Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken setter ville du hatt?


Lola Pagola

Hvilken type foretrekker du?  

114 stemmer

  1. 1. 1

    • gordon
      42
    • engelsk
      25
    • Irsk
      47


Recommended Posts

Ok... dette er egentlig et kjempeteit topic/avstemning, MEN, jeg lurer på hva folk foretrekker av gordon, irsk og engelsk setter, basert utelukkende på eksteriør.

Mitt inntrykk er at de fleste foretrekker irsk, så da lurer jeg på om det er sånn da.

Så, sett at rasen var alt du kunne ønske deg av en hund, passet deg perfekt. Tre hunder i forskjellig innpakning bare, alt som gjenstår er å velge farge/kroppsbygning (i den grad det er forskjell) . Hvilken velger du?

(har så lyst til å prøve ut poll og :) )

englishsetter_pdw.jpg

english-setter-0002.jpg

Red%20-%20Irish%20Setter001full.jpg

irish_setter_PHOTOSHOT_333x200.jpg

Orrvilas_enska_w800px.jpg

GORDON_SETTER.jpg

Jeg har iallefall en stor forkjærlighet for gordon setteren. Men er det bare meg, eller er de blitt litt små og spinkle den senere tiden? Utrolig mange gordon her, og synes alle er så små? Har hatt en i hus, og han var stor, kraftig og med mer hengelepper enn de jeg ser flest av. Foretrekker nå litt store hunder jeg da, så da foretrakk jeg jo ham og. Fikk høre at han var av den gamle skotske sorten, så da har kanskje utviklingen gått til mindre hunder da eller? (omplasseringshund, så vet ikke så mye om han)

four.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Ja var litt dumme bilder egentlig, så bare kvikt rundt. Link gjerne til bedre bilder jeg kan legge inn :)

Men la likevel ikke til de ekstremt stylede hundene heller da, de som ser ut som forvokste amerikanske spaniels. Fant ikke noe bra bilde av den engelske, men de to andre synes jeg egentlig bildene var helt ok. Gordonen ligner veldig på den jeg hadde. (og er også slik jeg mener de skal se ut da.. he he )

Malinck, det er gordon som skal være den største, iallefall var det slik før, den største, tyngste og dermed langsommere. Men det kan godt være avlen har tatt en helt annen retning, virker litt sånn. Hundebøkene jeg leste før begynner jo å dra på årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse synes jeg desidert gordon setteren er vakrest. Har veldig lite peiling på disse rasene, men jeg har fått inntrykk av at gordon er mye mindre enn de andre to? Trodde de skulle være det.

Nei, de er slett ikke mindre enn de andre. Det er forskjellige linjer som gir de forskjellige størrelsene, og noen linjer er mer eller mindre "kjent" for størrelsen, eller mangel på sådan, dette gjelder i alle fall gordon og irsk, med engelsk vet jeg ikke.

Jeg vil tro at en ES som er jaktavlet er mindre enn de to andre uansett hvilken type de andre er? :) Liker IS jeg, men det er sikkert pg. at jeg liker de best ellers også :)

Jeg syns ikke ES er spesielt små?

Haha, nå har vi tre meninger her; du mener ES er minst, Malinck mener gordon, og jeg har mest tro på en liten nett IS, av de norske (???) linjene, er den minste varianten. Spørs om det ikke varierer så mye at alle rasene overlapper hverandre mer eller mindre, alt etter som hvilke linjer det er snakk om?

Selvfølgelig stemte jeg irsk, og det ville jeg gjort uansett hva som lå til grunn for pollen. ;)

Edit: sorry, kalte Malinck for Katja-Kai.. mopseeier uansett.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at irsk er den minste typen, lettere og smalere. Så kommer engelsk setter som igjen er litt tyngre og høyere, og gordon setteren som er størst og "tyngst".

Det er nå slik jeg har fått det med meg iallefall, og det som står i bøkene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt idag også :) Har bare sett to gordon i levende live da, ei bittelita tispe og en hannhund av det jeg trodde var normal størrelse, men han var vel liten han også da.

Hæ? Hvor gjemmer du deg? Her jeg bor er det drøssevis med settere! :) Men har du sett andre settere, siden du mener disse to var så små? Jeg mener, noe må du jo sammenligne med for å kunne si de var små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette illustrerte litt da, dog er irsken høyere her.

Men det er iallefall slik mitt inntrykk er, at irsk er litt mer elegant, og gordon kanskje litt mer bompetibomp :) (dog også veldig elegant, men på en annen måte? litt dårlig forklart men) Bredere skalle, bredere i det hele tatt.

breed_irish_setter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette illustrerte litt da, dog er irsken høyere her.

