Gå til innhold
Hundesonen.no

Nei til mops!


MalinFP

Recommended Posts

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar
Bente-Bent: Bare sånn helt OT: Hva og hvor er stoltsen?? :whistle:

"Stoltzen", (Stoltzekleiven) er en bratt trapp/sti i Bergen, som går opp mot Sandviksfjellet (opp mot fløyen, til Blåmannen/Rundemannen - byfjell) ....

Løypen har en stigning på 313,5 meter og går over ca. 801 trappetrinn, med steintrapper i forskjellig høyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er flere som kjøper mops for gemyttet deres og for at de ikke trenger like mange og energiske turer

som enkelte hunder en for snuten. Men det er nok en del folk som kjøper det siden det ser søtt ut også.

Ja, det tviler jeg ikke på, men nettopp derfor skjønner jeg ikke hvorfor den ha så kort snuteparti.

Når jeg skrev den siste delen tenkte jeg spesifikt på snutepartiet, og de som faller for- og kjøper rasen pga nettopp dette. Og der kom det med useriøse valpekjøpere inn, da jeg mener at gemytt og aktivitetsbehov er klart mer relevante grunner enn utseendet når det kommer til valg av rase.

Såklart spiller utseendet en rolle når det er så mange ulike raser å velge mellom, med mer eller mindre like egenskaper og gemytt. Det er bare sånn vi er, og det er forsåvidt ingenting galt i det så lenge det ikke går utover helsen på rasen, eller at man velger en rase man rett og slett ikke takler/trives med bortsett fra utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor så er det viktig for en oppdretter å avle sundt så det kan vises at hunder ikke trenger å bli dårligere men bedre.. og nettopp det har vi gjort med mopsen her i Norge. se på innavlsgraden på mops i Norge. og Så på innavlsgraden på mops i England etterpå.. da ser dere det er uansett ikke tvil om hvilke hunder som er sundest..

Jeg beklager å måtte skuffe deg, men innavlsprosent sier selvsagt ingenting om sunnheten i rasen, sånn generelt. Har man friske individer som man innavler, så blir jo ikke hundene syke bare pga det ? Men om man innavler individer som har defekter av ulike slag, SÅ vil man selvsagt også få disse egenskapene sterkere og sterkere befestet i rasen (da snakker jeg generelt - og ikke bare om mops). Jeg vet om en hund som er resultat av helsøskenparring - og dermed har en innavlsprosent på 25... Den var hele sitt lange liv en frisk og rask hund, den :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener. At noen individer kan leve opp uten å bli syke ett helt liv selv om innavlen er høy. det går helt fint. Men når de driver avlen sånn som de gjør i England generasjon etter generasjon og avler syke hunder hele tiden så blir rasen svak..

Det har Noske oppdrettere på min rase sluttet med for lenge siden, og dermed har vi fått en sundere rase her i Norge en mange andre land har.. (Jeg sier ikke det at noen her og kan bli syke. hunder av uansettt innavlsgrad og rase kan blir syke). Men når du setter den Engelske mopsen oppimot den Norske, så har den Norskavlede mye mindre problemer med helsen. Dette gjellder ikke bare mosen, men mage andre raser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte skuffe deg, men innavlsprosent sier selvsagt ingenting om sunnheten i rasen, sånn generelt. Har man friske individer som man innavler, så blir jo ikke hundene syke bare pga det ? Men om man innavler individer som har defekter av ulike slag, SÅ vil man selvsagt også få disse egenskapene sterkere og sterkere befestet i rasen (da snakker jeg generelt - og ikke bare om mops). Jeg vet om en hund som er resultat av helsøskenparring - og dermed har en innavlsprosent på 25... Den var hele sitt lange liv en frisk og rask hund, den :hug:.

Oisann, Siri, du vet da bedre? ALLE individer er bærere av gener som gir ymse defekter, sjansen for at disse skal dobles og gi problemer er selvsagt større når man innavler, det er enkel matematikk, og burde være basic-kunnskap for folk som befatter seg med avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...