Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller halsbånd?


Midas

Recommended Posts

Her bruker vi stort sett sele, favoritten er Julius K9-selen, den sitter godt på en rufsete lappiskropp og er svært enkel å få av og på:drool:

Har også Jægerens kombi-sele, men den har lett for å både vri seg og "krølle" seg på ryggen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Siden gangen er full av bånd, så bruker vi oftest det første vi får tak i. Men favoritten er nok Ezy-dog sitt halsbånd.

Har vel flest vanlige bånd som er i bruk, og noen få halvstrup.

Går vi lengre tur bruke vi Webmaster sele. Men i bunn og grunn går Bridie for det meste uten noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går også hundene mest løse. Ellers går de mye i sele, Lyng har en troll halvnomesele som blir brukt som en allroundsele til "alle" anledninger, også bruker jeg helnomen og pulksela mye. Av halsbånd bruker han et halvstrup som ei veninne har sydd mest, det har 2 store O ringer på og er lett å feste bånd i selv med votter på, noe som er et must på tur og på vinteren. På sommeren og litt på treninger bruker han et rundsydd halvstrup lærhalsbånd med kjetting fra Jokke.

Ridgebacken går også mye løs, eller i sin ruffwear sele (som er forsterket). Hun hadde en Hurrta sele en liiiten stund men den gikk i stykker på samme tur.. Ellers har hun et halvstrup med kjetting fra Jokke til hverdags (så hun ikke kommer seg ut av halsbåndet), og et nomehalsbånd fra troll til turbruk, det har også stor O ring, som er et must :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgebacken går også mye løs, eller i sin ruffwear sele (som er forsterket). Hun hadde en Hurrta sele en liiiten stund men den gikk i stykker på samme tur.. Ellers har hun et halvstrup med kjetting fra Jokke til hverdags (så hun ikke kommer seg ut av halsbåndet), og et nomehalsbånd fra troll til turbruk, det har også stor O ring, som er et must :)

Kan jeg bare spørre hvordan du har forsterket webmasteren til Zima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hvordan du har forsterket webmasteren til Zima?

Lyng sin er også forsterket, en tur i sommer hvor de gikk i bånd og trakk en del og da gikk begge selene i stykker. Jeg gikk til en av skomakerene i byen og spurte om de kunne forsterke sømmene litt slik at det gjerne ble pent også. Så han sydde sterkere sømmer over alt og mener at det burde holde en stund nå. 100kr kostet det, gjore jo sela mye dyrere da. de er vel kanpt et halvt år nå.

Vet ikke helt hva det er med hundene i mitt hus, men det er ikke så mange merker jeg stoler på etter at ett eller annet har røket.. Hurrta;zima røk en sele, og huskyen min røk tre halsbånd. Ruffwear; lyng og zima har røket hver sine seler, laska har røke et halsbånd. Lyng har røket et eazydog halsbånd, det tåler ikke kulde under 15minus, da blir spenna og refleksen sprø og sprekker opp... Kennel; der har jeg en laaang liste. Nei, her i huset holder vi oss mest til utstyr laget til hundekjørere! For tåler det å holde igjen en godt trent husky/et helt spann, så holder det våre hunder også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften sier vel sitt, men hva bruker dere?

Sele, isåfall hvilken type?

Halsbånd, halvstrup, helstrup og evt hvorfor brukes dette?

Jeg bruker halsbånd når vi går vanlig i bånd og sele når han skal trekke på tur. Nomeselen brukes til trekk, mens ruffwearselen brukes til spor og av og til sykling (når han løper ved siden av). Av halsbånd bruker jeg av og til et med halvstrup, men ellers mest vanlige som jeg bare smøyer over hodet hans. Kunne tenkt meg flere med klips da det er lettere å ta av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halvstup. Gresshoppa sitt fleezebånd. Sliter ikke på pelsen. Nå trekker ikke Ace noe særlig i bånd, så det har fungert fint til nå.

