Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller halsbånd?


Midas

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

For min del - for å unngår mest mulig fikkel for meg og skader etc for hunden - som er særdeles aktiv og intens:

- Halsbånd i rundsydd lær (gnager ikke pelsen), romslig halvstrup til turer langs med vei i tettbygde strøk / eller gå strikt ved fot - Det er da ikke lov å trekke for hunden. Enkelt å ta av og på for meg. Dvs.det går raskt, og utvikler ikke f.eks styr med ellevill hund i trang gang eller ha lomma når det f.eks skal skiftes fra "sulling" til "gå- pent-ved fot -modus" på samme tur.

- En kombisele med ring (stor og helstøpt) både på rygg (monteringen av ringfestet kan lett brukes som "håndtak" i påkommende / kritiske tilfelle) og på undersiden av hunden. En snepplås som ikke går i stykker eller løser seg ut når hunden f.eks ruller rundt og gnir seg i gras /tørker seg.

Bukfestet: Langline / trekking - hunden i fjernere posisjoner

Ryggfestet: F.eks Sykling / trekking - hunden i nære posisjoner.

I mitt tilfelle ryggfestet også til "sulleturer" i områder hvor det er fare for utfall pga vilt ol. Eventuelt trekk i kobbelet blir da akseptert.

( Ja da, - man "skal" jo egentlig legge vekk sele til oppkoblet turgåing når halsbånd er etablert for "gå-pent-i-bånd". Men siden bikkja (enda?) ikke er helt til å stole på når det gjelder utfall, og selv skiller/forstår vilkårene for de tre oppkoblingene, har jeg valgt å beholde ryggfeste som egen mellomøsning dersom ferden går på steder hvor det er tenkelig å treffe på utløsende stimuli. Dette for å unngå skader i hals/nakke og skjoldbruskkjertel om det skulle hende at hun gikk av skaftet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest halsbånd, da halvstrup. Lang glatt hals, best med et halsbånd som justerer seg etter som hvor det ligger, og greit at han ikke kan vri seg så lett ut av det. (Akkurat nå er det et halsbånd fra collarmania jeg bruker, og et kennel halvstrup med refleks. venter på ny forsyning :wub: )

Bruker en helt vanlig reflekssele fra felleskjøpet etter det har blitt mørkt, for å variere, og fordi det er refleks på.

Litt ot; men hva er kombisele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sele når vi går på lengre tur, fordi han går penere med sele. Også er det refleks på, og det kan jo være greit når det har blitt mørkt :wub:

Ellers bruker jeg ett valpehalsbånd i nylon enda, men det blir VIBRI halsbånd når han er fult utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent bare nomesele på mine, nesten uansett hvor vi går bruker jeg magebelte og strikk så hundene får gå å trekke. Skal vi ned i sivilisasjonen bruker jeg tykke, brede halsbånd, halvstrup for å unngå at de rygger ut av det. Og noen ganger bruker vi en brystsele i stedet for halsbånd. De har ikke lov å trekke i båndet når de går i halsbånd/brystsele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka går mest med Breeders sine halvstrup halsbånd, de er brede, polstrede, har refleks og er lette i vekt.

Hun går også endel i helt vanlige halsbånd uten halvstrup, bytter på...men når jeg skal gå igjennom sentrum eller steder hvor det er mye aktivitet så liker jeg at halvstrupen er på.

På tur går hun mest løs, så halsbåndene blir egentlig veldig lite brukt, men har det på når hun er løs, spesielt nå som det er mørkt ute, pga refleksen.

Vi har også seler, både y-formet og med vanlig bryst, men bruker dem veldig skjelden, kun når hun går spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstryp i nomemodell från Björkis till tre av hundarna (de största) och vanliga, stumma nylonhalsband till de tre mindre hundarna. Gillar egentligen nomehalsbanden bäst, men de blir lite stora på Shejpa och Pi, tycker jag. Squid (valpen) har ett brett halvstryp i nylon (nomemodell) som jag har specialbeställt från USA, men det får hon växa i först :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langs-veien-turer og vanlig tur bruker jeg et bomull/nylonhalsbånd med klips og rasemotiv på. Det er veldig fint og sliter ikke på pelsen. Enkelt å vaske er det også.

På ski og liknende turer (der det er lov å trekke litt) bruker jeg en jægerens kombisele (http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2173). Jeg liker ikke den typen sele så godt, men den er bedre å bruke enn vanlig sele.

På skogtur eller på tur med andre hunder bruker jeg en sykkelsele med ringer på siden fra breeders. Den er enkel å ta på og veldig grei å vaske, samt at den har refleks.

Til "pent" bruker jeg et håndsydd halvstrup-halsbånd med pene broderier på, kjøpte det på WDS i sommer.

På trening bruker jeg et bomull/nylon halvstrup fra IKEA faktisk. Det fungerer helt utmerket, og er veldig lett å ta av og på. Fordelen med det er at når d "drar det ut" blir det kjempestort, noe som er veldig fint for meg med hund med golfballhode med masse pels. Det henger seg ikke fast i pelsen overhode.

