Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos G-G Kull


PsychoLynx

Recommended Posts

Tror du ikke at du hadde kommet til samme konklusjon selv (useriøs oppdretter osv) om du kun hadde sjekket Dogweb og gått ut i fra hva som står der ?

Du sjekker jo selv ut oppdrettere på Dogweb og tar vel heller ikke ringerunde for å sjekke bakgrunnen til det som står der.

Det som ble litt "stygt" her er at det er en navngitt oppdretter..

Uansett var valpene nydelige, den ene ligner storehalvsøster Bridie :)

Kan noen fortelle meg hva som ligger i å være en useriøs oppdretter??

En tyvparing kan skje eller?? Bare meg??

Det var ikke planlagt flere kull på tispen min, hun har fra før av 4 herlige kull og er en gammel dame.

Hva gjør men når men ikke ser noe på tispen før hm 1 stor uke før hun føder??

Avliver valpene når de blir født?

Hannhunden er ung (ble 2 år på november), fyller ikke kravene til rasehundklubben (da han er kupert i Polen m.m) men er sjekket av egen int for sykdom når jeg tok han inn fra Polen da jeg ville ha en avls hund... Det var som skal ikke planlagt at han skulle pares med med min gamle tispe..

Valpene blir som sakt født, alle friske og har et fantastisk herlig temp.

Siden man har lov til å reg 5 kull etter en tispe (ny regel fra 1 okt.08) så velger jeg å reg valpene slik at de som eier dem kan få stille og bruke dem til det de vil. Er det noe galt i det ??

Jeg sørger for å øyenlyse mor og far sammen med valpene og alle er fri, røntger far både fram og bak og håper på det beste... Så møter jeg veggen med at han har utviklet HD fra å være fri på feb 08.. Er jeg da useriøs??

Hvorfor setter du ikke avlssperre på dem? Dette er vel helt klart et kull som ikke bør avles videre på?

Å hvilket grunnlag har du i å mene det??

Dem kan være friske alle sammen...

Du kan jo avle to helt friske hunder og få HD i alle bokstaver på avkommene............

Hva med det kullet da??

Si det slik et kull på 7 valper, der er som oftes 50 % røntget før event en går i avl.. Hvordan skal du vite at de 50 % som ikke er røntget er friske..??? Hva om dem har sterk grad alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar
Ønsker noen å vite mer om denne saken eller dette valpekullet så ta kontakt med meg og spør iveg jeg svarer gjerne og jo jeg har faktisk papir på friske hofter på Icek.

Kan jeg spørre her hvorfor du rønket Icek på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene blir reg i NKK så det Tora skriver om reg er bare pisspreik.

Skal dere snakke dritt om meg så vær tøffe nok til å si det direkte til meg.

Lær deg å lese.

Følger bare samme stil som du pleier om andre oppdrettere og valpekjøpere i din blogg. Jeg vet ikke hvem du tenker på at du kjenner, men jeg kjenner ikke deg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvilket grunnlag har du i å mene det??

Dem kan være friske alle sammen...

Du kan jo avle to helt friske hunder og få HD i alle bokstaver på avkommene............

Hva med det kullet da??

Si det slik et kull på 7 valper, der er som oftes 50 % røntget før event en går i avl.. Hvordan skal du vite at de 50 % som ikke er røntget er friske..??? Hva om dem har sterk grad alle sammen?

Jeg bare spør jeg - du som poengterte at du ikke ville sette avlsperre på dem, så da spør jeg hvorfor.

Ja, man kan avle på friske foreldre - og få HD på alle valpene, og man kan avle på syke hunder og få friske valper - men sjansen er vel bevist større for å få HD på valper etter linjer med HD på. Arvegangen på HD er ikke enkel, fullstendig klar over det. Men ved å sette avlsperre på dem, så hindrer du jo at direkte avkom etter en hund med HD går videre i avl. Noe som da vel burde være ønskelig? Eller er det helt greit å avle på valpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva som ligger i å være en useriøs oppdretter??

