Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
*Fnis*

Jeg hoppet over de sidene da jeg leste boken første gang. ;)

:shocked:

Nei-nei-nei! Det er da virkelig en vesentlig del av historien liksom!

:)

På skolen har vi fått beskjed om å lese minst sju/åtte norske og tre engelske bøker i løpet av året. Jeg er nå på min femte engelske, og har i alle fall en, kanskje fire norske (jeg tok en pause i lesingen en stund, derav det lave antallet). Hun sa jeg måtte lese noe innen en annen sjanger enn fantasy snart, selv om hun visste jeg bare leser fantasy. Mankell, foreslo hun. Mamma har tonnevis av krimbøker, så jeg skal se om jeg finner noen. Er det noen spesielle Mankellbøker som er gode, og passer for folk som aldri har lest krim før?

Brisingr begynner å bli interessant, forresten. Er egentlig herlig å komme inn i Alagaësia (ja, jeg måtte google skrivemåten) igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg et nytt medlem til mine elskede bokhyller (har da flere, må dere skjønne :)).

Jeg leste Abarat for flere år siden, lånte den på biblioteket og likte den veldig godt! Så glemte jeg den litt, mest fordi jeg ikke kunne finne den billig noe sted (var jo alltids pocketbøker, men forfatteren har malt noen helt fantastiske illustrasjoner som finnes på nesten hver eneste side, og jeg kunne ikke greie meg uten dem!). Var i bruktbokhandel i dag og fant en veeeldig pent brukt engelsk en. Kasta meg over den altså :) Vet det har kommet en bok nummer to, men er usikker på om det er flere enn det...

Hihiii *lese* Forresten, for folk som kanskje vil sjekke hva Abarat er for noe, sier visst folk det er litt som en blanding av Narnia, Alice i Eventyrland og Trollmannen fra Oz. Jeg hater egentlig slike sammenligninger, men må si jeg er litt enig der ;) Utifra det jeg husker, anyway...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mankell, foreslo hun. Mamma har tonnevis av krimbøker, så jeg skal se om jeg finner noen. Er det noen spesielle Mankellbøker som er gode, og passer for folk som aldri har lest krim før?

Skal krimen være på norsk eller engelsk? Spiller kanskje ikke så stor rolle, de som opprinnelig er utgitt på engelsk er jo stort sett utgitt på norsk også.

Ken Follett, både når det gjelder krim pluss - tja - skal man kalle det episke drama?

Edens hammer/the hammer of Eden

Den tredje tvilling/the third twin

A place called freedom

Pillars of the earth

Dangerous fortune m fl

Ellers er jo norsk krim like greit som Mankell (om ikke bedre): Jo Nesbø, Unni Lindell, Anne Holth m fl

Høstens store "talker", Stieg Larsson, er også bra.

Ellers er jo heller ikke gamle og udødelige klassikere som Wuthering Heights fantasy.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Twilight serien er bok fire siste, eller er det flere som kommer???

Link til filmen hvis noen har???

Den fjerde er den siste ja, selv om forfatteren hadde planer om å gi ut en femte bok (Midnight Sun), som skulle være Twilight (den første boka) fra Edwards synsvinkel. Kladden av Midnight Sun ble "leaked", forfatteren blei fornærma og vil nok ikke skrive den ferdig... Så ja, den fjerde er den siste...

(tror jeg har en link til filmen et sted, jeg kan sende deg en PM :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Da kom "The First Law" bøkene i posten!

Nå trenger jeg ikke spare på "The Name of the Wind" lengre, men det irriterer meg at jeg nærmer meg slutten på den sitter igjen med masse spørsmål jeg tviiiiiler på at jeg får svar på dem siste 100 sidene. Og siden jeg vet det kommer flere bøker og det er ikke noen dato på nr.2 så vil jeg liksom ikke avslutte den <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Er det den som handler om hun jenten som brått "drømmer" eller ett eller annet om fortiden? Om det er den så har jeg lest den. Fin bok egentlig! Men den ble vel "overskygget" av DaVinci koden da dem kom ut samtidig som boken/filmen eller noe.

Hun er vel med på noen arkeologiske utgravinger og så skjer det mye rart der ja :)

Boken ble overskygget av Dan Brown sin bok, men den fikk også noe drahjelp. Brukte den som lesestoff på flyet til/fra Nederland da jeg var og paret Amy i februar i fjor.

*klippe*

(så nyttårsforsettet mitt i år er vel egentlig å lese ut Sagaen om Isfolket..?)

*klippe*

Tror jeg har lest Sagaen om Isfolket 13-15 ganger :lol: Men som noen har skrevet så er den mer "lettlest" enn Heksemesteren og Lysets Rike. Og Lysets Rike bør man ikke lese om man ikke har lest de to andre seriene :P (jepp, jeg har lest alle tre seriene, men havner tilbake på den første når jeg ikke finner andre spennende bøker/serier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Da kom "The First Law" bøkene i posten!