Ellers hender det at jeg bruker retrieverkobbel på trening, men halvstrupen er mildere - Chessea er så ivrig på trening at hun nok ville gårr og laget brekningslyder hele tiden om jeg hadde brukt strup. Jeg ser ikke helt behovet for å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili bruker jeg stort sett bare halsbånd på, og iblant sele på lengre turer. Halsbåndet er stort sett nomehalvstrup, fra ViBri, siden hun lett vrir seg ut av andre halsbånd, i tillegg er det enkelt å sette på.

Vesla bruker jeg bare sele på(y-sele fra Jokke eller Norsk Hundeutsyr) fordi jeg synes det er best i forhold til den lange ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste Hurtta-sele, både på tur og trening. Den sitter ikke helt perfekt, men det gjør heller ingen andre seler... Jeg skal sjekke ut den nye y-sela til Hurtta når den kommer i butikkene her, hvis ikke skal jeg bestille en fra Norsk Hundeutstyr og håpe på at den sitter litt bedre. Neste gang vil jeg ha en hund med normal kroppsbygning! :wub:

Halsbånd bruker jeg sjelden, kun på korte lufteturer eller hvis jeg skal på en tur hvor jeg veit at hun kommer til å gå løs nesten hele tiden (og da løs uten halsbånd på). Når jeg bruker halsbånd, bruker jeg et enkelt, svart nylonhalvstrup (jeg må bruke halvstrup, ellers kommer hun seg bare løs når det passer absolutt dårligst).

Jo, også hender det at jeg bruker retrieverkobbel (som er formet som et halvstrup, dvs at det har stopp både innover og utover) på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært lite jeg stoler på, for han klarer å røkke seg ut av nesten alt på null komma niks. Så jeg bruker en kombinasjon av både sele og halsbånd på tur (når jeg ikke glemmer, selvsagt :o), just to be on the safe side.

Bruker en sele fra CD Pits, og halsbånd fra Collar Mania. Selv om halsbåndene har begynt å se bedre dager, men så stoler jeg faktisk på dem, samt halsbånd fra Blocky Dogs, men synes det er litt heavy i lengden. :wub: Men det er rimelig holdbart, og det er nesten godt nok for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et tykt, bredt, godt polstret halvstrup på Kodalille..Perfekt for en hund som ikke kan det å gå pent i bånd...

På King bruker jeg enten bare et vanlig nylonhalsbånd eller et halvstrup i lær(strupedelen er kjetting).. Ingen spesiell grunn til valget av King's halsbånd, han går pent i bånd osv, så både bånd og halsbånd er mest for pynt egentlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh,halsbånd "gal" hundeeier her så sier seg selv at vi bruker det mest :closedeyes: da har et "lite" utvalg.Hihi!Bruker aldri helstrup men,bruker edel halvstrup og med vanlig feste.

Sele bruker vi mest under sykkling så klart,på sommeren når ikke kan gå løs en plass pga mange fugler og er ekstra ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både sele og halsbånd på Fie. For tiden går det mest i halsbånd da ingen seler passer helt. Varierer veldig hvilket halsbånd som blir brukt da hun har veldig mange forskjellige. Men felles for de alle er at de er "vanlige" halsbånd, altså ikke strup/ halvstrup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi har en god del bånd her har vi tre favoritter:

Dette båndet er det båndet vi som regel bruker når hun skal "gå i bånd" Når vi er på steder hun ikke kan slippes.. "penbåndet vårt" Sort skinn, halvstrup

(selv om det ikke ser sånn ut på bildet.. Er på et meget opptråkket festivalområde :rolleyes: )

270920081540KALo4s8U9mLaBCySaa.JPG

Dette er Blondie sitt nyeste bånd.. Dette båndet brukes overalt, og jeg tør slippe henne med dette båndet:

291120081243Ha69A9gIfqE6kl1rMn.JPG

Denne selen brukes hyppig på tur, og siden det er refleks på den, så brukes den alltid om det er mørkt/kommer til å bli mørkt i løpet av turen.. Selv om hun aldri har stukket av, tar jeg aldri sjansen på at hun kan komme bort i fra meg og vimse rundt på veiene i bekmørket uten å bli sett :shocked: Denne modellen sitter kjempegodt på henne, og hindrer ikke frembens bevegelsene.. Ble spesielt anbefalt denne (gustaf&evita) til småhunder..

121020082319BF3cXMA3dwX3DgP8jB.JPG

1708200822243816q5dt1riwIO.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest et lær halvstrup, der strupedelen er av kjetting. Veldig lett å dra av og på hos en veldig pelsete hund.

Sele bruker jeg kun til sykling og skogsturer. Har også et flatt lærbånd (selvsydd, faktisk :closedeyes: ) som brukes en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...