En tyvparing kan skje eller?? Bare meg??

Det var ikke planlagt flere kull på tispen min, hun har fra før av 4 herlige kull og er en gammel dame.

Hva gjør men når men ikke ser noe på tispen før hm 1 stor uke før hun føder??

Avliver valpene når de blir født?

Hannhunden er ung (ble 2 år på november), fyller ikke kravene til rasehundklubben (da han er kupert i Polen m.m) men er sjekket av egen int for sykdom når jeg tok han inn fra Polen da jeg ville ha en avls hund... Det var som skal ikke planlagt at han skulle pares med med min gamle tispe..

Valpene blir som sakt født, alle friske og har et fantastisk herlig temp.

Siden man har lov til å reg 5 kull etter en tispe (ny regel fra 1 okt.08) så velger jeg å reg valpene slik at de som eier dem kan få stille og bruke dem til det de vil. Er det noe galt i det ??

Jeg sørger for å øyenlyse mor og far sammen med valpene og alle er fri, røntger far både fram og bak og håper på det beste... Så møter jeg veggen med at han har utviklet HD fra å være fri på feb 08.. Er jeg da useriøs??

Mitt innlegg ble tatt litt ut av sammenhengen, det jeg forsøkte å si var at det er fort gjort å stemple en oppdretter som useriøs FORDI man stort sett har Dogweb å forholde seg til og fordi man sjelden kjenner bakgrunnshistorier.

Jeg har også sagt, i denne tråden?, at slik sett var det bra at Marit kunne opplyse litt om bakgrunnen for akkurat dette kullet.

Hvem av oss er det ikke som stort sett går ut i fra opplysningene på Dogweb? De færreste ringer vel rundt for å be om bakgrunnshistorien på "tvilsomme" parringer om man ikke har en særskilt interesse for kullet?

Ergo blir oppdretter stemplet etter offentlige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som har slitt mye med sykdom, og det er virkelig noe herk som jeg ikke unner noen.. Det er jo tross alt bevist at HD er arvelig, og å ha det i linjene er jo enkelt og greit ikke bra.. Man risikerer jo en del ved å kjøpe en hund der foreldre/besteforeldre har slitt med arvelige ting, så avlssperre synes jeg i grunn hadde vært en ide'..

Dette har ingenting med hva jeg mener om HanneK som oppdretter, det skal være sagt. Var stupforelsket i ene valpen selv, og fikk masse god informasjon og hjelp.. Av prinsipp og erfaring kommer jeg aldri i mitt liv til å kjøpe en hund som har noen som helst arvelige sykdommer bakover i linjene sine, men før HD'en kom frem, hadde jeg lett kjøpt valp av deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre her hvorfor du rønket Icek på nytt?

Jepp det kan jeg svare deg på.

Når jeg hentet Icek så var han meget redd for å bli tatt på av folk, derfor røntget jeg han for å sjekke at han var frisk.

Det tok sin tid å få papirer i fra Polen og derfor ble han rønket som blandingshund og uten at resultatet skulle publiseres på dogweb for det var av egen int. Derfor røntget jeg han på nytt nå når han hadde tyvparet seg slik at resulatet skulle komme med på stamtavlene til valpene.

Lær deg å lese.

Følger bare samme stil som du pleier om andre oppdrettere og valpekjøpere i din blogg. Jeg vet ikke hvem du tenker på at du kjenner, men jeg kjenner ikke deg iallefall.

Samme stilen som meg hm hm skriver jeg noe galt i min blogg så komenter det der da isteden for å skrive det på andre forumer.. Var vel meg du kontaktet når du skulle kjøpe Twist fra Marianne... som er oppdretter på min stamtispe MY som er mor til disse valpene.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvilket grunnlag har du i å mene det??

Dem kan være friske alle sammen...

