt hva JEG personlig mener om det. Dere er på jakt etter å finne feil ved mine innlegg, så jeg må alltid svare på hundrevis av spørsmål, så jeg rekker aldri å komme med flere synspunkter. Det blir endeløs kverulering. Man burde kunne diskutere i en god tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å komme med synspunkter selv om man svarer på innlegg da :lol: Det er vel egentlig det man gjør når man svarer på innlegg :?

Men nå stusset jeg litt; du sa at tar man hunden til rett tid og sånn, så vil det holde og gjøre det en gang og man trenger ikke gjøre det mer. Men nå sa du nettopp at Vicky prøver seg? Vil det si at du ikke har gjort det hardt nok da? Eller feil?

Jeg bare spør, fordi det at en voksen hund prøver seg er med på å fortelle meg at det kanskje er noe feil i treningen. Siden du sa hun burde ha lært det etter å ha blitt tatt hardt èn gang.

Mona lærer ikke av å bli tatt hardt èn gang hvertfall :P

Det er greit du ikke liker klikkertrening, men da kan du si det på en ordentlig måte! Ikke at det er bæsj (jada, vet det er gammelt :P ) og sånt. Det er faktisk sjeldent at folk som ikke liker Nordenstam sier at Nordenstam er bæsj, eller kaller han NorDengStam eller noe. Hehe..

Og jada, kan gjerne diskutere saklig og i en relativt god tone. Men når jeg ikke skjønner hva du sier, og du sier noe i ett innlegg og noe annet i det neste, så må jeg nesten spørre for å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å komme med synspunkter selv om man svarer på innlegg da :lol: Det er vel egentlig det man gjør når man svarer på innlegg :?

Men nå stusset jeg litt; du sa at tar man hunden til rett tid og sånn, så vil det holde og gjøre det en gang og man trenger ikke gjøre det mer. Men nå sa du nettopp at Vicky prøver seg? Vil det si at du ikke har gjort det hardt nok da? Eller feil?

Jeg bare spør, fordi det at en voksen hund prøver seg er med på å fortelle meg at det kanskje er noe feil i treningen. Siden du sa hun burde ha lært det etter å ha blitt tatt hardt èn gang.

Mona lærer ikke av å bli tatt hardt èn gang hvertfall :P

Det er greit du ikke liker klikkertrening, men da kan du si det på en ordentlig måte! Ikke at det er bæsj (Ja da, vet det er gammelt :P ) og sånt. Det er faktisk sjeldent at folk som ikke liker Nordenstam sier at Nordenstam er bæsj, eller kaller han NorDengStam eller noe. Hehe..

Og Ja da, kan gjerne diskutere saklig og i en relativt god tone. Men når jeg ikke skjønner hva du sier, og du sier noe i ett innlegg og noe annet i det neste, så må jeg nesten spørre for å få svar.

En hund vil alltid, uansett hva prøve å komme høyere på rangstigen. Vicky gjør meget sjeldent noe slemt :P

Jeg sa det den gangen , som jeg mente. Og Nordenstam er et etternavn, så det er langt ifra det samme i ordet. Klikk kan bety mye annet enn positivforsterkning, osv.

Og det er ikke diskutering her i forumet, men endeløs, aggressiv og unødvendig kverulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant debatt :lol: Jeg er jo et klassisk eksempel på noen som ikke klarer å lære inn hunden å gå pent i bånd. Jeg har tatt kraftig i henne flere ganger uten at det hjelper. Hun bryr seg katten i det. Hun vil bare gå foran. (så jeg ser ingen vits for mag å ta i henne mer nå)

Men når jeg stopper hver gang hun drar, som nevnt her, så stresses hun ekstreemt opp. Jeg liker ikke det stresset hun gir uttrykk for. Hun peser og styrer når jeg stopper opp hele tiden. Så det blir sånn løping/stress frem og tilbake til meg hele tiden. Ikke bra.. Jeg lokker og lurer men hun er bare opptatt av verden rundt seg.

