Gå til innhold
Hundesonen.no

Merle chihuahua


hanne

Recommended Posts

I og med at merle er et dominant gen, er det jo veldig lite sannsynlig at den bare skulle "dukke opp" som ny farge. Bakgrunnen for at man har villet utelukke den fra standarden, er vel for å unngå at såkalte "Back yard breeders" får fortsette å ta ublu summer for "chihuahuas" med en "sjelden farge". Merle-genet er vel verken mer eller mindre skadelig for chihuahuas enn for andre raser. Når det forvaltes av mindre seriøse oppdrettere, er det vel likevel på sin plass at den organiserte hundeverdenen gjør det den kan for å motvirke slik "kuriositetsavl". Det er vel ikke sikkert alle slike oppdrettere er så inne på fargegenetikk og hundehelse at de lar være å parre to merler sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jammen...

En renraset hund er en som har papirer fra en eller annen organisasjon som beviser dette. Om den er gul, grønn, blå, merle eller noe annet.

Hvis f.eks. FCI (som er "vår" overordnede hundeorganisasjon) har godkjent merle - så er jo merlefargede valper like renraset som sine søken.

Hvis det er tvil om raserenhet må de jo DNA-testes, som alle andre raser - det hjelper vel ikke å forby en fargevariant??

Og jo - sammenligningen til andre hunderaser med "feil" farge er åpenbar - såfremt disse merle chi'ene aldri har vært registreringsbare likevel, da. Men DA løser jo ikke et forbud fra Mexico noe som helst heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI har vel aldri godkjent merle spesielt, men sagt at "alle farger" er tillatt på chihuahua, men det betyr ikke nødvendigvis at alle farger forekommer i rasen, bare at alle farger som forekommer er likestilt. Man har rett og slett ikke vært forutseende nok til å tenke at noen ville blande inn andre raser for å avle inn andre farger. Ja, man kunne sikkert brukt DNA-tester for å komme slik blandingsavl til livs, det hadde bare vært en mye dyrere og tungvint måte for å oppnå akkurat det samme. Også på whippet er alle farger tillatt, men jeg har ennå til gode å se en grizzle eller en black and tan, og ville nok stilt meg tvilende til raserenheten om en slik skulle dukke opp.

Om papirer fra et forbund beviser raserenhet? Om papirene er definisjonen på raserenhet, så kanskje - men at det finnes tilfeller der blandingsvalper er blitt registrert som renrasete er jeg ganske sikker på.

Det er forskjell på feil farge og feil farge. En overtegnet bearded collie er vel fremdeles en bearded collie - men ville du ikke vært mer i tvil om en black/tan eller brindle?

Her står det om aussien som ble født som en "hvilken som helst" blue merle, og endte opp helt hvit...

Så vidt jeg kan lese ut fra linken, har ikke dette noe med at hunden er merle å gjøre - det er snakk om vitiligo, depigmentering som kan forekomme på hunder (og mennesker) av andre farger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder aussien også ja. Aussier som blir født uten fargepigmenter rundt ører og øyne kan "ofte" få synsproblemer/hørselsproblemer med på kjøpet. Det er mye av derfor overtegninger er uønsket. Selvølgelig får ikke alle overtegna aussier problemer, men de KAN få det og sjangsen er mye større mener jeg å huske.

Hadde Yatzy ikke hatt fargepigment (farge i pelsen og i huden) rundt øynene f.eks, så kunne hun fått problemer med det enten i form av problemer med øynene eller i værste fall blindhet.

Må også passe på å pressisere at hunder med for mye hvitt etter "vanlige" kombinasjoner (merle x solid eller solid x solid) IKKE er det samme som feilfargete etter merle x merle !

Sjansen for at det skal være noe feil (døvhet/blindhet)på en feilfarget valp etter en vanlig er kombinasjon er bitte bitte liten. Er rett å slett bare en utstillings feil.

Endringen i nitrogenbasene fører som oftest til at et protein ikke virker som det skal, andre ganger er feilen så liten at proteinet fortsatt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om papirer fra et forbund beviser raserenhet? Om papirene er definisjonen på raserenhet, så kanskje - men at det finnes tilfeller der blandingsvalper er blitt registrert som renrasete er jeg ganske sikker på.