Nå trenger jeg ikke spare på "The Name of the Wind" lengre, men det irriterer meg at jeg nærmer meg slutten på den sitter igjen med masse spørsmål jeg tviiiiiler på at jeg får svar på dem siste 100 sidene. Og siden jeg vet det kommer flere bøker og det er ikke noen dato på nr.2 så vil jeg liksom ikke avslutte den <_<

Ååååååå så heldig du er som fikk dem så fort! Gubben her skulle være snill han (eller ønsket seg fred fra stønn og sukk over at jeg ikke hadde de neste bøkene..) og kom meg i forkjøpet og bestilte bøkene på bokkilden i rom jula.. så nå er det jo bare å vente og vente og vente - og så vente litt til.. sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå så heldig du er som fikk dem så fort! Gubben her skulle være snill han (eller ønsket seg fred fra stønn og sukk over at jeg ikke hadde de neste bøkene..) og kom meg i forkjøpet og bestilte bøkene på bokkilden i rom jula.. så nå er det jo bare å vente og vente og vente - og så vente litt til.. sukk.

Skal begynne på den i kveld. Jeg sitter fortsatt med 1000 spørsmål etter slutten på "The Name of the Wind", så jeg måtte ha en dag pause før jeg begynnte på noe nytt.

Og jeg forbanner meg selv for at jeg begynnte på en bok serie der kun første er gitt ut :rolleyes2: Nr.2 er det ikke utgivelse dato på en gang. At jeg kunne være så dum og at den dumme-dumme boken kunne være så fengene *slå hode i veggen* Jeg har faktisk tatt til tårer ved ett par annlednigner i den boken. Kjempe beskrivelser i den, jeg føler at ting gjør vondt når jeg leser :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forbanner meg selv for at jeg begynnte på en bok serie der kun første er gitt ut :rolleyes2: Nr.2 er det ikke utgivelse dato på en gang. At jeg kunne være så dum og at den dumme-dumme boken kunne være så fengene *slå hode i veggen* Jeg har faktisk tatt til tårer ved ett par annlednigner i den boken. Kjempe beskrivelser i den, jeg føler at ting gjør vondt når jeg leser :whistle:

Name of the wind er satt på "ikke les"-listen her! Jeg skal aldri - aldri - absolutt aldri - begynne på noen serie som ikke er avsluttet.. kan selvfølgelig bli et problem med serier med mer enn 3-4 bøker, feks Wheel of Time.. men håper og tror at leselysten kan tilfredsstilles uten å måtte ty til lange serier.. (eller jeg får spare dem til jeg blir pensjonist! Gulp - når man blir gammel må man passe enda mer på - at man ikke dør sjøl før en serie er ferdig liksom! Dægern mange hensyn å ta..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name of the wind er satt på "ikke les"-listen her! Jeg skal aldri - aldri - absolutt aldri - begynne på noen serie som ikke er avsluttet.. kan selvfølgelig bli et problem med serier med mer enn 3-4 bøker, feks Wheel of Time.. men håper og tror at leselysten kan tilfredsstilles uten å måtte ty til lange serier.. (eller jeg får spare dem til jeg blir pensjonist! Gulp - når man blir gammel må man passe enda mer på - at man ikke dør sjøl før en serie er ferdig liksom! Dægern mange hensyn å ta..!)

Skulle aldri det igjen jeg heller. Men så var jeg på Tanum, tittet og syns den var litt spennende. Oppdaget etterhvert at det var en serie. Men så klarte jeg ikke holde meg fra å lese når det lå en bok der som bare ropte på å bli lest!

Bare navnet på boken pirret nysjerrigheten min liksom :rolleyes2:

Huff.... håper nr.2 kommer snart. Kors på halsen og ti kniver i hjerte: Jeg skal ikke utsette meg selv for dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Breaking Dawn :rolleyes2: Siden jeg ble så deprimert av å slutte den serien fant jeg ut at jeg like gjerne kunne lese HP- DH en gang til, for den får meg alltid til å ville hoppe utenfor en bro. Ble så inspirert av å lese så mye fantasy at jeg måtte skrive litt på egenhånd igjen, noe jeg gjør kun for morro skyld (det høres så fryktelig pretensiøst ut når man sier at man skriver selv, men det er kun for meg selv og my eyes only), så da var det allikevel ikke så ille å være uten lesestoff. Vil gjerne finne en ny serie, men vet ikke helt hva. Kan ikke begynne på noe ufullført iallefall, det er jo å BE om å bli gal (*trekke Jeanettes intelligens i tvil*), men jeg har ikke noe peiling på hva som finnes der ute lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente The Host (av Stephenie Meyer) på biblioteket idag. Er det noen her som har lest den?

Den har jeg tenkt på å kjøpe. Fortell hvordan den var når du har lest den da :lol:

Også nysgjerrig på andres synspunkt om boka( , slik som du :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg tenkt på å kjøpe. Fortell hvordan den var når du har lest den da :lol:

Også nysgjerrig på andres synspunkt om boka( , slik som du :P )

Det skal jeg :lol: Håper jeg liker den like godt som Twilight! :)

Spør igjen - er det noen som har lest The Riftwar Saga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...