Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos G-G Kull


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar
Står på Dogweb at han middels grad HD (D), da ...

Hmm, ja, jeg ser nå... hmmm.

Edit: Snakket med Hanne nå, og kan komme med de opplysningene hun sier til meg.

Icek ble importert hit til landet da han var 1 år gammel. før Hanne bestemte seg for om hun ville beholde Icek, så ble han røntget for HD, resultatene ble avlest hos NKK og han fikk A på begge hoftene....

1 år senere klarer altså Icek å tyvparre seg med My. Hanne aventerer valper, og røntger Icek på nytt, etter han ble reg, for å få status på papirene både til hannen og valpene. Det viser seg nå at det er utviklet til D-hofter.

Det er liksom ikke så mye annet Hanne hadde fått gjort her. En tyvparring er en tyvparring. Icek vil nå bli omplassert og selvfølgelig tatt ut av avl. Valpekjøpere vil få en del av kjøpesummen tilbake om det sku vise seg at valpene utvikler HD.

Veldig trist sak i det hele, men det er lite annet man får gjort i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, jeg ser nå... hmmm.

Edit: Snakket med Hanne nå, og kan komme med de opplysningene hun sier til meg.

Icek ble importert hit til landet da han var 1 år gammel. før Hanne bestemte seg for om hun ville beholde Icek, så ble han røntget for HD, resultatene ble avlest hos NKK og han fikk A på begge hoftene...

Menar du verkligen att hunden blev røntgad o avlæst av NKK efter fyllda 1 år - utan att resultatet blev registrerat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden hunden ikke var reg i Norge på den tida...

¨

Men, Laska sitt resultat er jo registrert på DogWeb, hun var heller ikke registrert da hun ble røntget for 5år siden. De legger ut resultatet på "blandingshunder" også, i alle fall de jeg/vi har fått røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man inte lov att hænvisa till den først utførda och avlæsta røntgen nær man senare registrerar hunden?

Før att folk nu inte ska misstro och sprida skit i onødan kan det kanske vara en god idé før att klarera sitt kennelnamn o rykte att skanna o lægga ut utlåtandet av denna førsta røntgen på hjemmesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer riktig å ta dette med oppdretter fremfor å "peppre" Marit?

Det at hun har tatt bilder av valpene gjør henne vel ikke ansvarlig for tjuvparringa ? :|

Hun fremstår jo som en slags talsperson når hun kommer tilbake og sier "okei, nå har vi snakket om historien er sånn her...". Men det hadde vært interessant om oppdretter fikk tilgang til internett og kunne uttale seg om saken selv, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lese i bloggen hennes :| Det virker ikke som at hun har så mye å tilføye. Det er jo en veldig trist sak.

Som sagt - jag tror på det nær jag ser papper. Æven en "blandisrøntgen" som blir avlæst av NKK får du papper på...

Lite ovanligt att skriva på hemsidan att importen/framtida avelshunden ær "før ung før røntgen" om man i sjælva verket sitter med bevis på att han ær friskførklarad i vuxen ålder... Ovanligt, men visst - man vet ju aldrig...

Hursomhelst - helt enig om att det ær synd om hunden. Hoppas verkligen han får vara smærtfri så længe som møjligt o att valparna blir friska ændå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting jeg da.. Oppfyller dette kullet nå kriteriene for avl i raseklubben? Kan valpene stilles og evt avles på med tiden, og få godkjente resultater og kull (selvom det sikkert ikke er anbefalt med kull når det er så sterk HD i linjene) ?

Utrolig synd med hannen da, han er jo så flott..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting jeg da.. Oppfyller dette kullet nå kriteriene for avl i raseklubben? Kan valpene stilles og evt avles på med tiden, og få godkjente resultater og kull (selvom det sikkert ikke er anbefalt med kull når det er så sterk HD i linjene) ?

Ikke i nærheten av godkjent, blir vel med ett nødskrik registrerte siden NKK var litt seine med å stramme inn på reglene om avling på gamle hunder.

Er vel ikke anbefalt å gå videre med med den HD historien og endel leddfeil i tidligere kull til tispen og, opptil sterk grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre er ord er det ikke sikkert de blir registrert en gang...? Huff huff, synd det er så dårlig helse ute og går om dagene altså... :)

Vil tro de blir registrerte, men håper jo ikke valpekjøperne må betale over halvpris for dem, hvilket vel er helt usannsynlig å tro, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så valpekjøperne kan avle videre på dem, om skulle ønske det? Og deres avkom igjen kan også registreres..

Det er kjedelig med tjuvparring fra før av, og så kommer det sykdom oppi også. Trist!

Æsjæsj, så utrolig tragisk.. Med andre ord risikerer man da enda fler hunder med skranten helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer riktig å ta dette med oppdretter fremfor å "peppre" Marit?