Den hadde jeg rettet til HEELT sikkert. er vanskeligere å registrere kull på rasekatt en det er på hund. det er LETT å jukse med stamtavlene, og at mange gjør det... finnes ikke tvil i min sjel. forbanna idioter som er med på å ødelegge rasene våre...

løser kanskje ikke noe, men det er med på å "utrydde" det som er problemet i rasen. man kan jo si det slik.. alle hunder stammer i fra ulven, kan man se likhet mellom en ulv og en mops feks??... man kan avle til akkuratt det man vil. og dette forbudet er med på å gjøre det vanskeligere å avle på nettop det som er med å ødelegger rasen...

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det jeg skulle fram til er at det å forby merle på en rase det allerede finnes på med begrunnelsen at de ikke er renrasede er i beste fall naivt. Og joda - stamtavler kan være forfalsket - selvsagt. Man regner vel med at rundt 20-25% faktisk er det også. MEN derifra til å skylde på ikke raseren fordi det dukker opp en eller annen farge man ikke er vant til, blir hørendes veldig "enkelt" ut.

Men jeg mener det er så mye mere og andre ting som viser raserenhet enn akkurat dèt, da. Det dukker opp faktisk nye variasjoner (varianter) fra tid til annen, men man kan jo se om den er rasetypisk fordet, liksom..

Å skylde på sykdom er jo "bedre" i alle fall - men hvis dette er det samme som alle andre raser som har merle-genet har, så er det jo merkelig at det er så mye værre på en chi enn på en aussi, collie, corgi eller sheltie.

Dette er tydeligvis også noe som ikke er helt utrolig uvanlig på den rasen - så fordelen med å forby disse er da at sånne valper blir avlivet ved fødsel? Eller hvis det finnes sunne, selvfødende og trivelige linjer som bærer merle er de verdt å ofres pga en farge?

I disse tider er jeg ikke sikker på det å minke på avlsmaterialet nødvendigvis er det beste, men jøss, folk må gjerne la være å avle på evt. merle-chi'er så mye de gidder for min del.

hanne: "løser kanskje ikke noe, men det er med på å "utrydde" det som er problemet i rasen. man kan jo si det slik.. alle hunder stammer i fra ulven, kan man se likhet mellom en ulv og en mops feks??... man kan avle til akkuratt det man vil. og dette forbudet er med på å gjøre det vanskeligere å avle på nettop det som er med å ødelegger rasen...."

Hæ? Tror du virkelig at chihuahua som rase blir det spor sunnere, friskere eller får noen fler fornuftige og seriøse oppdrettere pga dette? Hvor ofte HAR noen parret to merle chi'er og fått døve, blinde, syke valper? I forhold til de gangene de parrer chi'er med en zillion andre helseproblemer som gjøres daglig i verden?

Hvor ofte kan man engang se en merle chi - og ikke minst to som skal parres med hverandre for at dette skal være et problem i det hele tatt?

Men joda - dette er jo som å tisse i havet, føles litt varmt og godt i ca 2 sekunder, men har virkelig ingen hensikt på noen måte i det store og hele.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: Tror du virkelig at det å tillate fargen merle på chihuahua vil ha noe som helst å si for genpoolen til rasen? Om noe kan sammenlignes med å pisse for å holde varmen, må det jo være det? Og hvor mange bearded collie-oppdrettere i Norge tror du ville brukt en brindle bearded collie (med "papirer", så klart) fra en bakgård i Texas for å "utvide genpoolen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det jeg skulle fram til er at det å forby merle på en rase det allerede finnes på med begrunnelsen at de ikke er renrasede er i beste fall naivt. Og joda - stamtavler kan være forfalsket - selvsagt. Man regner vel med at rundt 20-25% faktisk er det også. MEN derifra til å skylde på ikke raseren fordi det dukker opp en eller annen farge man ikke er vant til, blir hørendes veldig "enkelt" ut.

Men jeg mener det er så mye mere og andre ting som viser raserenhet enn akkurat dèt, da. Det dukker opp faktisk nye variasjoner (varianter) fra tid til annen, men man kan jo se om den er rasetypisk fordet, liksom..

Å skylde på sykdom er jo "bedre" i alle fall - men hvis dette er det samme som alle andre raser som har merle-genet har, så er det jo merkelig at det er så mye værre på en chi enn på en aussi, collie, corgi eller sheltie.

Dette er tydeligvis også noe som ikke er helt utrolig uvanlig på den rasen - så fordelen med å forby disse er da at sånne valper blir avlivet ved fødsel? Eller hvis det finnes sunne, selvfødende og trivelige linjer som bærer merle er de verdt å ofres pga en farge?