Men det er iallefall slik mitt inntrykk er, at irsk er litt mer elegant, og gordon kanskje litt mer bompetibomp :) (dog også veldig elegant, men på en annen måte? litt dårlig forklart men) Bredere skalle, bredere i det hele tatt.

breed_irish_setter.jpg

Det var jo supre bilder på forskjellen mellom de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvor gjemmer du deg? Her jeg bor er det drøssevis med settere! :) Men har du sett andre settere, siden du mener disse to var så små? Jeg mener, noe må du jo sammenligne med for å kunne si de var små?

Hehe, ja det kan du jo lure på ;)

Nei, vet ikke jeg, vi vanker ikke så mye med jaktfolk, og synes ellers det er lite settere å se her i bynære strøk. Har bare sett en eneste irsk setter, som kom løpende nedover gata her vi bor. Vettskremt stakkar dyret, sky så det holdt, så jeg fikk ikke tak i den. Ellers har jeg møtt mange ES (hvorav bare to av disse var vennlige og veloppdragne, ikke aggressive og herjete, men det er nå en annen sak).

Men som sagt, jeg kjenner veldig lite til disse, så det kan godt være at denne ene lille tispa (som eieren også sa var uvanlig lita) har gitt meg det inntrykket. Hadde kanskje vært noe annet om jeg så individer av forskjellig rase samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var egentlig det altså :)

Irsk, irsk rød og hvit, gordon og engelsk på ett bilde. Den røde irske var veldig høy da. Men er det egentlig forskjell på vanlig rød og rød og hvit? Sånn bortsett fra fargene? Men det forrige bildet var egentlig mye bedre da, for å se forskjellene.

four.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var egentlig det altså :)

Irsk, irsk rød og hvit, gordon og engelsk på ett bilde. Den røde irske var veldig høy da. Men er det egentlig forskjell på vanlig rød og rød og hvit? Sånn bortsett fra fargene? Men det forrige bildet var egentlig mye bedre da, for å se forskjellene.

four.jpg

Okei, her er den røde irske en utstillingsvariant i alle fall. Aner ikke med de andre rasene, men show-IS er større enn vanlig IS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det visste jeg ikke. Men den så litt stylet ut også, og jeg synes den var lite pen rett og slett.

Vet heller ikke med de andre, men synes de ser ganske "vanlige" ut jeg (men irsk rød og hvit har jeg aldri sett i levende live da).

Hvis den gordonen er utstillingsvariant, så var det kanskje det jeg hadde da, selv om det er vanskelig å se utifra bildet så ligner den typemessig (slik som det første bildet av gordon i førsteinnlegget).

Ha ha skulle søke etter et bedre gordon bilde "gordon dog" skrev jeg inn, og da kom dette opp

img_470cb6c5b2d44.jpg

dette var hunde jeg passet da, søteste søten... glemte at det lå på nett :)'' (fra tiden da lolcatz var inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som om det er VELDIG forskjell på typene innen rasen også. Jeg har aldri før sett en så kraftig og 'klumpete' GS som den på bildet til Lola sammen med IS'en. I mine øyne(og erfaring) er IS den fineste, litt kraftigere bygget, pen og muskuløs, men likevel slank og fin og edel, dernest kommer GS'en i mine øyne, liten og nett, edel og pen, men dog noe mer hengelepper enn IS og ofte litt skranglete, og deretter kommer ES'en, mere skranglete og hengslete, ikke så pen, og mest hengelepper(som jeg ikke liker), pluss at jeg ikke er så glad i så mye hvitt på 'langhårede' hunder, da de ser mye mer skranglete ut fordi man ikke ser avskygningene av musklene.

Men, dette er mine erfaringer, av det jeg har sett av settere fra før.(nå begynner det jo å bli litt her på pensjonatet da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten ønsket jeg meg gordon setter, for den var så fin i fargene.

Og jeg synes fremdeles den er fin i fargene, og jeg liker den best av setterene.

Jeg hadde gleden av å være ringsekretær i en setterring for en håndfull år siden, og da var dommer lei seg for at gordon var blitt så lett og liten. Det var ikke slik de skulle være. Så det meste ble sendt ut som raseutypisk eller dårlige raserepresentanter. De var for lette.

Dessuten manglet mye anatomi, og de var ikke bygget for å kunne jobbe fjorten dager på fjellet, mente dommeren. Så mulig hele rasen sliter avlsmessig?

Eller at de var veldig, veldig dårlig i akkurat den delen av landet som den utstillingen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...