Ellers har vi brukt helt vanlig sykkelsele, men nå er den visst for liten... Etter 2 års bruk! Han har vokst kraftig over brystet i det siste, så vi måtte kjøpe ny sele. Tok sjansen på en Jægerens kombisele fra Felleskjøpet. Er IKKE fornøyd, og skal skaffe en ny sykkelsele, bare et hakk større enn den vi har nå. Da blir det str XL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker nesten alltid sele.

har en sele fra haqihana.com til vanilla som jeg bruker fast, og en helt enkel sykkelsele til bonzo med en reim over brystet og en rundt livet.

til trekking bruker jeg ruffwear-selen.

liker ikke å bruke halsbånd, men bruker et retrieverkobbel uten strup på agility konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng sin er også forsterket, en tur i sommer hvor de gikk i bånd og trakk en del og da gikk begge selene i stykker. Jeg gikk til en av skomakerene i byen og spurte om de kunne forsterke sømmene litt slik at det gjerne ble pent også. Så han sydde sterkere sømmer over alt og mener at det burde holde en stund nå. 100kr kostet det, gjore jo sela mye dyrere da. de er vel kanpt et halvt år nå.

Vet ikke helt hva det er med hundene i mitt hus, men det er ikke så mange merker jeg stoler på etter at ett eller annet har røket.. Hurrta;zima røk en sele, og huskyen min røk tre halsbånd. Ruffwear; lyng og zima har røket hver sine seler, laska har røke et halsbånd. Lyng har røket et eazydog halsbånd, det tåler ikke kulde under 15minus, da blir spenna og refleksen sprø og sprekker opp... Kennel; der har jeg en laaang liste. Nei, her i huset holder vi oss mest til utstyr laget til hundekjørere! For tåler det å holde igjen en godt trent husky/et helt spann, så holder det våre hunder også:)

Takk takk. ;) Min store skrekk at Kahlo skal ryke ting. Hatt hund som røyk et halsbånd en gang, da holdt katta til venninna mi på å miste livet. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker halsbånd når jeg vil at de skal gå pent i bånd, og bruker sele når jeg ikke gidder å bry meg om de drar.

Går jeg med begge hundene må Emma alltid ha sele på så å si, for da gidder jeg ikke vente på at hun skal snuse seg ferdig overalt - da drar jeg henne etter meg :) Og hun har veldig følsomt luftrør, så bruker jeg halsbånd på henne begynner hun som oftest å lage merkelige lyder, snøfte, innover-nysing og alt mulig rart - og klarer ikke å gå.. Hun blir stående å lage denne lyden helt til hun får "pusten igjen" - først da klarer hun å gå videre.. Det er ekkelt, og jeg har enda ikke funnet en sele som fungerer helt optimalt på henne mtp det der :o

Når hundene går i halsbånd bruker jeg halvstrup 99% av tiden for den kommer de seg ikke ut av uansett hvor mye de prøver. My er ekspert i å komme seg ut av "faste" halsbånd, så for henne er det alfa omega å bruke halvstrup eller et halsbånd som er ganske stramt.

Emma bruker jeg halvstrup på for de er tykke og brede, og hun har som sagt svakt luftrør eller noe og halsbåndene hennes burde være breie og gode for at halsen skal få minst mulig juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng sin er også forsterket, en tur i sommer hvor de gikk i bånd og trakk en del og da gikk begge selene i stykker. Jeg gikk til en av skomakerene i byen og spurte om de kunne forsterke sømmene litt slik at det gjerne ble pent også. Så han sydde sterkere sømmer over alt og mener at det burde holde en stund nå. 100kr kostet det, gjore jo sela mye dyrere da. de er vel kanpt et halvt år nå.

Vet ikke helt hva det er med hundene i mitt hus, men det er ikke så mange merker jeg stoler på etter at ett eller annet har røket.. Hurrta;zima røk en sele, og huskyen min røk tre halsbånd. Ruffwear; lyng og zima har røket hver sine seler, laska har røke et halsbånd. Lyng har røket et eazydog halsbånd, det tåler ikke kulde under 15minus, da blir spenna og refleksen sprø og sprekker opp... Kennel; der har jeg en laaang liste. Nei, her i huset holder vi oss mest til utstyr laget til hundekjørere! For tåler det å holde igjen en godt trent husky/et helt spann, så holder det våre hunder også:)

Jøss, det var litt av en liste :shocked: , trekker de veldig hardt?

