Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du funnet din(e) raser?

Kristiin

DIN rase  

159 stemmer

1. 1. Har du funnet din rase?

• Ja
      108
    • Nei
      51

Recommended Posts

Skrevet

Ja, som overskriften sier, har du funnet DIN rase?

Altså det er ingen tvil og hvilken rase den neste hunden skal være?

Tråden ble inspirert av en tråd der en del hadde skrevet at de hadde funnet sin rase :whistle:

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Nei.

Familien skal skaffe valp en gang til neste år, men har enda ikke bestemt oss for rase. Pappa liker Border collien og Dansk-svensk Gårdshund, samt at han har sett noen blandinger som han liker veldig godt. For min del så vil jeg ha en Gårdshund (helst ei tispe), men liker også andre raser som Aussie, Border collie, Labrador (ikke minst), men Labradoren og Aussien blir kanskje for store og tunge for vår familie :whistle:

Skrevet

Svarte nei jeg. Fordi jeg har mange raser jeg kunne tenkt meg å prøvd. Å treffe blink på første, er jo veldig avhengig av hva man leitet etter i utgangspunktet. Så for meg, blir nok ikke terven den eneste rasen.

Jeg er veldig fasinert av Portugisisk vannhund i grunn. :whistle:

Skrevet

Mja, både og. Jeg kommer nok "alltid" til å ha en schnauzer, fortrinnsvis riesen. Den har liksom alt jeg vil ha - men det er ikke veldig sansynlig at jeg kommer til å ha to av dem samtidig.

Skrevet

Jeg har funnet mange raser jeg, men jeg vet ikke om den neste blir en som jeg allerede har..? Og siden jeg er litt "ustabil" i rasevalg, så må jeg vel stemme nei?Jeg liker liksom å prøve flere raser, og syns det er positive og negative ting med alle. Men jeg liker kombinasjonen stor og liten hund, og siden de ikke kommer i samme rase, antar jeg at jeg nok ikke vil holde meg til en rase fremover..

Skrevet

Verken ja eller nei! Nå har jeg jo bare en liten valp, da, men jeg tviler på at det finnes noen superfantastisk ideell rase "for meg".(selv om man sikkert aldri skal si aldri :whistle:)

Tror allikevel at jeg har gjort det beste rasevalget jeg kunne gjøre akkurat nå!

Skrevet

Definitivt. Jeg klarer ikke å se at andre raser enn portugisisk vannhund kan gi meg det jeg leter etter i en hund, så JA, det er "min" rase, og det kommer det til å være til alle tider.

Skrevet

Mjaa .. Dvergschanuzer passer meg kjempebra, men jeg tror at Dverg Puddel kunne passe meg veldig bra, og det er jo akkurat den rasen jeg planlegger og kjøpe.. :rolleyes:

Skrevet

Jeg må jo si ja... og svarte ja, bc er definitivt rasen for meg og Tassen blir ikke den siste :whistle: Men er samtidig nysgjerrig på andre raser og vil ha det også (i tillegg til bc :ahappy:) Nå til våren får vi flatcoated retriever og det tror jeg nok også vi kommer til å trives godt med :ahappy:

Men uansett rase så må den være energisk og full av liv ellers syns jeg det blir for kjedelig...

Skrevet

Ja og nei. Jeg skal prøve ut en rase til, og håper at den skal passe meg bedre enn de jeg har prøvd ut. Om ikke så veit jeg hva jeg faller tilbake til etter det...

Skrevet

Til den bruken jeg har i dag så har jeg funnet min rase ja.

Om ting skulle drastisk endre seg når det gjelder aktivitet så hadde jeg nok byttet rase til en som hadde vært mer "mascot", vet hva jeg hadde valgt også.

Men det skal endel endringer til før jeg kutter helt ut den rasen jeg har, jeg hadde nok heller valgt litt andre linjer før jeg hadde gått bort fra rasen.

Skrevet

Ja, det har jeg. Det er lite sannsynlig at jeg en dag ikke har belger i det hele tatt, selv om det er flere raser som tiltaler meg på forskjellig vis :whistle:

Skrevet

Jeg har ikke funnet min rase, vis der er noe sånt for meg. Så min neste hund blir en annen rase. Og forhåpentlig vis til sommer 09. :whistle: Det er så mange raser jeg er nyrserige på så rasevalg er ikke enkelt. :rolleyes:

Skrevet

Ja, puddel er og blir rasen for meg. Den har alt jeg ønsker meg.:whistle: Men det betyr ikke at jeg sikler litt på andre raser, det betyr bare at jeg alltid kommer til å ha en puddel samtidig med evnt en annen rase.

Skrevet

Stemte nei.

Men det er fordi whippeten er en hund jeg trives med og ha i hus.. men det er ikke det jeg ønsker av en hund i helhet . Den mangler en del ting som gjør at jeg savner noe som er mer Hund liksom... Men på en annen måte kunne jeg svart ja også, fordi jeg tror håper/tror det altid vil være en whippet her i huset.

Skrevet

Neeei ... Det vil si- det er mange raser jeg kan trives godt med i hus med ulikt utgangspunkt. Elsker borderen og sheltien, men det er absolutt ikke de eneste rasene jeg trives med.

Skrevet

Nei. Jeg er liksom stadig på jakt etter den perfekte rasen for meg, og forandrer mening hele tiden om hva som blir min neste hund :whistle: Så langt er det portugisisk vannhund som står mitt hjerte nærmest. Den eneste hunden som jeg bare MÅ bort til hvis jeg treffer en, og som er den første hunden jeg får øye på blant 1000 andre. Men så er det dette med pelsstellet som gjør meg litt usikker... I tillegg har frøkna mi vært noe krevende for meg de første par årene, men så er jo ikke alle portiser helt like som henne heller...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...