I disse tider er jeg ikke sikker på det å minke på avlsmaterialet nødvendigvis er det beste, men jøss, folk må gjerne la være å avle på evt. merle-chi'er så mye de gidder for min del.

hanne: "løser kanskje ikke noe, men det er med på å "utrydde" det som er problemet i rasen. man kan jo si det slik.. alle hunder stammer i fra ulven, kan man se likhet mellom en ulv og en mops feks??... man kan avle til akkuratt det man vil. og dette forbudet er med på å gjøre det vanskeligere å avle på nettop det som er med å ødelegger rasen...."

Hæ? Tror du virkelig at chihuahua som rase blir det spor sunnere, friskere eller får noen fler fornuftige og seriøse oppdrettere pga dette? Hvor ofte HAR noen parret to merle chi'er og fått døve, blinde, syke valper? I forhold til de gangene de parrer chi'er med en zillion andre helseproblemer som gjøres daglig i verden?

Hvor ofte kan man engang se en merle chi - og ikke minst to som skal parres med hverandre for at dette skal være et problem i det hele tatt?

Men joda - dette er jo som å tisse i havet, føles litt varmt og godt i ca 2 sekunder, men har virkelig ingen hensikt på noen måte i det store og hele.

Susanne

den første opplysningen jeg kan komme med er: Merle chihuahua dukket opp for ca 15 år siden og har alldri blitt sett på Chihuahua før det.Merle genet er et dominant gen,og skulle chihuahua alltid ha bæret merle genet, ville merle fargen kunne spores opp i generasjoner langt bak og fargen ville vært dokumentert. Men merle fargen dukket plutselig opp, og med det må en annen rase som er fargen merle bli avlet inn,med forfalsket stammtavle. Og med tiden avlet mer rastypisk. .

og ja, det er selvfølgelig pga sykdom denne fargen skal forbys.

og nå er det sånn at foreldrene må være bærere av merle genet for at det skal dukke opp valper med denne fargen. og mener du da at ved å forby disse hundene, at det ikke med tiden vil være ferre og ferre tilfeller av dette???? det gjelder å tenke litt lengre en nesa rekker. er ikke snakk om en drastisk endring iløpet av uker men ÅR!

og å minke inn på avlsmaterialet?? så klart, vil du avle på syke hunder kanskje??

og når disse merle hundene havner i hendene på folk uten peiling og de finner ut at deres søøøøte merle hunder skal bli mamma og pappa er katastofen et faktum...

eller dårlig research, og merle genet ligger lengre bak på linjene på begge hundene og dette dobles.... jaja, drit i det liksom??

så JA, jeg tror absolutt at rasen vil bli sunnere og friskere av dette.

Og JA, det vil bli LETTERE for oppdrettere å ungå dette problemet.

men som nevnt tidligere, en må tenke lengre en nesa rekker....:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ja, det er selvfølgelig pga sykdom denne fargen skal forbys.

og nå er det sånn at foreldrene må være bærere av merle genet for at det skal dukke opp valper med denne fargen. og mener du da at ved å forby disse hundene, at det ikke med tiden vil være ferre og ferre tilfeller av dette???? det gjelder å tenke litt lengre en nesa rekker. er ikke snakk om en drastisk endring iløpet av uker men ÅR!

og å minke inn på avlsmaterialet?? så klart, vil du avle på syke hunder kanskje??

og når disse merle hundene havner i hendene på folk uten peiling og de finner ut at deres søøøøte merle hunder skal bli mamma og pappa er katastofen et faktum...

eller dårlig research, og merle genet ligger lengre bak på linjene på begge hundene og dette dobles.... jaja, drit i det liksom??

så JA, jeg tror absolutt at rasen vil bli sunnere og friskere av dette.

Og JA, det vil bli LETTERE for oppdrettere å ungå dette problemet.

men som nevnt tidligere, en må tenke lengre en nesa rekker....:happy:

Hvad er det for sygdom, du/man mener er knyttet til merle-farven? Hvis den er styret af samme gen som hos f.eks. aussien (og det må den vel være), så er der først et problem hvis man dobler genet, dvs. parrer to merle hunde. Der er ikke, så vidt jeg ved, nogen sygdomme knyttet til merle-genet i enkelt 'dosis'.

Genet er dominant, så hvis hunden har genet fra en af forældrene, bliver den merle. Hvis en hund ikke er merle, har den ikke genet, og kan ikke give det videre til hvalpe (undtaget i sjældne tilfælde, hvor der kun er ganske lidt af pelsen der er merlefarvet, 'phantom merles').

Så merle kan ikke skjule sig i linjerne, og pludselig dukke op som et problem. Alle merle hunde har en merle forælder (og helst kun én).

