Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du funnet din(e) raser?

Kristiin

DIN rase  

159 stemmer

1. 1. Har du funnet din rase?

• Ja
      108
    • Nei
      51

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har mine raser i huset nå,men hvis jeg hadde skulle levd i noen århundrer så er det flere som frister...Bouvier,rotttweiler,ulvehund...og mange flere.

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Jeg svarte ja. Jeg elsker SBT, selv om jeg ønsker å prøve Basenji og IW etter hvert :P

OT, men hver gang jeg ser noen skriver IW, så tenker jeg på IW her på forumet, som i nicket 'IW'. Så at du skal prøve IW etterhvert ble INNMARI morsomt inni mitt hode! :P

Og nei, jeg har IKKE funnet min rase. Har nå blandings og basenji i hus, basenjien virker som veldig en rase for meg, selv om det kanskje er litt tidlig å si ennå. Rottis/dober-blanding er IKKE hunden for meg, iallefall ikke dette individet, men det halter og går framover, får vi håpe.

Trodde virkelig rottisen/doberen var hunden for meg(ikke en enkelt av dem, for jeg liker egenskapene i begge rasene, spesielt rottisen, men utseendemessig ville jeg heller ha en kombinasjon), men viser seg at det nok er noe for mye hund i dette individet iallefall.

Ellers så har jeg jo snust litt på schæfer, men veket tilbake for det.

Basenjien er jo veldig fin, og det blir nok en til sånn etterhvert så sant dette individet trives og fungerer her. Ellers cavalier, men litt skeptisk til mye sykdom på rasen, pom er et alternativ, cocker spaniel kan være interessant. Storpuddel er en virkelig interessant rase, og ikke minst DP, DS og DSG. Nå skal det også sies, at jeg kun vurderer tisper. :P

(hm, alle de aktuelle rasene er relativt små, iallefall lette! Kan dette ha noe å gjøre med en stykk blandings uten selvbeherskelse i bånd? *flire*)

Skrevet
OT, men hver gang jeg ser noen skriver IW, så tenker jeg på IW her på forumet, som i nicket 'IW'. Så at du skal prøve IW etterhvert ble INNMARI morsomt inni mitt hode! :P

Og nei, jeg har IKKE funnet min rase. Har nå blandings og basenji i hus, basenjien virker som veldig en rase for meg, selv om det kanskje er litt tidlig å si ennå. Rottis/dober-blanding er IKKE hunden for meg, iallefall ikke dette individet, men det halter og går framover, får vi håpe.

Trodde virkelig rottisen/doberen var hunden for meg(ikke en enkelt av dem, for jeg liker egenskapene i begge rasene, spesielt rottisen, men utseendemessig ville jeg heller ha en kombinasjon), men viser seg at det nok er noe for mye hund i dette individet iallefall.

Ellers så har jeg jo snust litt på schæfer, men veket tilbake for det.

Basenjien er jo veldig fin, og det blir nok en til sånn etterhvert så sant dette individet trives og fungerer her. Ellers cavalier, men litt skeptisk til mye sykdom på rasen, pom er et alternativ, cocker spaniel kan være interessant. Storpuddel er en virkelig interessant rase, og ikke minst DP, DS og DSG. Nå skal det også sies, at jeg kun vurderer tisper. :P

(hm, alle de aktuelle rasene er relativt små, iallefall lette! Kan dette ha noe å gjøre med en stykk blandings uten selvbeherskelse i bånd? *flire*)

hvordan ble du interressert i den da??

må innrømme at Basenji virker absolutt interessant for meg

Skrevet

Svarte ja jeg da :P

Har alltid vært GD og chow-chower i hjertet mitt gitt.... Har liksom ikke noen kjempe interesse for noe anna heller føler jeg.

Men ser vel ikke bort fra at det blir en jakthund i huset etterhvert... Han jeg er sammen med skal ha det, og han må være stor og tøff sånn at han kan banke Ylbert siern :P

Da må jeg jo le litt :P

Skrevet

Ja absolutt, jeg har hatt mye rare hunder og raser så jeg vet med sikkerhet at jaktlabrador er "min" rase(variant). Det klaffet veldig bra på alle mulige måter og jeg har aldri før hatt slik kjemi med en rase eller med en hund eller med en hundesport/aktivitet.

Skrevet
hvordan ble du interressert i den da??

må innrømme at Basenji virker absolutt interessant for meg

Har vel kaaanskje noe med deg å gjøre? :P

Skrevet

Ja, jeg har raser som er perfekte for meg nå. Ser ikke bort fra at jeg kan finne på å prøve andre raser etterhvert, men hovawarten er og blir min rase, og samojeden smelter mitt hjerte mer og mer for hver dag (og om 6 uker får vi en til...).

Nei, det skal nok mye til for at jeg skifter raser...

*sukk* :P :P

09021613.jpg

Skrevet

ja absolutt! Jeg elsker schäferhunden. Perfekte bruksområder for meg. Mens selvsagt kan dette endre seg i fremtiden. En schäfer er ikke noe for en olding, men heller ikke en student på hybel!

Skrevet

Jeg stemte nei.

Aussien kommer alltid til å ligge hjertet nermest, og den jeg har nå er verdens beste!

Men nå er den hunden jeg har nå min første rasehund. Og det er endel andre raser jeg kunne tenke meg senere en gang i livet, og der for er jeg enda ikke sikker på om aussien er den som er 'den rette'... :closedeyes:

Skrevet

Ja og nei. Når det gjelder små hunder har jeg funnet min rase. Det er flere andre fine småhundraser også, men når jeg ser på de forskjellige rasenes samlede egenskaper, så er det definitivt havanaisen som kommer best ut for min del. Pelsen kan være noe herk, men gemyttet veier absolutt opp for det.

Når det gjelder mellomstore eller store raser, så er det flere raser jeg kunne tenke meg å ha. Storpuddel er en rase jeg har hatt en forkjærlighet for helt siden jeg var liten, men har aldri hatt en selv. Vannhundrasene er også interessante. Det er flere andre raser jeg liker også, fortrinnsvis vannapporterende hunder og enkelte gjetere, men de blir uaktuelle pga. allergi.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...