Du kan jo avle to helt friske hunder og få HD i alle bokstaver på avkommene............

Hva med det kullet da??

Si det slik et kull på 7 valper, der er som oftes 50 % røntget før event en går i avl.. Hvordan skal du vite at de 50 % som ikke er røntget er friske..??? Hva om dem har sterk grad alle sammen?

Selv om valpene er helt friske når de runder 2år gamle så er det stor sjanse for at HD'en kan dukke opp hvis en av de får et valpekull, SELV OM valpen "din" og den andre hunden den blir paret med er fri for HD. Det ligger i linjene, og kan dukke frem når som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg ble tatt litt ut av sammenhengen, det jeg forsøkte å si var at det er fort gjort å stemple en oppdretter som useriøs FORDI man stort sett har Dogweb å forholde seg til og fordi man sjelden kjenner bakgrunnshistorier.

Jeg har også sagt, i denne tråden?, at slik sett var det bra at Marit kunne opplyse litt om bakgrunnen for akkurat dette kullet.

Hvem av oss er det ikke som stort sett går ut i fra opplysningene på Dogweb? De færreste ringer vel rundt for å be om bakgrunnshistorien på "tvilsomme" parringer om man ikke har en særskilt interesse for kullet?

Ergo blir oppdretter stemplet etter offentlige opplysninger.

Jeg bare lurte på hva som ligger i å være en useriøs oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvilket grunnlag har du i å mene det??

Dem kan være friske alle sammen...

Du kan jo avle to helt friske hunder og få HD i alle bokstaver på avkommene............

Hva med det kullet da??

Si det slik et kull på 7 valper, der er som oftes 50 % røntget før event en går i avl.. Hvordan skal du vite at de 50 % som ikke er røntget er friske..??? Hva om dem har sterk grad alle sammen?

... men hvorfor skal disse valpene evt. gå videre i avl om de har en far med HD? Jeg vil ikke tro at HD er ønsket på rasen? De som eier hundene kan jo konkurrere med hundene selvom det er avlssperre på de.

Jepp det kan jeg svare deg på.

Når jeg hentet Icek så var han meget redd for å bli tatt på av folk, derfor røntget jeg han for å sjekke at han var frisk.

Det tok sin tid å få papirer i fra Polen og derfor ble han rønket som blandingshund og uten at resultatet skulle publiseres på dogweb for det var av egen int. Derfor røntget jeg han på nytt nå når han hadde tyvparet seg slik at resulatet skulle komme med på stamtavlene til valpene.

Hvorfor kjøper du en hund som er redd for å bli tatt på av folk, til avlshund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på hva som ligger i å være en useriøs oppdretter :)

For meg er en useriøs oppdretter en som bevisst avler på dårlige hunder, enten det er sykdom eller gemytt, en som setter hyppige kull på ei tispe og som avler på tisper som burde vært pensjonerte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som har slitt mye med sykdom, og det er virkelig noe herk som jeg ikke unner noen.. Det er jo tross alt bevist at HD er arvelig, og å ha det i linjene er jo enkelt og greit ikke bra.. Man risikerer jo en del ved å kjøpe en hund der foreldre/besteforeldre har slitt med arvelige ting, så avlssperre synes jeg i grunn hadde vært en ide'..

Dette har ingenting med hva jeg mener om HanneK som oppdretter, det skal være sagt. Var stupforelsket i ene valpen selv, og fikk masse god informasjon og hjelp.. Av prinsipp og erfaring kommer jeg aldri i mitt liv til å kjøpe en hund som har noen som helst arvelige sykdommer bakover i linjene sine, men før HD'en kom frem, hadde jeg lett kjøpt valp av deg..

Takk for at det ikke er meg som oppdretter da :P

Å jeg forstår hva du mener men hm gi deg et eksempel vet ikke om det finnes men

En tispe/hannhund er røntget fri og blir brukt i avl... etter et år blir sønken røntget og dem har alle HD...

Hva da??

