Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!


MalinFP

Recommended Posts

men nå har jeg generelt ingenting til overs for missfostre som mopsen så..

Altså, hva er vitsen? Åpner hverken for debatt eller ettertanke, det er kun provosering. Man kan sikkert si drit om alle raser, men de fleste klarer å holde seg for gode til å kalle andres raser for misfostre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Nå tror jeg at mops blir min neste rase så det sier vel omtrent hva JEG synes om dem sånn generelt, men..

Når så det er sagt så synes jeg at innlegget i Villmarksliv kunne definitivt leses med humoristisk "feeling", så det gjorde jeg i alle fall. Men barnslig og ganske "lavpanna" humor, riktignok!

Men Renate - å komme med sleivspark her inne også blir kanskje bittelitt skivebom synes jeg...

Jeg synes man skal ha respekt for at vi alle har forskjellig smak, og at en hund er en hund. Ikke alle liker alle hunder, har da hørt folk kalle f.eks. sheltie et "nevrotiske insekt" også, jeg. Men den ene rasen er slett ikke bedre eller værre enn noen annen - tenk på hva folk føler for SIN hund før man slenger for mye med leppa'...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om de "ser ut som griser bakfra og har et skrukkete tryne" Vil ikke det være grunn nok å kalle dem dårlige hunder.

OT, men Basenjien ser også ut som griser (om enn elegante sådanne) bakfra og har skrukkete tryne. (Les: rynker) :rolleyes:

Lo godt, jeg- selvom jeg ser at humoren kan gå over streken for de som faktisk er glade i mopsen. Type OJ humor, synes jeg. Går langt over grensen, men er egentlig harmløs, selvom han får på seg "skarer av hatsbrev og politianmeldelser". Morsomt for alle andre enn de humoren angriper (med unntak både i den ene og andre enden selvsagt).

Mopsen er ikke akkuratt sunt konstruert, så at noen snakker nedverdigende om den har jeg forståelse for. Selvom den absolutt er "søt" og sikkert har et herlig vesen og er en uerstattelig venn for mange- i likhet med de fleste andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Synes dere virkelig dette er uproffesjonelt og grovt? Er det mulig. Villmarksliv er et seriøst blad. Jeg leser "skråblikkene" i hvert blad. Han gjør narr av mye annet. Han har skrevet artikler om jegere og fiskere også.

Dette er den beste artikkelen jeg noen gang har lest! Det er jo bare hans synspukt. Jeg hadde ledd like mye om det hadde vært en annen rase som var representert. Man må jo se humoren i det?

(Jeg har overhode ikke noe i mot rasen mops, men likte beskrivelsene hans godt...)

Synes dere børe lese den en gang til, og se humoren i det. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleivspark? Tjaaa.... :P

Dette var jo helt klart ment å være morsomt da, og den gjengse leser av bladet syntes kanskje det var det...? Jeg reagerte faktisk mest på at det rett og slett ikke var bra skrevet! Dette så mest ut som noe en av elevene mine kunne skrevet (en av de litt mer oppegående, men ikke veldig sosialt intelligente...) og de er 15-17 år. Lagd for å provosere, på bekostning av at det skal være god humor... Vedkommende har kanskje sett litt mye på Otto Jespersen og gjort et forsøk på å kopiere sin store helt, uten å ha selvinnsikt nok til å se at det krever MYE å kunne sparke så kraftig og fremdeles holde intelligensnivået og humoren oppe...?

Jeg tror teksten godt kunne vært artig om man istedenfor å avsløre seg selv som en ekstremt dårlig hundeeier (mener jo man er det om man oppfordrer bikkjene sine til å angripe andre hunder) og henge ut alle som eier mops som feite, stygge og mindreverdige nærmest umennesker hadde greid å vinkle litt annerledes, kanskje slipe litt på de verste kantene - eller lage helt nye...

Det kan godt være veldig gøy med sleivspark og jeg mener personlig at folk ikke burde ta seg så nær av ting (fatter ikke at folk greier å hisse seg opp over Manshow f.eks...), men sleivspark krever intelligens - og det synes jeg ikke denne "forfatteren" viste i særlig grad... Språklig sett var jeg heller ikke imponert. Overlesset av superoppfinnsomme gørre-ord! Virket som vedkommende har sittet med Tommy&tigerns synonymordbok og slått opp og slått opp og slått opp... "Hvilket kuuult ord kan jeg bruke istedenfor "hode" tro? Hmmm... JOH! ""Hjernekasse"! DET er kult det, ass....!" Jojo, for folk med sånne flotte jaktbikkjer er det kanskje det, da.....?? :D

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er meningen at det skal være humoristisk, men det var for dårlig skrevet til at det var noe i nærheten av morsomt. Det ble altfor banalt og fullt av gamle, utbrukte klisjeer som vi har hørt 100 ganger før. Dette var kanskje heller en ufrivillig parodi på hvordan "barske mannfolk med skikkelig bikkje" ser på mopsen enn et harselas over mopsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er meningen at det skal være humoristisk, men det var for dårlig skrevet til at det var noe i nærheten av morsomt. Det ble altfor banalt og fullt av gamle, utbrukte klisjeer som vi har hørt 100 ganger før. Dette var kanskje heller en ufrivillig parodi på hvordan "barske mannfolk med skikkelig bikkje" ser på mopsen enn et harselas over mopsen?