Det at hun har tatt bilder av valpene gjør henne vel ikke ansvarlig for tjuvparringa ? :)

Takk.... :P

Utrolig synd for kommende valpekjøpere som tror de kjøper flotte hunder fra en flott oppdretter. Way to go!

*Nå klarte jeg ikke sitte på hendene lenger*

Jeg vil nok fint anta at valpekjøperne har lov å trekke seg nå som dette har kommet frem.

Hun fremstår jo som en slags talsperson når hun kommer tilbake og sier "okei, nå har vi snakket om historien er sånn her...". Men det hadde vært interessant om oppdretter fikk tilgang til internett og kunne uttale seg om saken selv, absolutt.

Oppdretter har tilgang på nett, men ikke aktiv her på sonen. Men jeg skal tipse henne om tråden. Ellers er det jo faktisk fullt mulig å ta dette direkte med oppdretter da...

Man kan jo lese i bloggen hennes :P Det virker ikke som at hun har så mye å tilføye. Det er jo en veldig trist sak.

Nettopp. Og her kan man faktisk kommentere også. Eller sende henne en mail.

Så valpekjøperne kan avle videre på dem, om skulle ønske det? Og deres avkom igjen kan også registreres..

Det er kjedelig med tjuvparring fra før av, og så kommer det sykdom oppi også. Trist!

Dette med å avle videre vil vel gå på seriøsitetet til kjøperne også. Om de vil avle videre nå som dette er kjent. Om du skjønner?

Men ja, det hele er en utrolig trist sak. At en tyvparring skal kunne ende sånn er bare tragisk. Spesielt siden oppdretter testet hunden før hun bestemte seg for å reg han på seg, FORDI hu ville ha en frisk avlshund inn i eget oppdrett. Og han strengt tatt ikke hadde bllitt der hadde han ikke sett frisk ut.

Alle som tviler på dette med at han er røntget før... Hvorfor skulle oppdretter egentlig legge SÅ mye jobb og penger i en hund som hun ikke visste der og da at var bra? Er det egentlig NOEN som gidder sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, jeg ser nå... hmmm.

Edit: Snakket med Hanne nå, og kan komme med de opplysningene hun sier til meg.

Icek ble importert hit til landet da han var 1 år gammel. før Hanne bestemte seg for om hun ville beholde Icek, så ble han røntget for HD, resultatene ble avlest hos NKK og han fikk A på begge hoftene....

1 år senere klarer altså Icek å tyvparre seg med My. Hanne aventerer valper, og røntger Icek på nytt, etter han ble reg, for å få status på papirene både til hannen og valpene. Det viser seg nå at det er utviklet til D-hofter.

Det er liksom ikke så mye annet Hanne hadde fått gjort her. En tyvparring er en tyvparring. Icek vil nå bli omplassert og selvfølgelig tatt ut av avl. Valpekjøpere vil få en del av kjøpesummen tilbake om det sku vise seg at valpene utvikler HD.

Veldig trist sak i det hele, men det er lite annet man får gjort i grunn.

Men var det i Polen han ble røndket? Isåfall må han være røndket som blandingshund, for i den Polske databasen finnes hverken resultater på øyelysning, eller røndking av albuer og hofter. Ganske tragisk dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp da er jeg inne på Doggis. Takk Marit for info om denne diskusjonen folk har bak min rygg :) Hyggelig at dere ikke tror meg og toppers at dere har deres meninger men en tyv paring er en tyv paring, lite jeg får gjort med det. Valpene blir reg i NKK så det Tora skriver om reg er bare pisspreik. Takk Tora for dolkingen i ryggen og det samme til Annika.

Skal dere snakke dritt om meg så vær tøffe nok til å si det direkte til meg.

Synd å si at jeg kjenner Tora og Annika å at de skriver likt er direkte lavmål.

Ønsker noen å vite mer om denne saken eller dette valpekullet så ta kontakt med meg og spør iveg jeg svarer gjerne og jo jeg har faktisk papir på friske hofter på Icek.

At jeg faktisk er meget lei meg og synes det er kjempetrist med tanke på hvor mye tid og penger jeg har lagt i Icek såer det helt ufatelig at folk uttaler seg slikt om ting de ikke har med å gjøre i det hele tatt.

Å tenke seg til å skrive dritt på to forumer uten at jeg er aktiv selv der! Er det virkelig mulig å være så skade fryd?

Så utrolig kjipt for valpekjøperne. Håper valpene holder seg friske og raske og eierne holder dem unna avl.

Jeg håper på det beste for valpene men setter ikke noe avls sperre på dem. Forsetter å beholde tispa og lurer på å sette den siste hannvalpen ut på for slik at jeg har kontroll over hvor jeg har valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på det beste for valpene men setter ikke noe avls sperre på dem. Forsetter å beholde tispa og lurer på å sette den siste hannvalpen ut på for slik at jeg har kontroll over hvor jeg har valpene.

Hvorfor setter du ikke avlssperre på dem? Dette er vel helt klart et kull som ikke bør avles videre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...