Eller når alle de andre søskene er fri men den ene har had, hva hadde du ville hatt valp fra hvis du kun hadde disse to kullene å velge mellom??

Jeg hadde tatt etter den som hadde HD jeg da...

Selv om valpene er helt friske når de runder 2år gamle så er det stor sjanse for at HD'en kan dukke opp hvis en av de får et valpekull, SELV OM valpen "din" og den andre hunden den blir paret med er fri for HD. Det ligger i linjene, og kan dukke frem når som helst...

Men det kan jo dukke opp selv om 5 ledd på stamtavla er fritt.

Mange aussier er imp nå for tiden og vi vet veldig lite om søsken og ikke minst foreldrenes søske ..

Hva da??

... men hvorfor skal disse valpene evt. gå videre i avl om de har en far med HD? Jeg vil ikke tro at HD er ønsket på rasen? De som eier hundene kan jo konkurrere med hundene selvom det er avlssperre på de.

Hvorfor kjøper du en hund som er redd for å bli tatt på av folk, til avlshund? :)

Viste faktisk ikke at han var slik når jeg fikk han overlevert fra datter til oppdretter i Polen og hadde da alt betalt han.

*Trippelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolk i ryggen - tss... Kalla det hellre konsumentinformation :)

Sæljaren av en vara måste førstås inte vara medlem av varje forum før att varorna ska kunna diskuteras.

Du får væl ta o gå ut med dessa friskintyg da, eller berætta under vilket namn han blev røntgad så ska det visst gå att kolla upp i NOX-registret. Borde ju vara bæst før alla parter att få sanningen verifierad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo dukke opp selv om 5 ledd på stamtavla er fritt.

Mange aussier er imp nå for tiden og vi vet veldig lite om søsken og ikke minst foreldrenes søske ..

Hva da??

Det sier seg jo selv at det er mye større risiko ved å avle videre på disse valpene. Hvis du er "for" det, så kan du jo like gjerne avle videre på denne hannhunden din med HD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en useriøs oppdretter en som bevisst avler på dårlige hunder, enten det er sykdom eller gemytt, en som setter hyppige kull på ei tispe og som avler på tisper som burde vært pensjonerte :P

Så når jeg da hadde pensjonert min tispe og ikke målbevist paret disse to hundene så er jeg ikke useriøs??

Dette var et rent uhell og var ikke planlagt i det hele tatt.

Dolk i ryggen - tss... Kalla det hellre konsumentinformation :)

Sæljaren av en vara måste førstås inte vara medlem av varje forum før att varorna ska kunna diskuteras.

Du får væl ta o gå ut med dessa friskintyg da, eller berætta under vilket namn han blev røntgad så ska det visst gå att kolla upp i NOX-registret. Borde ju vara bæst før alla parter att få sanningen verifierad.

Jeg krysset av at resultat ikke skulle offentliggjøres så da ligger han ikke i NOX registeret...

Jeg forteller faktisk sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om valpene er helt friske når de runder 2år gamle så er det stor sjanse for at HD'en kan dukke opp hvis en av de får et valpekull, SELV OM valpen "din" og den andre hunden den blir paret med er fri for HD. Det ligger i linjene, og kan dukke frem når som helst...

Men, når man ser åssen dette har utviklet seg da... Icek var fri da han var 1 år og 3 mnd gammel. Når han blir gjenrøntget 2 år og 2 mnd gammel, så har han plutselig middels hd.

Vil en sak som dette egentlig da si at alle avlshunder bør røntges på nytt før parring, fordi HD tydeligvis KAN utvikle seg på denne måten?

Det er jo helt tydelig at FRI grad, ikke nødvendigvis er FRI etter en viss periode.

Bør da HD'n likestilles med øyelysning? Altså gjenrøntging før hvert kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at det ikke er meg som oppdretter da :)

Å jeg forstår hva du mener men hm gi deg et eksempel vet ikke om det finnes men

En tispe/hannhund er røntget fri og blir brukt i avl... etter et år blir sønken røntget og dem har alle HD...