Jeg ved ikke om merle kan opstå som pludselig mutation (?), men ellers er det vel rigtigt at pludselg opstået merlefarve i chi'en skyldes indblanding af andre racer. Og det er selvfølgelig frustrerende, hvis det ikke er en planlagt og tilladt indblanding af nyt blod. Men i så fald vil der jo også være ensfarvede efterkommere efter den indblanding... Så problemet er ikke begrænset til merle chi'er, men gælder vel alle efterkommere efter det første kuld der var en merle valp i.

Så uden at have forstand på chi'er, vil jeg da tro at det er en race-renheds/bastard-problematik, ikke et spørgsmål om sygdom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad er det for sygdom, du/man mener er knyttet til merle-farven? Hvis den er styret af samme gen som hos f.eks. aussien (og det må den vel være), så er der først et problem hvis man dobler genet, dvs. parrer to merle hunde. Der er ikke, så vidt jeg ved, nogen sygdomme knyttet til merle-genet i enkelt 'dosis'.

Genet er dominant, så hvis hunden har genet fra en af forældrene, bliver den merle. Hvis en hund ikke er merle, har den ikke genet, og kan ikke give det videre til hvalpe (undtaget i sjældne tilfælde, hvor der kun er ganske lidt af pelsen der er merlefarvet, 'phantom merles').

Så merle kan ikke skjule sig i linjerne, og pludselig dukke op som et problem. Alle merle hunde har en merle forælder (og helst kun én).

Jeg ved ikke om merle kan opstå som pludselig mutation (?), men ellers er det vel rigtigt at pludselg opstået merlefarve i chi'en skyldes indblanding af andre racer. Og det er selvfølgelig frustrerende, hvis det ikke er en planlagt og tilladt indblanding af nyt blod. Men i så fald vil der jo også være ensfarvede efterkommere efter den indblanding... Så problemet er ikke begrænset til merle chi'er, men gælder vel alle efterkommere efter det første kuld der var en merle valp i.

Så uden at have forstand på chi'er, vil jeg da tro at det er en race-renheds/bastard-problematik, ikke et spørgsmål om sygdom...?

Mutasjoner kan plutselig oppstå, selv om det er sjeldent. Det kan skje pga påvirkning fra miljøet (f.eks ioniserende stråling og visse kjemikalier). Om mutasjonen skjedde i kjønnscellene overføres "feilen" til avkommene.

Jeg skjønner godt at Chi folket har reagert. Det blir fort en annen helseproblematikk med mutasjoner inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutasjoner kan plutselig oppstå, pga påvirkning fra miljøet (f.eks ioniserende stråling eller visse kjemikalier). Om mutasjonen skjedde i kjønnscellene kan den videreføres.

Jeg skjønner godt at Chi folket har reagert.

Så du mener merler er mer utsatt for miljøpåvirket mutasjoner som fører til sykdommer? Man skal høre mye før øra faller av, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener merler er mer utsatt for miljøpåvirket mutasjoner som fører til sykdommer? Man skal høre mye før øra faller av, altså!

Nei, det jeg påpekte var at mutasjoner kan forekomme pga f.eks ioniserende stråling og visse kjemikalier, da de er i stand til å endre rekkefølgen til nitrogenbasene.

Genetisk variasjon kan oppstå på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg påpekte var at mutasjoner kan forekomme pga f.eks ioniserende stråling og visse kjemikalier, da de er i stand til å endre rekkefølgen til nitrogenbasene.

Stemmer det, men det gjelder da alle raser og farger, ikke merle Chi spesielt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heterozygote merle-hunder har tydeligvis større risiko for å være døve enn hunder som ikke er merle (men lavere enn for dobbel-merle):

http://www.citeulike.org/user/r_vdham/article/4014135

Merle burde egentlig enkelt kunne avles ut av alle raser uten større risiko for tap av genmateriale (i og med at de aller fleste merle-hunder vil ha solid-fargede helsøsken), så at de ikke vil at fargen skal avles inn i chihuahua synes jeg høres ganske rimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heterozygote merle-hunder har tydeligvis større risiko for å være døve enn hunder som ikke er merle (men lavere enn for dobbel-merle):

http://www.citeulike.org/user/r_vdham/article/4014135

Merle burde egentlig enkelt kunne avles ut av alle raser uten større risiko for tap av genmateriale (i og med at de aller fleste merle-hunder vil ha solid-fargede helsøsken), så at de ikke vil at fargen skal avles inn i chihuahua synes jeg høres ganske rimelig ut.

