Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken setter ville du hatt?

Lola Pagola

Hvilken type foretrekker du?  

114 stemmer

1. 1. 1

• gordon
      42
    • engelsk
      25
    • Irsk
      47

Recommended Posts

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

De bildene som er lagt ut er særdeles dårlige reprensentanter for rasene i Norge. Jeg mistenker bildet for å komme fra utenlandsk opprinnelse, for de ser alle ut som showhunder, ikke jakthunder.

Og jeg imponeres over hvor mange småhunder folk ser, jeg "vanker" i jaktmiljø og synes nå de fleste er rundt min og mye større jeg da. Min er 23 kg (på en god dag) og 60-61 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si engelsk Setter da forriga og første hunden min var det.Liker de mørke i fargen jeg også hun var veldig mørk(svart og hvit) kraftig bygd og bra høyde.Ser nå at mange særli tispene er utrolig lav og spinkle må til hann hunder for finne hunder som ligner hun jeg hadde.

Pelsen jeg har nå er jo mest Gordon setter og labrador så klart nydlig rase det og Irske også da;).Bare hun her ser ikke ut som det da:Kortbeint,Gordon fargene,pelsen til labrador og litt fasongen til labrador.Så her tror alle hun er Dobermann valp.Hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Dette kan umulig være realiteten for rasene i dag? :) Jeg møter stort sett hunder som er like høye som, eller bare litt høyere enn Tulla, og Tulla er ca 52 cm.

Tja... De setterne jeg treffer er kanskje ikke så høye som standarden sier, men hey, jeg er skikkelig dårlig på øyemål.. Uansett; alle setterne jeg har truffet her jeg bor (og det er en del) er ganske mye høyere enn Orry (han er ca 54-55 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... De setterne jeg treffer er kanskje ikke så høye som standarden sier, men hey, jeg er skikkelig dårlig på øyemål.. Uansett; alle setterne jeg har truffet her jeg bor (og det er en del) er ganske mye høyere enn Orry (han er ca 54-55 cm).

Jammen du møter sikkert bare Holmenkollenpudler! :) Jeg møter jo de som faktisk brukes på jakt.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, jeg liker ikke dverggordon! Vel, det største gordonbildet er greit, men den gordonen på bildet av de fire var ikke fin! Vår gordontispe var kanskje ikke verdens vakreste sånn ellers, men jeg likte størrelsen. 24-25 kg og ca. 59-60 cm. Synes ikke at gordonen er så fin med for mye ullete, filtete krøllpels, selv om vår hadde litt av det hun også :)

Og jo, ISen på bildet med alle rasene er virkelig stygg, om man kan kalle en hund stygg.

Dette er normale IS-ører vil jeg påstå. De skal ikke ha så mye hår, og skal ikke heeenge slik som springerører(bare sammenlign med ørene til ISen på bildet av de fire forskjellige rasene).

114_1436.jpg

Jeg snakket egentlig bare om gs på det største første bildet jeg, men synes egentlig den på bildet av alle typene var fin den og da.

Jo, enig, den irske setteren på det siste bildet med alle på, den synes jeg heller ikke var noe pen, den var nesten direkte stygg. Men ikke den på det store bildet, likte den litt jeg (bortsett fra at den har for lange ører).

Den på ditt bilde var fin, fine ører, også slik jeg synes de skal se ut på irsk setter. Blir for langt og tynt, og tjafsete noen ganger.

De bildene som er lagt ut er særdeles dårlige reprensentanter for rasene i Norge. Jeg mistenker bildet for å komme fra utenlandsk opprinnelse, for de ser alle ut som showhunder, ikke jakthunder.

Og jeg imponeres over hvor mange småhunder folk ser, jeg "vanker" i jaktmiljø og synes nå de fleste er rundt min og mye større jeg da. Min er 23 kg (på en god dag) og 60-61 cm

Ja, de er utenlandske. Turte ikke bruke noen norske jeg da, i tilfelle eiere er her inne og sånn, og fant egentlig ikke noen ok bilder der de vises ordentlig, bare masse settere som forsvinner inn i skogen.

