Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos G-G Kull


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar
Jeg kan jo opplyse alle dere seriøse aussie-fans på denne tråden om at hannhunden verken har offisiell HD- eller AA-status, ei heller noen øyenlysningsresultat på Dog Web. I tillegg er dette tispas femte kull! Men så lenge fargen er fin, gir dere vel **** ...

Jeg vurderte heller ikke foreldredyrene og skal heller ikke ha aussie, men det var søte valper. Valper er søte selv om de så er blandinger de :) Hadde jeg skullet kjøpe hund har det ikke noe å si om valpene er søte, det er de alle. Da vil nok de fleste her inne sjekke foreldre, helsestatus, linjer osv etter hva de skal med hunden :)

Og for å få kullet registrert i norge må man ha kjent HD status på begge foreldrene så det må uansett ordnes før de selges :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåtefulle Gynter må gjerne komme til meg altså. :)

Neeei!! jeg har "reservert den" for tenk :) Ikke sant Marit???? :D

Jeg kan jo opplyse alle dere seriøse aussie-fans på denne tråden om at hannhunden verken har offisiell HD- eller AA-status, ei heller noen øyenlysningsresultat på Dog Web. I tillegg er dette tispas femte kull! Men så lenge fargen er fin, gir dere vel **** ...

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

damdidam... Jeg dør på meg av latter! Det lyser sjalusi.. damdidam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese litt i tråden?

Vedkommende har under 200 innlegg og er sikkert rimelig ny her. Hvordan kan hun vite at Psykolynx ikke er innhaveren av kennel Hakino? Bridie er jo en Hakino hund, og det er jaggu ikke lett å vite om det et hennes eget oppdrett eller hva når man ikke kjenner folket her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har under 200 innlegg og er sikkert rimelig ny her. Hvordan kan hun vite at Psykolynx ikke er innhaveren av kennel Hakino? Bridie er jo en Hakino hund, og det er jaggu ikke lett å vite om det et hennes eget oppdrett eller hva når man ikke kjenner folket her inne :)

Samme tenkte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste også om at det var noen uklarheter rundt dette - men hadde jeg hatt noe jeg ville si hadde jeg tatt det opp med oppdretteren og latt oppdretteren forsvare seg, ikke skrevet antakelser på et forum. For hannhund har jo tydeligvis kjent HD og AA status i et annet land, dermed må man kanskje sjekke opp ting litt før man klager på det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel derfor mange bruker google tenker jeg. Hadde det vært Psycolynx (beklager om nicket evt er feil skrevet) sitt kull hadde nok hun/han skrevet at DE hadde kull og ikke kennelnavnet.

Men uansett, valper er søte og det er disse også :)

Hadde vært kjekt å vite om Gjeteren er like dømmende overfor raser som har nkk's godkjennelse til å få registrert valper fra foreldre som ikke har kjent HD-status (AD, øye osv...), eller for kull som i følge nkk er registrerings-godkjente (og evt avlsgodkjente ifølge krav til raseklubb), men ikke godkjente av raseklubb osv (f.eks at eier av avlshanne ikke er medlem av raseklubb)...

Edit: Men mange er dømmende mot kull hvor de selv faktisk ikke har faktaopplysningene "på bordet", og aller helst uten å sjekke fakta før de "må" kommentere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har under 200 innlegg og er sikkert rimelig ny her. Hvordan kan hun vite at Psykolynx ikke er innhaveren av kennel Hakino? Bridie er jo en Hakino hund, og det er jaggu ikke lett å vite om det et hennes eget oppdrett eller hva når man ikke kjenner folket her inne :)

Det er rimelig lett å få det med seg hvis man LESER TRÅDEN syns jeg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Men mange er dømmende mot kull hvor de selv faktisk ikke har faktaopplysningene "på bordet", og aller helst uten å sjekke fakta før de "må" kommentere...

enig! lett for at det er sånn "her inne". Men det gjelder oss alle, vi er mennesker og vi liker å dømme/ kritisere andre uten nødvendigvis å ha alle fakta på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gjeteren
enig! lett for at det er sånn "her inne". Men det gjelder oss alle, vi er mennesker og vi liker å dømme/ kritisere andre uten nødvendigvis å ha alle fakta på bordet.