Hva da??

Eller når alle de andre søskene er fri men den ene har had, hva hadde du ville hatt valp fra hvis du kun hadde disse to kullene å velge mellom??

Jeg hadde tatt etter den som hadde HD jeg da...

Den første setningen kunne du spart deg, veldig heldig for deg ja, selv om min oppdretter er 200% uskyldig i min hunds problemer.

Jeg skjønner ikke hva du skriver her, for å være helt ærlig... Sønken? Alle har HD? Som i ett kull der alle har HD, etter to friske foreldre?

Hva jeg HADDE gjort er uvensentlig, jeg hadde da hatt min hund etter HD-frie LINJER (ikke bare foreldre), og hadde jo ikke kunnet bytte den anyway.. For å kjøpe hund etter en forelder med påvist HD, hadde jeg enkelt og greit ikke gjort! Og jeg synes det er feil å "slippe" valpene ut uten avlssperre ja, fordi det forstørrer sjansen for HD videre på linjene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg jo selv at det er mye større risiko ved å avle videre på disse valpene. Hvis du er "for" det, så kan du jo like gjerne avle videre på denne hannhunden din med HD?

Ja det kan være det men egentlig ikke så mye større en alle de som kjøper valp etter et avelsdyr der kun man vet dens resultat og ikke søsken m.m. man må jo se det i en litt større helhet og ikke kun på et enkelt individ.

Men, når man ser åssen dette har utviklet seg da... Icek var fri da han var 1 år og 3 mnd gammel. Når han blir gjenrøntget 2 år og 2 mnd gammel, så har han plutselig middels hd.

Vil en sak som dette egentlig da si at alle avlshunder bør røntges på nytt før parring, fordi HD tydeligvis KAN utvikle seg på denne måten?

Det er jo helt tydelig at FRI grad, ikke nødvendigvis er FRI etter en viss periode.

Bør da HD'n likestilles med øyelysning? Altså gjenrøntging før hvert kull?

Ja som en annen hunde eier sa min hadde C som 12 mnd og nå i godt voksen alder har den D med forkalkninger... HD kan tydelig utvikle seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, når man ser åssen dette har utviklet seg da... Icek var fri da han var 1 år og 3 mnd gammel. Når han blir gjenrøntget 2 år og 2 mnd gammel, så har han plutselig middels hd.

Vil en sak som dette egentlig da si at alle avlshunder bør røntges på nytt før parring, fordi HD tydeligvis KAN utvikle seg på denne måten?

Det er jo helt tydelig at FRI grad, ikke nødvendigvis er FRI etter en viss periode.

Bør da HD'n likestilles med øyelysning? Altså gjenrøntging før hvert kull?

Jeg vil påstå at det er få hunder som utvikler HD på et år. I så fall så bør ikke disse "svake" individene (og selvfølgelig deres avkom) gå videre i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første setningen kunne du spart deg, veldig heldig for deg ja, selv om min oppdretter er 200% uskyldig i min hunds problemer.

Jeg skjønner ikke hva du skriver her, for å være helt ærlig... Sønken? Alle har HD? Som i ett kull der alle har HD, etter to friske foreldre?

Hva jeg HADDE gjort er uvensentlig, jeg hadde da hatt min hund etter HD-frie LINJER (ikke bare foreldre), og hadde jo ikke kunnet bytte den anyway.. For å kjøpe hund etter en forelder med påvist HD, hadde jeg enkelt og greit ikke gjort! Og jeg synes det er feil å "slippe" valpene ut uten avlssperre ja, fordi det forstørrer sjansen for HD videre på linjene!

Tenker ikke på mitt kull jeg nå... men kan en oppdretter holdes ansvarlig når HD dukker opp.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på det beste for valpene men setter ikke noe avls sperre på dem. Forsetter å beholde tispa og lurer på å sette den siste hannvalpen ut på for slik at jeg har kontroll over hvor jeg har valpene.