Jeg ser utrolig mange små gs, men de andre setterne synes jeg ser ut som de alltid har gjort egentlig. Men gs har blitt liten, bustete og alt for spinkel, men det er kanskje slik at det varierer litt fra hvor man befinner seg. Og kan jo hende jeg ser de samme hundene om og om igjen he he :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er artig hvor mye små dyr folk ser jeg. Som GSeier er jeg jo mye rundt i miljøet med andre settereiere og jakthunder, min hund er akkurat høy nok til hannhund å være og de fleste vi møter er mye større. Så hvor alle de mikrodyrene som omtales her finnes undres jeg litt over. Er en del små tisper, men ikke så alt for mange mikrodyr her heller som jeg møter.

MEn vi har tydeligvis møtt forskjellige dyr .

Og 80% av "holmenkollpudlene" brukes også på jakt, bare så det er sagt liksom:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår har også en knøttliten GS tispe. Jeg er ganske så sikker på at hun er noen cm under 50, og veier iallefall ikke mer enn 12kg for hun er tynn. Hun spiser mye også, men legger bare ikke på seg. Hun ser ut som en unghund, men er ca 10 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen du møter sikkert bare Holmenkollenpudler! :) Jeg møter jo de som faktisk brukes på jakt.. :closedeyes:

*klipp*

Og 80% av "holmenkollpudlene" brukes også på jakt, bare så det er sagt liksom:P

Så det så! *geipe til Huldra*

Uansett (for å være litt seriøs igjen :)); det er MANGE settere her jeg bor, mange av de brukes på jakt (enkelte eiere gir meg et stygt blikk når jeg sier at mine springere ikke brukes til jakt nemlig...), men summa summarum så er 90% av setterne jeg treffer større enn Orry, og relativt nært standarden høydemessig. Dog ser de mindre ut, men det kommer nok av den slanke kroppsbygningen de har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det så! *geipe til Huldra*

Uansett (for å være litt seriøs igjen :) ); det er MANGE settere her jeg bor, mange av de brukes på jakt (enkelte eiere gir meg et stygt blikk når jeg sier at mine springere ikke brukes til jakt nemlig...), men summa summarum så er 90% av setterne jeg treffer større enn Orry, og relativt nært standarden høydemessig. Dog ser de mindre ut, men det kommer nok av den slanke kroppsbygningen de har?

Haha! Mulig de ser mindre ut pga slankere fasong enn våre kjære, men så høye som det påstås at de skal være, det tviler jeg fremdeles sterkt på! Kanskje er det noen oppdrettere her nord som avler små hunder..? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Mulig de ser mindre ut pga slankere fasong enn våre kjære, men så høye som det påstås at de skal være, det tviler jeg fremdeles sterkt på! Kanskje er det noen oppdrettere her nord som avler små hunder..? :closedeyes:

Er ikke en springer litt over 50 cm? Så på Orry til Anette og han står det at er 55cm, da vil jo en gstispe fra han og oppover være innenfor rasestandarden. Man blir lett lurt av bredden på hundene. En vennine av meg har en finsk lapphund som er nesten 10 cm lavere enn Rex. Men med all pels og bredde den hunden har, ser du det ikke før de er rett ved siden av hverandre. Leker de på jordet ser Aiko bare ut som om han er ett par cm lavere. Men, men er da noen hunder som ikke følger rasestandarden, det gjelder vel alle raser:P

Som en sammenligning veier min 60/61cm høye gordon 2 kg mer enn anettes 48cm høye springer... Snakket vi kroppsmasseforskjell?

GS på under 50 cm (Synne som skrev om?) er jo mikroskopisk til setter å være. Med de finnes vel de òg. dvergsetterne:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiin:Enig i at fargen på din er helt nydlig!Mi var også veldig mørk men,din er litt mørkere.Skal se om jeg får til legge ut et bilde.

Klart fine de nå til dags men,synes de blir litt "kjedlige" mange av dagens som nesten er helt hvit.Må si er sjelden se mørke hunder nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...