Da må man slutte å avle harlekinfargen hos GD, da de alltid har et merlegen. (fargen er unik til GD og harl+merlegenet er avhengige av hverandre for å få harl fargen) Man må også da teste for merlegenet, da det kan ligge latent i sort/harlekin parrede hunder, slik at disse heller ikke går videre i avl.

EDIT: Bardmann Merle kan som sagt komme fra svarte foreldre, om de har harlekin i stamtavlen, da de kan bære med merlegenet genotypiskt. I teorien skal ikke to merle som parres med hverandre få annet enn dobbeltmerle og/eller harlekin avkom, men både sort, boston og plattenhunde (JRT farget) er dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja gjerne for min del - Jippi! og Forby ALL avl på merle-hunder uansett rase! (Chi, aussie, sheltie - who cares? De kan få akkurat samme sykdommer!).

"DA får vi sunne og friske hunder, da! Og for ikke å snakke om hvor utrolig mye mer renrasede de blir av dèt!"

Er noen virkelig SÅ naive (les: dumme...) ??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja gjerne for min del - Jippi! og Forby ALL avl på merle-hunder uansett rase! (Chi, aussie, sheltie - who cares? De kan få akkurat samme sykdommer!).

"DA får vi sunne og friske hunder, da! Og for ikke å snakke om hvor utrolig mye mer renrasede de blir av dèt!"

Er noen virkelig SÅ naive (les: dumme...) ??

Susanne

Helt enig med deg. Det virker søkt på meg å skylde på sykdom for å bli kvitt merlefargen, da man vet at merler er like friske som andre farger (i alle raser) men at merle+merle er en usunn kombinasjon som det er heller sjeldet at noen tør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja gjerne for min del - Jippi! og Forby ALL avl på merle-hunder uansett rase! (Chi, aussie, sheltie - who cares? De kan få akkurat samme sykdommer!).

"DA får vi sunne og friske hunder, da! Og for ikke å snakke om hvor utrolig mye mer renrasede de blir av dèt!"

Er noen virkelig SÅ naive (les: dumme...) ??

Susanne

jeg leser NAIV. for ja, akuratt i dette tilfellet å i min rase så mener jeg at det ville blitt bedre med ett totalforbud. hvorfor i h****** eksisteret det da eksempler med sykdommer forbundet med denne fargen hvis alle er så forbanna fornuftige som du skal ha det till????

Mulig jeg er god troende. men jeg kan med 100% sikkerhet si at et totalforbud på merle hos CHIHUAHUA ikke hadde ført med seg noen problemer som du her hentyder til...

HILSEN HU DUMME TEITE som vil FJERNE problemer, ikke lære seg å LEVE MED DE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja gjerne for min del - Jippi! og Forby ALL avl på merle-hunder uansett rase! (Chi, aussie, sheltie - who cares? De kan få akkurat samme sykdommer!).

"DA får vi sunne og friske hunder, da! Og for ikke å snakke om hvor utrolig mye mer renrasede de blir av dèt!"

Er noen virkelig SÅ naive (les: dumme...) ??

Susanne

Jada, selfølgelig Susanne, du er så mye smartere enn rasestyret i alle landene som har besluttet å forby merle!

Tenk å hatt ditt hode, seriøst misunnelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser NAIV. for ja, akuratt i dette tilfellet å i min rase så mener jeg at det ville blitt bedre med ett totalforbud. hvorfor i h****** eksisteret det da eksempler med sykdommer forbundet med denne fargen hvis alle er så forbanna fornuftige som du skal ha det till????

Mulig jeg er god troende. men jeg kan med 100% sikkerhet si at et totalforbud på merle hos CHIHUAHUA ikke hadde ført med seg noen problemer som du her hentyder til...

HILSEN HU DUMME TEITE som vil FJERNE problemer, ikke lære seg å LEVE MED DE!

Kan du gi meg noen dokumenterte eksempler? Siden jeg har en merle selv, men hun er ikke Chi da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig:

http://www.picassochis.com/merles.htm

http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html

http://www.tanyastoys.com/drwillis.htm

http://www.thekennelclub.org.uk/cgi-bin/item.cgi?id=1305

http://www.chihuahua-dachs.com/Merle.html

http://www.pedigreedogs.co.uk/cgi-bin/bree...date=27/11/2006

og tror du virkelig at mexico hadde lagt ned forbud om det hvis de ikke hadde dokumenterte tilfeller????

tviler på dette var noe de kom på i fylla mens de danset natta lang med sombrero hattene sine???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...