Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller halsbånd?


Midas

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar
Halvstryp i nomemodell från Björkis till tre av hundarna (de största) och vanliga, stumma nylonhalsband till de tre mindre hundarna. Gillar egentligen nomehalsbanden bäst, men de blir lite stora på Shejpa och Pi, tycker jag. Squid (valpen) har ett brett halvstryp i nylon (nomemodell) som jag har specialbeställt från USA, men det får hon växa i först ;)

Kennel Kifani lager sikkert nomehalsband til de minste hos dere...

Vinterstid har jeg disse nomehalsebanda fra Hööks. Kvaliteten er så om så på de synse jeg, men de er brede og fine i hvert fall, og Nirm liker det. Ellers har vi noen Eazydog halseband jeg bruker sommerstid (med tanke på at de tåler en del bading og slikt).

Skal vi gå tur, har vi alltid sele på. Enten nomesele fra Björkis, eller noen andre som har reima tvers over brystet (er vel egentlig en type hetzsele fra Bende...). Eneste gang de går bare i halseband på tur, er om vi skal rett ned på golfbanen og løpe løse...

Bortsett fra "strup" delen på nomehalsebanda så har jeg aldri noe slags "kveleband" på dyra mine, og ikke har vi noe med kjetting på heller. Hverken på tur eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler jeg og. Har et par halvstrup i stoff, to ezydoghalsbånd, et reflekshalsbånd og et collarmaniahalsbånd. Vi tar det som ligger nærmest, somregel blir det et av halvstrupene fordi er enkle å ta av og på. Halsbånd brukes bare på tisseturer og kollektivtraffikk (byturer) for å ha litt mer fysik kontroll på galskapen.

Seler er et annet kapittel - syns det er kjempevanskelig å finne gode seler som passer. Har et par sykkelseler som ikke passer, en er for liten og en er for stor. Har også en hulken kombisele - liker veldig godt fasongen på den, og den sitter bra på kahlo, men så er det så dustete at magereima, som man fester båndet i på oversiden, ikke er sydd fast - så når bikkja drar så strammes reima og fungere som et dårlig strupebånd, rundt magen. Har en webmastersele jeg ikke har prøvd på en stund, regner med den begynner å passe etterhver, men syns den er litt mye kav å ta av og på.

Siste på selefronten er en trixisele som passer akkurat. Vet at andre har erfaringer med at de fort kan ryke på store bikkjer, så den brukes med det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar ;) Blondiemamma, hvilken sele er den røde sela Blodie har? Hvilket merke og type er det?

Jeg synes mange av selene jeg har prøvd til nå er fryktelig halvveis... Jeg har aldri "møtt" en sele som er super god liksom :lol:

Den jeg har nå er sånn (Bildet lånt fra hundekroken.no)

462__sjokolade_sele.jpg

Og det virker nesten som den er for vid i overkant. Jeg synes det ser ut som hun synes den tar for stor plass mellom frambeina hennes. Jeg er ikke helt fornøyd med den sela altså.... Vært så flott å finne en sele som var god til henne, som hun ikke merker at er der. Jeg vil heller ikke ha en som er for smal, men myk og god, og helst med refleks, og den skal ikke ligge over hals/strupehode. Noen forslag? Det er en Fox Terrier, og hun er ganske smal mellom frambeina enda, så det er ikke noe særlig med den breie dingsen mellom frembeina der. Forslag om gode seler mottas med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Selen min er kjøpt i Oslo. På hundehuset ved Grønnlandsleiret (de har desverre ikke hjemmeside eller web shop) Selen er svensk og heter Gustaf&Evita.. Den sitter ikke over halsen og jeg synes den sitter veldig godt i brystet på henne. Den ble anbefalt spesielt til småhunder fordi Y formen gjør det umulig å rygge ut av selen slik enkelte småhunder klarer på sykkelseler.. legger ved et nytt bedre bilde (bildet er lånt av bloggen til Emma fra da vi var på sonentreff i sommer)

sonentur210708004b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo på Grünerløkka, er det den hundebutikken som ligger ikke langt unna seven eleven i brugata?

Da skal jeg dra dit å se, for jeg er fryktelig redd for at hun skal rygge ut av den selen hun har nå. Den er det ganske lett å komme seg utav.

Litt OT, hvis du bor i Oslo må du bare si fra hvis du har lyst til å møtes en dag og gå tur eller leketreff :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo på Grünerløkka, er det den hundebutikken som ligger ikke langt unna seven eleven i brugata?

Da skal jeg dra dit å se, for jeg er fryktelig redd for at hun skal rygge ut av den selen hun har nå. Den er det ganske lett å komme seg utav.