Du kødder??? Skal du ikke sette avlssperre på valpene etter en hannhund med HD D??? :shocked:

Kan noen fortelle meg hva som ligger i å være en useriøs oppdretter??

En tyvparing kan skje eller?? Bare meg??

Det var ikke planlagt flere kull på tispen min, hun har fra før av 4 herlige kull og er en gammel dame.

Hva gjør men når men ikke ser noe på tispen før hm 1 stor uke før hun føder??

Avliver valpene når de blir født?

Hannhunden er ung (ble 2 år på november), fyller ikke kravene til rasehundklubben (da han er kupert i Polen m.m) men er sjekket av egen int for sykdom når jeg tok han inn fra Polen da jeg ville ha en avls hund... Det var som skal ikke planlagt at han skulle pares med med min gamle tispe..

Valpene blir som sakt født, alle friske og har et fantastisk herlig temp.

Siden man har lov til å reg 5 kull etter en tispe (ny regel fra 1 okt.08) så velger jeg å reg valpene slik at de som eier dem kan få stille og bruke dem til det de vil. Er det noe galt i det ??

Jeg sørger for å øyenlyse mor og far sammen med valpene og alle er fri, røntger far både fram og bak og håper på det beste... Så møter jeg veggen med at han har utviklet HD fra å være fri på feb 08.. Er jeg da useriøs??

Å hvilket grunnlag har du i å mene det??

Dem kan være friske alle sammen...

Du kan jo avle to helt friske hunder og få HD i alle bokstaver på avkommene............

Hva med det kullet da??

Si det slik et kull på 7 valper, der er som oftes 50 % røntget før event en går i avl.. Hvordan skal du vite at de 50 % som ikke er røntget er friske..??? Hva om dem har sterk grad alle sammen?

Problemet her er jo at du VET at hannhunden har HD, og han høres jo ellers ikke helt stabil ut heller?? Dette er ikke noe man vil ha i avlen i det hele tatt, og aussien er en nok tallrik rase til at man kan LA VÆRE å avle på slike hunder. Man er ikke NØDT til å avle på alt! Selv om man har brukt aldri så mye tid og penger på å importere.

Ja det kan være det men egentlig ikke så mye større en alle de som kjøper valp etter et avelsdyr der kun man vet dens resultat og ikke søsken m.m. man må jo se det i en litt større helhet og ikke kun på et enkelt individ.

Man skal BÅDE se på helheten og på det enkelte individet! Hvis jeg har en hund med topp stamtavle som selv er et vrak, så betyr faktisk ikke det at det er forsvarlig å la denne hunden gå i avl, spesielt ikke på en rase hvor man har nok av annet å velge mellom.

Dersom det er på denne måten aussien avles, så er det jo ikke rart rasen sliter. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det er få hunder som utvikler HD på et år. I så fall så bør ikke disse "svake" individene (og selvfølgelig deres avkom) gå videre i avl.

Hannhunden min skal ikke bli brukt i avl mere nei og tispen min var egentlig pensjonert på juni 08 så hun er for lengst egentlig tatt ut i avl skal jeg passe på som en smed heretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste faktisk ikke at han var slik når jeg fikk han overlevert fra datter til oppdretter i Polen og hadde da alt betalt han.

*Trippelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Marthe*

Da kunne du vel levert den tilbake? Om det er en avlshund (ikke en bruks/konkurransehund) man skal ha, så må jo denne hunden være et bra individ. Man kan ikke bare avle på den fordi den er kjøpt og betalt :)

Ja det kan være det men egentlig ikke så mye større en alle de som kjøper valp etter et avelsdyr der kun man vet dens resultat og ikke søsken m.m. man må jo se det i en litt større helhet og ikke kun på et enkelt individ.

Det er ikke bra det heller, men faktisk mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...