Jeg leste igår en nordenstram bok: Du og hunden, og der stod det forklart litt om båndgåing som var bra. Det var mye snakk om å snu og gå forskjellige veier. At hunden ikke vet hvor du går og må derfor følge med deg. prøvde det idag, og det gikk bra. :P Snudde rett rundt og gikk motsatt vei, og så snudde jeg og gikk bortover så lenge hunden gikk med slakk bånd, og dro hun snudde jeg igjen. Virket bedre det, enn å stresse opp hunden så fælt. Men nå spørs jo det hvor lenge jeg gidder å holde på sånn da... :oops:

Så det finnes mange måter å gjøre det på.. Bare om å gjøre å finne den metoden som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste igår en nordenstram bok: Du og hunden, og der stod det forklart litt om båndgåing som var bra. Det var mye snakk om å snu og gå forskjellige veier. At hunden ikke vet hvor du går og må derfor følge med deg. prøvde det idag, og det gikk bra. :lol: Snudde rett rundt og gikk motsatt vei, og så snudde jeg og gikk bortover så lenge hunden gikk med slakk bånd, og dro hun snudde jeg igjen. Virket bedre det, enn å stresse opp hunden så fælt. Men nå spørs jo det hvor lenge jeg gidder å holde på sånn da... :oops:

Så det finnes mange måter å gjøre det på.. Bare om å gjøre å finne den metoden som fungerer for deg.

enig i at det ofte funker. Nå er det jo mange klikkertrenere som også bruker den metoden, bortsett fra at de forsterker og belønner i øyeblikket hunden følger etter deg med slakt bånd. Det tar som regel ikke så lang tid så fort du har funnet en metode som virker..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg stopper hver gang hun drar, som nevnt her, så stresses hun ekstreemt opp. Jeg liker ikke det stresset hun gir uttrykk for. Hun peser og styrer når jeg stopper opp hele tiden. Så det blir sånn løping/stress frem og tilbake til meg hele tiden. Ikke bra.. Jeg lokker og lurer men hun er bare opptatt av verden rundt seg.

Men så skal du heller ikke lokke og lure, men vente tålmodig, for nemlig lokking kan gjøre hunden stresset. Mange hunder begynner å stresse når du stopper opp, fordi de ikke forstår hvorfor de ikke kan få fortsette. Men når hunden forstår "reglene" vil man se framgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokke og lure var vel forsåvidt feil ord. Står somreglel og venter til hunden kommer fot. Kommer hun ikke gir jeg et nykk i båndet og sier fot, så utgangs posisjonen er bra. altså ved siden av meg, så tusler hun ut til båndet er stramt igjen. Så er det stopp og leksa på nytt. SÅ det blir litt løping frem og tilbake for hunden, og jeg blir mer og mer irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokke og lure var vel forsåvidt feil ord. Står somreglel og venter til hunden kommer fot. Kommer hun ikke gir jeg et nykk i båndet og sier fot' date= så utgangs posisjonen er bra. altså ved siden av meg, så tusler hun ut til båndet er stramt igjen. Så er det stopp og leksa på nytt. SÅ det blir litt løping frem og tilbake for hunden, og jeg blir mer og mer irritert.

Men så var det ikke meningen på den innlæringsmetoden at du skulle nykke i båndet heller :wink: Du skal vente til hunden kommer tilbake til deg (eller båndet blir slakt) på eget initiativ. De fleste hunder vil storme fram igjen ja, men da stopper du opp igjen. Det kan ta bare noen turer å lære hunden det, eller det kan ta flere uker/måneder, alt ettersom hvor konsekvent man er (det er viktig å stopper hver eneste gang hunden drar, og ikke noen ganger nykke i båndet kun fordi man er irritert). Hvis man endrer "regler" for båndtreningen hver gang man går på tur er det ikke rart hunden drar (jeg sikter ikke til deg, Djervekvinnen :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ser er at mange av de som avlærer bikkja si "en gang for alle"

har en fantastisk selektiv hukomelse.Jeg har en tante som trener Nordenstam og hun har vel tatt hunden sin en gang for alle sånn ca 2000 ganger nå,men insisterer fortsatt på at hun bare har behøvd å gjøre det èn gang :lol:

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nå intresert i kordan søren du får en så sterk reaksjon bare ved å "knipe litt i øret"?? river du det av eller`?? :lol:

Det lurer jeg og på nå altså...-enhver er velkommen til å klype min hund i øret EN gang,og se om det funker..! Jeg har en hund med sterk psyke,mye motor og høyt gir...

