Gå til innhold
Hundesonen.no

Merle chihuahua


hanne

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Fant dette om Merle Chihuahua:

Merle Chihuahua

Merle Chihuahua er en kryssning av andre raser og chihuahua, de veier ofte mer enn en vanlig Chihuahua og har stor sannsynlighet for og bli blind og døv ettersom Merle fargen fungerer som bleking på pels ,pigmenter i ører og øyer.

Merle chihuahua dukket opp for ca 15 år siden og har alldri blitt sett på Chihuahua før det.

Merle genet er et dominant gen,og skulle chihuahua alltid ha bæret merle genet, ville merle fargen kunne spores opp i generasjoner langt bak og fargen ville vært dokumentert. Men merle fargen dukket plutselig opp, og med det må en annen rase som er fargen merle bli avlet inn,med forfalsket stammtavle. Og med tiden avlet mer rastypisk. .

Merle Chihuahua er ikke ekte Chihuahua ,men resultatet av en kryssning !!!

Jeg tar stor avstand fra Merle chihuahua, fordi det er med på å ødelegge den fantastiske rasen Chihuahua er. Og anbefaler alle på det sterkeste og ikke kjøpe hund som er eller stammer fra Merle!

En ide hadde hvert at oppdrettere skrev i kjøps kontrakten at de har krav til å ta hunden tilbake skulle den brukes i avl med merle chihuahua. Slik at vi kan gjøre alt vi kan for at ikke merle chihuahua skal komme inn på markedet og ødelegge rasen!

Jeg annbefaler og lese disse linkene jeg har linket til siden, her står det masse informasjon om merle, og du vill finne bilder av Merle Chihuahua:

http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html

http://www.tanyastoys.com/drwillis.htm

http://www.thekennelclub.org.uk/cgi-bin/item.cgi?id=1305

http://www.tapestrychihuahuas.com/Merles.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på denne rasen er det greit å diskriminere (forby, eller kall det hva du vil) pga fargen men det er ikke det på f.eks. hvite boxere?

Susanne

Blir det noe annerledes enn hvit boxer da? Blir det ikke bare til at de merle chihuahuaene blir sett på som "blandingsraser", og ikke kan brukes til noe spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stor sannsynlighet for og bli blind og døv ettersom Merle fargen fungerer som bleking på pels ,pigmenter i ører og øyer.

Gjelder dette andre raser også? Merle Aussie bli mørkere med alderen.. Merle er vel merle? Det spiller vel ingen rolle om det er an aussie eller en chi, for genene som gir merle er vel de samme så lenge det er snakk om samme art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette andre raser også? Merle Aussie bli mørkere med alderen.. Merle er vel merle? Det spiller vel ingen rolle om det er an aussie eller en chi, for genene som gir merle er vel de samme så lenge det er snakk om samme art?

Det er nok forskjell fra rase til rase. Her skrives det jo at hos Chi er merle et dominant gen, hos GD er det er recessivt gen. Merlefargede hunder er like sunne som andre, men ev avkom av TO merle har større sjans for å bli hvite, og derav døve/blinde. Itillegg (hos Chi) kommer fargen/genet fra en annen rase, og er derav meget uønsket, siden merle Chi ikke er renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette andre raser også? Merle Aussie bli mørkere med alderen.. Merle er vel merle? Det spiller vel ingen rolle om det er an aussie eller en chi, for genene som gir merle er vel de samme så lenge det er snakk om samme art?

Det sier seg vel selv at det ikke gjelder alle raser?

Jeg tror ikke folk ville avlet så villig på merle hos f.eks aussie om det førte med seg masse problemer vel..

Hvertfall på sheltien så har jeg ikke hørt noe om ekstra sykdommer/problemer som kommer med merle fargen.. Problemene kommer først når man dobbler merle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette andre raser også? Merle Aussie bli mørkere med alderen.. Merle er vel merle? Det spiller vel ingen rolle om det er an aussie eller en chi, for genene som gir merle er vel de samme så lenge det er snakk om samme art?

Jepp, det gjelder nok alle raser. Derfor skal man f.eks ikke parre 2 merle-aussier (da kan det oppstå døve/bilnde avkom). Men merle-aussies som også er bærer av tricolor/ bi-gen skal ikke rammes av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette andre raser også? Merle Aussie bli mørkere med alderen.. Merle er vel merle? Det spiller vel ingen rolle om det er an aussie eller en chi, for genene som gir merle er vel de samme så lenge det er snakk om samme art?

Gjelder aussien også ja. Aussier som blir født uten fargepigmenter rundt ører og øyne kan "ofte" få synsproblemer/hørselsproblemer med på kjøpet. Det er mye av derfor overtegninger er uønsket. Selvølgelig får ikke alle overtegna aussier problemer, men de KAN få det og sjangsen er mye større mener jeg å huske.

Hadde Yatzy ikke hatt fargepigment (farge i pelsen og i huden) rundt øynene f.eks, så kunne hun fått problemer med det enten i form av problemer med øynene eller i værste fall blindhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at merle-genet er det samme hos GD som hos alle de andre rasene, og at det er dominant. Det er bare det at merle-genet ser annerledes ut kombinert med harlekin-genet som finnes hos GD. En merle GD er derfor ikke resultatet av to recessive gener fra begge foreldrene, men et resultat av ett merle-gen UTEN den modifiserende effekten av harlekin-genet. Derfor bør ikke harlekin parres med harlekin, fordi det gir større sjanse for dobbel-merler.

Er ganske sikker på at det var sånn, i hvert fall. Fant ikke noen link sånn med en gang, men det er vel bare å google litt for den som måtte være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg uttalte meg litt feil. Hehe, ellers så missforstod jeg.

Jeg tenkte på merle chi som en skimmel hest. At den tilslutt blir lys/hvit, altså, at den blekner (etter at den er født). Og da lurte jeg på om det er slik med andre raser også? For da synes jeg jo det er rart at merle aussie blir mørkere med alderen.

Å parre to merle vet jeg at kan gi overmerle, også at det kan gi sykdommer. Men trodde det var snakk om at alle merle chi (og andre) kunne bli syke valper, bare det var merle inne i bildet.

Vanskelig å uttale seg rett her :ermm: Blir litt surr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener (nå ihvertfall :ermm:) - og heldigvis er det ihvertfall ikke sånn. Men chi har muligens flere helserelaterte problemer som kommer med fargen enn aussien har, det vet jeg ingenting om.

Aussier blir mørkere etterhvert ja, det er jo litt merkelig hvis andre raser som er merle lysner i fargen. Kanskje de har en eksepsjonelt dårlig pigmentering og noe feil et sted..

Leste om en aussie som ble født som en ganske mørk red merle men som ble helt hvit når han ble voksen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merle-fargen utvikler seg hos den enkelte rase kan vel komme litt an på pelstype og farge, vil jeg tror (merle er jo egentlig mer et mønster enn en farge). Også andre farger og mønstre vil jo kunne variere veldig avhengig av om hunden er kort-, stri- eller langhåret, med eller uten underull (for ikke å snakke om nakne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man parrer jo ikke to merle uansett da. Det gjør man ikke på hverken aussie, collie eller sheltie. Hvis Chiuhauhaen ikke er renraset når den er merle er det jo bra at de forbyr den fargen. Hvertfall burde ikke disse hundene kunne registreres. Det blir jo ikke det samme som å diskrimenere hvit boxer da. De er jo renraset...

Jeg vil likevel legge til at jeg synes den var veldig søt, og at blue merle er min favorittfarge på de rasene som har den fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
×
×
  • Opprett ny...