Litt OT, hvis du bor i Oslo må du bare si fra hvis du har lyst til å møtes en dag og gå tur eller leketreff :lol:

Jeg bor desverre ikke i Oslo. Bor i Askim. Men vi kan sikkert ta toget innover en dag ;) Jeg er ikke SÅÅÅ godt kjent i Oslo, men det ligger en 7 eleven butikk i nærheten der ja. og så er den på vei ned mot Oslo city fra grønnland på en måte.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så lurer jeg på om den selen Blondie hadde er ganske lik den jeg har til henne nå? Er det ett punkts fest på ryggen? Isåfall er den i mine øyne ganske kurant å rygge ut av. Den siste med to punkts over ryggen er jo så godt som umulig for hunden å rygge ut av, hvertfall uten at jeg merker det. Jeg ønsker en sele som er umulig å rygge kjapt utav, for det hender hun blir skremt av ting og at hun dermed rygger, da skal det ikke så mye til før hun vips er løs... Hvor er den siste selen kjøpt anebanana? Den så jo også veldig god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Selen min er kjøpt i Oslo. På hundehuset ved Grønnlandsleiret (de har desverre ikke hjemmeside eller web shop) Selen er svensk og heter Gustaf&Evita.. Den sitter ikke over halsen og jeg synes den sitter veldig godt i brystet på henne. Den ble anbefalt spesielt til småhunder fordi Y formen gjør det umulig å rygge ut av selen slik enkelte småhunder klarer på sykkelseler.. legger ved et nytt bedre bilde (bildet er lånt av bloggen til Emma fra da vi var på sonentreff i sommer)

sonentur210708004b.jpg

Så du om de hadde selen i større størrelser også?? feks str Chicka??? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så lurer jeg på om den selen Blondie hadde er ganske lik den jeg har til henne nå? Er det ett punkts fest på ryggen? Isåfall er den i mine øyne ganske kurant å rygge ut av. Den siste med to punkts over ryggen er jo så godt som umulig for hunden å rygge ut av, hvertfall uten at jeg merker det. Jeg ønsker en sele som er umulig å rygge kjapt utav, for det hender hun blir skremt av ting og at hun dermed rygger, da skal det ikke så mye til før hun vips er løs... Hvor er den siste selen kjøpt anebanana? Den så jo også veldig god ut.

Jeg hadde en notorisk seleutbryter. Han var ekstrem, eneste selen som virkelig holdt på han var webmasterselene, siden de har to bukstropper, hvorav den ene ligger bak ribbeina.

Så du om de hadde selen i større størrelser også?? feks str Chicka??? :lol:

Trixi har omtrent samme utforming, den får du i stor nok størrelse til Chicka hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du om de hadde selen i større størrelser også?? feks str Chicka??? :lol:

Beklager Renate.. det la jeg ikke merke til, så aner desverre ikke ;)

Selen til Blondie har bare et pungt på ryggen ja.. Kan vel være hun kunne lært seg å rygge ut av den. men da måtte hun lært seg å løfte bena også og skli seg ut av selen.. Bikkja mi rygger aldri, går bare fremover her ;) Så jeg har den stort sett bare som reflekssele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombisele, se begynnelsen av tråden - siden denne ikke er nevnt - men også et valg som har det meste:

Y-formet, 2 punkts/over-under - "håndtak" - myk-lett - sterk- solid snepplås - vanskelig å rygge ut av, men lett å få på - refleks - 7 størrelser - passe pris.

"Jægerens kombisele"- jeg kjøpte min på felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
( Ja da, - man "skal" jo egentlig legge vekk sele til oppkoblet turgåing når halsbånd er etablert for "gå-pent-i-bånd". Men siden bikkja (enda?) ikke er helt til å stole på når det gjelder utfall, og selv skiller/forstår vilkårene for de tre oppkoblingene, har jeg valgt å beholde ryggfeste som egen mellomøsning dersom ferden går på steder hvor det er tenkelig å treffe på utløsende stimuli.

Dette for å unngå skader i hals/nakke, strupehode og skjoldbruskkjertel om det skulle hende at hun gikk av skaftet.)

Da siterer jeg meg selv fra begynnelsen av tråden. Det skal egentlig ikke veldig mye rykk i halsbånd til før skader oppstår, så om hunden går like bra i sele, er i grunnen valget enkelt og hunden trives generelt bedre med sele.

Komme seg løs? Se over -på forslag på helt "rømmesikre seler". Har en hund vridd seg løs en gang - og greidd det -har de lag til å prøve seg på nytt. Men generelt er de vanlige y-selene greie nok, og sjelden det skjer noe egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder familiehunden da valpen min er for liten til å gå med noe annet en et lite vanlig valpehalsbånd.

På vanlige turer bruker vi strup i lær (for de stedene han skal gå pent), men ellers løs. På trening bruker vi lenke, men også mye trening løs.

Ellers bruker vi sykkelsele når han skal trekke med sykkel og snørekjøresele når han skal trekke på ski eller når vi jogger/løper med han.

Han har også et Breeders halvstrup, men lærbåndet har bare blitt på han. Og glemte nesten å si at han omtrent alltid på tur har på seg blinkende oransj refleksbånd, ihvertfall når det er dårlig sikt, mørkt eller andre grunner til å ha det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her bruker retrieverbånd, altså helstrup og bånd i ett, til vanlig. De går i bånd i 50 meter til vi kommer over veien, resten går de løse. På trening går de løse. Om jeg er på stevner og vet at hunden skal gå lenger med bånd bruker jeg enten sele eller Hurrta halsbånd. Men det varierer veldig, da jeg har hundreogørten forskjellige retrieverbånd, halsbånd og seler.

Men for det meste går det i disse:

hurttabredhalsbaand.jpg

http://www.cleanrun.com/index.cfm?fuseacti...p;ParentCat=174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...