ET klyp i øret..? -hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man hunden til å gå pent i bånd bare ved å rykke eller klype i øret??? jeg prøvde det med lucas, nappet i båndet og sa nei hver gang han dro, han brydde seg ikke i det hele tatt om det.han kom seg fremover og det er viktigst for han. nå idag stoppet jeg hver gang han dro å klikket når han kom til meg og så på meg, å fikk godbit. å klikket når han fortsatte å holde båndet slakt, så stoppet jeg igjen, sånn holdt jeg på. merket MYE bedre at han skjønner det bedre enn med nappingen og "nei"

Jeg og har vært nedover den veien...-nappe, klype, skrike, dra...u name it.

Men et lite klikk funker sååå mye bedre....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund lider ikke av et klyp i øret. Nordenstam trener faktisk flere politiskoler. vet ikke om en eneste politiskole som ikke trener Nordenstam lignende metoder.

Nå gidder jeg ikke å diskutere Pølsedressur mer. Jeg spurte kun om en ting. :lol:

Og DU ber om å ha deg frabedt en nedlatende tone???!!!Hva er dette da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky drar aldri i bånd, med mindre det hadde kommet en kattepus mot henne. Og det tillater jeg. :lol: Og jeg går ikke inn på personlige ting som har med min hund, Du kan gjerne spørre om mitt syn da.

lar du din hund jage katter..? Hvorfor tillater du henne å trekke i båndet når det kommer en katt? Kan det være fordi du ikke er god nok som belønning i den situasjonen? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam om pølsedressur, med pitte litt komentearer.. 8)

Om pølsedressur

Jeg er av dem som ikke har sans for matdressur hvis hunden blir avledet, og eieren ikke har forutsetninger til å bruke go`biter tidsmessig riktig. Meget få nybegynnere har denne evnen. Og go`biter bør derfor straks fjernes fra alle landets nybegynnerkurs!

okej!!! og nyebgynnere er flinke til å straffe på rett tidspunkt??!! herregud mann, bruk av korreksjon har da myyye større konsekvenser enn om man forsterker hunden får å vøre uoppmerksom! Hva er best? hunden får positve assosiasjoner til hundene den er optatt av å se på.. eller hunden får NEGATIVE assosiasjoner til hundene den ser på.. (klassiskbetinging)

Den trente hundefører vil imidlertid kunne ha nytte av surrogat forsterkere, og det er vel en smitteeffekt herfra som har ført til introduksjon av matdressuren på begynnernivå.

Ikke forstår jeg hvordan folk som knapt vet hvilken vei de skal gå på dressurplassen, og knapt kan føre den viltre hund i kobbel, skal kunne klare å gi disse pølsebitene til rett tidspunkt! Hos oss gjorde vi oss ferdig med pølsedressuren på 70-tallet.

Ikke for det, mat er viktig for alle hunder. Og når pølsesnabben holdes foran hundens nese, gjør den ofte det instruktøren og eieren ønsker. Når hundeeieren kommer hjem fra kurset er den like ulydig. Hunden blir ikke sulten på pølsen når joggeren kommer løpende!

hmm nejnej men står vi med pølse opp i tryne på hunden når vi trener den?? Har han hørt om hunder som ikke aner når belønningen kommer? Han har jo ikke peiling på positiv trening stakkars taper med særdels stygg bart!

Betingelsen for at det kan brukes surrogat forsterkere er nemlig at hunden oppfatter disse hjelpemidler som en ytterligere gunst fra hundefører. Og da forutsetter det at man har lederskap! Hvis ikke vil hunden etter kort tid bare oppfatte føreren som en dott og en "fòringsautomat". Når automaten er tom vil ikke hunden. Med andre ord, assosiasjonen mellom forsterkerne og hundeføreren er ikke etablert.

Hva er lederskap! kan mannen slutte å bruke så abstrakte utrykk? Hva er det han mener.. det er så stort rom for egen tolkning at det bare må bli misforståelser! Hunden vet ikke når "automaten er tom". Belønnningen holdes ikke synlig.

Det er hundeeieren som i prinsippet må oppfattes som forsterkeren og gi hunden motivasjon og skape et engasjement som fører til samarbeid i styrt aktivitet. Slik får du lederskap og en hund som ser på deg som helten sin, og en som den alltid vil anstrenge seg for å gjøre til lags.