Jeg tror jeg har mer fakta i denne saken enn du kan tenke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er denne saken virkelig så viktig for Aussiefolket at de må lage SÅ oppstyr? Blir litt paff, jeg.... Siden mor er ei bra tispe og om far blir godkjent før valpene er leveringsklare, så burde vel ting være ok? At de er et resultat av et uhell er vel liksom bare en sånn ting som rett og slett skjer iblant....? Det er helt sikkert mye på galleriet og bak teppet jeg ikke har fått med meg, men må si jeg ikke helt forstår alt oppstyret...... :)

Og valpene er virkelig kjempesøte, spør du meg! :) Og det har jeg lov til å synes! Og jeg har tom lov til å si at "jeg vil ha den deeeeer! *peke*" selv om jeg ikke har noen som helst plan om å få meg valp.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at et slikt kull skaper bølger - helt klart. Men dette er ikke plassen til å diskutere et spesifikt tilfelle.

Jo, bølger forstår jeg... men føler det er både orkan og tsunami her, jeg da... Men du har rett. Har heller ikke hørt hva folk sier jeg da, og fjær blir jo som kjent til en hel elefant - eller noe.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har mer fakta i denne saken enn du kan tenke deg.

Og enda en grunn til å ikke lage sånn oppstyr om det eller? Noe annet hadde vært om oppdretter faktisk gjorde et forsøk på å holde tilstandene rundt kullet skjult... Altså at det er en tyvparring, at hannhund ikke har godkjent HD/AA status, eller øyelyst ENDA, at tispa er over 8 år osv osv osv. Men siden oppdretter ikke gjør noe som helst forsøk på å skjule dette, hannhunden vil bli røntget og øyelyst før kullet blir levert, det samme vil jo tispa (altså øyelyst på nytt), og DNA test er sendt inn for sikkerhetsskyld osv.

Hva mer får oppdretter gjort? Hva ELLERS skulle oppdretter gjort for å fått dette enda mer rett i forhold til dine meninger? (bortsett fra å selvfølgelig ikke la to hunder tyvparre da.... Veterinær ble kontaktet så fort de visste at tyvparringen hadde funnet sted, og det ble i samråd med h*n bestemt at tispa sku få bære valpene frem)

What to do liksom? Og altså.. Evnt valpe interesserte hadde fått vite dette ved å kontakte oppdretter, noe som er helt vanlig å gjøre om man er intr i en valp. Ikke "bare" skrive at valpen er søt på nett. :) (tro det eller ei :))

Så "Gjeteren", "grow up!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har mer fakta i denne saken enn du kan tenke deg.

Konge at du siterer meg, som faktisk prøver å forsvare deg på dette. Men tar det ikke ille opp, regner med at mitt innlegg bare var det enkleste å bruke. Jeg driter helt ærlig i hvor mye fakta du har, eller evt ikke har, poenget mitt er at folk er sinnsykt kjappe med å skulle kritisere andre for ditt og datt, slenge dritt hit og dit, uten å egentlig være det hakk bedre selv (jeg er heller ingen engel på dette området... har til tider litt for mye meninger om ting jeg egentlig ikke har noe med jeg også).

Valpene er knallsøte, og kanskje man skal vurdere å tipse en moderator om utviklingen på denne topicen? slik at urelevante innlegg kan slettes. Evt flyttes til egen diskusjon, så vidt jeg husker skal man vel helle rikke diskutere person direkte her inne? eller gjelder det bare finn.no annonser?

Hipp hurra for valpekullet: legg ut flere bilder på sikt da, så vi kan se utviklingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada, nye bilder kommer så fort vi har vært tilbake for å ta flere bilder :)

Og da vil jeg være med også! Buffy nyser mindre, har liksom aldri helt begynt å nyse skikkelig heller forsåvidt, bare "fis"... Men ble ikke med og hilste på valper da jeg ikke vil utsette de for smitte med viten og vilje iallefall...

Men frisk Buffy, frisk meg = tafse valper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da vil jeg være med også! Buffy nyser mindre, har liksom aldri helt begynt å nyse skikkelig heller forsåvidt, bare "fis"... Men ble ikke med og hilste på valper da jeg ikke vil utsette de for smitte med viten og vilje iallefall...

Men frisk Buffy, frisk meg = tafse valper! :)

Satse på det ikke blir lenge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...