Det samme slo meg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen nevnte, så er jo dette typisk OJ-humor. Personlig har jeg absolutt IKKE sansen for OJ (fordi han angriper mennesker), men når det gjelder å harselere med en rase, så er det litt annerledes. Jeg skjønte veldig godt at dette skulle være humoristisk, og trakk kanskje på smilebåndet av og til.. Når man skriver i denne sjangeren, så skal man jo dra ting langt, og for de som føler seg truffet, så er det ikke morsomt (vet om noen som strøk på en slik oppgave skrevet om skihoppere, pga at læreren likte skihopping godt og ikke syns det var morsomt). For alle andre så kan det være gøy å lese, og man bør jo klare å skjønne såpass at ingenting av dette er ment seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff
Herregud! Synes dere virkelig dette er uproffesjonelt og grovt? Er det mulig. Villmarksliv er et seriøst blad. Jeg leser "skråblikkene" i hvert blad. Han gjør narr av mye annet. Han har skrevet artikler om jegere og fiskere også.

Dette er den beste artikkelen jeg noen gang har lest! Det er jo bare hans synspukt. Jeg hadde ledd like mye om det hadde vært en annen rase som var representert. Man må jo se humoren i det?

(Jeg har overhode ikke noe i mot rasen mops, men likte beskrivelsene hans godt...)

Synes dere børe lese den en gang til, og se humoren i det. =)

som om jeg skulle sagt det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var noe morsomt i det hele tatt. Jeg har ikke en mops engang, men er veldig glad i alle hunderaser. Og syns han overdrev for mye når han skrev det der.

Du kunne ha scanna annosen også, så du har sluppet og skrive hele annosen på nytt :D

Haha, joda, når jeg hadde skrevet over halvparten kom jeg på det. Men da gidda jeg ikke å fjerne alt jeg hadde skrevet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, deler Electras syn på det (selv om jeg må innrømme at mops absolutt ikke er en "hund" jeg kunne tenke meg.)

*flir* kunne ikke dy meg... gåseøynene var spøk altså. Kanskje.

Haha! Du er jo like ille selv jo! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, deler Electras syn på det (selv om jeg må innrømme at mops absolutt ikke er en "hund" jeg kunne tenke meg.)

*flir* kunne ikke dy meg... gåseøynene var spøk altså. Kanskje.

Hoho, gått å høre at det er andre som skjønner humor her... Det er kanskje litt grovt skrevet, men herregud! Slutt å klage, den er morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i disse dagen mopsen får negativ omtale. Også skribenter på 1800 tallet gav rasen dårlig rykte, og rasen popularitet tok seg ikke opp før på begynnelsen av 1900 tallet. Bland annet kunne man lese av diverse skribenter på den tiden:

"Mopsen er vanligvis ikke spesielt klokt dyr, og den passer bedre som kammerhund enn følgesvenn på gaten. Han er somregel svært makelig og treg av karakter, og nesten ut av stand til å forsvare seg mot andre små hunder. Noen individer er meget trettekjære og illsinte og viser sjelden noen tilbøyelighet til å nærme seg andre mennesker."

" Denne hunden hadde for øvrig ikke noen egentlig verdi, for han var verken trofast eller vaktsom, dessuten var han alt annet enn vakker. Som eneste trøst lå han der og sukket og snorket på fanget til en eller annen gammeljomfru under te- eller kaffeslabberasen, eller han stoplet rundt som en levende fettklump, pesende og pustende, hele tiden truet av et slagtilfelle, i hælene på en gammel ungkar.."

(gidder ikke ta med alt)

Så mopsen har ikke akkurat fått noe godt rykte i gamledager heller virker det som. Og den virket jo ikke noe bedre da enn idag sånn helsemssig, som mange kanskje tror. Siden det ble nevnt både overvekt og pusteproblemer.

Det er jo ikke like stygg omtale som denne herremannen i bladet skrev. Helt greit å mislike en rase, men å ta så hardt i, det får være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Renate - å komme med sleivspark her inne også blir kanskje bittelitt skivebom synes jeg...

Jeg synes man skal ha respekt for at vi alle har forskjellig smak, og at en hund er en hund. Ikke alle liker alle hunder, har da hørt folk kalle f.eks. sheltie et "nevrotiske insekt" også, jeg. Men den ene rasen er slett ikke bedre eller værre enn noen annen - tenk på hva folk føler for SIN hund før man slenger for mye med leppa'...

Susanne

Jeg har ikke kommet med noen sleivspark jeg? Jeg sier bare at jeg lo av denne artikkelen, og delvis forklarer det med at jeg ikke syns noe om mopsen;) That's all..(Men joda, jeg tok kanskje litt for mye i når jeg kalte dem missfostre selvom det er det de er i mine øyne)

Jeg har forøvrig respekt for andres smak, helt til denne smaken går utover uskyldige individer, ergo, mopsene og lignende raser, hvor dyrene lider pga et usunt eksteriør som folk bevisst har avlet frem, og som de, til tross for at de VET at det skaper problemer(Selvom de sletts ikke vil innrømme det) fortsetter å avle på,..

Og folk får bare kalle sheltien et nevrotisk insekt eller hva dem vil, noen sheltier ER nevrotiske insekter, du ser, jeg har nemmlig nada problemer med å innrømme de negative sidene hos min rase(I motsettning til visse andre :D ), og tar meg ikke nær av det hverken om det gjelder uvitende dumme kommentarer eller kommentarer basert på fakta om rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Det som er vittig er at det dukker opp en tråd som dette om hvor forferdelig denne artikkelen er i akkurat dette forumet :P (mener ikke noen spesielle brukere, bare rent generelt)

Det at noen er kritiske til mopsens eksteriør mtp hundenes helse, betyr ikke at de mener at det er greit å regelrett drite ut rasen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...