Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye fôr får din hund på 25kg?


Renate A

Recommended Posts

Lurer litt på hvor stor mengde fôr du gir din hun som veier rundt 25kg?

Hvilken rase? Hvordan er holdet på hunden din?

Hvilket fôr?

Hvor mye aktivitet får hunden i løpet av en dag?

Tulla, ca 22-23 kg, springer, får ca 200-250 g V&H pr dag. Bra hold, normalt slank, greit muskelsatt spesielt i lårene.

Hun får en god tur nesten hver eneste dag, men moderat til sterk aktivitet. Dvs sykle et par mil, eller gå/trekke en mil, eller løpe løs i terrenget osv. Minimum en time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka veier nå ca. 27,5 kg men bør strengt tatt ligge på omtrent 26. Hun er med andre ord for tiden i mer enn godt nok hold. :sleep: Har greit med muskler forsåvidt. Hun er fem år gammel, kastrert og labrador. Får omtrent 250 gram Hills lightfôr om dagen + godbiter (hvor mye varierer veldig).

Hun får 1-2 timer aktivisering om dagen - aktivisering kan være tur, hundetreff, lydighetstrening, trikstrening, apporteringstrening eller ballkasting på åkeren. Dermed varierer det en del hvor mye hun er i fysisk aktivitet per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex er en gordonsetter hann som veier 22,5 kg, bør helst opp 1-2 kg da han er litt i tynneste laget

Han får ca 300- 350 g med setter foret til royal canin + 2-300 gram vom og hundemat

Gikk tidligere på labb plus ca like mengde forhold og jeg vurderer å gå tilbake på dette om han ikke snart tar seg opp med setterforet. Labb plus er det han til nå har holdt vekten best på, men det er litt kinkig å få tak i+ at han får vel tørre poter.

Når det kommer til aktiviteten varierer den sterkt, men gjennomsnittet er litt over en times tur hver dag + kortere turer. Han går vanligvis i trekksele eller løst, når vinteren kommer blir det snørekjøring på ski og da ligger vi vanligvis på mellom 1-2 timers kjøring hver dag+ småturer. Gikk i fjor vinter på som sagt på labb og det holdt, litt spent på hvordan setterfôret skal takle årets vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla, ca 22-23 kg, springer, får ca 200-250 g V&H pr dag. Bra hold, normalt slank, greit muskelsatt spesielt i lårene.

Hun får en god tur nesten hver eneste dag, men moderat til sterk aktivitet. Dvs sykle et par mil, eller gå/trekke en mil, eller løpe løs i terrenget osv. Minimum en time hver dag.

Det synes jeg hørtes lite ut. Får hun ikke noe annet i tillegg? Symra veier 20 kg. Får 300-350 gram V&H til kvelds, pluss en brødskive med leverpostei til frokost. Hun er i normalt hold og får kanskje en times aktivitet pr dag i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg hørtes lite ut. Får hun ikke noe annet i tillegg? Symra veier 20 kg. Får 300-350 gram V&H til kvelds, pluss en brødskive med leverpostei til frokost. Hun er i normalt hold og får kanskje en times aktivitet pr dag i gjennomsnitt.

Chicka kan heller ikke få mer hvis hun får V&H hun blir smell feit av det...Chicka legger på seg fort samme hva nesten, noen ganger føler jeg at det er litt stusselig når jeg ser mengden hun får, men når hun blir fet av mer, så er det ikke mye jeg får gjort :sleep:

Chicka er sjekket opp av dyrlegen for sykdommer osv pga hun legger så fort på seg, men vi finner ikke noe som helst galt :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäfer veier 26 kg, snart 7 år gammel, sterilisert. Får 8dl royal canin sensible. Hun er med å trener travhester så hun er i god form. Ikke tykk og meget muskuløs. Gikk tidligere på Energy 4800 foret til RC, men det ble hun feit av, så måtte få så lite og da var hun kronisk sulten, nå får hun mere mat og holder matchvekta utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sophus veide 26-28 kg og fikk 1 liter Eukanuba Dermatosis om dagen fra han var 4 til han 5 år. Han fikk svært sjelden noe utenom, men han var i veldig godt hold. Han var kastrert med det påvirket ikke vekten hans i det hele tatt, mye fordi Dermatosis er et fôr med veldig lite fett i, samt han var en aktiv hund. Det var viktig for meg at han kunne spise seg mett spesielt siden det ikke påvirket vekten hans nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg hørtes lite ut. Får hun ikke noe annet i tillegg? Symra veier 20 kg. Får 300-350 gram V&H til kvelds, pluss en brødskive med leverpostei til frokost. Hun er i normalt hold og får kanskje en times aktivitet pr dag i gjennomsnitt.

Jo, det er litt lite, men som Renate skriver om nedenfor her, så er Tulla også en sånn som legger lett på seg. Men noen dager får hun helt klart mer; godbiter når vi trener fx. Men vi har trappet godt ned på det også, og bruker mest mulig leke (agilitytrening). Noen tørrfôrkuler får hun også hver dag som belønning, men ikke i store mengder verdt å nevne. Noen hunder forbrenner rett og slett mer eller mindre enn andre; sånn er det med oss også: noen kan spise hva de vil og fremdeles se ut som en fyrstikk. Andre kan knapt se en kake før de eser ut. :P Tulla er mer som sistnevnte. :P *Tulla drømmer om å være som Symra* :P

Chicka kan heller ikke få mer hvis hun får V&H hun blir smell feit av det...Chicka legger på seg fort samme hva nesten, noen ganger føler jeg at det er litt stusselig når jeg ser mengden hun får, men når hun blir fet av mer, så er det ikke mye jeg får gjort ;)

Chicka er sjekket opp av dyrlegen for sykdommer osv pga hun legger så fort på seg, men vi finner ikke noe som helst galt ;)

Tulla har også blitt sjekket, men finner ikke noe galt. Konklusjonen min: noen ER bare sånn.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!Har ei blandings tispe på 22 kg(gordon setter og labrador) er i fint hold spiser pro plan med lam & ris eller med laks & ris.Er ganske små spist men,får nå litt over et målebeger om dagen.