Dusten vet ikke en gang at det er ingenting som heter villig til å gjøre til lags!hmm eventeult at hundeieres hopping og danising ikke er en positivforstker! Eventuelt at hundeiers forsøk på å glede er en betinget negativforstker og all hoppingen og skrikeingen er unødig bruk av energi for nordenstam kunne bare klødd seg i baretn hver gang hunden ikke skulle få bank og det hadde betydd det samme. Eller han kunne gjort en hpåndbeveglse! Fjerner nordenstam korreksjonen og nyppgen i ørene som han så fint kaller det så skal jeg vedde 48% av lemmene mine på at hundene hans får like mye framgang i treningen som en optygd tøffel!

=D> :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"en hund lider ikke av et klyp i øret. Nordenstam trener faktisk flere politiskoler. vet ikke om en eneste politiskole som ikke trener Nordenstam lignende metoder.

Nå gidder jeg ikke å diskutere Pølsedressur mer. Jeg spurte kun om en ting."

Siden du ikke kjenner til en politiskole som ikke gjør det så får jeg si deg en da... Ta bergen for eksempel.. :lol: En politihund må være en lykkelig hund som VIL jobbe..ikke p.g.a at føreren går bak med balltre... :P Og jeg kjenner FLERE hundeførere! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke kjenner til en politiskole som ikke gjør det så får jeg si deg en da... Ta bergen for eksempel.. :lol: En politihund må være en lykkelig hund som VIL jobbe..ikke p.g.a at føreren går bak med balltre... :P Og jeg kjenner FLERE hundeførere! [-X

Jeg skal ikke uttale meg om politiskoler, men jeg trener med og kjenner flere hunder/førere med redningshunder,politihunder,og konkurransehunder. INGEN av disse bruker negativ straff! Og meritter har de.Men flere ganger plassert i VM er vel ikke meritter...? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE i treningsmiljøet mitt ler av klikker, og filosofien i seg selv. Selv ler jeg ikke av det, jeg bare mener at det finnes bedre metoder for min del og for mange andre sin del.

F.eks: En jeg trener sammen med avskyr klikkerboksen, godbiter og "vent på riktig atferd-filosofien". Samtidig rører han ikke hunden om den setter seg feil i utgangstilling, han ber den bare gjøre det en gang til.

Eks nr 2: Når hundene prøvde seg i puberteten, prøvde å stjele mat, bite i stykker ting og lignende rampestreker, så fikk dem så ørene flagret (filleristet dem) og dem gjorde det aldri igjen. Samtidig kan han lage skikkelig liv og spenning for hundene på trening, snakker alltid i lystig tone til dem, og kjefter aldri i treningssammenheng og er generelt en veldig rolig mann, og meget konsekvent. Han gir ikke hunden forskjellige konsekvenser på en uønsket atferd, og han forandrer aldri reglene.

Alle hundene hans er Nordisk jakt og/eller N viltsporchampions, har hatt godkjente ettersøkshunder, og den yngste hunden hans ble norsk unghundmester på debuten på jaktprøve. Selvfølgelig er dette mitt forbilde i hundeverden og jeg er fornøyd om jeg kommer halvparten så langt som han har, og jeg har IKKE troen på å komme til mål med en klikkerboks en sekk med frolic. Jeg tror derimot på will to please og milde Nordenstam metoder. Personen jeg bruker som eksempel er bare en av mange som har kommet lenger med hundene sine enn noen jeg kjenner som trener klikker. Dette sier jeg ikke for å "disse" (eller hva nå ungdommen sier nå til dags, hehe) klikkefilosofien, jeg sier bare at klikker ikke er svaret for alle, og at det slettes ikke er fasiten på et lykkelig hundehold. Folk sier " Jeg vil heller trene positivt for å få en lykkelig hund og et best mulig hundehold" osv: Så flott da gitt! Jeg vil nemlig trene slik jeg har beskrevet over her, for JEG mener det er den beste treningsmetoden for meg og mine, jeg tror nemlig det er fasiten til en lykkelig hund som vet hvor den har eiern sin, og som kan være trygg på hva som er lov og ikke lov! Hunder har det ikke bedre selvom de blir trent med klikker, det er bare eierne som føler seg selv bedre av å trene slik, fordi de blir fortalt av andre klikkere at da trener man positivt!

Jaja, det var dagens lille hjertesukk fra meg. Jeg er så dritlei av folk som har denne: "jeg trener positivt, hunden min er lykkeligere enn din". Det er særs uhøflig, barnslig og ikke minst uvitende og gulpe opp sånne kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...