Jeg har enda ikke opplevd at utstyret til Chicka har gått i stykker (hun blir 7år), men hun trekker ikke så hard heller, hun kan hoppe til (fremover) ved møte med noen hunder, men det blir liksom ikke store rykket ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinterhalvåret går mine med halvstrup med refleks på dagtid. Inne og ute. På natta er de nakne.

På tur går Ita alltid løs... Om jeg trenger å ha henne i bånd over E6 og slikt så har hun jo halsbåndet tilgjengelig. Posh låner webmastersela, men den er hakket for stor til henne. Så hun bør jo egentlig få seg sin egen!

Har flere seletyper, men er mest fornøyd med webmaser sin. Har litt for mange halsbånd, men til daglig bruk liker jeg Huken sine halvstrup med refleks best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinki går vanligvis med et Rogz For Dogs halsbånd, evt Huken halvnomesele hvis det ikke er is ute og hun kan dra uten at jeg brekker bein o.l. Når det er mørkt bruker hun Huken sitt halvstrup.

Blomst går for det meste i Huken halvnome sele da hun for det meste henger bak og vil helst i grøfta for å snuse. Dette gidder ikke Twinki og jeg og hun blir av og til dratt med litt kjapp bortover. Bedre med sele enn halsbånd da syns jeg :)

Ellers har hun et bredt halsbånd fra collarmania som hun bruker. Inne bruker de ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. :D Min store skrekk at Kahlo skal ryke ting. Hatt hund som røyk et halsbånd en gang, da holdt katta til venninna mi på å miste livet. :)

*ler* Jepp min også, ikke det at vi har farlige hunder, men det er jo kjekt at ting holder når planen er å ha de i bånd liksom!

Jøss, det var litt av en liste :shocked: , trekker de veldig hardt?

Jeg har enda ikke opplevd at utstyret til Chicka har gått i stykker (hun blir 7år), men hun trekker ikke så hard heller, hun kan hoppe til (fremover) ved møte med noen hunder, men det blir liksom ikke store rykket ut av det.

Lyng trekker hardt ja når han skal trekke, men det er gjevn hardhet stort sett, forutenom i starten som ofte starter med et ganske hardt rykk. Når han var yngre kunne han også rykke litt i liner og slikt, og har jeg ham i bånd og han får løpe til filla med meg etter seg (avstandsbelønning) så trekker han temmelig hardt. Zima ser også ut til å ble en veldig sterk trekkhund, men sikkert ikke noe værre enn mange andre. Ingen av mine/våre hunder har vært ekstreme, men jeg tror nok at utstyret (og da spesielt seler og liner/bånd) får kjørt seg litt mer med våre hunder enn mange andre kanskje? :rolleyes: Eller så har vi bare vært maks uheldig. Og små søte kroker på bånd, det styrer jeg langt unna, de knekker lett av. Ting må holde;)

Kennel stoler jeg ikke så mye på, etter å ha hatt en kløv som revnet langt oppå fjellet så jeg måtte bære mesteparten ned selv, og noen liner som har røket. Huskyene jeg har gått med har hatt en god porsjon med jaktinstinkt og kunne nykke litt hvis det plutselig dukket opp noe jaktbart (hare, mus e.l.) forran oss på stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg må kjøpe sele til Tapper også snart en gang :)

Så på en her i uka, men den virka så rar. En sånn "plate" som skulle være under brystet/magen, og en haug med stropper og store klips. Så så snål ut at jeg droppa å kjøpe den.

Noen med sheltie her (eller andre med peiling), som vet hvordan sele som passer til sheltier? Type, størrelse..

Kanskej litt OT, men uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt til nå kjettingstrup, men har gått over til vanlig lærhalsbånd. Sele bruker jeg kun når turen går OPPOVER. :) For da kan jeg bare henge meg på og spare noen kalorier. hehe

Du har jo ganske lik(e) hund(er) som vi har. Hvordan er det å bruke sele på dem? Trekker de hardt da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...