Får 3 timer tur hver dag(noen gang mere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har også blitt sjekket, men finner ikke noe galt. Konklusjonen min: noen ER bare sånn.. ;)

Godt det ikke bare er Chicka, jeg sliter med det HVER dag, må tenke på hva hun får inn i munnen hele tiden, slitsomt.

Etter at jeg lå på sykehuset med akutt sykdom en måned og Chicka var hos mormor så gikk hun opp litt/endel og nå sliter jeg med å få det ned igjen, ikke lett.

Hun får mye mosjon også, mer enn gjennomsnittet, så jeg skjønner ikke hvorfor kroppen hennes ikke kan være litt mer "grei" med maten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie på 20 kg får ca 270-350 g med vom og hundemat om dagen. (jeg har ikke finmålt de posene jeg) Hun er noen dager veldig aktiv (løpe med andre hunder i 2-3 timer), mens andre gjør hu ikke noe annet enn å løpe i hagen.

Fin form, dommern syns vel kanskje hu sku bittelitt opp i vekt, men jeg liker å ha henne der hun er pga en svak hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos, golden retriever tispe på ca 20 kg, slank og godt muskulert. 2 år.

Får mellom 350 - 1000 gram om dagen med vom og hundemat, tørrfor og go'biter. Aktiviteten er varierende, men fra 1 time til 5 timer om dagen.

Blondie, australian shepherd tispe på ca 23 kg, normalt hold. 5 år.

Får mellom 250 - 500 gram om dagen med vom og hundemat, tørrfor og go'biter. Aktiviteten er varierende, men fra 1 time til 3 timer om dagen.

Begge er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decoy, en toller på 21,5 kg, får 350-400 gram vom og hundemat om dagen. Er i fint hold, var en stund hakket for tynn men holder vekten fint med råfor nå. Han er i variert aktivitet fra halvannen time til 3-4 om dagen. Men gjennomsnittlig minst halvannen time pr dag i fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili(tervueren) veier ca. 20 kg, og får 500 g vom og hundemat + godbiter på trening hver dag. Hun er akkurat passe. Aktivitetsnivået varierer, men vanligvis får hun minimum en times tur hver dag.

Edit: La til rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea veier ca. 21 kg, og er en middels aktiv til aktiv hund som er i veldig fint hold - slank og fin.

Hun får 250 gram V&H per dag pluss ca. 150-200 gram Royal Canin meduim adult (jeg er faktisk ikke helt sikker på mengden hun får i seg hver dag med tørrfòr, for det står framme så hun har fri tilgang til en viss mengde). De dagene vi trener agility får hun mer V&H enn vanlig. Hun har skikkelig bra forbrenning, men skiter kun en gang per dag, og det i små mengder. Så fôropptaket er godt.

Ellers regulerer hun vekten sin veldig godt selv. I perioder eier hun ikke matlyst mens hun i andre perioder spiser som en hest. Men sånn er jo jeg og til en viss grad, så det er ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor stor mengde fôr du gir din hun som veier rundt 25kg?

Z'n får en boks med tørrfor, sånn målebeger... Når han gikk på v&h fikk han ca 250 gr.

Hvilken rase?

Border Collie

Hvordan er holdet på hunden din?

God vil jeg tro

Hvilket fôr?

Royal Canin (sensetiv)

Hvor mye aktivitet får hunden i løpet av en dag?

Minimum en times tur/trekk/kløv. + lptrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna veier 24,xx og får 300 g Hills Scientific large breed puppy. Står på pakka at hu skal ha 600, mennehhh, nei.

Får nå godbiter og ellers om dagen som utgjør en del da. Får spørsmål om jeg har jaktlabrador, men bikkja er lita av vekst generelt. 1 times frislipp og 2 x tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor stor mengde fôr du gir din hun som veier rundt 25kg?

Hvilken rase? Hvordan er holdet på hunden din?

Hvilket fôr?

Hvor mye aktivitet får hunden i løpet av en dag?

Kahlo veier 23 kg, og får mellom 500 og 1kg V&H pr dag, avhengig av hva hun får utenom av gobiter og andre tyggeting. Hun er litt i tynneste laget. Veldig aktiv om hun får velge selv. Minimum to timer tur pr dag, fordelt utover dagen og gjerne en time lek med andre hunder om det passer seg slik, pluss trening på hverdagslydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border collie hannhund på 25 kg, han blir 3 år i mars. Han går LP Elite og blir derfor trent endel. Vi går endel turer i skogen, trener også rundering. På en dag er det minimum en times tur. Han har noen dager fri innimellom også :ahappy: Han er i fint hold nå, kan finne ribbein osv uten problemer. Han er ikke for tynn eller tykk synes jeg.

Han spiser ca 400 gram V&H daglig + 150 gram tørrfôr og en tørrfisk. På trening kan han få opptil 200 gram grillpølse, men det skjer ikke så ofte lenger da han stort sett blir belønnet med ball/drakamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...